۰
شنبه ۲۱ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۱۵:۰۰
موج قرمز در مجلس نمایندگان و مجلس سنا شکل نگرفت

محافظه کاران در رویای عبور ازکابوس ترامپ

14 کاندیدای مورد حمایت رئیس جمهوری پیشین آمریکا شکست خوردند
بر اساس آخرین نتایج تا عصر جمعه، سیطره جمهوری خواهان بر مجلس نمایندگان تثبیت شده است اما رقابت نفس گیر برای تصاحب مجلس سنا ادامه دارد. نکته اینجاست که برخلاف تمام نظرسنجی‌ها ، جمهوری خواهان نتوانستند «موج قرمز» را ایجاد کنند که همین موضوع به سوژه بحث تبدیل شده است.
محافظه کاران در رویای عبور ازکابوس ترامپ
گروه بین الملل - علی ودایع: در انتخابات فرمانداری‌ها اگرچه جمهوری خواهان با 24 ایالت از 22 ایالت دموکرات‌ها پیش هستند اما آنها حداقل 2 ایالت را از دست داده‌اند. 
تارنمای شبکه خبری ان بی سی نیوز براساس آمار غیر رسمی‌اعلام کرد که جمهوری خواهان موفق به کسب 222 کرسی مجلس نمایندگان شده اند. این رسانه تعداد کرسی‌های دموکرات‌ها را 213 عنوان کرد. براساس آمار رسمی‌جمهوری خواهان 211 کرسی و دموکرات‌ها 192 کرسی کسب کرده‌اند. 
عملا جمهوری خواهان از 218 کرسی مورد نیاز برای ریاست مجلس نمایندگان شده اند ؛ در همین راستا ، کاخ سفید اعلام کرد که بایدن در تماس تلفنی با «کوین مک کارتی» رهبر جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان که روز چهارشنبه قصد خود را برای ریاست این نهاد، در صورت پیروزی حزبش اعلام کرده، تماس گرفته است. قابل پیش بینی است که جمهوری خواهان در هنگام تصویب بودجه سال آینده، خواستار کاهش هزینه دولت در برابر موافقت با بالابردن محدوده وام گیری کشور شوند که شاید بازارهای مالی را مضطرب کند.
رقابت شانه به شانه در سنا
ان بی سی نیوز شمارغیررسمی‌کرسی‌های کسب شده از سوی جمهوری خواهان و دموکرات‌ها در مجلس سنا را به ترتیب ۴۹ و ۴۸ کرسی اعلام کرد. براساس آمار رسمی‌فیل‌ها 48 کرسی و خرها 46 کرسی کسب کرده اند ، بنابراین رقابت فشرده برای تصاحب مجلس سنا همچنان ادامه دارد. 
سناتور جمهوری خواه ایالت ویسکانسین در رقابت‌های مجلس سنا، بر رقیب دموکرات خود پیروز شد و اکنون جمهوری خواهان در رقابت نفس گیر برای کسب اکثریت سنا پیشتازند.«ران جانسون» ۶۷ ساله با شکست دادن «ماندلا بارنز» و با وجود آنکه نظرسنجی‌ها وی را در قعر فهرست محبوبیت نشان می‌دادند، برای سومین بار پیاپی در این انتخابات پیروز شد و امید هم حزبی‌های خود برای کسب اکثریت سنا را افزایش دهد.
در شرایطی که حدود ۹۶ درصد از آرا اخذ شده شمارش شده، «رافائل وارناک» فرماندار کنونی جورجیا با کسب ۴۹.۲ درصد آرا از هِرشِل واکر رقیب جمهوری خواه خود که ۴۸.۷ درصد آراء را به دست آورده، پیش است. با این حال ستادهای انتخاباتی این دو نامزد منتظر اعلام رسمی‌نتایج انتخابات نشده و برای دور دوم انتخابات که یک ماه دیگر برگزار خواهد شد، آماده می‌شوند. پیروزی جمهوری خواهان یا دموکرات‌ها در این ایالت جنوبی در رقابت فشرده بر سر کسب اکثریت سنا حائز اهمیت بسیاری است. در یک جمع بندی می‌توان گفت که سرنوشت سنا که در آن ۲ حزب عمده، شانه به شانه پیش می‌روند، با توجه به ۲ رقابت بسیار حساس در نوادا و آریزونا حتی از آن هم نامشخص تر ارزیابی می‌شود.
ناکامی ‌موج قرمز
بایدن همزمان با شمارش آرا و نزدیک بودن کرسی‌های دموکرات‌ها و جمهوری خواهان در مجلس سنا، در طعنه به رقبای جمهوریخواهش گفت: «موج قرمز رخ نداد.»
رئیس جمهوری آمریکا در کاخ سفید در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت، افزود: «رسانه‌ها موج قرمز بزرگی را انتظار داشتند که رخ نداد.» «موج قرمز بزرگ» اصطلاحی است که جمهوریخواهان در آمریکا درباره پیروزی احتمالی خود در این انتخابات به کار می‌بردند. 
سخنان بایدن در حقیقت نمک روی زخم پنهان جمهوری خواهان است. براساس نظرسنجی‌ها و پیشینه تاریخی همه از «سه شنبه تلخ دموکرات‌ها» صحبت می‌کردند اما «موج قرمز» با پیروزی قاطع محافظه کاران همراه نشده است.
ایندیپندنت در تحلیلی می‌نویسد که نتیجه انتخابات میان دوره ای 2022 یکی از بدترین عملکردای میان دوره ای یک حزب اپوزیسیون محسوب می‌شود. ایندیپندنت معتقد است که مداخله مستقیم «دونالد ترامپ» برای مهندسی آرای محافظه کاران به ضرر جمهوری خواهان تمام شده است. 
براساس آمار ، تنها 5 کاندیدای مورد حمایت ترامپ رای آورده اند و حداقل 14 نامزد مورد حمایت رئیس جمهوری پیشین آمریکا در ایالت‌های حیاتی برای مجلس نمایندگان و مجلس سنا متحمل شکست شده اند. «مهمت اوز» کاندیدای سنا از پنسیلوانیا ، «کاری لیک» و «بلیک مسترز» برای فرمانداری و سنای آریزونا ناکام ماندند. 
« کریس کریستی» متحد پیشین ترامپ و فرماندار سابق نیوجرسی به ای.بی.سی گفت: تقریباً همه نامزدهای مورد حمایت ترامپ شکست خورده‌اند. این یک شکست بزرگ برای ترامپپ است و این امر باز هم نشان می‌دهد که غرایز سیاسی او نه حزبی است و نه کشوری؛ بلکه کاملا شخصی است.»
شاید بتوان گفت کهنه محافظه کاران که چشم دیدن ترامپ را نداشتند درحال شکل دهی اجماع علیه سیطره ترامپ هستند. «پل رایان» (معروف به گرگ چشم آبی) رئیس پیشین کنگره آمریکا صراحتا گفت: «گمان می‌کنم که دونالد ترامپ از نظر سیاسی برای ما مشکلاتی ایجاد می‌کند... به نظرم ما فقط کمی‌مفتون ترامپ شده بودیم.»
در بین پچ پچ‌های جمهوری خواهان شنیده می‌شود که «ران دیسانتیس» فرماندار فلوریدا، جایگزین معتبری برای ترامپ است.نکته جالب اینجاست که جنگ سرد بین این دیسانتیس و ترامپ مدتی است که آغاز شده است. هفته گذشته ترامپ به دیسانتیس لقب جدید «ران دیسانتیمونیوس» داد، آشکار شد. رئیس جمهوری سابق به وال استریت ژورنال گفته است که علیه مشاورش گفت که «اگر او نامزد شود، چیزهایی در مورد او به شما خواهم گفت که چندان جالب نخواهد بود. من بیش از هر کس دیگری به غیر از همسرش که واقعاً کمپین او را اداره می‌کند، درباره او می‌دانم.»
نکته اینجاست که دیسانتیس در انتخابات میان دوره ای ایالت حیاتی فلوریدا با قدرت ظاهر شد. پیام بد برای ترامپ این بود که جمعیت حاضر در راهپیمایی پیروزی دیسانتیس هنگام سخنرانی او شعار «دو سال دیگر» سر دادند که انتظار دارند او در سال ۲۰۲۴ برای ورود به کاخ سفید نامزد شود.
به رغم تلاش محافظه کاران ، مساعدت دموکرات‌ها و خواسته عمو سام برای حذف «مرد دیوانه» ، رئیس جمهوری سابق همچنان حزب جمهوری خواهان را در مشت دارد. ترامپ گفته که «یک خبر بزرگ دارد». باید منتظر باشیم و ببینیم که حاکمیت ایالات متحده اجازه بازگشت مجدد را به ترامپ می‌دهد؟!
کد مطلب: 180326
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *