۱
جمعه ۶ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۳۵
سيدحسن نصرالله پايان حالت فوق‌العاده را اعلام کرد

توافق مرزي لبنان و اسرائيل با هدف استخراج گاز

با امضاي توافق مرزي بين لبنان و رژيم صهيونيستي که نخستين توافق لبنان با اسرائيل در تاريخ محسوب مي‌شود، سيدحسن نصرالله دبيرکل حزب الله لبنان، پايان حالت فوق العاده را اعلام کرد.​​​​​​​دبير کل حزب الله لبنان عصر پنجشنبه با اشاره به نتيجه رسيدن مذاکرات تعيين مرز بين لبنان و رژيم صهيونيستي از پايان يافتن حالت آماده باش رزمندگان مقاومت خبر داد و گفت: اتفاقي که افتاد از ابتدا تا انتها پيروزي بزرگي براي مردم و مقاومت لبنان است.
توافق مرزي لبنان و اسرائيل با هدف استخراج گاز
گروه اقتصادي: با امضاي توافق مرزي بين لبنان و رژيم صهيونيستي که نخستين توافق لبنان با اسرائيل در تاريخ محسوب مي‌شود، سيدحسن نصرالله دبيرکل حزب الله لبنان، پايان حالت فوق العاده را اعلام کرد.
دبير کل حزب الله لبنان عصر پنجشنبه با اشاره به نتيجه رسيدن مذاکرات تعيين مرز بين لبنان و رژيم صهيونيستي از پايان يافتن حالت آماده باش رزمندگان مقاومت خبر داد و گفت: اتفاقي که افتاد از ابتدا تا انتها پيروزي بزرگي براي مردم و مقاومت لبنان است.
به گزارش مردم سالاری آنلاین،نصرالله در عين حال با رد کردن شايعه عادي سازي روابط لبنان و رژيم صهيونيستي گفت که عده اي از شدت غافلگيري از اتفاقي که رخ داده است حرف‌‌هاي بي پايه و اساسي را مطرح مي‌کنند. او وعده داد در سخنراني شنبه شب خود بيشتر در اين باره صحبت کند.
اما آنچه آشکار به نظر مي‌رسد اين است که هم لبنان و هم اسرائيل با اين توافق، به هدف خود دست يافتند و به همين دليل حزب الله هم تهديدهاي خود عليه اسرائيل را کاهش خواهد داد.
سند توافق تعيين مرزهاي دريايي بين لبنان و رژيم صهيونيستي بعد از ماه‌ها مذاکره غير مستقيم، روز پنجشنبه به طور غيرمستقيم به امضاي دو طرف رسيد؛ بدين صورت که اين توافقنامه پس از امضاشدن توسط رئيس جمهور لبنان و نخست وزير رژيم اسرائيل در قالب دو نامه جداگانه از طرف لبنان و اسرائيل، هيات‌‌هاي دو طرف در نقطه صفر مرزي، توافقنامه را به نماينده آمريکا به عنوان ميانجي تحويل دادند و هيچ مذاکره مستقيمي‌بين لبنان و اسرائيل انجام نشد. بر اساس اين سند خط 23 به عنوان مرز دريايي بين لبنان و رژيم صهيونيستي تعيين شده و ميدان گازي قانا به طور کامل حق لبنان شناخته شده است، در مقابل ميدان گازي کاريش در شمال در اختيار اسرائيل قرار خواهد گرفت.
«آموس هوکشتاين» ميانجي آمريکايي که مسئوليت گفت وگوي غيرمستقيم ميان دولت لبنان و رژيم صهيونيستي را به عهد داشت، در دوسال گذشته بارها به براي حل اختلاف مرز دريايي لبنان و رژيم صهيونيستي به بيروت و تل آويو سفر کرد و بالاخره چندي پيش براي چندمين بار پيش نويس پيشنهادي توافقي را به مقامات لبنان و مسئولان رژيم صهيونيستي درباره ترسيم مرز دريايي بين لبنان و فلسطين اشغالي و بهره برداري از منابع انرژي موجود در اين منطقه ارايه داد که تل آويو چهارشنبه گذشته و بيروت يک روز پس از آن موافقت نهايي خود را پس از بررسي‌‌ها اعلام کردند.
پس از امضاي توافق ترسيم مرزهاي دريايي ميان لبنان و فلسطين اشغالي و تحويل و مبادله اسناد مربوطه توسط هياتي از لبنان و رژيم صهيونيستي در چادر سازمان ملل متحد در ناقوره، ميانجي آمريکا در سخناني گفت: جنگ يک تهديد واقعي بود و در صورت وقوع، همه ميادين نفت و گاز و همراه با آن تجارت بين‌المللي در درياي مديترانه و مهم‌تر از همه جريان منابع انرژي ميان خليج (فارس) و اروپا مختل مي‌شد.  رياست جمهوري لبنان پنج‌شنبه اعلام کرد که ميشل عون نامه رسمي‌آمريکا درباره ترسيم مرزهاي آبي با رژيم صهيونيستي را امضا کرد. در ادامه امضاي توافق مزبور هياتي از لبنان و رژيم صهيونيستي در ناقوره و در چادر سازمان ملل متحد همراه با هوکشتاين حضور يافته و اسناد تحويل و مبادله شد.  شبکه الجزيره در اين زمينه گزارش داد: الياس بو ساب، مذاکره کننده ارشد لبناني گفت اين توافق که به مناقشه طولاني مدت مرزي در درياي غني از گاز مديترانه پايان مي‌دهد، آغاز يک «عصر جديد» است.به گزارش الجزيره، در حالي که اقتصاد لبنان در حال فروپاشي است، بيروت تعيين مرزهاي دريايي در امتداد خط 23 را فرصتي براي باز کردن قفل سرمايه گذاري خارجي و خارج شدن از بحران اقتصادي مي‌بيند. عبدالله بو حبيب، وزير امور خارجه لبنان با اشاره به قرارداد با شرکت توتال فرانسه گفت: «مردم لبنان اميد زيادي دارند که کشورشان به يک کشور توليدکننده گاز تبديل شود».  اسرائيل هم با اين قرارداد به دنبال تضمين‌‌هاي امنيتي از حزب الله بود تا با افزايش توليد گاز در کاريش، جايگزين بخشي از گاز روسيه در اروپا شود که به نظر مي‌رسد با اين توافق و با سخنان دبيرکل حزب الله لبنانف به اين هدف خود رسيده است.
در حالي که يک روز به امضاي رسمي‌توافق ترسيم مرزهاي دريايي باقي مانده بود، شرکت انرجين چهارشنبه اعلام کرد که اولين گاز را با موفقيت از ميدان کاريش براي رژيم صهيونيستي استخراج کرده است. در بيانيه اين شرکت آمده است: «اين نقطه عطفي در افزايش رقابت پذيري بازار گاز اسرائيل، افزايش امنيت منابع انرژي و استقلال انرژي اسرائيل است». اين شرکت همچنين اعلام کرد: مقدمات انتقال گاز از طريق سيستم خط لوله به ساحل در حال پيشرفت است و انتظار مي‌رود فروش آن به مشتريان انرجين در دو روز آينده آغاز شود. همچنين انتظار مي‌رود چاه کاريش 1 ظرف دو هفته و چاه کاريش 3 ظرف مدت چهار هفته افتتاح شوند. لبنان هم با توجه به قراردادي که با شرکت توتال انرژيز فرانسه منعقد کرده اميدوار است با برداشت گاز از دريا، اندکي از مشکلات اقتصادي خود را کاهش دهد. ميشل عون رئيس جمهور لبنان روز جمعه با اشاره به امضاي توافق ترسيم مرزهاي دريايي ميان لبنان و فلسطين اشغالي گفت: ما در توافق ترسيم مرزها به بيشتر از حق‌مان دست يافتيم و اميد تازه‌اي به لبناني‌ها داديم. اين مرزبندي امکان استخراج گاز و نفت را فراهم مي‌کند که ابزاري براي بيرون آوردن لبنان از چاله است و اين هديه من به لبناني‌ها قبل از رفتنم از کاخ رياست جمهوري است، مرزها را مشخص کرديم تا وارد جنگ نشويم.
آنتونيو گوترش دبير کل سازمان ملل نيز با استقبال از امضاي توافقنامه مرزي دريايي ميان لبنان و رژيم صهيونيستي گفت که اين توافق مي‌تواند موجب افزايش ثبات در منطقه شود.
کد مطلب: 178768
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *