۰
چهارشنبه ۶ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۲۳:۴۹
اصولگرايان براي شکست مذاکرات احياي برجام بهانه‌تراشي مي‌کنند

ارتباط اعتراضات خياباني با رفع تحريم‌ها

در حاليکه مذاکرات احياي برجام از مدتي پيش عملا متوقف شده و اختلافات دو طرف، از ماه گذشته، رسيدن به توافق براي لغو تحريم را دشوار کرده بود، برخي از طيف‌هاي تندروي اصولگرا، قصد دارند اعتراضات خياباني اخير را به عنوان عامل عدم لغو تحريم معرفي کنند!
ارتباط اعتراضات خياباني با رفع تحريم‌ها
گروه سياسي: در حاليکه مذاکرات احياي برجام از مدتي پيش عملا متوقف شده و اختلافات دو طرف، از ماه گذشته، رسيدن به توافق براي لغو تحريم را دشوار کرده بود، برخي از طيف‌هاي تندروي اصولگرا، قصد دارند اعتراضات خياباني اخير را به عنوان عامل عدم لغو تحريم معرفي کنند!
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،خبرگزاري اصولگراي فارس در موضعي عجيب و به نقل از يک منبع آگاه که نام و عنواني هم برايش ذکر نشده مدعي شده «مقرر شده بود مذاکرات رفع تحريم‌ها هفته گذشته به توافق نهايي ختم شود امّا شروع اغتشاشات از روز يکشنبه 27 شهريور امضاء توافق را در‌هاله‌اي از ابهام قرار داد.» اين سناريوي عجيب در حالي طراحي شده که مروري بر خبرهاي يک ماه اخير نشان مي‌دهد مذاکرات احياي برجام به دليل آنچه آمريکا و اروپا، طرح خواسته‌هاي جديد و فرابرجامي از طرف ايران مي‌خواندند به بن بست رسيده بود. مروري بر رويدادها و اظهارنظرهاي هفته‌هاي اخير به خوبي نشان مي‌دهد مذاکرات، دچار بن بستي شده که به نتيجه نرسيدن آن ارتباطي با اعتراضات اخير در ايران ندارد.
آنتونيو گوترش دبيرکل سازمان ملل روز سه شنبه 29 شهريور در سخنراني خود در سازمان ملل به صراحت گفته بود: دستيابي به توافق هسته‌اي با ايران دشوار شده است. چند روز قبل از آن «جوزپ بورل» مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا به خبرگزاري فرانسه گفت که مذاکرات احياي برجام در بن بست قرار گرفته است. وي تاکيد کرد: «مي‌ترسم با توجه به شرايط سياسي در ايالات متحده و مسايل که به نتيجه قطعي نرسيده است، اکنون در يک نوع بن بست باقي بمانيم.» روز سه شنبه 22 شهريور هم وزير امور خارجه آمريکا از بازگشت به توافق هسته اي ابراز نااميدي کرد و گفت: «آن‌چه در مدت اخير در پاسخ ايران به پيشنهاد ارائه شده از سوي اتحاديه اروپا[براي توافق در مذاکرات وين] بوده‌ايم، به وضوح پس‌رفت است و چشم‌انداز توافق در بازه‌اي کوتاه‌مدت را غيرمحتمل مي‌سازد.» او همچنين گفت که پاسخ ايران، دورنماي توافق در کوتاه مدت را بعيد مي‌سازد. وزير خارجه آمريکا 18 شهريور ماه نيز در نشست خبري با «ينس استولتنبرگ» دبيرکل ناتو در بروکسل درباره مذاکرات با ايران گفته بود: ايران برخي خواسته‌هاي غير برجامي‌اش را کنار گذاشت اما پاسخ اخيرش ما را به عقب برگرداند. روز نوزدهم شهريور ماه هم فرانسه، آلمان و انگليس با صدور بيانيه مشترکي مدعي شدند که ايران از فرصت ديپلماتيک حساس استفاده نکرده است و در عوض به گسترش برنامه هسته اي خود به نحوي فراتر از هرگونه توجيه غيرنظامي قابل قبول ادامه مي‌دهد. در اين بيانيه آمده بود: ما دولت‌هاي فرانسه، آلمان و انگليس به همراه ديگر اعضاي توافق هسته اي و آمريکا از آوريل 2021 با حُسن نيت با ايران براي احيا و اجراي کامل برجام مذاکره کرده ايم. اوايل اوت، پس از يک سال و نيم مذاکرات، هماهنگ‌کننده برجام مجموعه نهايي متوني را به ايران ارائه کرد که امکان بازگشت به تعهدات برجامي‌اش خواهد داد و همچنين زمينه بازگشت آمريکا به توافق را فراهم مي‌کند. در اين بسته نهايي، هماهنگ کننده تغييرات بيشتري اعمال کرد که ما را به مرز انعطاف پذيري مان رساند. متاسفانه، ايران انتخاب کرده است که از اين فرصت حساس ديپلماتيک استفاده نکند. در عوض، به گسترش برنامه هسته‌اي‌اش به نحوي فراتر از توجيه غيرنظامي قابل قبول ادامه دهد. درحالي که به توافق نزديک مي‌شديم، ايران موضوعات جداگانه اي را مطرح کرد که با تعهدات بين‌المللي الزام آور و قانوني اش تحت ان پي تي و توافق پادمان‌هاي ان پي تي منعقد شده با آژانس بين المللي انرژي اتمي ارتباط داشت. اين خواسته تازه، ترديدهاي جدي در مورد نيات و تعهدات ايران به نتيجه موفقيت آميز برجام ايجاد مي‌کند. موضع ايران در تضاد با تعهدات الزام آور قانوني اش است و چشم انداز احياي برجام را به خطر مي‌اندازد.
مروري بر همين اظهارنظرها و بيانيه‌ها که همگي طي يک ماه اخير و غالبا پيش از آغاز اعتراضات خياباني در ايران اعلام شده نشان مي‌دهد به کما رفتن احياي برجام و کاهش اميدها براي لغو تحريم، هيچ ارتباطي به اعتراضات خياباني ندارد. اما به نظر مي‌رسد طيف‌هايي از اصولگرايان که مخالف احياي برجام بودند حالا فرصت را غنيمت شمرده و به جاي پذيرش مسئوليت خود در عدم موفقيت براي لغو تحريمها پس از يک سال وقت تلف کردن، قصد دارند مسئوليت ناکامي در مذاکرات را به گردن اعتراضات خياباني بيندازند!
خبرگزاري فارس در اين راستا موضوع عدم لغو تحريمها در پي اعتراضات اخير را به اعلام تحريمها بر ضد ايران در دولت باراک اوباما مقايسه کرده و مدعي شده: «همان‌گونه که قتل مشکوک ندا آقاسلطان در تابستان 1388 تبديل به ترند رسانه‌هاي جهاني براي اجماع عليه ايران شد، ماجراي مبهم مهسا اميني در تابستان 1401 نيز رمز عمليات عليه ايران شده است.» اين خبرگزاري نوشته: «روند تحولات جاري يادآور وقايع پس از کودتاي ناموفق خرداد 88 است که ايران را در مذاکرات هسته‌اي در موضع ضعف، براي پذيرش شروط تحميلي واشنگتن قرار دهد.» همچنين در گزارش فارس آمده: «جمعيت حاضر در آشوب‌هاي اخير بسيار پايين بود ولي ضريب رسانه‌اي بسيار قدرتمندي در سطح جهان گرفت. نوع واکنش بلوک غرب نشان از آن دارد که دست‌هاي روي ماشه بود و نام مهسا اميني صرفاً رمز آغاز عمليات بوده است.» اما اين خبرگزاري همچون ساير طيف‌هاي اصولگرا توضيح نداده که چرا در مقابل اعتراضات مردم، اقداماتي صورت گرفته که بازتاب بدي در جهان داشته و موجب تبديل شدن نام مهسا اميني به پرتکرارترين هشتگ توئيتر در جهان شده است. در واقع اصولگرايان، همواره مسئوليت خود در قبال اتفاقات را ناديده مي‌گيرند و مسئوليت مشکلات را به گردن دشمن خارجي يا اعتراضات داخلي مي‌اندازند تا خود را از مسئوليت مبرا کنند.
کد مطلب: 175746
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *