۰
دوشنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۱۳
پيشنهاد رئيسي در آموزش و پرورش

تشکيل «راهيان پيشرفت» در کنار «راهيان نور»

حضور سيد ابراهيم رئيسي در آموزش و پرورش، آن هم در روزهايي که نگراني‌هايي درباره بازداشت دانش آموزان در اعتراض‌هاي اخير وجود دارد، اين احتمال را در ذهن‌ها تقويت مي‌کرد که با توجه به عدم اشراف وزير آموزش و پرورش به اين موضوع، رئيس جمهور شخصا مي‌خواهد اين امر را پيگيري کند و نگراني‌ها را رفع کند؛ اما انتشار خبر مربوط به بازديد رئيسي از اين وزارت خانه نشان داد که اصلا چنين موضوعي در ذهن رئيسي هم نيست. مهمترين موضوعي که او در اين بازديد گفت اين بود که در مدارس براي دانش آموزان، علاوه بر راهيان نور، راهيان پيشرفت هم راه اندازي شود! 
تشکيل «راهيان پيشرفت» در کنار «راهيان نور»
گروه سياسي - فخري سادات مسچي: حضور سيد ابراهيم رئيسي در آموزش و پرورش، آن هم در روزهايي که نگراني‌هايي درباره بازداشت دانش آموزان در اعتراض‌هاي اخير وجود دارد، اين احتمال را در ذهن‌ها تقويت مي‌کرد که با توجه به عدم اشراف وزير آموزش و پرورش به اين موضوع، رئيس جمهور شخصا مي‌خواهد اين امر را پيگيري کند و نگراني‌ها را رفع کند؛ اما انتشار خبر مربوط به بازديد رئيسي از اين وزارت خانه نشان داد که اصلا چنين موضوعي در ذهن رئيسي هم نيست. مهمترين موضوعي که او در اين بازديد گفت اين بود که در مدارس براي دانش آموزان، علاوه بر راهيان نور، راهيان پيشرفت هم راه اندازي شود! 
به گزارش مردم سالاری آنلاین،عدم توجه به نگراني‌هاي شکل گرفته بخصوص پس از آن که حرف و حديث‌هايي پيرامون يک مدرسه در اردبيل شنيده مي‌شود، نشان مي‌دهد که رئيس جمهور همچنان قصد ندارد به طور واقعي براي پيگيري مسائلي اقدام کند که دغدغه مردم است! اگر تا به حال گاهي در اين زمينه‌ها به دادن «دستور»‌هايي اکتفا مي‌کرد که عموما هيچ نتيجه ملموسي نداشت، حالا ديگر حتي از آن دستورها هم صادر نمي‌کند. اين در حالي است که اين موضوع باعث شده که در روزهاي اخير علاوه بر اخبار ضد و نقيض توضيحاتي هم در اين خصوص از سوي افرادي چون امام جمعه اردبيل و نماينده اين شهر در مجلس شنيده شود. در اين توضيحات اگرچه فوت دختر دانش آموز تکذيب شده است اما موضوع اعتراض دانش آموزان و خانواده شان در مدرسه شاهد تلويحا مورد تائيد قرار گرفته است.  اما شايد مهمتر از آن موضوع بازداشت دانش آموزان باشد که درباره آن وزير آموزش و پرورش سخنان مبهمي گفته است. او در 24 مهرماه در پاسخ به اين پرسش که چه تعداد دانش‌آموز در اغتشاشات اخير دستگير شدند، اظهار کرد: دانش‌آموز بازداشتي و زنداني در اين خصوص نداريم؛ در کانون اصلاح و تربيت قبل از اين اغتشاشات، نوجواناني حضور داشتند که ترک تحصيل کرده بودند و به دليل بزهي که انجام داده بودند در آن مکان تحت آموزش و تربيت بودند. دانش‌آموزان اگر موردي داشته باشند در مراکز مشاوره مدرسه راهنمايي مي‌شوند لذا تعبيري که دانش‌آموزان به مراکز کانون اصلاح و تربيت منتقل مي‌شوند، تعبير مناسبي نبوده است.
وي در واکنش به اين جمله که «عنوان شده است برخي دانش‌آموزان در اين جريانات در کشور مورد ضرب و جرح قرار گرفته‌اند»، افزود: ما از گل نازک‌تر با دانش‌آموزان حرف نمي‌زنيم. مورد برخورد با دانش‌آموزان را هم نديده‌ام؛ بر اساس آنچه از مسؤولان مربوطه کسب اطلاع کردم، دانش‌آموز بازداشتي و دستگير شده نداريم.
اين در حالي است که  يک عضو کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي با اشاره به بحث فرستادن دانش آموزان دستگير شده در اعتراضات جاري به کانون‌هاي اصلاح وتربيت،گفت: دانش آموزاني  که در اغتشاشات اخير حضور پيدا مي‌کنند و از روي احساسات يکسري مسائلي را مطرح مي‌کنند بچه‌هاي همين سرزمين، انقلاب و مملکت هستند. ما بايد ببينيم گير و گرفتارهاي اين بچه‌ها در خانواده‌ها چيست و فرهنگ سازي کنيم ما اين بچه‌ها را از مهد کودک تحويل  آموزش و پرورش مي‌دهيم تا مقاطع مختلف در آموزش و پرورش هستند. بايدبررسي کنيم که چه گرفتاري‌هايي در آموزش و پرورش داريم که بچه‌هاي ما به اينجا مي‌رسند. حتما يکسري گير و گرفتاري‌هاي اساسي آنجاست که بايد آنها را بررسي و برطرف کنيم. ما پيشگيري و سرمايه گذاري نمي‌کنيم و بايد جاي ديگر هزينه آن را بدهيم. وي تاکيد کرد: بنده مخالفت حضور اين دانش آموزان در کانون اصلاح و تربيت هستم. بايد مراقبت کنيم که خداي ناکرده نه تنهااصلاحي صورت نگيرد بلکه از آن طرف قضيه نيز بيفتيم. ما بايد مراقب باشيم که اثر سوءِ کانون‌هاي اصلاح و تربيت بيشتر از اثر تربيتي آنها نباشد اگر هم قرار است تربيت واصلاحي صورت گيرد در خود مدارس باشد.
دهمرده در پاسخ به اين سوال که آيا ايجاد سابقه سياسي براي اين دانش آموزان تباه کردن آينده اين بچه‌ها نيست و آيا همين موضوع باعث لج کردن اين بچه‌ها با نظام نمي‌شود، گفت: نبايد با ايجاد سابقه سياسي آينده اين بچه‌ها را سياه کرد بايد براي آنها راه بازگشت گذاشت به آنها فرصت دهيم. اگر بگويم از الان آينده شما اين است خود اين بچه چه اميدي به آينده اش دارد و خود ما چه اميدي داريم که وي را اصلاح کنيم.
همچنين احمد حسين فلاحي يکي از اعضاي کميسيون آموزش مجلس هم درباره اين‌که گفته مي‌شود تعدادي از دانش‌آموزان در مدرسه بازداشت شده‌اند، بيان کرد: شايعاتي که از مي‌گويند دانش‌آموزان را از مدرسه برده‌اند، درست نيست. بسياري از افرادي که دستگير شدند آزاد شده‌اند؛ اين افراد در بيرون هم دستگير شده‌اند در واقع يک فضاسازي‌هايي در اين خصوص صورت مي‌گيرد. دانش‌آموزي کاري را خارج از فضاي مدرسه انجام داده است بعد وارد آن شده؛ اگر دانش‌آموزي جلوي تابلو مدرسه کشف حجاب مي‌کند و بعد به رسانه بيگانه مي‌فرستد با اين فرد بايد چگونه برخورد شود؟ اين داخل مدرسه مي‌شود يا بيرون مدرسه؟ مسئله اين است.
اين سخنان حداقل نشان دهنده اين است که دستگيري‌هايي صورت گرفته است. با اين حال همانطور که گفته شد حضور سيد ابراهيم رئيسي در آموزش و پرورش با بيان سخناني کلي گذشت که هيچ ربطي به اين دغدغه‌ها نداشت. مثلا رئيسي با اشاره به تاثيرات مثبت اردوهاي راهيان نور، هدف از اردوي راهيان پيشرفت را ايجاد نشاط در دانش‌آموزان و مشاهده پيشرفت‌ها و دستاوردهاي کشور از جمله در پارک‌هاي علم و فناوري دانست و گفت: محيط‌هاي علمي و پژوهشي و دانشگاهي از جمله مکان‌هاي بسيار جذاب و ديدني براي دانش‌آموزان است و نشان دادن پيشرفت‌ها، دستاوردها و افتخارات کشور به نسل نوجوان و جوان خنثي کننده اخبار منفي و القائات نادرست رسانه‌هاي خارجي به نسل امروز است.
کد مطلب: 177610
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *