۰
سه شنبه ۳ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۰۸
کمبود و نگراني؛ از آب تا انرژي

چالش در تامين نيازهاي اساسي مردم

ديگر هشدارهاي مسئولان درباره کمبودها، منحصر به فصل خاصي نيست بلکه در طول فصول مختلف سال، اين هشدارها تغيير جهت مي‌دهد؛ هشدار درباره کمبودهايي که فقط يک پيام دارد: سوءمديريت در تامين نيازهاي مردم در کشوري که از منابع کافي برخوردار است. همين مشکلات است که جمع مي‌شود و به نارضايتي‌هاي گسترده دامن مي‌زند. 
چالش در تامين نيازهاي اساسي مردم
گروه اقتصادي – حسين قباديان: ديگر هشدارهاي مسئولان درباره کمبودها، منحصر به فصل خاصي نيست بلکه در طول فصول مختلف سال، اين هشدارها تغيير جهت مي‌دهد؛ هشدار درباره کمبودهايي که فقط يک پيام دارد: سوءمديريت در تامين نيازهاي مردم در کشوري که از منابع کافي برخوردار است. همين مشکلات است که جمع مي‌شود و به نارضايتي‌هاي گسترده دامن مي‌زند. 
هشدار درباره کمبود آب 
کمبود آب طي سال‌هاي اخير به يکي از مهمرتين چالش‌هاي کشور تبديل شده و سال گذشه هم شاهد تظاهرات اعتراض آميز مردم به دليل کمبود آب بويژه در استانهاي اصفهان، خوزستان و چهارمحال و بختياري بوديم. در سال جاري هم کمبود آب در استانهايي همچون همدان مشکل ساز شد و برخي استانها همچون سيستان و بلوچستان همواره با مشکل کمبود آب مواجه هستند.
به گزارش مردم سالاری آنلاین،حال، با آغاز شدن فصل جديد آبي از ابتداي پاييز، بار ديگر کمبود آب به مهمترين رکن سخنانت مسئولان در اين حوزه تبديل شده است. فيروز قاسم زاده، سخنگوي صنعت آب کشور گفته ايران از نظر شاخص‌هاي بين المللي از وضعيت تنش آبي عبور کرده و وارد شرايط کمبود ملموس آب شده است.  او گفته وضعيت منابع آبي ايران خوب نيست و 63 درصد مخازن سدهاي کشور خالي است. همچنين هوشنگ ملايي، رئيس شرکت مديريت منابع آب ايران گفته کم آبي مهرماه امسال در 50 ساله گذشته بي سابقه بوده است. ايران در دو سال آبي گذشته در شرايط خشکسالي قرار داشت و حالا وارد سومين سال آبي خشک شده است. در سال آبي گذشته، متوسط بارندگي‌هاي کشور نسبت به ميانگين بلندمدت 24 درصد کمتر بوده و در سال آبي قبل از آن نيز متوسط بارندگي‌ها حدود 30 درصد کمتر از متوسط بلند مدت بوده است. همچنين سازمان هواشناسي کشور از حدود دو ماه قبل پيش بيني کرده بود که متوسط بارندگي‌ها در پاييز امسال به ميزان 60 تا 70 درصد از متوسط بلندمدت کمتر باشد. داريوش مختاري رئيس مرکز اقليم و مديريت بحران خشکسالي هم گفته: شايد تهران در سال 1401 وضعيتي همانند بخش‌هايي از اصفهان 1400 را پيدا کند و شرکت آب و فاضلاب استان تهران ناچار شود با تانکر به بخش‌هايي از شهر آبرساني کند. مدير عامل شرکت آب و فاضلاب تهران هم با بيان اينکه مصرف آب شرب روزانه تهران 3 ميليون متر مکعب است، اعلام کرد که تهران فقط براي 100 روز آب دارد. چنين وضعيتي اگرچه حاصل کاهش بارندگي‌هاست و تا حدي در اختيار مسئولان نيست اما با توجه به هشدارهايي که در سالهاي اخير داده شده بود نه تنها راهکاري براي رفع اين مشکل پيدا نشد بلکه حتي در استانهايي پرآب همچون خوزستان نيز با اجراي طرح‌هايي همچون انتقال آب به استانهاي مرکزي و ايجاد صنايع آب بر در استانهاي کم آب، در جهت تشديد اين روند عمل شد.
هشدار درباره کمبود گاز و برق
هشدار درباره کمبود برق، زماني صرفا مربوط به تابستان بود که به علت تشديد مصرف برق، شاهد خاموشي بوديم. اما حالا در نيمه دوم سال هم به خاطر وضعيت سوخت نيروگاهها، شاهد هشدار درباره کمبود برق بوديم. معاون برق و انرژي وزير نيرو گفته: 140 برنامه براي عبور از دومين سال بدون خاموشي در وزارت نيروي دولت سيزدهم تدوين شده است. او درباره جزئيات افزايش 6 هزار مگاواتي ظرفيت توليد برق، گفت: اين برنامه افزايش ظرفيت شامل به مدار آوردن 3 هزار و 26 مگاوات واحدهاي نيروگاه حرارتي جديد، يک هزار و 478 مگاوات واحدهاي نيروگاه جديد صنايع، 850 مگاوات واحدهاي نيروگاه تجديدپذير، 290 مگاوات واحدهاي نيروگاه توليد پراکنده مقياس کوچک، ارتقاي توان و بازسازي به ميزان 490 مگاوات از واحدهاي نيروگاهي حرارتي موجود و ارتقاي توان به ميزان 25 مگاوات واحد سوم نيروگاه برق‌آبي دز است.اما آنچه در اين ميان ناديده گرفته شده، نقش تامين سوخت نيروگاههاي گازي در مصرف برق است. 
در نيمه دوم سال با افزايش مصرف گاز بويژه در بخش خانگي، شاهد قطع گاز نيروگاهها و صنايع هستيم؛ اتفاقي که سال گذشته هم رخ داد تا سال را بدون قطع گاز خانگي سپري کنيم. اما گاز صنايع و نيروگاهها قطع شد و در برخي موارد مازوت جايگزين شد؛ سوختي که آلودگي هوا را تشديد مي‌کند و همواره چالش ساز بوده است. سازمان محيط زيست استفاده از مازوت براي نيروگاهها را ممنوع مي‌کند و از طرف ديگر، گاز براي تامين سوخت نيروگاهها کم مي‌شود و به همين دليل در تامين برق خلل ايجاد مي‌شود.موضوع ناترازي توليد و مصرف گاز در کشور در نيمه دوم سال هم که به تازگي در زمان حضور وزير نفت در مجلس شوراي اسلامي، رسانه اي شد نشان مي‌دهد امسال، سال دشواري در تامين گاز موردنياز کشور در پيش داريم. تحريمها در سالهاي اخير مانع از توسعه سرمايه گذاري براي افزايش توليد گاز شده و از سوي ديگر سياستهاي بهينه سازي مصرف در کشور به عنوان موضوعي فرادستگاهي، کمتر در دستور کار مقامات مسئول قرار داشته و همين عوامل، مشکل تامين گاز در کشور ايجاد کرده است.
کد مطلب: 178433
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *