۰
شنبه ۹ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۲۳:۳۴
استفاده از صدهاکیلوتی‌ان‌تی در انفجار خط انتقال گاز نورد استریم تایید شد

گارد جنگی اروپا در حفاظت از خطوط انرژی

سوئد و دانمارک در گزارش ارائه شده به شورای امنیت سازمان ملل، انفجار صدها کیلو تی‌ان‌تی در زیر آب را عامل تخریب خط لوله انتقال گاز «نورد استریم» و نشت گاز اعلام کردند. همانطور که مسکو و غرب پیش‌بینی می‌کردند، این انفجارها نتیجه یک «اقدام عمدی» معرفی شد.
گارد جنگی اروپا در حفاظت از خطوط انرژی
گروه بین‌الملل – هدیه گل‌محمدی: سوئد و دانمارک در گزارش ارائه شده به شورای امنیت سازمان ملل، انفجار صدها کیلو تی‌ان‌تی در زیر آب را عامل تخریب خط لوله انتقال گاز «نورد استریم» و نشت گاز اعلام کردند. همانطور که مسکو و غرب پیش‌بینی می‌کردند، این انفجارها نتیجه یک «اقدام عمدی» معرفی شد.
به گزارش مردم سالاری آنلاین،این دو کشور اسکاندیناوی در بیانیه ای به شورای امنیت که به درخواست روسیه تشکیل جلسه داد، اعلام کردند: شدت انفجارها به ترتیب ۲.۳ و ۲.۱ در مقیاس ریشتر اندازه گیری شده است که احتمالاً معادل یک بمب انفجاری صدها کیلویی است.
در جریان نشست سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) مسئولان دانمارکی اعلام کرده بودند که خط لوله نورد استریم هدف دو انفجار قرار گرفته که در هر کدام حدود ۵۰۰ کیلو تی‌ان‌تی منفجر شده است.
کارشناسان از عبارت «خرابکاری» برای تخریب خط لوله نورد استریم استفاده می کنند و معتقدند که این عملیات پیچیده بوده و ارتش یک کشور امکان انجام آن را داشته است. با اینحال شیوه صورت گرفتن این اقدام هنوز مشخص نیست اما گفته می‌شود چنین عملیاتی باید در عمق ۷۰ متری دریا صورت گرفته باشد.
یک مقام ارشد نظامی فرانسوی به خبرگزاری فرانسه گفت: دسترسی به این عمق با زیردریایی های کوچک کاملا ممکن است اما گزینه اعزام شناگران رزمی برای شلیک یا مین متحرک یا پهپاد زیر آب نیز شیوه‌های احتمالی دیگری است.
او فرضیه اژدر (سلاح انفجاری پرتابی که از دریا و در درون آب پرتاب می‌شود) که بیشتر برای یک هدف متحرک مفید است را کمتر قابل قبول می داند.
«سرگئی کوپریانوف» سخنگوی گازپروم که روز شنبه در نشست شورای امنیت سازمان ملل صحبت می کرد، گفت: در زمان حادثه خرابکاری خطوط لوله گاز نورداستریم یک و دو حدود ۸۰۰ میلیون متر مکعب گاز در سه رشته آسیب دیده وجود داشت.این میزان گاز مصرف سه ماه دانمارک برای سه ماه است.
گازپروم هم تاکید می‌کند که انفجار خطوط گاز نورداستریم عمدی بوده‌است. تاس می گوید در واقع، اروپا از یکی از مسیرهای کلیدی برای دستیابی به مهمترین منبع انرژی برای مدت نامعلومی محروم است. روسیه و گازپروم تلاش و هزینه زیادی را صرف ساخت و راه اندازی این خطوط لوله گاز کردند، زیرا به نظر می رسید که این خطوط کوتاه ترین و ایمن ترین مسیر گاز روسیه به مصرف کنندگان اروپایی است. اکنون خطوط لوله گاز سوراخ شده است.»
 تدابیر امنیتی اروپا
فایننشال تایمز خبر داد که در پی افزایش شواهد مبنی بر عمدی بودن انفجارهای هفته گذشته در خطوط لوله انتقال گاز روسیه به اروپا،‌ کشورهای اروپایی تدابیر امنیتی و حفاظتی از منابع انرژی این قاره در دریای شمال و سواحل ایتالیا را تشدید کرده‌اند.
به گزارش این روزنامه انگلیسی با اشاره به اینکه نروژ از زمان آغاز درگیری‌ها در اوکراین و کاهش واردات گاز طبیعی از روسیه به اروپا به رفته‌رفته بزرگترین تامین کننده گاز این قاره تبدیل شده، آمده است: این روزها که اروپا با خطر بحران شدید انرژی در طول زمستان در نتیجه تحریم گاز روسیه مواجه است، خطوط لوله و میادین گازی نروژ به کانون هراس اروپایی‌ها بدل شده است.
در راستای تقویت تدابیر امنیتی منابع انرژی اروپا، «یوناس گار استوئیر» نخست وزیر نروژ گفت که کشورش از کمک‌های آلمان، انگلیس و فرانسه در زمینه افزایش امنیت منابع انرژی این کشور استقبال کرده است.در همین راستا ایتالیا نیز از افزایش اقدامات امنیتی نیروی دریایی این کشور برای حفاظت از خطوط لوله انتقال گاز از شمال آفریقا به اروپا از طریق کانال سیسیلی در برابر خطرات احتمالی و اقدامات خرابکارانه مشابه خبر داد.
جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا نیز روز جمعه گفت که واشنگتن از نزدیک با نروژ و سایر کشورهایی که در حال افزایش نظارت بر زیرساخت‌های انرژی از جمله خطوط انتقال در دریای بالتیک هستند، همکاری می‌کند. 
در حالی که غرب، روسیه را مسئول آنچه اقدام خرابکارانه در خطوط لوله انتقال گاز روسیه به اروپا خوانده می‌شود معرفی می‌کند، مسکو این اتهام را رد کرده و خواستار تحقیقات سازمان ملل در این باره شده است.ولادیمیر پوتین رییس‌جمهوری روسیه در اظهاراتی در این زمینه گفت که مسئولیت این وضعیت بر عهده غرب است. به گفته پوتین، " آنگلوساکسون‌ها " در واقع شروع به تخریب زیرساخت‌های انرژی در اروپا کرده‌اند.
بنابر این گزارش، اپراتورهای نفت و گاز در آب‌های دریای شمال نروژ و دانمارک، در طول هفته‌های گذشته تعدادی پهپاد ناشناس را در نزدیکی سکوهای گازی و نفتی مشاهده کرده‌اند.
این درحالی است که یک شرکت انرژی آمریکایی روز جمعه گفته بود که سطح امنیت زیرساخت‌های این شرکت در نروژ را پس از اینکه یک پهپاد به آن نزدیک شده افزایش داده است. به گزارش رسانه‌های نروژی سکوی مذکور در بخشی از میدان نفتی در نزدیکی مزر دریایی با انگلیس در دریای شمال قرار دارد.
یک مقام نیروی دریایی ایتالیا در گفت‌وگو با روزنامه ایتالیایی «لا رپوبلیکا» اعلام کرد که به رغم افزایش نظارت‌ها بر خطوط انرژی پس از درگیری‌ها در اوکراین، اکنون فشار تهدیدهای مربوط به زیر آب، در منطقه مدیترانه بیش از پیش احساس می‌شود. بنابراین تامین امنیت انرژی و راه‌های ارتباطی آن یک اولویت است.
در این پیوند،‌مرکز حفاظت از زیرساخت‌های ملی که یک نهاد دولتی در انگلیس است روز جمعه در تماس با اپراتورهای دریای شمال این کشور از سلامت تمام سامانه‌های نظارتی و امنیتی در منطقه خبر داده بود.
همچنین گزارش شده است یک هواپیمای نظارتی نیروی دریایی انگلیس که برای شناسایی زیردریایی‌ها استفاده می‌شود، روز پنجشنبه از شمال اسکاتلند به حرکت در آمده و برای ساعت‌ها در آسمان دریای سیاه پرواز کرده است. اگرچه وزارت دفاع بریتانیا درباره این هواپیما اظهار نظری نکرده است.
در عین حال، وزارت دفاع بریتانیا درباره پرواز هفت جنگنده نیروی هوایی سلطنتی این کشور موسوم به جنگنده‌های «یوروفایتر تایفو» بر فراز آب‌های دریای شمال در همین زمان تصریح کرد که پرواز آن‌ها براساس یک برنامه تمرینی از پیش تعیین شده بوده و به سانحه نشت گاز ارتباطی نداشته است.
کد مطلب: 175996
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *