۰
يکشنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۱۲
جمهوري‌خواهان در انتخابات سنا شکست خوردند

شگفتي دموکرات‌ها

فيل‌ها به يک پيروزي خفيف در مجلس نمايندگان دست يافتند
فيل‌ها که آماده يک جشن باشکوه براي شکست بزرگ خرها شده بودند؛حالا دست به دعا برده‌اند تا حداقل با يک کرسي در مجلس نمايندگان به پيروزي برسند.اوضاع در انتخابات سنا هم به خواست جمهوري خواهان پيش نرفت تا در نهايت با نتيجه مساوي با راي معاون اول رئيس جمهوري،سنا در مشت دموکرات‌ها باقي بماند.
شگفتي دموکرات‌ها
گروه بين‌الملل-مهدي يزدي:فيل‌ها که آماده يک جشن باشکوه براي شکست بزرگ خرها شده بودند؛حالا دست به دعا برده‌اند تا حداقل با يک کرسي در مجلس نمايندگان به پيروزي برسند.اوضاع در انتخابات سنا هم به خواست جمهوري خواهان پيش نرفت تا در نهايت با نتيجه مساوي با راي معاون اول رئيس جمهوري،سنا در مشت دموکرات‌ها باقي بماند. 
به گزارش مردم سالاری آنلاین،حالا دموکرات‌ها با پيروزي در راي گيري انتخاب سناتور ايالت نوادا و افزايش سهم خود به 50 کرسي، توانسته بودند اکثريت خود را در مجلس سنا حفظ کنند. جمهوري خواهان در سنا حائز 49 کرسي شده اند و درصورت پيروزي در دور دوم انتخابات جورجيا نيز همچون دوره قبل در اقليت خواهند ماند.
بايدن با جشن گرفتن اين پيروزي که دموکراتها در مجلس سنا بدست آورده‌اند، با ابراز خشنودي عنوان کرد که دموکرات‌ها احساس خوبي نسبت به جايگاهي که بدست آورده‌اند، دارند. بايدن تصريح کرد: مشارکت راي دهندگان آمريکايي در حقيقت بازتابي از محبوبيت نامزدهاي دموکرات بوده و احساس خوبي دارم و مشتاقه در انتظار دو سال باقي مانده از رياست جمهوري خود هستم.
«چاک شومر» رهبر اکثريت دموکرات‌ها در مجلس سناي فعلي نيز با مشخص شدن وضعيت کرسي‌هاي مجلس آتي سنا، مدعي  حقانيت اين حزب در اين دور از انتخابات شد.
رهبر اکثريت دموکراتها در مجلس سنا پيروزي دموکراتها دراين دور از انتخابات مياندوره اي 2022 آمريکا را متوجه سه عامل دانست و دراين باره گفت: 3 چيز باعث حفظ موقعيت دموکرات‌ها در مجلس سنا شد، نخست، نامزدهاي عالي دموکرات. دوم، دستور کار و دستاوردهاي ما و سوم آنکه مردم آمريکا  جمهوريخواهان افراطي و ضد دموکراتيک را پس زدند. شبکه خبري ان بي سي پيش‌بيني کرد که جمهوري خواهان با کسب 219 کرسي از مجلس نمايندگان اکثريت را در اين نهاد قانونگذاري از دموکرات‌ها پس بگيرند. اين درحالي است گفته مي‌شد آنها حداقل 222 کرسي تصاحب خواهند کرد. 
بر اساس پيش بيني ان بي سي، دموکرات‌ها نيز در نهايت خواهند توانست 216 کرسي از مجلس را از آن خود کنند. به دست آوردن 218 کرسي براي کسب اکثريت در اين رکن از کنگره لازم است.
آخرين آمار رسمي انتخابات مياندوره اي 17 آبان نشان مي‌دهد که سهم جمهوري خواهان و دموکرات‌ها از کرسي‌هاي مجلس نمايندگان تاکنون به ترتيب 211 و 204 بوده است.
تلاش مهره‌هاي ترامپ براي کودتا 
جمهوري خواهان در شرايطي که از تسلط بر سنا بازمانده اند ؛ چند سناتور آمريکايي مي‌خواهند مانع ابقاي «ميچ مک کانل» به عنوان رهبر محافظه کاران در سنا شوند. مک کانل که به عنوان سناتور جمهوريخواه ايالت کنتاکي از سال 2007 عهده دار اين منصب است، قديمي‌ترين رهبر حزب جمهوري خواه در تاريخ سنا نام گرفته است.
قبل از انتخابات ميان دوره اي کنگره در روز سه شنبه هفته گذشته، به نظر مي‌رسيد مک کانل تسلط محکمي بر منصب رهبري دارد و جمهوري خواهان نيز آماده کنترل بر سنا بودند. حالا اما با کنترل دموکرات‌ها بر سنا، اين دو در وضعيت نامشخصي قرار گرفته اند.
مي‌توان گفت که کودتا به نفع «ريک اسکات» سناتور فلوريدا توسط مهره‌هاي ترامپ يعني «مايک لي» از ايالت يوتا و «ران جانسون» از ايالت ويسکانسين دنبال مي‌شود. مک کانل از مدت‌ها قبل هدف خشم دونالد ترامپ رئيس جمهوري سابق آمريکا بوده است. مک کانل علنا ترامپ را مسئول حمله 6 ژانويه به کنگره دانسته است.
قرار است جلسه انتخابات اين حزب که در جريان آن تکليف مناصب مهم ديگر نيز روشن مي‌شود، روز چهارشنبه و پشت درهاي بسته برگزار شود. شکاف جمهوري خواهان اگر به نفع مخالفان ترامپ تمام شد ، فضا براي رئيس جمهوري مغضوب آمريکا تنگ تر خواهد شد.
پرواز دسانتيس با سقوط ترامپ 
به موازات نتايج نه چندان دلچسب جمهوري خواهان ، زمزمه‌هاي رويگرداني از ترامپ در حال تبديل به يک مطالبه در جبهه فيل‌ها است. نتايج نظرسنجي موسسه يوگاو (YouGov) در روزهاي اوليه پس از انتخابات ميان دوره‌اي 2022، نشان مي‌دهد تعداد بيشتري از جمهوري‌خواهان و آمريکايي‌هاي مستقلي که به سمت جمهوري‌خواهان تمايل دارند، اکنون «ران دسانتيس» فرماندار فلوريدا را نسبت به دونالد ترامپ نامزد پيشين حزب، گزينه بهتري براي رقابت انتخاباتي رياست‌جمهوري 2024 مي‌دانند.
شبکه فاکس نيوز آمريکا نزديک به جمهوري خواهان نيز در گزارشي معني دار اعلام کرد که بزرگترين برنده انتخابات ميان دوره‌اي بدون شک  ران دسانتيس  فرماندار فلوريدا است و بزرگ‌ترين بازنده اين انتخابات دونالد ترامپ رئيس جمهوري سابق آمريکا است که نامزدهاي منتخب او در برخي از رقابت‌هاي انتخاباتي نتوانستند رقباي دموکرات آسيب پذير خود را شکست دهند. 
فاکس نيوز تاکيد کرد کرد که بر اساس نتايج ميان دوره اي 2022 بسياري اينگونه نتيجه خواهند گرفت که حزب جمهوري خواه بدون رهبري دونالد ترامپ مي‌تواند به مسير خود ادامه دهد. نکته اينجاست که همه انگشت روي شکست 14 کانديداي مورد حمايت ترامپ و موفقيت تنها 5 چهره نزديک به او گذاشته اند.
بر اساس نظرسنجي موسسه يوگاو ، از ميان جمهوري خواهان و افرادي که تفکرات نزديک‌تر به جمهوري‌خواهان دارند، 42 درصد دسانتيس و 35 درصد ترامپ را براي گزينه نامزدي براي انتخابات رياست جمهوري 2024 ترجيح مي‌دهند. اين درحالي است که نتايج نظرسنجي در ماه اکتبر (مهرماه) نشان مي‌داد که از ميان اين گروه از راي دهندگان، ترامپ با 45 درصد حاميان بيشتري از دسانتيس با 26 درصد داشته است.
يک رسانه محافظه‌کار در توييتر به نام «برکينگ911» که بيش از يک ميليون دنبال‌کننده دارد، نظرسنجي انجام داد که براساس آن 70 درصد از شرکت‌کنندگان معتقدند که دسانتيس بايد حزب جمهوري‌خواه را رهبري کند و اين در حاليست که فقط 23.7 درصد به ترامپ راي دادند.
همچنين با انتشار نتايج اوليه انتخابات ميان دوره‌اي 2022، بسياري از شرکت کنندگان بر اين باورند که جمهوري‌خواهان کمتر از تعداد پيش بيني شده، کرسي به دست آورده‌اند و دموکرات‌ها نيز بيشتر از انتظارها کرسي کسب کرده‌اند.
بر اساس نتايج اين نظر سنجي، نزديک به نيمي از دموکرات‌ها و جمهوري‌خواهان بر اين نظرند که اين احزاب بايد در رويکردهاي خود براي انتخابات 2024 تغييراتي اعمال کنند.
کد مطلب: 180460
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *