۰
شنبه ۲ دی ۱۳۹۱ ساعت ۰۸:۰۴
خطرات فصل امتحانات را جدی بگیرید

امتحان با طعم بيماري

استفاده از برخی مواد مخدر هنگام امتحانات هشداردهنده است
استفاده از برخی مواد مخدر هنگام امتحانات هشداردهنده است

فصل امتحانات هميشه با خود سوغاتي هايي مانند اضطراب و دلهره به همراه دارد. درس‌هاي نخوانده و فرصت‌هاي كوتاه موجب مي شود تا افراد به دنبال راههايي براي دور زدن اين مشكلات بگردند تا امتحانات را به خوبي پشت سر بگذارند.
به گزارش پایگاه خبری فريادگر، آغاز فصل زمستان براي دانشجويان و دانش آموزان زماني پر استرس است؛ چون با شروع امتحانات همراه است. البته تعدادي از اين افراد پروژه سنگين درس خواندن طي سال تحصيلي را فراموش و آن را به شب امتحان موكول مي كنند. بنابراين براي كسب موفقيت خود، راههايي را به كار مي گيرند كه گاهي عواقب غيرقابل جبراني را در پي دارد. استفاده از داروهايي مانند ترامادول و ريتالين از جمله اين راههاي پر خطر است. دكتر شاهين شادنيا متخصص سم شناسي با انتقاد از عدم اطلاع رساني صحيح درباره مصرف بي رويه داروهاي خطرناك مي گويد: داروها به دو شكل تجويز مي شود، روش نخست اين است كه داروساز مي تواند داروهايي كه عوارض كمتري را دارد تا زمان مراجعه به پزشك و كاهش علايم به بيمار تجويز كند اما گونه اي ديگر به دليل عوارض خطرناك و تشخيص نوع بيماري بايد بر اساس نظر پزشك و ارائه نسخه مصرف شود.
شيوع مسموميت با ترامادول زياد است
بايد دانشجويان و در كل همه افراد جامعه توجه داشته باشند كه مصرف بي رويه دارو، بسيار خطرناك است، تا جايي كه ممكن است موجب مسموميت شود. سرپرست بخش مراقبت هاي ويژه مسموميت بيمارستان لقمان شيوع مسموميت با ترامادول را در كشور زياد مي داند و اين موضوع را به عنوان يك هشدار مطرح مي كند و در اين باره مي گويد: اين دارو پس از مصرف خوراکى به سرعت جذب مى شود و اثر آن در حالت خوراکى پس از ۲ تا ۳ ساعت به حداکثر مى رسد و تا ۶ ساعت ادامه دارد. او توضيح مي دهد: ترامادول چيزي شبيه مورفين، ضد درد است و در بازار دارويي ايران به صورت قرص و كپسول ۵۰ و ۱۰۰ ميلي گرم و آمپول ۱۰۰ ميلي گرم وجود دارد. متاسفانه در سال هاي اخير مصرف بي رويه آن توسط مردم رايج شيوع يافته؛ تاجايي كه به تعداد افرادي كه به دليل مسموميت از اين طريق به بيمارستان لقمان مراجعه مي كنند افزوده شده است. شادنيا ضمن هشدار به دانشجويان و دانش آموزان عوارض جانبي ترامادول را سرگيجه، خواب ‌آلودگي، يبوست، تعريق، خارش، ضعف تنفسي، انسداد ريوي ، تورم لب، زبان وصورت، افزايش ضربان قلب، تشنج و... ذكر مي كند.
کارشناسان معتقدند كه مسمومیت ناشی از مصرف ترامادول رو به افزايش است اما اين تنها دارويي نيست كه افراد ممكن است مصرف كنند، مي توانيم از ريتالين بعنوان يكي ديگر از پر مصرف ترين داروها بدون تجويز پزشك ياد كنيم. مشتري هاي پر و پا قرص از نخستین روز ورود ريتالين به بازار، دانشجويان به خصوص رشته هاي پزشكي بودند، بنابراين مصرف بي رويه آن از سوي جوانان بيشتر انجام مي شود. بايد توجه داشت كه استفاده‌ موردی و گاه به گاه كه بدون نظر پزشك اثرات نامطلوبی را در پي دارد.
ريتالين اعتياد آور است
بايد بگوييم كه ناآگاهي در مصرف دارو جبران ناپذير است بنابراين سلامتي را قرباني بي اطلاعي نكنيم. برخی دانش‌آموزان و دانشجويان براي شب‌زنده ‌داري درس خواندن هنگام امتحان از قرص ريتالين استفاده مي‌كنند. متخصصان در مورد افزايش مصرف اين قرص كه اعتيادآور است هشدار مي دهند. البته نبايد كساني كه مطابق دستور پزشک اين دارو را مصرف مي كنند نگران باشند؛ زيرا مصرف اصولي اين قرص به افزایش تمرکز و کاهش خواب‌آلودگی كمك مي كند، اما تأثیری در کم كردن اضطراب ندارد تا جايي كه ممکن است اضطراب‌ زا نیز باشد.
ايجاد اختلال خواب با مصرف بي رويه ريتالين
از آنجا که ریتالین دارویی است که توسط پزشکان تجویز می شود، مصرف کنندگان تصور می کنند این قرص ها بی خطر هستند و بد نامی مواد مخدر را ندارند. دبير انجمن روان‌پزشكان، با انتقاد از مصرف بي رويه و بدون تجويز پزشك قرص ريتالين مي گويد: دانش‌آموزان و دانشجويان، در ايام امتحان از اين دارو استفاده مي‌كنند غافل از اينكه روي سيستم اعصاب مركزي تاثير مي‌گذارد و وابستگي شديد ايجاد مي‌ كند. دكتر پرويز مظاهري درباره ايجاد اختلال خواب با مصرف بي رويه اين قرص بيان مي كند: افراد ممكن است كه باز تمايل به مصرف اين دارو داشته باشند و بنابراين شانس اعتياد به اين دارو بسيار بالاست. البته بايد توجه داشت كه مصرف با فواصل کوتاه با ايجاد وابستگي همراه است به طوري كه ترك آن در صورت عدم نظارت پزشك، موجب افسردگي مي شود. دكتر شاهين شادنيا متخصص سم شناسي، شایع ترین عوارض مصرف خود سرانه اين دارو را بی خوابی، حالت تهوع و استفراغ، سرگیجه و سردرد، تغییرات ضربان قلب و فشار خون، خارش و جوش های پوست دردهای شکمی، کاهش وزن ،حالت های روان پریشی، لرزش و پرش عضلات، تب ،تشنج، سوء ظن، توهم و هذیان، احساس حرکت و جنبش حشرات در زیر پوست و.... مي داند. بنابراين پزشكان توصيه مي كنند بدون مشورت پزشك متخصص از مصرف اين دارو خودداري شود.
آموزش روش صحيح مطالعه در مدارس
اگر افراد طي سال تحصيلي درس هاي خود را مرور كنند هيچ گاه نيازي به شب زنده داري و افزايش تمركز به شيوه های مختلف مانند مصرف انواع نوشيدني ها و داروها هنگام امتحانات نيست. دكتر پروين ناظمي، رو‌ان‌شناس مي گويد: بايد انگيزه درس خواندن از كودكي در افراد ايجاد شود و خانواده ها در اين راستا نقش مهمي دارند. بنابراين بايد خانواده ها و مسئولان آموزشي روش صحيح مطالعه را به دانش آموزان آموزش دهد تا افراد از همان سالهاي ابتدايي شروع به تحصيل در مدارس اين روش ها را به كار گرفته شود و براي كسب نمره مجبور نباشند تا از داروهاي شيميايي كه عوارض متعددي را در پي دارد استفاده كنند.

کد مطلب: 17277
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *