۰
جمعه ۱۵ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۱۴
سوال بي جوابي که حاصل حضور فرزندان 5400 نفر از مسئولان دولت در خارج از کشور است

فرزندان مسئولان در کشور دشمن چه مي‌کنند؟ 

«فرزندان 5400 نفر از مسئولان دولت در خارج از کشور هستند. مسئولان ما حقوق و درآمد جمهوري اسلامي را دوست دارند ولي تابعيت کشورهاي خارجي را مي‌خواهند؛ اگر آمريکا دشمن است فرزندان مسئولين آنجا چه مي‌کنند؟» اين سخنان‌هاجر چناراني نماينده نيشابور در مجلس حرف دل بسياري از مردمي است که اين روزها با تعجب به فاصله عجيب بين شعارها و عملکرد مسئولان و مديران کشور نگاه مي‌کنند. کساني که گاه و بيگاه مردم را دعوت به صبر، تحمل فشارهاي اقتصادي و درک شرايط حساس کنوني مي‌کنند؛ اما حاضر نيستند که فرزندان خود را در اين شرايط نگاه دارند و اتفاقا به کشورهايي مي‌فرستند که آن را دشمن مي‌دانند! 
فرزندان مسئولان در کشور دشمن چه مي‌کنند؟ 
گروه سياسي - محمدحسين روانبخش: «فرزندان 5400 نفر از مسئولان دولت در خارج از کشور هستند. مسئولان ما حقوق و درآمد جمهوري اسلامي را دوست دارند ولي تابعيت کشورهاي خارجي را مي‌خواهند؛ اگر آمريکا دشمن است فرزندان مسئولين آنجا چه مي‌کنند؟» اين سخنان‌هاجر چناراني نماينده نيشابور در مجلس حرف دل بسياري از مردمي است که اين روزها با تعجب به فاصله عجيب بين شعارها و عملکرد مسئولان و مديران کشور نگاه مي‌کنند. کساني که گاه و بيگاه مردم را دعوت به صبر، تحمل فشارهاي اقتصادي و درک شرايط حساس کنوني مي‌کنند؛ اما حاضر نيستند که فرزندان خود را در اين شرايط نگاه دارند و اتفاقا به کشورهايي مي‌فرستند که آن را دشمن مي‌دانند! 
به گزارش مردم سالاری آنلاین،با آماري که اين نماينده مجلس داده است معلوم است که اين موضوع عموميت داشته و مربوط به افراد معدودي در دايره مسئولان کشور نيست. اگر زماني رسانه‌هاي اصولگراي فقط به حضور فرزند معصومه ابتکار توجه داشتند يا اگر بنا به شنيده‌ها حضور فرزند علي لاريجاني در کشورهاي متخاصم عامل رد صلاحيت او در انتخابات رياست جمهوري شد، بايد گفت که حضور 5400 آقازاده در کشورهايي که عموما مجموعه استکبار جهاني دانسته مي‌شود به معناي اين است که اگر مسئولي پيدا شود که فرزندش خارج از کشور نباشد بايد او را جزو استثناها بدانيم! 
جالب اينجاست که در ماه‌هاي اخير چند خبر مرتبط با اين موضوع در فضاي رسانه اي و مجازي باعث توجه بيش از پيش مردم به اين موضوع شده است. اولين مورد با يک توئيت تبليغاتي از سوي دبير شوراي اطلاع‌رساني دولت در اواسط شهريور ماه آغاز شد. گويا ماموريت براي مانور روي «گشت ارشاد مديران» يکي از شعارهاي معطل مانده رئيسي باعث شد که وي اعلام کند: «اخيرا فرزند يک معاون وزير براي ادامه تحصيل در يک کشور خارجي ويزا گرفته بود و قصد خروج داشت که به محض اطلاع رئيس‌جمهور دستور صادر شد: اگر فرزند رفت، پدر هم برود! گذشت آن دوران که افتخار مقامات عالي دولت، اقامت فرزندانشان در خارج از کشور باشد. مسئولان مراقب گشت ارشاد باشند.»
اما اين ادعاي تبليغاتي آنطور که دولتي‌ها تصور مي‌کردند جواب نداد! بلافاصله بعد از اين ادعا، اعلام شد فرزند انسيه خزعلي معاون امور زنان و خانواده رياست جمهوري به کانادا رفته است! اين موضوع قابل تکذيب نبود و توضيحاتي که داده شد، نشان داد که کاملا درست است. انسيه خزعلي و همسرش سعي کردند با توضيحاتشان اين موضوع را توجيه کنند اما هر توضيحي به بدتر شدن شرايط براي آنها منجر شد. 
انسيه خزعلي در رشته توئيتي آن را تائيد کند اما موضوع سفر پسرش را « تقويت فعاليت‌هاي دانش بنيان» عنوان کند. وي نوشت: «گذشت آن دوران که مسئولاني مثل کوه پشت فرزندان خويش مي‌ايستادند و صراحتا از مهاجرت و زندگي آنها در خارج از کشور دفاع مي‌کردند. اما امروز... برخي با ذوق زدگي از مهاجرت فرزند اينجانب گفتند؛ درحالي که سفر موقت کاري ايشان جهت توسعه و پشتيباني مجموعه دانش‌بنياني است که در ايران با تعداد زيادي از دانشجويان کامپيوتر فعال است و خوشبختانه اين پروژه کاري رو به اتمام بوده و وي در ماه‌هاي آينده به کشور باز ميگردد. اگرچه ايشان متاهل و مستقل است ولي هرگز قصد مهاجرت نداشته‌اند. بي‌شک... بسترسازي براي تقويت فعاليت‌هاي دانش بنيان جاري در کشور، برخاسته از تعلق به وطن و مسئوليت‌پذيري است. اعضاي دولت مردمي و انقلابي به آرمان‌هاي انقلاب و سياست‌هاي دولت وفادار بوده و خواهند بود.»
سوء استفاده از شعار سال براي توجيه مسافرت يا مهاجرت فرزند معاون رئيس جمهور به کانادا، از طرفي سوژه طنزهاي بسيار شد و از طرف ديگر اين انتقاد را به دولتي‌ها وارد ساخت که آنها مسائل مربوط به خود را به راحتي توجيه مي‌کنند اما براي بعضي از افراد قوانين سفت و سختي مي‌گذارند تا از آن بهره برداري تبليغاتي کنند. مگر معاون وزيري که براي پسرش ويزا مي‌ساخته، نمي‌توانسته بگويد که سفرش داشن بنياني است؟ و آيا رئيس جمهور از او پرسيده که چرا پسرت مي‌خواهد سفر کند؟! دستور مطلق رئيسي طبيعتا بايد شامل حال انسيه خزعلي معاون خودش هم بشود!
عباس عبدي فعال سياسي اصلاح طلب در واکنش به سخنان انسيه خزعلي در باره علت مهاجرت فرزندش نوشت: چرا برخي انتظار دارند که ادعاهاي آنان در مورد خود و خانواده‌هايشان را مردم بايد باور کنند؟ در حالي که تجربه قبلي خلاف صداقت را نشان داده.به علاوه چرا خودشان ادعاهاي فرزندانشان را مي‌پذيرند؟ در حالي فرزندان مي‌دانند در فضاي رياکاري والدينشان طاقت شنيدن حرف درست را ندارند.
رحمت‌اله بيگدلي، فعال سياسي اصلاح‌طلب نوشت: «من اگر جاي آقاي رئيسي بودم خانم خزعلي را نه به خاطر اقامت پسرش در کانادا، بلکه به خاطر اين نوع سوء‌استفاده سخيف از نامگذاري سال عزل مي‌کردم!»
محمدرضا مهاجر، فعال رسانه‌اي هم در واکنش خود به اين خبر، عنوان کرد: «استاندارد دوگانه مي‌تواند هواداران صادق دولت_انقلابي را روشن کند که اين دولت چه‌قدر تزوير دارد! اينکه فرزند معاون رئيس جمهور در خارج از ايران زندگي کند خيلي چيز مهمي نيست، ولي اينکه تزوير مي‌کنند و براي مردم نسخه وطن‌دوستي و انقلابي‌گري مي‌پيچند و خود آن کار ديگر مي‌کنند زشت است!»
عبدالرضا داوري از نزديکان سابق محمود احمدي نژاد در توئيتي در توصيف اين وضعيت نوشت: «ضربه‌اي که خارج نشيني فرزند انسيه خزعلي به پروژه تبليغاتي ستاد دستاورد سازي دولت زد، احتمالا بمب اتم به ناکازاکي و هيروشيما نزده بود. وقتي رئيس جمهور چشمش را بر خارج نشيني فرزند معاونش بسته، اما براي معاون يکي از وزرا که هنوز فرزندش به خارج هم نرفته، خط و نشان مي‌کشد!»
جالب تر اينجا بود که مهدي خزعلي برادر انسيه خزعلي خبر داد که نه تنها فرزند انيسه، که دو فرزند کبري خزعلي هم مقيم آمريکا هستند! برخلاف انسيه خزعلي که سعي کرد با توضيحاتش ماجراي حضور پسرش در خارج از کشور را توجيه کند، کبري خزعلي ترجيح داد که چيزي نگويد. شايد تجربه ناموفق خواهر او را به انتخاب اين تاکتيک کشاند و شايد هم حرفي براي دفاع نداشته است. هر چه هست، موضوع اصلي اين است که اين دو خواهر بر جايگاه خود محکم تکيه زده‌اند و نه به خاطر اين افشاگري استعفا داده اند و نه کسي حتي خيال برکناري آنها به سرش زده است. انگار نه انگار که ابراهيم رئيسي دستوري در اين زمينه داده بود! 
داستان اما به خواهران خزعلي ختم نشد. اعلام معرفي زاهدي وفا سرپرست سه ماهه وزارت کار و رفاه اجتماعي به عنوان وزير پيشنهادي دولت به مجلس يکبار ديگر موضوعي مشابه خواهران خزعلي شکل داد. اما يک عضو کميسيون امنيت ملي مجلس ضمن رد ادعاي طرح شده در فضاي مجازي درباره دوتابعيتي بودن فرزندان وزير پيشنهادي کار در توضيح اين مطلب گفت: در اين موضوع، من از شخص آقاي زاهدي وفا سوال کردم، وي توضيح داد که هرچند همزمان با دوران تحصيلش در کانادا به عنوان دانشجوي بورسيه وزارت علوم و اقامت در آن کشور فرزندان ايشان نيز در آن زمان متولد شده‌اند، اما ايشان هيچ اقدامي براي اخذ تابعيت براي آنها نکرده است و اين فرزندان هيچگاه کد تامين اجتماعي کشور کانادا را نداشته و در کانادا نيز اقامت ندارند و حتي پس از پايان دوران تحصيل پدر و بازگشت به ايران هيچ سفر خارجي بجز عتبات عاليات نداشته‌اند.
زاهدي وفا اين توضيحات را در مجلس هم داد اما نتوانست راي اعتماد مجلس را جلب کند و وزير نشد. اگر توضيحات زاهدي وفا درست باشد تا به جال فقط نام 3 نفر از 5400 آقازاده خارج از کشور مشخص شده است و البته هيچ اتفاقي هم نيفتاده است. والدين آنها محکم به مسئوليت خود چسبيده اند، همچنان که بقيه چنين مي‌کند اما سوال‌ها در ذهن مردم تمامي ندارد، سوال‌هايي که يکي از آنها همان است که چناراني در مجلس مطرح کرد: اگر آمريکا دشمن است فرزندان مسئولين آنجا چه مي‌کنند؟
کد مطلب: 176578
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *