۰
يکشنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۲۰:۵۵
«بن گوير» و راست افراطي ارتش اسرائيل را به دست مي‌گيرند

کابينه خشن نتانياهو

بحث درباره چيدمان کابينه «بنيامين نتانياهو» به يک چالش جدي در محافل مختلف تبديل شده است. مساله اينجاست که پيروزي راست افراطي صهيونيستي مي‌تواند در سرزمين اشغالي و عرصه بين‌المللي براي اسرائيل و غرب دردسرساز شود.
کابينه خشن نتانياهو
گروه بين‌الملل - علي ودايع: بحث درباره چيدمان کابينه «بنيامين نتانياهو» به يک چالش جدي در محافل مختلف تبديل شده است. مساله اينجاست که پيروزي راست افراطي صهيونيستي مي‌تواند در سرزمين اشغالي و عرصه بين‌المللي براي اسرائيل و غرب دردسرساز شود.
به گزارش مردم سالاری آنلاین،انتظار مي‌رود در دوره نخست وزيري تازه نتانياهو که از سوي ائتلاف راست افراطي/ گروه‌هاي مذهبي حمايت مي‌شود، او شصت و پنج کرسي از 120 کرسي پارلمان رژيم صهيونيستي (کنست) را در اختيار بگيرد. چنين تحولي به شدت بر سياست اسرائيل در هر يک از حوزه‌هاي داخلي و خارجي تأثير خواهد گذاشت.
انديشکده آمريکايي «شوراي آتلانتيک» نسبت به بازگشت بي بي وقدرت گيري راست گرايان صهيونيست هشدار داده است.«ژان لوپ سمان» عضو ارشد غيرمقيم برنامه‌هاي خاورميانه اين مرکز پژوهشي اعتقاد دارد که اتحاد راست افراطي نتانياهو ممکن است توافق آبراهام را به خطر بيندازد.
 پيروزي پرقدرت اتحاد حزب صهيونيسم مذهبي بسيار با اهميت بود و مشارکت احتمالي آنها در دولت بعدي پيامدهايي فراتر از سياست داخلي را به دنبال خواهد داشت؛ رهبران راست افراطي اسرائيل نه تنها ايده دادن هرگونه امتياز ارضي به فلسطيني‌ها را رد کرده اند، بلکه الحاق کرانه باختري به اسرائيل را نيز سنگ بناي برنامه خود قرار داده اند. اين مساله با تلاش‌هاي واشنگتن براي تثبيت جريان سازش در تضاد است. 
چهره نفرت انگيز
نکته اساسي اينجاست که اگرچه گفته مي‌شود «بي بي» برنده انتخابات کنست شده است اما «ايتامر بن گوير» پديده خشن صهيونيستي است. بن گوير ، فعال سابق حزب افراطي «ضد عرب کاخ» است که توسط جنگ طلبان اسرائيلي حمايت مي‌شود. اين حزب توسط يک يهودي افراطي به نام «مئير کاهان» تاسيس شده بود. بن گوير پيش از ترور «اسحاق رابين» نخست وزير اسرائيل به دست يک يهودي افراطي ، حرف از قتل رابين زده بود. او مدافع سرسخت کشتار فلسطينيان است تاجايي که يک قاب عکس از کشتار 29 مسلمان شهر الخليل را در ديوار خانه اش نصب کرده است. بن گوير که در رشته حقوق تحصيل کرده ، اغلب به عنوان وکيل صهيونيستي‌ها متهم به خشونت عليه فلسطيني‌ها به دادگاه رفته است. در مدت تبليغات انتخابات کنست ، بن گوير از الفاظي نظير «مدافع شهروندان يهود» ياد مي‌کرد.
حالا،  او به عنوان رهبر جناح «قدرت يهود»که بخش اصلي فهرست نامزدهاي انتخاباتي «صهيونيسم مذهبي» محسوب مي‌شود در بدنه ارتش اسرائيل هم داراي نفوذ است. اصولا موضع گيري‌هاي بن گوير در بازديد از بيت المقدس اشغالي و محله فلسطيني نشين «جراح» منجر به تشديد تنش‌ها شده است. اين چهره جنجالي دنبال پست وزير امنيت عمومي کابينه صهيونيستي شده است ؛ بدين ترتيب ، پليس در چنگ او قرار مي‌گيرد. نگراني اساسي اينجاست که بن گوير مي‌گويد: «سربازان و نيروهاي پليس اسرائيلي دربرخورد با فلسطيني‌ها بايد مصئونيت داشته باشند.» ، « تروريست‌هاي فلسطيني بايد به جوخه اعدام سپرده شوند.» و در نهايت بايد «قانون تيراندازي آزاد عليه فلسطيني‌ها » اجرايي شود.  او آنچنان خشن است که در بازديد از محله شيخ جراح در بيت المقدس به اعتراض فلسطيني‌ها و پرتاب سنگ با اسلحه کشيدن واکنش نشان داد و از افسران پليس خواست که پاسخ فلسطيني‌ها را با اسلحه بدهند.
 شکاف داخلي
راست افراطي و شخصيت جنجالي بن گوير در سرزمين اشغالي داراي منتقدين جدي است. روزنامه‌هاآرتص مي‌نويسد : «برنده برزگ انتخابات بن گوير ، رئيس حزب «قدرت يهود» و بازنده بزرگ اسرائيل است.» «يائير لاپيد» نخست وزير پيشين اسرائيل هم مي‌گويد که بن گوير فشارها به ارتش و پليس اسرائيل را در تنش با فلسطينيان افزايش خواهد داد که اصلا به نفع تل آويو نيست. 
تحليلگران از تداوم شکاف و اختلاف در عرصه سياسي و حزبي اسرائيل خبر مي‌دهند. در چند دهه گذشته نبود يک رهبر کاريزماتيک يا حزبي قدرتمند که مورد اعتماد شهروندان باشد، اين رژيم را در معرض شکاف‌هاي عميقي قرار داده است.  
روزنامه آمريکايي «لس آنجلس تايمز» هم در مطلبي با عنوان «بازگشت نتانياهو به قدرت با ائتلاف نژادپرستان وحشتناک است، اما مشکل اسرائيل عميق تر است» آورد که بازگشت بنيامين نتانياهو به قدرت ضربه اي به قلب مردمي است که نگران وضعيت دموکراسي و حاکميت قانون در جهان هستند.
نتانياهو يک ستون کليدي در جنبش جهاني رهبران غيرليبرال است که کنترل و قوانين بازي دموکراتيک را تغيير مي‌دهند. وي در طول 12 سال قدرت خود از سال 2009 تا 2021، رسانه‌ها و دشمنان سياسي را مورد حمله قرار داد؛ وي در حالي که تحت کيفرخواست بود و پرونده مفتوح داشت، مداوم به قوه قضاييه اسرائيل حمله کرد. وي هميشه تلاش داشته است هدف خود يعني تثبيت برتري يهوديان را به عنوان يک اصل قانون اساسي در بياورد.
طبق اين تحليل، اکنون وي در دوره جديد نخست ‌وزيري، با نژادپرستاني دولت را تشکيل مي‌دهد که به طور آشکار انحراف از دموکراسي را نشان مي‌دهند. گرايش بيشتر يهوديان جوان به راستگرايان، مايوس کننده و نشان دهنده تلاش‌هاي سياسي پايدار براي ترويج دکترين برتري يهودي و روندهاي پوپوليستي بزرگ‌تر با گرايش راست جهاني است.
لس انجلس تايمز تصريح دارد: ايده ليبرال دموکراسي به سبک غربي در اسرائيل نيز مانند بسياري از کشورهاي جهان، مورد حمله قرار گرفته است. رهبراني همچون ويکتور اوربان در مجارستان، ژاير بولسونارو در برزيل، رجب طيب اردوغان در ترکيه، نارندا مودي در هند، جورجيا ملوني در ايتاليا و البته دونالد ترامپ - از ايده دموکراسي غيرليبرال دفاع مي‌کنند که در آن اکثريت بدون توجه به حقوق اقليت‌ها يا حاکميت قانون حکومت مي‌کنند.
در يک جمع بندي کلي از کابينه جديد صهيونيستي مي‌توان گفت که نخست وزير متهم به چندين پرونده فساد با تکيه به راست افراطي در جهت افزايش تنش‌ها گام برخواهد داشت تا براي خود حاشيه امن ايجاد کند.در اين مسير افزايش تنش‌ها با فلسطينيان يا حتي احتمال اقدام خصمانه نظامي عليه ايران قابل پيش بيني است.
کد مطلب: 179710
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *