۰
دوشنبه ۱۴ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۵۹
واکنش اهالی سیاست به حضور زنان در ورزشگاه ادامه دارد

از «ابراز امیدواری برای تداوم حضور» تا «انتقاد از بی ظرفیتی زنان»!

حضور تماشاگران استقلال و پرسپولیس در استادیوم و تماشای بازی این دو تیم از نزدیک مهمترین موضوعی بود که در هفته‌ها اخیر اتفاق افتاد. اگرچه حضور زنان در ورزشگاه مخالف‌های سفت و سختی داشت و پیش از ریاست جمهوری سید ابراهیم رئیسی چنین اجازه ای داده نمی‌شد؛
از «ابراز امیدواری برای تداوم حضور» تا «انتقاد از بی ظرفیتی زنان»!
گروه سیاسی - سید مجید حسینی: حضور تماشاگران استقلال و پرسپولیس در استادیوم و تماشای بازی این دو تیم از نزدیک مهمترین موضوعی بود که در هفته‌ها اخیر اتفاق افتاد. اگرچه حضور زنان در ورزشگاه مخالف‌های سفت و سختی داشت و پیش از ریاست جمهوری سید ابراهیم رئیسی چنین اجازه ای داده نمی‌شد؛ اما حالا با توجه به درخواست فیفا، دولت فعلی بالاخره تسلیم شد و از سوی دیگر مخالفان هم سعی می‌کنند این موضوع را نادیده بگیرند. این در حالی است که دولتی‌ها سعی می‌کنند چنین عنوان کنند که حضور زنان در روزشگاه‌ها ربطی به فیفا ندارد!
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،در دوره فراگیری کرونا، این فشار فیفا برای حذف ممنوعیت حضور زنان در ورزشگاه‌های فوتبال با توجه به برگزاری مسابقات بدون حضور تماشاچی بی اثر شده بود اما پس از آن مسئولان تصمیم گیرنده امر نتوانستند از زیر این موضوع شانه خالی کنند؛ و این در حالی بود که به نظر می‌رسد مخالفت بعضی از علما با این موضوع مشکل اصلی دولت باشد. یکی از اصلی‌ترین مخالفان این موضوع ایت الله علم الهدی امام جمعه مشهد و پدر همسر ابراهیم رئیسی است. او در سال 1396 و بعد از حضور زنان در ورزشگاه برای تماشای مسابقات والیبال علم الهدی در اعتراض شدیدی نسبت به مسئولان وزارت ورزش و برگزار کنندگان مسابقات والیبال اظهار داشت: اینکه یه عده دخترو پسر دور هم جمع شوند و بهانه تماشای مسابقه والیبال هیجان کاذب نشان بدهند و دست و سوت بزنند این ابتذال است. مخالف در این زمینه البته به این یک مورد محدود نبود و هر گونه حضور بانوان در ورزشگاه‌ها بخصوص ورزشگاه مشهد ار در بر می‌گرفت.
اوایل آبان سال گذشته رسانه‌های مختلف از قول دبیرکل فدراسیون فوتبال خبر دادند در صورت تصویب مجلس برای همیشه ورود زنان به ورزشگاه‌ها آزاد می‌شود. این رسانه‌ها به نقل از حسن کامرانی فر دبیرکل فدراسیون فوتبال نوشتند: «طرح ورود زنان به ورزشگاه به مجلس ارائه شده که با تصویب این طرح حضور زنان در ورزشگاه‌ها آزاد می‌شود.» پس از انتشار این خبرها رسانه‌ها و فضای مجازی روی دو نکته تاکید داشتند: یکی اینکه اساساً مفاد این طرح چیست و آیا مجلس اصلا اجازه می‌یابد به این موضوع وارد شد و سپس شورای نگهبان به آن رأی می‌دهد یا نه. ثانیا آیت الله علم الهدی امام جمعه مشهد که این روزها تعریف‌های عجیب و غریب از دولت دامادش می‌کند، جطور با این موضوع روبرو خواهد شد؟ شاید همین توجه رسانه‌ها باعث شد که یک روز پس از اعلام خبر دوم، دبیرکل فدراسیون فوتبال توضیح داد که خبر «ارائه طرح ورود زنان به ورزشگاه‌ها به مجلس» صحت ندارد.
با این حال در آذرماه سال قبل انسیه خزعلی معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده ضمن اعلام حمایت خود از حضور تماشاگران «زن» در بازی با عراق گفت که زنان برای تماشای این بازی در ورزشگاه حضور خواهند داشت. وی همچنین روز ششم شهریور اعلام کرد که حضور زنان در روزشگاه ربطی به فیفا ندارد و تصمیم وزارت ورزش است! این موضوع همچنین برای اهالی سیاست هم موضوع مهمی است و طی هفته‌های اخیر واکنش‌های بسیاری نسبت به این موضوع مشاهده شده است.
روز گذشته یک عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه کاملاً موافق حضور بانوان در ورزشگاه‌ها هستم و به نظرم با آغاز این حضور کار بسیار درستی انجام شد، گفت: قول می‌دهیم که حتی کمترین بد اخلاقی‌هایی که در گذشته در ورزشگاه‌ها وجود داشت، در جامعه زنان تماشاگر نباشد.
هاجر چنارانی با اشاره به حضور بانوان تماشاچی در ورزشگاه در جریان برگزاری مسابقات لیگ برتر فوتبال اظهار کرد: در هفته‌های گذشته مشاهده کردیم که در شرایطی عادی و فضایی مناسب بانوان وارد ورزشگاه‌ها شدند و مشکل و حاشیه‌ای نیز ایجاد نشد.
وی با بیان اینکه «کاملاً موافق حضور بانوان در ورزشگاه‌ها هستم و به نظرم با آغاز این حضور کار بسیار درستی انجام شد»، بیان کرد: ان شاءالله این حضور در سایر مسابقات نیز ادامه داشته باشد؛ چراکه در جامعه زنان عده‌ای مطالبه دارند تا فرصت حضور در ورزشگاه‌ها و تماشای زنده مسابقات ورزشی برای‌شان فراهم شود.
این نماینده مجلس تاکید کرد: مسئولان و مردم ایمان داشته باشند که جامعه زنان بیشتر از آنچه که خیلی‌ها فکر می‌کنند و حتی بیشتر از مردان جهت جلوگیری از هرگونه بد اخلاقی و بد رفتاری‌هایی که متاسفانه در گذشته در میان تماشگران مرد مشاهده می‌شد، ‌مراقبت می‌کنند و من قول می‌دهم که حتی کمترین آن بد اخلاقی‌ها نیز در جامعه زنان [تماشاگر] نباشد.
چنارانی افزود: با آنچه که در مسابقات اخیر فوتبال که با حضور تماشاگران زن اتفاق افتاد، مسئولان ایمان پیدا کردند که با حضور زنان هیچ اتفاق خاصی در ورزشگاه‌ها نمی‌افتد؛ در همین زمینه نیز از کسانی که زیرساخت‌های لازم جهت حضور زنان را فراهم کردند، ممنون و متشکریم.
این عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس همچنین درباره تاثیر حضور زنان در ورزشگاه‌ها بر فضای این محیط‌ها گفت: به نظر من مسابقات اخیری که بانوان به عنوان در تماشاگر حضور داشتند، با آرامش بیشتر و حواشی کمتری برگزار شد؛ فکر می‌کنم که حضور زنان در ورزشگاه باعث می‌شود حجاب و عفت بیشتر رعایت و حفظ و از پرخاش‌گری‌هایی که در گذشته شاهد بودیم، کاسته شود؛ حتی ممکن است حضور بانوان موجب از بین رفتن فضاهای نامناسبی که پیشتر در ورزشگاه‌ها شاهد بودیم، شود. اگر این مسیر ادامه پیدا کند، قطعاً جامعه ورزشی نیز به رضایت‌مندی خوبی می‌رسند.
اما رئیس فراکسیون ورزش و جوانان مجلس با تاکید بر اینکه در برخی از ورزشگاه‌ها شرایط حتی برای حضور آقایان نیز فراهم نیست، معتقد است که حضور بانوان در ورزشگاه‌ها زمانی ارزشمند است که زیرساخت‌های لازم در این خصوص فراهم باشد.
محمدمهدی فروردین در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به حضور بانوان تماشاچی در ورزشگاه در جریان برگزاری مسابقات لیگ برتر فوتبال گفت: اگر زیرساخت برای حضور بانوان فراهم باشد، حضور بانوان در ورزشگاه‌ها ارزشمند است اما وقتی زیرساختی فراهم نباشد، حتی حضور آقایان نیز در چنین شرایطی به صلاح نیست.
وی با تاکید بر لزوم حفظ شأن و منزلت بانوان در ورزشگاه‌ها، اظهار کرد: حضور بانوان در سکوهای تماشاگری ورزشگاه‌ها اقدام بسیار خوبی است اما امیدوارم آغاز حضور بانوان تماشاگر فوتبال در ورزشگاه‌ها موجب خدشه‌دار شدن شأن آن‌ها نشود؛ متاسفانه سیستم‌های ورود و خروج، امکانات و خدمات رفاهی موجود در ورزشگاه‌ها هیچ کدام قابل قبول نیست.
رئیس فراکسیون ورزش و جوانان مجلس با بیان اینکه «در برخی از ورزشگاه‌ها شرایط حتی برای حضور آقایان نیز فراهم نیست»، تاکید کرد: وزارت ورزش باید در این زمینه ورود و حتماً برنامه‌ریزی کند تا تمام امکانات رفاهی برای بانوان و آقایان در ورزشگاه‌ها فراهم شود.
با این همه، حرفهای حمیدرضا ترقی از اعضای حزب موتلفه عجیب بود که در توئیتی با اشاره به بعضی عکس‌های منتشره از وزرشگاه‌ها نوشت: این نوع سوء استفاده، از اجازه حضور بانوان در استادیوم ورزشی با حضور مردان، نشان داد که عده ای زنان ظرفیت اخلاقی کافی برای رفتن به این محیط‌های هیجانی را ندارند.
این انتقاد ترقی در حالی است که افرادی چون آیت الله علم الهدی هنوز واکنشی به این موضوع نشان نداده اند!
کد مطلب: 173747
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *