کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

لایروبی چاه چیست و چرا انجام می شود؟

30 شهريور 1401 ساعت 14:26

یکی از عواملی که باعث پر شدن چاه آب و از کار افتادن یا از بین رفتن پمپ داخل آن می‌شود ، جمع شدن شن و ماسه هایی است که به دلیل کار کردن موتور چاه به داخل آن فرو ریخته و چاه را مسدود کرده‌اند. 


برای این که بتوان دوباره پمپ چاه را به کار انداخته و از چاه استفاده نمود باید لایروبی چاه انجام شود تا از خراب شدن پره های پمپ در اثر ساییدگی توسط شن و ماسه ها جلوگیری شود. در غیر این صورت پره های پمپ به دلیل سائیدگی از بین رفته که این مسئله نیز باعث از کار افتادن سیم پیچ الکتروپمپ های شناور می شود.
لایروبی کردن ، باعث حذف رسوبات یا فاضلاب انباشته شده در دیواره یا کف چاه می شود ، زیرا رسوب گذاری در داخل چاه یک فرآیند طبیعی است که توسط زباله ها ، شن و ماسه ، فاضلاب و غیره ایجاد می‌شود و تجمع بیش از حد این موارد می تواند باعث ایجاد یک سری مشکلات مانند کاهش عمق آبراه ، فرسایش چاه و غیره شود.
همچنین با توجه به این که درون چاه آب راکد وجود دارد و ممکن است گل آلود شده و بوی بدی بگیرد . با استفاده از لایروبی می توان رسوبات انباشته شده که باعث ایجاد آب ناسالم شده اند را نیز حذف کرد.
به عبارت دیگر می توان گفت لایروبی چاه به فرایندی می‌گویند که باعث پاکسازی چاه و از بین بردن لایه های ضخیمی می شود که به دلیل جمع شدن فاضلاب یا شن و ماسه در دیواره ها یا کف چاه ایجاد شده‌ و مانع از جذب آب می شوند . این لایه های ضخیم مانع از تنفس چاه شده و جذب آب توسط چاه را کاهش می دهد.
لایروبی چاه یک راه عالی برای بهبود و حفظ اکوسیستم های آبی است و در چاه های آب باعث بهبود کیفیت آب شده و در چاه های فاضلاب با باز کردن چاه نیاز به حفر چاه جدید را ازبین می برد.
نحوه انجام لایروبی چاه
برای لایروبی کردن چاه ابتدا باید چاه کاملاً تخلیه شود پس از تخلیه چاه افرادی که با عنوان لایروب کار می‌کنند وارد چاه شده و لایه های ضخیمی که در دیواره ها و کف چاه ایجاد شده اند را می کنند .عملیات کندن توسط کارگر لایروب تا حدی انجام می شود که پس از کندن لایه های اضافی دیوارها و چاه ، خاک نمایان شود . در همین مرحله وضعیت کول گذاری چاه بررسی می شود. کول میله ای و کول انباری در چاه برای استحکام بخشی بکار می رود . قیمت کول سیمانی در کل هزینه های حفر و لایروبی چاه در سالهای بعد ، باعث می شود کارفرمایان با خرید کول با کیفیت ، در سالهای بعد با اطمینان به لایروبی و نگه چاه بپردازند. 
لایروبی کردن چاه علاوه بر اینکه باعث می شود بتوان دوباره از چاه استفاده نمود از ریزش ساختمان های اطراف چاه جلوگیری می کند و مانع پر شدن در مدت زمان کم نیز می شود و باعث می شود که چاه مانند یک چاه تازه حفر شده به نظر برسد.
دلیل نیاز به انجام لایروبی چاه چیست؟
به طور کلی چاه های آب و فاضلاب پس از چند سال استفاده و همچنین ایجاد لایه های ضخیم در دیواره و کف چاه پر و لبریز می شوند که این مسئله این نوع چاه ها را بدون استفاده می کند. در صورت ایجاد لایه های ضخیم گاهی اوقات حتی با انجام عملیات تخلیه چاه نیز چاه بلافاصله پر می شود و دیواره ها و کف چاه با فاضلاب یا شن و ماسه مسدود می شوند و کارایی چاه کاهش می یابد.
لبریز شدن چاه باعث از دست رفتن نفوذپذیری چاه شده و کارایی آن کاهش می یابد به همین دلیل برای اینکه نفوذ پذیری چاه افزایش یابد باید لایروبی چاه انجام شود.
عملیات ترمیم و بازسازی چاه پس از لایروبی به چه دلیلی انجام می شود؟
با توجه به اینکه هنگامی که چاه پر می شود یا لایه ضخیمی از رسوبات مختلف مانند فاضلاب، شن و ماسه و غیره کف چاه را می پوشاند چاه مرده در نظر گرفته می شود برای اینکه بتوان چاه را از حالت مرده به زنده تبدیل کرد پس از لایروبی باید ترمیم و بازسازی چاه نیز انجام شود تا نیاز به حفر چاه تازه نباشد.
فراموش نکنید که لایروبی چاه نیز یک کار کاملا تخصصی بوده و نیاز به مهارت و تجربه دارد و برای اینکه این کار ایمن انجام شود باید حتما از مراکز معتبری که تخلیه چاه را انجام می دهند و در این زمینه مهارت دارند کمک بگیرید تا پس از انجام لایروبی و ترمیم و بازسازی چاه فرایند جذب آب توسط چاه به درستی انجام شود.
برای مشاوره و خرید انواع کول بتنی چاه ، با کارخانه کول مهندس ترابی تماس بگیرید .
تلفن مستقیم: ۰۹۱۲۳۹۰۴۴۷۲
www.kaval.ir


کد مطلب: 175110

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/report/175110/لایروبی-چاه-چیست-چرا-انجام-می-شود

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir