۱
دوشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۲۲:۰۸
سناريوهاي حمله اتمي در اوکراين پررنگ شده‌ است

پالس‌هاي هسته‌اي کرملين به غرب 

نشريه نشنال اينترست با اشاره به اينکه تصميمات اخير پوتين درخصوص اعلام بسيج نسبي نيروهاي متخصص و برگزاري هه پرسي الحاق بخش‌هايي از اوکراين به روسيه مقدمه‌اي براي استفاده از سلاح هسته‌اي عليه اوکراين است، نوشت: اقدام پوتين در استفاده از سلاح هسته‌اي ممکن است به پيروزي مسکو در جنگ کي يف بينجامد.
پالس‌هاي هسته‌اي کرملين به غرب 
گروه بين‌الملل- مهدي يزدي: نشريه نشنال اينترست با اشاره به اينکه تصميمات اخير پوتين درخصوص اعلام بسيج نسبي نيروهاي متخصص و برگزاري هه پرسي الحاق بخش‌هايي از اوکراين به روسيه مقدمه‌اي براي استفاده از سلاح هسته‌اي عليه اوکراين است، نوشت: اقدام پوتين در استفاده از سلاح هسته‌اي ممکن است به پيروزي مسکو در جنگ کي يف بينجامد.
به گزارش مردم سالاری آنلاین،اگر نيروهاي اوکرايني مسلح به سلاح‌هاي غربي به حملات متقابل خود ادامه دهند، تهديدي براي سرزمين روسيه خواهند بود. پوتين با اقدامي که بارها در موردش هشدار داده، پاسخ خواهد داد و آن استفاده از سلاح هسته‌اي است. انديشکده «شوراي روابط خارجي اروپا» در تحليلي آورده است يک شبح هسته‌اي بار ديگر بالاي سر کشورهاي اروپا در حال حرکت است. از طرف ديگر انديشکده «موسسه بين المللي مطالعات راهبردي» (IISS) هم در گزارش خود به برجسته‌سازي تحرکات روسيه در زمينه مدرن سازي نيروهاي استراتژيک هسته‌اي خود پرداخت و از توسعه انواع جديدي از وسايل نقليه حمل سلاح هسته‌اي اين کشور خبر داد.
اين گزارش با بيان اينکه، چه اين اقدام عليه يک هدف در اوکراين يا عملي نمايشي باشد، تاثيرات آن يکسان است، مي‌افزايد: چنين اقدامي بي شک حمايت غرب از کي يف را تضعيف مي‌کند، با توجه به اينکه آمريکا و ناتو تمايلي به پاسخگويي از اين نوع ندارند. همچنين اين مساله مي‌تواند به فروپاشي ائتلاف ناتو بينجامد.
به نوشته اين رسانه، رهبران غربي و کارشناسان دفاعي از مدتي قبل به اين احتمال انديشيده‌اند که مسکو در صورت شکست کارزار متعارفش عليه اوکراين، به سلاح هسته‌اي متوسل خواهد شد و  اين احتمال در حال حاضر به يک قطعيت کمابيش تبديل شده است. پوتين ممکن است بتواند هم در داخل و هم در خارج به پيروزي‌هايي دست يابد. دکترين هسته‌اي روسيه به صراحت مي‌گويد اگر تجاوز متعارف به روسيه موجوديت اين کشور را تهديد کند، اين مساله مي‌تواند استفاده از سلاح اتمي را توجيه کند، البته تعريف اينکه يک حمله متعارف براي عبور از اين آستانه تا چه اندازه بايد ادامه داشته باشد، هنوز مشخص نشده است.
پوتين در سخنراني خود براي اعلام بسيج نسبي، چنين تهديد موجوديتي را مطرح کرد و تاکيد داشت که هدف غرب از حمايت اوکراين، نابودي روسيه و تهديد تمامي مردم روسيه است به همين خاطر استفاده از سلاح هسته‌اي براي محافظت از تماميت ارضي روسيه مجاز است.
کارشناسان با اشاره به فراخوان 300 هزار نيروي روسي، بيان کردند که تجديد قواي نيروهاي کمتر آموزش ديده بعيد است که روند جنگ را تغيير دهد و اگر روسيه متحمل تلفات هزينه بر شود، پوتين مي‌تواند به صورت تدريجي خطرناک شود.
در اين ميان ديويد پترائوس ژنرال بازنشسته ارتش و رييس سابق سازمان اطلاعات مرکزي آمريکا گفت که اگر روسيه از جنگ افزارها (هسته‌اي) استفاده کند، آمريکا واکنش شديد ناتو را رهبري خواهد کرد. 
آنتوني بلينکن وزير خارجه آمريکا نيز در مصاحبه‌اي با برنامه «60 دقيقه» شبکه سي‌بي‌اس اعلام کرد که به مقام‌هاي روسيه گفته با خونسردي از استفاده از سلاح هسته‌اي حرف نزنند.
نشنال اينترست با طرح اين سوال که ناتو و غرب به حمله هسته‌اي روسيه به اوکراين چه پاسخي خواهند داد، نوشت: قريب به يقين ناتو اين اقدام را با يک حرکت هسته‌اي معادل پاسخ نخواهد داد و وادار کردن واشنگتن به پاسخ مشابه دشوار است، حتي اگر نيروهاي آمريکايي يا نظاميان ناتو هدف چنين حمله اي قرار گيرند.
به پيش بيني اين نشريه، اگر حمله گسترده نباشد، تيم‌هايي از دولت آمريکا و کشورهاي عضو ناتو تقريبا همواره يک کارزار متعارف تشديد شده را در پيش مي‌گيرند يا عقب نشيني مي‌کنند.
براساس اين گزارش، اگر پوتين عليه اوکراين از سلاح اتمي استفاده مي‌کرد، گزينه‌هاي غرب حتي محدودتر مي‌شد. اوکراين عضو ناتو نيست و تحت محافظت چتر هسته‌اي اين ائتلاف قرار ندارد. رهبران غربي پاسخگويي با استفاده از سلاح هسته‌اي را غيرقابل درک خواهند يافت.
رهبران غربي و در راس آنها جو بايدن رئيس جمهوري آمريکا وعده داده اند حمله هسته‌اي روسيه به اوکراين را با دو برابر کردن حمايت شان از کي يف، ارائه سلاح‌هاي متعارف بيشتر و بهتر به اوکراين، تشديد تحريم‌هاي اقتصادي عليه روسيه و تلاش براي جلب نظر جامعه جهاني به منظور تبديل کردن روسيه به کشوري طرد شده و منفور پاسخ دهند.
در اصل، غرب بدنبال راهبردي است که منجر به استفاده پوتين از سلاح هسته‌اي در وهله اول شود. اين تعريف ديوانگي است، انجام دوباره همان کار با انتظار نتيجه متفاوت.
در بخش ديگري از اين گزارش آمده است: مجهزتر کردن بيشتر اوکراين با تسليحاتي چون پرتابگرهاي هيمارس، موشک‌هاي دوربرد، پهپادهاي پيشرفته و حتي جنگنده اي اف 16، تضمين کننده اين مساله است که اواکراين مي‌تواند ارتش روسيه را مهار کند. اما اين روش به جنگ پايان نمي‌دهد. در واقع، پاسخ احتمالي غرب به نفع پوتين است. استفاده اوليه وي از سلاح هسته‌اي با واکنش نامتناسب تري همراه خواهد بود که نشان از ضعف غرب دارد.
به نوشته نشنال اينترست، مسکو با استفاده از سلاح هسته‌اي نشان مي‌دهد که بازدارندگي بي معناست و خود را براي استفاده مجدد از سلاح هسته‌اي در آينده آماده مي‌کند.
در بخش پاياني اين گزارش با اشاره به اينکه پوتين معتقد است جنگ در اوکراين براي دفاع از تهديد موجوديتي براي روسيه که به واسطه گسترش ناتو ايجاد شده، ضروري است، آمده است: در اين زمينه، استفاده از سلاح هسته‌اي موجه است. خطر تشديد تنش غربي نيز همين گونه است. همانطور که پوتين در مصاحبه اي در سال 2018 گفت، استفاده اوليه از سلاح هسته‌اي منطقي است، حتي اگر فاجعه اي جهاني به بار آورد.
کد مطلب: 176226
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *