۰
دوشنبه ۲۸ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۲۲:۳۰

خاکسپاری ملکه در شدیدترین تدابیر امنیتی

بن سلمان و شی جین پینگ به لندن دعوت نشدند
دیروز، مراسم خاکسپاری ملکه الیزابت دوم تحت تدابیر شدید امنیتی در لندن برگزار شد.
خاکسپاری ملکه در شدیدترین تدابیر امنیتی
گروه بین الملل - سعید تهرانی: دیروز، مراسم خاکسپاری ملکه الیزابت دوم تحت تدابیر شدید امنیتی در لندن برگزار شد.
به گزارش مردم سالاری آنلاین پفپلیس لندن، آژانس اطلاعات MI5 وMI6، ستاد ارتباطات دولت بریتانیا، اورژانس و مقام‌های دولت برای بزرگترین عملیات امنیتی در تاریخ این کشور در حالت آماده‌باش قرار گرفتند. حدود ۳۰۰ مقام خارجی از جمله جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا و امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه در مراسم دیروز شرکت داشتند. برخی از رهبران جهان نیز از سوی خانواده سلطنتی به این مراسم دعوت نشده بودند. در میان فهرست کسانی که به گفته بی بی سی به این مراسم دعوت نشده اند مي‌توان به «شی جین پینگ»، رئیس جمهوری چین و «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان سعودی اشاره کرد.
همزمان با وجود بحران اوکراین، بریتانیا از ولادیمیر پوتین و الکساندر لوکاشنکو، دو رئیس جمهوری روسیه و بلاروس، برای شرکت در این مراسم دعوت نکرده است. گفته مي‌شود هیچ مقام سیاسی از سوریه و افغانستان و ونزوئلا نیز در این مراسم حضور نداشتند. اگرچه خبرگزاری ایسنا می‌گوید هیچ مقامی از ایران در این مراسم شرکت نخواهد کرد اما خبرگزاری بی بی سی می‌گوید از ایران در سطح هیات دیپلماتیک برای حضور در مراسم خاکسپاری دعوت شده است.
به گزارش دیلی میل، خیابان‌ها و پل‌های اطراف مراسم تشییع جنازه مسدود شده بود. حدود ده هزار افسر پلیس از پاسگاه‌های سراسر بریتانیا در لندن مستقر شده و یک هزار و پانصد مامور، حلقه‌ای فولادی به عرض ۱۰ کیلومتر در اطراف مرکز لندن برای تشییع جنازه الیزابت تشکیل دادند. در اطراف کلیسای «وستمینستر ابی» مکانی که مراسم تشییع جنازه با حضور سران کشورها برگزار شد، ماموران با دوربین و سلاح‌های گرم در پشت بام ساختمان‌های دولتی موضع گرفته و اوضاع را رصد کردند.
برخی این رویداد را در مقیاس بازی‌های المپیک ۲۰۱۲ لندن می‌دانند، اما کارشناسان، عملیات امنیتی در نخستین مراسم تشییع جنازه حکومتی از زمان مرگ وینستون چرچیل در سال ۱۹۶۵ را بسیار گسترده و پیچیده‌تر می‌دانند.
صادق خان شهردار لندن در گفت وگو با شبکه اسکای در این باره گفت که تدابیر امنیتی برای مراسم خاکسپاری الیزابت با المپیک، ماراتن لندن و مراسم عروسی سلطنتی یکجا برابری می‌کند. به گفته وی، سه نیروی پلیس که در پایتخت فعالیت مي‌کنند - پلیس متروپولیتن، پلیس شهر لندن و پلیس حمل و نقل بریتانیا - به محض اعلام مرگ الیزابت در ۸ سپتامبر، برنامه‌های خود را در سراسر لندن آغاز کردند.
این عملیات که بخشی از برنامه «لندن بریج» نام دارد از سال‌ها پیش به دقت برنامه ریزی و ملکه بریتانیا قبل از مرگش تمام جزئیات را امضا کرده بود.
طبق برنامه اعلام شده تابوت الیزابت ظهر دیروز از تالار وستمینستر در ساختمان پارلمان به سمت کلیسای وستمینستر ابی تشییع و برای تدفین به کاخ ویندزور منتقل شد.
استورات کاندی معاون رئیس پلیس لندن که عملیات را بر عهده دارد گفت که این نهاد امنیتی برای مقابله با هر سناریویی از جمله حملات تروریستی تا فعالیت‌های مجرمانه برنامه ریزی کرده است.
وی به خبرنگاران گفت که این سازمان از «تمام ابزارها و تاکتیک‌های موجود» برای محافظت از تابوت ملکه، خانواده سلطنتی، رهبران جهان و شرکت کنندگان در مراسم استفاده خواهد کرد.
این افسر ارشد پلیس اضافه کرد: این بزرگترین رویداد حفاظتی خواهد بود که پلیس تاکنون انجام داده است. دامنه افسران، کارکنان پلیس و همه کسانی که از عملیات امروز پشتیبانی مي‌کنند واقعاً بسیار زیاد است.
پلیس لندن تا کنون ۳۴ نفر را در آستانه مراسم خاکسپاری بازداشت کرده است.
برخی از سازمان‌های حقوق بشری مي‌گویند پلیس بریتانیا پس از مرگ ملکه الیزابت رفتار خشونت آمیزی با مخالفان سلطنت داشته است. استوارات کندی، معاون رئیس پلیس لندن به خبرنگاران گفت که اعتراض حق مردم است اما نیروهای پلیس هم حق دارند پاسخی متوازن بدهند و تنها در مواردی که کاملا ضرروی باشد اقدام جدی انجام دهند.
کد مطلب: 174978
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *