۰
جمعه ۱۸ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۲۲:۳۰
گزارش «مردم سالاری» از بی برنامگی برای جلوگیری از ازدحام زائرین اربعین

بهانه کمبود امکانات در عراق، موجب بسته شدن مرزها شد

ساده‌ترین کار در زمانی که به دلیل ازدحام در مرزها و کمبود امکانات در عراق، مرزهای دو کشور مسدود شده این است که سوءمدیریت و بی‌برنامگی دولت را پشت کمبود امکانات در عراق پنهان کنیم. درحالیکه آنچه موجب ازدحام در مرزها و همچنین خاگ عراق شده، حاصل ترغیب بی ملاحظه برای سفر اربعین بدون توجه به امکانات کشور میزبان است.
بهانه کمبود امکانات در عراق، موجب بسته شدن مرزها شد
گروه سیاسی- خاطره میرزا: ساده‌ترین کار در زمانی که به دلیل ازدحام در مرزها و کمبود امکانات در عراق، مرزهای دو کشور مسدود شده این است که سوءمدیریت و بی‌برنامگی دولت را پشت کمبود امکانات در عراق پنهان کنیم. درحالیکه آنچه موجب ازدحام در مرزها و همچنین خاگ عراق شده، حاصل ترغیب بی ملاحظه برای سفر اربعین بدون توجه به امکانات کشور میزبان است.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،برخی خبرنگاران که در مرز یا در خاک عراق حضور دارند، در توئیتها یا خبرهایی، از کمبود امکانات در عراق خبر داده اند. مریم دهقانی، یک خبرنگار در توئیتر از مردم خواسته دیگر به عراق نیایند: «شمارو به خدا دیگه نیایید! جمعیتی که حتی جای خواب نداره، کمبود آب باعث کمبود که هیچ، باعث بحران سرویس بهداشتی شده؛ خاک، گرما و جمعیت گرمازده و سرگردان. غذا زیاده، مدیریت هیچ. مردم هم رعایت نمیکنن و به یک روز موندن تو شهرها اکتفا نمیکنن..»
برخی دیگر نیز در شبکه‌های اجتماعی به انتقاد از عملکرد دولت پرداخته اند. محمد مهاجری، فعال سیاسی اصولگرا نوشت: اجازه هست فعلا و تا اینجای کار، یک جایزه زرشک طلایی تقدیم کنیم به دولت سیزدهم، وزارت کشور، وزارت راه و... بخاطر سوءتدبیر در سفر مردم به عتبات و از بین بردن عزت زائران اربعین؟
هانیه موحد، یک خبرنگار دیگر هم در توئیتر نوشته: تا تونستند، از طریق صداوسیما و خبر تسهیل صدور گذرنامه و وام و..، تعداد بیشتری رو تشویق به عزیمت کردند و حالا تو مدیریت ازدحام زائرین که کاملا قابل پیش‌بینی بود، جا زدند... ازدحام زائران در مرز و همچنین در خاک عراق به حدی رسید که سرانجام ستاد مرکزی اربعین اعلام کرد موقتا همه مرزهای شش‌گانه به سمت عراق به دلیل عدم وجود زیرساخت‌های لازم در عراق بسته شده است. وزیر کشور هم از مسدود کردن مرزها خبر داد و حتی تا آنجا پیش رفت که از آمادگی پلیس برای مسدود کردن مسیرها خبر داد! احمد وحیدی تقصیر را به گردن عراقی‌ها انداخت و گفت: بدلیل اینکه عراق ظرفیت تخلیه زائران از پایانه‌های مرزی خود را با همان سرعت که از مرزهای ما خارج می‌شود ندارد. ظرف دیروز و شب گذشته حجم بسیار زیادی از زائران در مرزها باقی مانده و قادر به ورود به عراق نشده‌اند. وی افزود: وضعیت ما الان به این ترتیب است که با توجه به این که دیروز و دیشب حجم بسیار زیادی از مردم آمده بودند و دوستان عراقی ما هم ظرفیت ندارند که با سرعتی که ما زائرین را تخلیه می‌کنیم، آن‌ها بتوانند تخلیه کنند و از مرز عبور دهند، زائران پشت مرزها و گیت‌های ورودی عراقی می‌مانند، اذیت می‌شوند و هوا هم بسیار گرم است و صلاح نیست چنین تجمعات گسترده ای داشته باشیم. وزیر کشور همچنین گفت: ما نگران آثار سلامتی این امر بر روی مردم بودیم بنابراین باید کار کاملا کنترل شده انجام شود و به همین دلیل هم از مردم خواستیم عزیزانی که از مبدا قصد حرکت دارند، راه نیفتند چون مرزها، بسیار پر ازدحام است و اگر توانستیم به موقع و به طور مطلوبی زائران را از مرز عبور دهیم و طرف عراقی این بستر را فراهم کرد که با سرعت زائران را عبور دهند و در آن سوی مرز هم به میزان کافی اتوبوس فراهم شد، ما موضوع را به اطلاع مردم خواهیم رساند. ابراهیم رضایی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز در حمایت از وزیر کشور، کمبودها را به گردن عراقی‌ها انداخت و گفت: در این شرایط باید به دولت عراق کمک کنیم و مسیر تردد زائرین را تسهیل کنیم و با مدیریت این حماسه، اجازه برزو حادثه را ندهیم.
اما نه وزیر کشور و نه سایر مسئولانی که از کمبود امکانات و ضعف خدمات رسانی عراقی‌ها گلایه می‌کردند توضیح ندادند که آیا از قبل از این کمبود امکانات خبر نداشتند که با تمام توان، سفر به عراق را بدون هیچ محدودیتی تبلیغ می‌کردند؟
جالب اینجاست که وزیر کشور همچون رئیس جمهور برای رفع مشکلات دستور داده بود اما مشکلات حل نشده بود! یکی از دستورات ویژه وزیر کشور در روز پنجشنبه که فایده ای نداشت این بود : «مشکل تراکم جمعیت تا ۲ ساعت دیگر برطرف و همه زائران با سهولت و بدون مشکل از مرز خارج خواهند شد.» اما این اتفاق رخ نداد و مرزها، یک روز بعد بسته شد. روز پنجشنبه هم ابراهیم رئیسی با صدور دستوراتی خطاب به مسئولان دولتی، بر خدمات رسانی بهتر و رفع مشکلات موجود در مسیر زائران عتبات تاکید کرد!
بعد از ظهر پنج شنبه (۱۷ شهریور) نیز معاون اول رییس جمهور در جمع خبرنگاران در مرز از توافقش با نخست وزیر عراق برای حل مشکلات زائران اربعین به شرح زیر خبر داد:
۱. هماهنگی‌ جهت دریافت مجوز برای رفتن اتوبوس از ایران برای جابجایی زائران
۲. برنامه ریزی برای انتقال آب مورد نیاز زائران اربعین در مرزها
۳. افزایش ظرفیت جابجایی زایران از طریق فرودگاه‌ها
۴. سهمیه‌بندی مرزها برداشته شد
۵.هواپیمای آب‌پاش نیز برای استفاده در مواقع اضطرای آماده شده است.
۶.مشکل عبور زائران خارجی اربعین از طریق ایران نیز در گفت‌وگو با الکاظمی نخست وزیر عراق برطرف شد.
اما این توافقات هم مشکل را حل نکرد. مجید میر احمدی رئیس ستاد مرکزی اربعین روز جمعه(۱۸ شهریور) پس از پایان نشست ستاد اربعین در مرز مهران اعلام کرد: نباید زائر جدیدی به پایانه‌های مرزی اضافه نشود و هیچ زائری به سمت مرز حرکت نکند.تمامی پارکینگ‌های پایانه‌های مرزی پر شده است.زائران ایرانی حاضر در عراق نیز هرچه زودتر سفر زیارتی خود را پایان دهند، چون سفر اربعین باید ۵ روز و مدت ماندگاری در کربلا تنها یک روز باشد.علاوه بر این سردار حاجیان سخنگوی فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران نیز اعلام کرد: بر اساس تصمیم ستاد مرکزی اربعین از امروز (جمعه) صدور برگ تردد برای سفر به عتبات و تمدید اعتبار گذرنامه‌های منقضی شده متوقف شد.
سفیر ایران در عراق هم از زائران ایرانی خواست «بدلیل گرمای زیاد، کمبود اب، یخ و عدم وجود زیر ساختهای کافی، سفرشان برای شرکت در راهپیمایی اربعین حسینی را مدیریت کنند وهم مدت اقامتشان را در کربلا ونجف کوتاه کنند، تا دیگر زائران عزیز و هموطنانمان بتوانند به فیض زیارت نائل شوند.»
درحالیکه وزیر کشور، تقصیر را به گردن عراقی‌ها انداخته بود.
کد مطلب: 174087
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *