۰
پنجشنبه ۱۰ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۱۶:۴۵

مراحل دریافت انحصار وراثت در سال 1401

 مراحل دریافت انحصار وراثت در سال 1401 | گرفتن گواهی انحصار وراثت در سریعترین راه ممکن و مشاوره حقوقی با بهترین وکیل شیراز
مراحل دریافت انحصار وراثت در سال 1401
مراحل دریافت انحصار وراثت از تهیه مدارک مربوط به فوت متوفی از سازمان ثبت احوال کشور گرفته تا مدارک مربوط به استشهادیه گواهی حصر وراثت ادامه می یابد و در نهایت این مدارک برای تقسیم ترکه متوفی مورد استفاده قرار می گیرند. قاضی پرونده با بررسی داده های موجود، سهم هر یک از بازماندگان را از ترکه به جا مانده تعیین خواهد کرد. در این بخش با مراحل متعدد دریافت این گواهی ها آشنا می شوید.
دریافت استشهادیه حصر ورثه
مراحل انحصار وراثت
 با دریافت استشهادیه حصر ورثه و ارائه آن در پرونده مورد نظر به قاضی پرونده تکمیل می شود. برای دریافت این گواهی باید نسبت های ورثه متوفی ثابت شود؛ برای این منظور سه مرد به دفاتر اسناد رسمی مراجعه کرده و فرم مخصوص استشهادیه متوفی را امضا می کنند. به این ترتیب استشهادیه مورد نیاز برای این پرونده تکمیل می شود.
در صورتی که شما از خدمات وکلای این حوزه استفاده کنید، برای دریافت این برگه ها هیچ اقدامی نخواهید کرد! وکلای تعیین شده وظیفه تکمیل پرونده مورد نظر را بر عهده خواهند داشت. در سال های اخیر قوانین جدیدی در حوزه دریافت گواهی های حصر وراثت صادر شده اند؛ بر اساس این قوانین کسانی که پس از سال 95 فوت کرده اند، نیازی به ارائه مفاصاحساب مالیاتی برای تقسیم ارث ندارند.
انتشار آگهی حصر وراثت در روزنامه های کثیر الانتشار
در مرحله بعدی برای دریافت این گواهی ها نوبت به ارائه دادخواست به شورای حل اختلاف می رسد. ورثه متوفی باید به شورای حل اختلاف آخرین شهر محل سکونت فرد فوت شده مراجعه کرده و دادخواست خود را به انضمام مدارک استشهادیه و مدارک شناسایی متوفی و ورثه او ارائه کنند.
در شرایط گرفتن انحصار وراثت، به لزوم درج اعلامیه فوت در یکی از روزنامه های کثیر الانتشار نیز اشاره شده است. این کار برای اطمینان از تکمیل بودن ورثه متوفی انجام می گیرد. به این ترتیب اگر مدعی بر ارث متوفی وجود داشته باشد، در این مهلت قانونی به شورای حل اختلاف مراجعه می کند. پس از گذشت یک ماه از چاپ آگهی اگر کسی خود را به عنوان ذی نفع فرد متوفی معرفی نکند، گواهی حصر توسط شورای حل اختلاف صادر خواهد شد.
بررسی صلاحیت ارگان ها برای صدور گواهی حصر
بر اساس قانون انحصار وراثت، صدور این گواهی در صلاحیت شورای حل اختلاف است که در همه شهرستان ها شعباتی دارد. وارثین محترم باید اطلاعات و مدارک پرونده موجود را از طریق باجه های الکترونیکی برای شعبات شورای حل اختلاف محل زندگی متوفی ارسال کنند.
این گزارش بر اساس مقاله ای با عنوان مراحل دریافت انحصار وراثت در سایت بهترین وکیل شیراز نگاشته شده است که منبع این مقاله می باشد.
مفاصاحساب ارث چیست؟
پرداخت هزینه انحصار وراثت
 در مراکز دولتی و شورای حل اختلاف، تنها یکی از مراحل پرونده های انحصار ورثه به شمار می رود. در این زمینه رسیدگی به مفاصاحساب ارث نیز از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. ورثه باید برای دریافت ارثیه خود ابتدا مفاصاحساب یا مالیات بر ارث متوفی را پرداخت کنند. تا زمانی که این حق قانونی پرداخته نشود، هیچ یک از وراث به ارثیه خود نخواهند رسید. 
همچنین تا زمانی که این هزینه مالیاتی پرداخت نشود، امکان خرید و فروش اموال متوفی نیز وجود نخواهد داشت. پس از پرداخت مالیات تعیین شده، گواهی پرداخت مالیات بر ارث صادر خواهد شد. میزان مالیات تعیین شده برای ارثیه متوفی بر اساس اموال منقول و غیر منقول فرد خواهد بود.
مراحل دریافت انحصار وراثت چه مدت طول می کشد؟
مدت زمان دریافت این گواهی بر اساس میزان اموال متوفی تعیین خواهد شد. تقسیم اموال متوفی از طریق دریافت گواهی انحصار وراثت از 7 روز تا 40 روز طول می کشد و این مدت زمان برای صدور گواهی های انحصار وراثت محدود و نامحدود متفاوت خواهد بود.
شرایط تاخیر برای اخذ گواهی انحصار وراثت
در صورتی که ورثه مراحل انحصار وراثت را با تاخیر شروع کنند، هزینه مازاد بر مالیات پرداخت نخواهند کرد! دریافت گواهی حصر وراثت مقید به زمان نیست و افراد می توانند، هر زمان برای دریافت این گواهی اقدام کنند. این قانون در مواردی که متوفی بعد از سال 95 فوت کرده باشد، اجرا می شود.
دسته بندی وراث فرد متوفی
در مراحل دریافت انحصار وراثت در نظر گرفتن کسانی که از متوفی ارث می برند نیز بسیار مهم تلقی می شود. در این بخش چند دسته بندی مهم وجود دارد؛ وراث موجود بر اساس نسبتی که با فرد متوفی دارند، در چند طبقه قرار می گیرند.
طبقه اول وارثین متوفی، همسر، پدر و مادر متوفی، فرزندان متوفی و در صورت نبود آن ها نوه های او هستند. طبقه دوم وارثین، پدربزرگ و مادربزرگ و همسر متوفی هستند. در این طبقه برادران و خواهران نیز جای می گیرند.
طبقه سوم، عمو، دایی، خاله و عمه متوفی هستند، در صورت نبود هر یک از آن ها فرزندان آن ها از ارث متوفی سهم می برند. برخی از این وراث به صورت سببی با متوفی نسبت دارند و نسبت برخی از آن ها نسبی است.
پدر و مادر و اولاد و نوه متوفی، خواهران و برادران و اجداد آن ها، حالات، اخوان و اعمام همگی در دسته وراث نسبی قرار می گیرند. زوجه و زوج مربوط به متوفی در میان وراث سببی دسته بندی می شوند که به سبب ازدواج با او نسبت پیدا کرده اند. در قانون سهم الارث هر یک از این افراد به دقت مشخص شده است. در این میان میزان سهم الارث دختران و پسران و خواهران و برادران متوفی یکسان نیست.
جمع بندی
مراحل انحصار وراثت
 برای دریافت این گواهی های قانونی یک به یک طی می شوند؛ پس از صدور این گواهی قانونی، ورثه باید حتما دیون مربوط به مال متوفی را پرداخت کرده و به عبارتی ارثیه موجود را تصفیه کنند. پس از این فرایند، نوبت به تقسیم اموال می رسد که بر اساس طبقات وارثین و سببی و نسبی بودن نسبت آن ها فرایند تقسیم بندی انجام خواهد شد. در این زمینه وراث باید مدارک مورد نیاز پرونده های انحصار وراثت را نیز ضمیمه پرونده کرده و برای مراکز شورای حل اختلاف ارسال کنند. در غیر این صورت روال پرونده با پیچیدگی های رو به رو می شود. شما می توانید، از مشاوره حقوقی با بهترین وکیل شیراز در جریان این پرونده ها کمک بگیرید.
کد مطلب: 173316
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *