کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

اعتراض تند تهران به تعرض آلبانی علیه سفارت ایران

وزارت اطلاعات توسط آمریکا تحریم شد

19 شهريور 1401 ساعت 22:45

ماجرای ادعای آلبانی درباره ادعای حمله سایبری ایران به یک سناریو علیه جمهوری اسلامی تبدیل شده است.


گروه سیاسی: ماجرای ادعای آلبانی درباره ادعای حمله سایبری ایران به یک سناریو علیه جمهوری اسلامی تبدیل شده است. خبرنگار رویترز از تیرانا گزارش داده که پس از خروج دو خودرو با پلاک دیپلماتیک، پلیس با ماسک، کلاه ایمنی و تفنگ‌های خودکار وارد ساختمان سفارت شدند که در ۲۰۰ متری دفتر نخست‌وزیر آلبانی واقع شده است. بر اساس این گزارش، پلیس ضد تروریسم آلبانی بیش از ۳۰ دقیقه ساختمان خالی سفارت را مورد بازرسی و تفتیش قرار داد.نوع رفتار غیر دیپلماتیک آلبانی با حمایت آمریکا و ناتو همراه شده است.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،از سوی دیگر، وزارت خزانه‌داری آمریکا با صدور بیانیه‌ای به دلیل «کمک وزارت اطلاعات به حمله سایبری علیه آلبانی» اعلام کرد که سید اسماعیل خطیب، وزیر اطلاعات ایران را در لیست تحریم‌های خود قرار داده است.همچنین آمریکا تحریم‌هایی را علیه وزارت اطلاعات ایران اعمال کرده است.در واکنش به تحریم وزارت اطلاعات، ناصر کنعانی با اشاره به اینکه این برچسب جدید تحریمی نیز همچون تحریم‌های غیرقانونی قبلی آمریکا علیه وزارت اطلاعات، هرگز نخواهد توانست کوچکترین خللی در عزم خدمتگزاران امنیت مردم ایران در این نهاد سرافراز ایجاد کند، افزود: اعلام حمایت فوری آمریکا از اتهام واهی دولت آلبانی به جمهوری اسلامی ایران و اقدام سریع بعدی واشنگتن در تحریم مجدد و مکرر وزارت و وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی ایران با توسل به همان اتهام واهی و اثبات نشده، بخوبی گویای آن است که طراح این سناریو نه دولت آلبانی، بلکه دولت آمریکاست و تیرانا قربانی سناریوی طراحی شده واشنگتن علیه جمهوری اسلامی ایران شده است.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد، آمریکا سالهاست که میزبانی از یک فرقه نشان دار تروریستی را بر دولت و ملت آلبانی تحمیل کرده و ضمن حمایت همه جانبه، آنها را در حوزه سایبری آموزش داده و مجهز نموده است و این سازمان جنایت پیشه کماکان به عنوان یکی از ابزارهای آمریکا در اجرای اقدامات تروریستی، حملات سایبری و جنگ روانی علیه دولت و ملت ایران ایفاء نقش کرده و می‌کند.
کنعانی تاکید کرد: میزبانی دولت آلبانی از فرقه ای تروریستی و اقدام دولت آمریکا در حمایت و استفاده ابزاری از فرقه ای که دستش به خون بیش از ۱۷ هزار دولتمرد و شهروند ایرانی آلوده است، مصداق بارز حمایت سازمان یافته از تروریست‌ها علیه دولت و ملت ایران است و جمهوری اسلامی ایران در چارچوب حقوق بین‌الملل از تمامی ظرفیت‌ها برای احقاق حقوق مردم ایران و دفاع از خود در برابر این توطئه‌های شوم استفاده خواهد کرد.
اعتراض در سازمان ملل متحد
نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد در نامه ای به نمایندگی دائم آلبانی نزد این سازمان، اقدامات خشونت آمیز دولت این کشور علیه اماکن دیپلماتیک و کنسولی جمهوری اسلامی ایران را محکوم کرد.به گزارش ایرنا، در نامه نمایندگی جمهوری اسلامی ایران که رونوشت آن برای آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد نیز ارسال شده، آمده است، جمهوری اسلامی ایران تمامی اعمال خشونت آمیز علیه اماکن دیپلماتیک و کنسولی خود در تیرانا در تاریخ ۱۷ شهریورماه سالجاری (۸ سپتامبر ۲۰۲۲) توسط نیروهای پلیس آلبانی و ورود به اماکن دیپلماتیک ایران بدون اجازه مقامات ذیصلاح ایرانی را به شدت محکوم می‌کند.در این نامه آمده است: این خشونت‌ها در پی قطع یکجانبه روابط دیپلماتیک دوجانبه توسط دولت آلبانی در تاریخ ۱۶ شهریورماه ۱۴۰۱ (۷ سپتامبر ۲۰۲۲) انجام شد که بر اساس ادعاهای بی‌اساس و با انگیزه‌های سیاسی بود که توسط جمهوری اسلامی ایران قاطعانه رد شد. نمایندگی ایران در سازمان ملل تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران از دولت آلبانی می‌خواهد که کلیه اصول و قواعد حقوق بین‌الملل حاکم بر روابط دیپلماتیک و کنسولی وفق کنوانسیون‌های وین ۱۹۶۱ ،۱۹۶۳و قطعنامه‌های مجمع عمومی سازمان ملل، از جمله موارد مربوط به غیر قابل تعرض بودن، مصون بودن و به‌ ویژه حفاظت، امنیت و ایمنی اماکن دیپلماتیک و کنسولی را به‌جد رعایت و اجرا کند.در این نامه همچنین از دولت آلبانی خواسته شده است تا تمام اقداماتی را که در راستای رسیدگی کامل به نقض مقررات به منظور محاکمه مجرمان انجام می‌شود، اتخاذ کند. نمایندگی ایران در سازمان ملل تاکید کرده است: جمهوری اسلامی ایران حق خود را برای استفاده از ابزارهای دیگر به منظور حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات در مورد تخلفات انجام شده علیه اماکن دیپلماتیک و کنسولی مان در تیرانا محفوظ می‌دارد.
بیانیه رسمی وزارت خارجه ایران
پیش از این وزارت امور خارجه ایران با مردود شمردن ادعاهای بی‌اساس مطرح‌شده از سوی دولت آلبانی علیه جمهوری اسلامی ایران، تصمیم این کشور به قطع روابط سیاسی با کشورمان براساس چنین ادعاهای بی‌پایه‌ای را اقدامی نسنجیده و فاقد دوراندیشی در روابط بین‌المللی دانست. «ادی راما» نخست‌وزیر آلبانی‌ روز چهارشنبه ۱۶ شهریور با اعلام قطع روابط دیپلماتیک این کشور با ایران گفت که از دیپلمات‌ها و کارمندان سفارت ایران در تیرانا خواسته شده است تا در عرض ۲۴ ساعت خاک آلبانی را ترک کنند.او در پیامی ویدئویی ادعا کرد که این «واکنش شدید» با میزان خطر حملات سایبری ایران که تهدیدی برای زیرساخت‌های خدمات عمومی و هک و سرقت ارتباطات دولتی بوده است، تناسب دارد. آلبانی در سال ۱۳۹۷ نیز غلام‌حسین محمدنیا، سفیر ایران در این کشور را با اتهام «به خطر انداختن امنیت کشور» اخراج کرده بود. سفارت ایران در آلبانی از آن زمان در سطح کاردار اداره می‌شد. طرح این اتهامات علیه ایران در حالی است که وزارت امور خارجه کشورمان در بیانیه‌ای با مردود شمردن ادعاهای بی‌اساس مطرح‌شده از سوی دولت آلبانی تصمیم قطع روابط سیاسی تیرانا با کشورمان براساس چنین ادعاهای بی‌پایه‌ای را اقدامی نسنجیده و فاقد دوراندیشی در روابط بین‌المللی دانست. پیش از عربستان، آمریکا، انگلیس و ناتو نیز در اقدامی هماهنگ این حمله ادعاییی را محکوم کرده بودند. انگلیس در بیانیه‌ای مدعی شده بود که مرکز امنیت ملی سایبری این کشور با اطمینان قریب به یقین هکرهای مرتبط با جمهوری اسلامی را مسئول حمله سایبری گسترده به نهادهای دولتی آلبانی در ماه ژوئیه امسال می‌داند. ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، اتهامات بی پایه و اساس شورای امنیت ملی آمریکا و وزارت خارجه انگلیس علیه جمهوری اسلامی ایران در خصوص حمله سایبری ادعایی به آلبانی را مردود خوانده و به شدت محکوم کرد.


کد مطلب: 174169

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/report/174169/اعتراض-تند-تهران-تعرض-آلبانی-علیه-سفارت-ایران

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir