۰
يکشنبه ۱۳ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۰۴
نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی خبر از راه‌اندازی کمپین توافق هسته‌ای داد

جنگ شبانه‌روزی اسرائیل علیه برجام

«یائیر لاپید»، نخست وزیر رژیم صهیونیستی گفت که سیاست ما در رابطه با توافق هسته‌ای ایران تداوم فشار برای ممانعت از امضای توافق است.
جنگ شبانه‌روزی اسرائیل علیه برجام
گروه بین‌الملل - مهدی یزدی: «یائیر لاپید»، نخست وزیر رژیم صهیونیستی گفت که سیاست ما در رابطه با توافق هسته‌ای ایران تداوم فشار برای ممانعت از امضای توافق است.
نخست وزیر رژیم صهیونیستی تاکید کرد که رئیس سازمان جاسوسی این رژیم(موساد) فردا راهی واشنگتن خواهد شد تا موضع تل آویو درخصوص «خطرات پنهان در توافق هسته‌ای ایران» را به آمریکایی شرح دهد.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،وی همچنین گفت که این رژیم کمپین گسترده‌ای برای ممانعت از امضای توافق هسته‌ای میان ایران و ابرقدرت‌ها به راه انداخته است. لاپید همچنین گفت که واشنگتن ملاحظات تل آویو درخصوص متن توافق هسته‌ای را درنظر گرفته است.
از سوی دیگر،یوسی کوپرواسر، ژنرال بازنشسته و عضو ارشد مرکز امور عمومی بیت‌المقدس و رئیس پیشین واحد تحقیقات در اطلاعات نظامی ارتش رژیم صهیونیستی گفت، این رژیم به تلاش‌ برای استفاده از تمامی کارت‌هایش به منظور متقاعد کردن آمریکایی‌ها جهت بازنگشتن به توافق هسته‌ای استفاده می‌کنند.
کوپرواسر گفت: تا وقتی توافق نهایی نشده است، باید کاری بکنیم، مطمئنا سفر رییس موساد[به واشنگتن] کارت اصلی ماست.
او با اشاره به تلاش‌های کارشکنانه رژیم اسراییل در زمینه احیای توافق هسته‌ای، گفت که این رژیم پیامش را به تمامی بخش‌های دولت آمریکا منتقل می‌کند و رییس موساد در سفر آتی‌اش به واشنگتن با روسای جامعه اطلاعاتی آمریکا دیدار خواهد کرد.
این ژنرال بازنشسته رژیم صهیونیستی می‌گوید، با وجود این که رژیم اسراییل تمام تلاشش را می‌کند تا آمریکا را متقاعد کند که بازگشت آن به توافق کار اشتباهی خواهد بود، به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها برای بازگشت به توافق به شدت مصمم هستند چون می‌خواهند در موقعیت فعلی از هرگونه ضرورت تقابل با ایران خودداری کنند.
او مدعی شد، «آن‌ها[دولت بایدن] به نوعی به دولت اوباما تعهد دارند و به همین دلیل است که می‌خواهند صرف‌نظر از خطراتی که در بر دارد، به این توافق بازگردند».
کوپرواسر همچنین گفت: من فکر نمی‌کنم این بار هم بتوانیم انتظار رفتار متفاوتی از آمریکایی‌ها داشته باشیم، فکر می‌کنم آن‌ها قرار است گوش کنند و بعد هر کاری می‌خواهند بکنند.
یک روزنامه صهیونیستی در گزارشی نوشت، مقامات اسرائیل به شکل «خستگی‌ناپذیر» برای جلوگیری از حصول توافقی میان تهران و واشنگتن برای احیای برجام تلاش می‌کنند.
به گزارش ایسنا، روزنامه‌هاآرتص در گزارش خود با اذعان به تلاش بی‌وقفه صهیونیست‌ها برای ممانعت از احیای توافق هسته‌ای 2015 نوشت که مقامات اسرائیلی به استفاده از چندین تاکتیک برای فاصله انداختن میان تهران و واشنگتن در مسیر احیای حصول توافق ادامه می‌دهند.
این روزنامه با اشاره به درخواست ایران از دیده‌بان هسته‌ای سازمان مل برای بستن پرونده ادعایی آژانس علیه ایران به نقل از یک مقام صهیونیستی مطلع نوشت: اگرچه حتی به‌ نظر می‌رسد که توافق در حال از بین رفتن است اما تا اعلام مرگ آن فاصله زیادی وجود دارد. طرف‌های ذی‌نفع متعددی در این توافق حضور دارند که برای احیای آن در مدت زمان پیش رو تلاش می‌کنند اما ممکن است که مذاکرات تا زمان برگزاری انتخابات میان دوره‌ای کنگره آمریکا در ماه نوامبر به تاخیر بیفتد. به نوشته‌هاآرتص، ارزیابی اسرائیل بر این است که دولت آمریکا می‌خواهد هرچه زودتر توافق (با ایران) را امضا کند تا این موضوع را پشت سر بگذارد، درحالی‌که ایران به دنبال دستیابی به امتیازات بیشتر پیش از امضای توافق است.
این روزنامه صهیونیستی در ادامه نوشت: اسرائیل کماکان ادعا می‌کند که اگرچه تهران افکار عمومی را برای امضای توافق آماده می‌کند، اما شکاف بر سر موضوعات کلیدی میان طرف‌های مذاکره‌کننده هنوز زیاد است. در این میان، اسرائیل به تلاش‌های خود برای از بین بردن توافق ادامه می‌دهد و به همین منظور، دیوید بارنی رئیس موساد قرار است روز دوشنبه به واشنگتن سفر و با مقامات آمریکایی درباره این موضوع گفت‌وگو کند. وی سومین نماینده از سوی دولت اسرائیل است که طی دو هفته گذشته برای تحت فشار قرار دادن دولت آمریکا به این کشور سفر می‌کند. دو هفته پیش، ایال هولاتا مشاور امنیت داخلی اسرائیل با همتای آمریکایی‌اش دیدار کرد و پس از آن گفت که واشنگتن در حال سخت‌تر کردن موضع خود درقبال تهران در مذاکرات برجامی است. بنی گانتز (وزیر جنگ رژیم صهیونیستی) نیز هفته گذشته در جریان سفر خود به واشنگتن با مقامات آمریکایی درباره توافق هسته‌ای با ایران رایزنی کرد و پس از آن بود که احتمال حصول توافق نهایی کمتر و کمتر شد. مقامات آمریکایی در این دیدارها به روشنی تاکید کردند که بر سر خواسته تهران، یعنی بسته شدن تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران، سازش نخواهند کرد.
هاآرتص افزود: اسرائیل از طرق دیگر نیز به دنبال تضعیف توافق با ایران است؛ مقامات اسرائیلی در چند روز گذشته درخواست خود از دولت آمریکا برای سختگیرانه‌تر کردن سایر بندها در پیش‌نویس توافق، به‌ویژه درخصوص به تعویق انداختن رفع تحریم‌های اصلی ایران پس از امضای توافق را مطرح کرده‌اند. این در حالی است که طبق گزارش‌های منتشر شده قرار است این کار طی چهار مرحله انجام شود.
این روزنامه صهیونیستی تاکید کرد: اما تمایل آمریکا برای سخت‌تر کردن موضعش مطابق با خواسته‌های اسرائیل می‌تواند حصول توافق را طی چند هفته آینده حتی از قبل هم سخت‌تر کند. اسرائیل به‌علاوه در حال طرح این درخواست است که دولت واشنگتن درباره بندهای مختلف دیگر هم تاخیرهایی را اعمال کند تا کل فرآیند طولانی‌تر شود اما در حال حاضر به نظر می‌رسد که قبول این درخواست محتمل نباشد. بنابر گزارش‌هاآرتص، دیگر منابع اسرائیلی گفتند که به تاخیر افتادن حصول توافق تا زمان انتخابات میان دوره‌ای کنگره به نفع اسرائیل و یک هدف مهم است، چراکه اگر جمهوری‌خواهان در این رقابت پیروز شوند کسب موافقت اکثریت قانونگذاران برای احیای برجام و تصویب آن به مراتب برای دولت بایدن سخت‌تر خواهد شد. پیش‌بینی منابع سیاسی اسرائیلی این است که نمایندگان جمهوری خواه پیشنهاد لغو توافق احتمالی با ایران را مطرح خواهند کرد که این طرح نیز حمایت اکثریت کنگره را به دست خواهد آورد. با این حال، جو بایدن می‌تواند آن را وتو کند و یک بار دیگر آن را برای رای‌گیری (به کنگره) بازگرداند. اما در این سناریو او به شدت تحت فشار قرار خواهد گرفت تا پیشنهاد جمهوری‌خواهان برای ابطال توافق را بپذیرد.
این روزنامه ادامه داد: مقامات اسرائیلی عامل دیگری را شناسایی می‌کنند که می‌تواند دولت آمریکا را به مخالفت با توافق سوق دهد؛ به تازگی بحث‌هایی در گعده‌های قدرت در آمریکا بر سر این نگرانی شکل گرفته است که روسیه می‌تواند از این توافق و لغو تحریم‌های ایران برای تبدیل این کشور به عنوان یک «پناهگاه» در تحریم‌هایی استفاده کند که آمریکا و اروپا علیه مسکو به دلیل حمله به اوکراین اعمال کرده‌اند. هاآرتص همچنین مدعی شد که به گفته منابع اسرائیلی، تل‌آویو در حال حاضر در این بحث‌ها دخالت نمی‌کند، هرچند که می‌تواند در راستای تلاش‌های اسرائیل برای تضعیف مذاکرات هسته‌ای باشد.
این رسانه صهیونیستی در پایان به افزایش همکاری‌های امنیتی ایران و روسیه اشاره کرد و آن را یکی دیگر از موضوعات مورد نگرانی برای اسرائیلی‌ها دانست.
هاآرتص مدعی شد: منابع اسرائیلی بر این باورند که ایران مایل است از این شرایط استفاده کند تا از روسیه سامانه‌های دفاعی اس-400 بخرد، سامانه‌ای پیشرفته که از حملات هوایی به عمق خاک ایران جلوگیری می‌کند. با این حال، هنوز شواهدی دال بر مذاکره بر سر این موضوع وجود ندارد.
کد مطلب: 173629
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *