کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

وعده‌هایی که درخصوص پیگیری موضوع درگذشت مهسا امینی داده شد

نتیجه کی به مردم اعلام می‌شود؟

27 شهريور 1401 ساعت 21:55

فاجعه درگذشت مهسا امینی در مقر گشت ارشاد، چنان مورد توجه افکار عمومی قرار گرفته و احقاق حق او به مطالبه‌ای عمومی بدل شده که بسیاری از مسئولان وعده پیگیری ماجرا تا حصول نتیجه و روشن شدن همه ابعاد ماجرا و احقاق حق داده اند.


گروه سیاسی - هدیه گل‌محمدی: فاجعه درگذشت مهسا امینی در مقر گشت ارشاد، چنان مورد توجه افکار عمومی قرار گرفته و احقاق حق او به مطالبه‌ای عمومی بدل شده که بسیاری از مسئولان وعده پیگیری ماجرا تا حصول نتیجه و روشن شدن همه ابعاد ماجرا و احقاق حق داده اند.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،این در حالی است که در اطلاعیه اول پلیس این ماجرا بسیار ساده تلقی شده بود و متاسفانه سعی شده بود بدون تحقیق دقیق، موضوع به سکته یکباره مهسا امینی تقلیل داده شود، در حالی که اولا هنوز ابعاد ماجرا مشخص نبود و حتی فیلم منتشره هم نه تنها از شبهه‌ها کم نکرد بلکه به آنها افزود، ثانیا نمونه‌هایی که قبلا وجود داشته و نشان از برخورد نامناسب می‌کند، هنوز از یاد مردم نرفته است. آخرین نمونه آن برخورد ون پلیس با مادری بود که التماس می‌کرد فرزند او مریض است و می‌خواست که او را نبرند، که باعث جریحه دار شدن افکار عمومی شد، و ثالثا حتی در صورتی که ضرب و شتمی هم اتفاق نیفتاده باشد، همین که دستگیری او باعث شکل گیری شرایطی شده که منجر به مرگ او شده است، نشان می‌دهد که تا چه اندازه رفتارهای دستگیر کنندگان نادرست و بدون در نظر گرفتن مسائل روانی و پزشکی بوده است. بهرحال پس از گسترش اعتراضات اگرچه بعضی از افراد و نمایندگان، حرفهایی زدند که متاسفانه نشان داد که تا چه اندازه نسبت به ریختن خون یک انسان بی گناه بی مبالات هستند ( و البته مردم هم پاسخ مناسب را به آنها در فضای مجازی دادند) اما عده ای نیز بر رسیدگی دقیق به ماجرا تاکید کردند. جلیل رحیمی جهان آبادی نماینده تایباد و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در توئیتی نوشت: «موضوع ‫مهسا امینی‬ و حادثه رخ داده را باید ‫مجلس‬ به دقت مورد بررسی و هرگونه تخلف،قصور یا جنایت احتمالی را با قاطعیت پیگیری نماید. اگر حقوق مردم از سوی نمایندگان ملت مورد حمایت قرار نگیرد، چه کسی باید پیگیر این حادثه تلخ باشد!؟ امنیت جانی مردم؛ مقدم بر هر ارشادی است.»‬‬ سمیه رفیعی نماینده تهران و عضو کمیسیون کشاورزی هم در توئیت خود چنین نوشت: «به عنوان عضو کوچکی از قشر عظیم زنان جامعه به مردم عزیز و بانوان سرزمینم قول می‌دهم از تمام ابزار‌های نظارتی مجلس برای پیگیری ماجرای دختر ایران، ‫مهسا امینی‬ استفاده خواهم کرد. مقصران این حادثه باید سخت مجازات شوند چرا که قصور فرد یا افرادی نباید به پای انقلاب و نظام گذاشته شود... به قول ‫سردار دلها‬ اینها دختران ما هستند...»‬‬ فاطمه محمدبیگی‌ نماینده قزوین و عضو کمیسیون بهداشت و درمان هم تاکید کرد: «اتفاق ناراحت کننده ای که برای خانم ‫مهسا امینی‬ افتاد، موجب تاثر بسیار شد. قطعاً این موضوع را از طریق مجلس و فراکسیون زنان مورد پیگیری قرار می‌دهیم. بی شک قصور در این زمینه پذیرفتنی نیست. همانگونه که رعایت قانون بر همگان الزامی است، حفظ کرامت بانوان نیز باید در اولویت باشد.»‬ غلامرضا نوری قزلچه نماینده بستان آباد و عضو کمیسیون کشاورزی هم توئیت زد: «اوضاع چنان تأسف بار و در هر شکل آن غیر قابل دفاع است که مسئؤلین مرتبط هیچ راهی جز عذرخواهی رسمی از خانواده محترم ‫مهسا امینی و مردم شریف ایران و همچنین پایان دادن به چنین رفتارهای غیر قانونی، پیش روی خود ندارند.»‬
محمدرضا مبلغی نماینده کوهدشت و عضو کمیسیون فرهنگی اما کمی مفصل‌تر به این قضیه پرداخت و نوشت: «با ابراز تأسف و تأثر فراوان از درگذشت خانم مهسا امینی و اتفاقی که برای آن مرحوم افتاده است، به خانواده محترم و بازماندگان ایشان تسلیت و تعزیت عرض میکنم و همدردی خود را اعلام می‌نمایم. در این خصوص باید وظایفی به صورت جامع پیگیری شود که عبارت است از:
۱- ضرورت پیگیری قضایی جامع و کامل نسبت به موضوع مرگ مهسا امینی. همچنین ضرورت بررسی و پیگیری این موضوع از سوی مجلس شورای اسلامی جهت روشن شدن کامل ابعاد این اتفاق و اعلام نتیجه آن به مردم عزیز
‏٢- لازم است در شیوه‌های امر به معروف و نهی از منکر تجدیدنظر شود و بازسازی صورت گیرد به گونه‌ای که خود شیوه‌ها، شیوه‌هایی «معروف» باشند، چه آنکه با «غیر معروف» نمی‌توان امر به معروف را که واجب مهمی است اقامه کرد. فاقد الشیء لا یعطیه
٣- افزون بر ضرورت بازسازی شیوه‌های اقامه معروف، تطبیق آن نیز باید به دست کسانی صورت گیرد که از اهلیت و آگاهی کافی برای رعایت همه چارچوب‌های امر معروف و نهی از منکر برخوردار باشند.باید نسبت به بسیاری از افراد که امر به معروف می‌کنند «امر به معروف» کرد تا معروف را به درستی انجام دهند.» اما مهمترین خبر منتشره از سوی خبرگزاری‌های دولتی در این خصوص تماس تلفنی انسیه خزعلی معاون زنان ریاست جمهور و ابراهیم رئیسی با خانواده مهسا امینی است. رئیس جمهور که روز جمعه طبق روال همیشگی اش دستور رسیدگی به موضوع را داده بود، بنا به آنچه در خبرگزاری‌ها عنوان شده، ظهر یکشنبه در تماس تلفنی با خانواده مرحوم مهسا امینی گفت وگو کرد. بنا بر این خبر، رئیسی در تماس تلفنی با خانواده مرحومه مهسا امینی، ضمن ابراز همدردی با این خانواده و طلب صبر و اجر برای آنان در این مصیبت، گفت: من در جریان سفر ازبکستان از این واقعه مطلع شدم که بلافاصله به همکارانم دستور دادم تا بررسی موضوع را به صورت ویژه در دستور کار قرار دهند و مطمئن باشید این موضوع را از دستگاههای مسئول مطالبه خواهم کرد تا ابعاد آن روشن شود. وی با تأکید بر اینکه همه دختران ایران را همچون فرزندان خود می‌داند، افزود: دختر شما همچون دختر خود من است و احساس من این است که این حادثه برای یکی از عزیزان خود من پیش آمده است. اینجانب را در مصیبت خود شریک، و همدرد غم و اندوهتان بدانید. در این تماس تلفنی، خانواده مرحومه امینی خواستار پیگیری مسئله تا روشن شدن ابعاد موضوع شدند.
با این همه باید منتظر ماند و دید نتیجه این وعده‌ها چه خواهد شد.
متاسفانه درباره بعضی از دستورهای فوری رئیس جمهور علی رغم گذشت ماه‌ها هیچ توضیحی به مردم داده نشده است. مثلا یکی از این دستورها که بیش از پنج ماه از آن می‌گذرد، درباره ماجرایی بود که بر سر زنان برای حضور در ورزشگاه مشهد آمد. در آن زمان (اوایل فروردین) در پی ارائه گزارشی از حواشی پیش آمده در مسابقه فوتبال ایران و لبنان در مشهد در خصوص فرآیند فروش بلیط، عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی ابلاغی ستاد کرونا در رعایت سقف مجاز تماشاچیان و تضییع حقوق برخی از شهروندان که برای تماشای مسابقه، بلیط تهیه کرده بودند، رئیس جمهور، وزیر کشور را برای بررسی دقیق موضوع، انجام اقدامات لازم و ارائه گزارش موظف کرد؛ اما گویا دولت تصور می‌کند که با گذشت زمان، موضوع برای مردم چندان مهم نیست!


کد مطلب: 174941

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/report/174941/نتیجه-کی-مردم-اعلام-می-شود

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir