۰
يکشنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۲۰:۵۵
سکانس پاياني خروج وزير راه، مسکن و شهرسازي از دولت

رستم قاسمي يا استعفا؛ کدام پيروز مي‌شود؟!

آخرين سکانس ماجراي «خروج رستم قاسمي از دولت» روز گذشته با انتشار خبر استعفاي اين وزير  رقم خورد، ماجرايي که چندماهي است جريان دارد و به نظر مي‌رسد که بخشي از انرژي افرادي در دولت از جمله خود رستم قاسمي را به خود اختصاص داده است.
رستم قاسمي يا استعفا؛ کدام پيروز مي‌شود؟!
گروه سياسي – هديه گل محمدي: آخرين سکانس ماجراي «خروج رستم قاسمي از دولت» روز گذشته با انتشار خبر استعفاي اين وزير  رقم خورد، ماجرايي که چندماهي است جريان دارد و به نظر مي‌رسد که بخشي از انرژي افرادي در دولت از جمله خود رستم قاسمي را به خود اختصاص داده است.
به گزارش مردم سالاری آنلاین،ماجرا از زماني علني شد که رستم قاسمي در اوج انجام مذاکرات هسته‌اي توسط تيم علي باقري، توئيتي زد و توافق هسته اي را «برجام يزيديان» ناميد و مخالفت سفت و سخت خود را با آن اعلام کرد. اين توئيت تعجب بسياري را برانگيخت که چطور وزير دولت رئيسي، مخالفت خود را در هيات دولت ابراز نمي‌دارد و سعي مي‌کند که مخالفت با جريان مذاکراتي که توسط دولت هدايت مي‌شود، به سطح جامعه بکشاند؛ اما پس از چندي مشخص شد که داستان از قرار ديگري است؛ مشاور ويژه وزير دستگير شده و احتمالا قاسمي آن را نوعي مقابله با خود مي‌بيند و در اين راستا او هم ضرب شستي نشان داده است. 
ماجرا به همين جا ختم نشد؛ پس از آن درخواست استعفا، برکناري يا استيضاح وزير راه، مسکن و شهرسازي از گوشه و کنار مجلس به گوش مي‌خورد. اعلام اينکه وي به جاي پاسخگويي به ناکارآمدي اش بخصوص در بخش مسکن و عمل به وعده ساخت ساليانه يک ميليون مسکن، به عنوان بيماري بستري شده است. به اين ترتيب يکي از نمايندگان مجلس عنوان کرد که اگر وي از بستر بيماري برخاسته، لطفا به انتقادات پاسخ دهد. 
اهرم فشار ديگري که شکل گرفت، انتشار عکس‌هاي خصوصي مربوط به سفر مالزي او با همسرش  تازه اي بود که بعد از چند سال يکباره به دست خبرنگارهاي آن ورآبي رسيد و منتشر شد؛ البته کسي پيگير اين نشد که در زماني که دعوا بر سر ماندن يا رفتن رستم قاسمي است اين عکس‌ها چطور به دست آنها رسيده و منتشر شده است. علي رغم انتشار اين عکس‌ها باز هم رستم قاسمي مقاومت کرد و استعفا نداد و اعلام کرد که خدا بايد پاسخگوي اين موضوع باشد! در دو – سه هفته اخير تقريبا در هر جلسه علني يکي از نمايندگان با اشاره به ناتواني اين وزير خواستار استعفا يا برکناري او شده است. همزمان بعضي رسانه‌ها که نزديک به طيفي از دولتي‌ها هستند نيز شروع به انتشار گزارش‌هايي درباره ناکارآمدي قاسمي کردند و جالب اينجاست که سيد ابراهيم رئيسي در اين موضوع کاملا بي طرف بود؛ يعني نه حاضر شد کلامي در دفاع از وزيرش دفاع بگويد و نه او را برکنار کند.
انتشار خبر استعفاي رستم قاسمي اما نشان داد که ماجرا همين طور بلاتکليف نمي‌ماند و ضربه آخر از طرف طيف مقابل زده شده است. روز گذشته رسانه‌هاي مختلف از جمله خبرگزاري تسنيم، اعلام کردند که « شنيده‌ها از دولت حاکي از آن است که رستم قاسمي وزير راه و شهرسازي از سمت خود استعفا داده و نامه استعفاي خود را نيز تقديم رئيس‌جمهوري کرده است.» تجربه استعفاي حجت عبدالملکي از وزارت رفاه نشان مي‌دهد که اين جور خبرها به واقعيت مي‌انجامد، حتي اگر وزارت مطبوعه آن را تکذيب کند! در خردادماه که عبدالملکي به استعفا سوق داده شد، نيز اولين بار خبر استعفاي او به طور غيررسمي اعلام شد. سپس استعفاي او در صفحه اينستاگرام وزارت رفاه تکذيب شد، اما يک روز بعد متن استعفاي عبدالملکي در توئيتر منتشر شد و بلافاصله از سوي رئيس جمهور مورد موافقت قرار گرفت، تا مشخص شود که اين استعفا، بيش از اينکه استعفا باشد، برکناري است! جالب اينجا بود که علي رغم تکذيب استعفا تا روز آخر، سخنگوي دولت اعلام کرد که  «آقاي عبدالملکي براي دومين بار استعفاي خود را به آقاي رئيس‌جمهور تقديم کرد و استعفاي ايشان با موافقت مواجه شد»! نکته ديگر اين بود که نزديکان عبدالملکي در روزهاي پيش از استعفا، کوشش کردند انتشار خبر استعفا يا برکناري وي را که از سوي رسانه‌هاي اصولگرا منتشر مي‌شد، به اصلاح طلبان نسبت دهند تا به اين ترتيب زمينه را براي ادامه فعاليت وي در دولت مساعد کنند! دستيار رسانه‌اي عبدالملکي چند روز قبل از استعفاي عبدالملکي در توئيتر در واکنش به شايعه برکناري و جابه‌جايي وزير کار نوشت: «مثل هميشه دروغ است؛ قبلا با دست بند سبز دروغ مي‌گفتند الان با ريش بلند!» ماجراي عبدالملکي از سويي نشان از پايان کار رستم قاسمي در دولت مي‌دهد و از سوي ديگر مي‌تواند باعث اميدواري او باشد که اگر مثل عبدالملکي بازي را پيش ببرد بعد از شش ماه مي‌تواند به دولت برگردد و پستي مثل دبيري شوراي عالي مناطق آزاد را کسب کند. عصر ديروز علي رغم انتشار گسترده خبر استعفاي رستم قاسمي، يک عضو کميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي، تاکيد کرد: با پيگيري که بنده تا اين لحظه از منابع مختلف داشتم تا اين لحظه استعفاي وزير راه و شهرسازي به طور رسمي وصول نشده است. اقبال شاکري در گفت وگو با ايسنا بيان کرد: بنده تا اين لحظه از منابع مختلفي پيگيري داشتم، اما تاکنون استعفاي آقاي رستم قاسمي را تاييد نکردند. بر اساس پيگيري‌هاي بنده تا اين لحظه استعفاي وزير راه و شهرسازي در جايي به طور رسمي وصول نشده است. شايد اين خبرها نشان از مقاومت بيشتر قاسمي براي ابقا باشد، همچنان که در طول دو – سه ماه گذشته چنين کرده است و اين مي‌تواند آينده او در دولت را برخلاف عبدالملکي، مختل کند!
کد مطلب: 180459
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *