۰
دوشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۲۵
ترکيه مواضع نيروهاي کرد در شمال سوريه را بمباران کرد

تلافي انفجار در قلب استانبول

پ.ک.ک دست داشتن در انفجار استانبول را تکذيب کرد
انفجار انتحاري بار ديگر استانبول ترکيه را به لرزه در آورده است.  در واکنش به انفجار در قلب استانبول، وزارت دفاع ملي ترکيه با انتشار اطلاعيه اي اعلام کرد که مواضع گروه تروريستي حزب کارگران کردستان موسوم به ( پ.ک.ک) و يگان‌هاي مدافع خلق موسوم به (ي.پ.گ) در شمال سوريه هدف قرار گرفته است. در اين اطلاعيه آمده است: پهپادهاي شناسايي نيروهاي مسلح دو سامانه راکتي آماده پرتاب و چندين تروريست پ.ک.ک/ي.پ.گ را که آماده نفوذ به منطقه عملياتي چشمه صلح در شمال سوريه بودند،  رصد و شناسايي کردند.
تلافي انفجار در قلب استانبول
گروه بين‌الملل: انفجار انتحاري بار ديگر استانبول ترکيه را به لرزه در آورده است.  در واکنش به انفجار در قلب استانبول، وزارت دفاع ملي ترکيه با انتشار اطلاعيه اي اعلام کرد که مواضع گروه تروريستي حزب کارگران کردستان موسوم به ( پ.ک.ک) و يگان‌هاي مدافع خلق موسوم به (ي.پ.گ) در شمال سوريه هدف قرار گرفته است. در اين اطلاعيه آمده است: پهپادهاي شناسايي نيروهاي مسلح دو سامانه راکتي آماده پرتاب و چندين تروريست پ.ک.ک/ي.پ.گ را که آماده نفوذ به منطقه عملياتي چشمه صلح در شمال سوريه بودند،  رصد و شناسايي کردند.
به گزارش مردم سالاری آنلاین،در ادامه محل حضور تروريست‌ها و سامانه‌هاي راکتي توسط توپخانه ارتش ترکيه هدف قرار گرفته است.در پي وقوع انفجار تروريستي عصر يکشنبه در خيابان استقلال؛ مرکز استانبول ترکيه که در مسير اصلي پياده‌رو در مرکز شهر استانبول رخ داد، ، شش تن کشته و 81 تن زخمي شدند. وزارت امور خارجه ايران با انتشار اطلاعيه اي اعلام کرد: بر اساس اطلاعات دريافتي از سوي سفارت جمهوري اسلامي ايران در ترکيه،  مسئولين ذيربط در بخش کنسولي وزارت امور خارجه ترکيه خبر دادند که هيچ يک از شهروندان ايراني در بين کشته شدگان انفجار استانبول نيستند. «رجب طيب اردوغان» رئيس جمهور ترکيه در اولين واکنش خود به انفجار در استانبول اعلام کرد که تروريست‌ها در ترکيه به اهداف‌شان نخواهند رسيد.
وي تأکيد کرد که دولت ترکيه در تلاش است تا عاملان اين حمله تروريستي شنيع را هر چه زودتر شناسايي و مجازات کند.
اردوغان ادامه داد: شواهد نشان مي‌دهد که انفجار در ميدان تقسيم تروريستي بوده و  يک زن در آن نقش داشته است.
از بمب گذار چه مي‌دانيم؟ 
شبکه تلويزيوني ان تي وي ترکيه گزارش کرد اين زن که برخي منابع او را «احلام البشير» معرفي کرده‌اند و تابعيت سوري دارد، از پ.‌ک.‌ک (حزب کارگران کردستان) دستور گرفته است. حزب کارگران کردستان (پ.ک‌.ک) که چند دهه است جنگ چريکي عليه ترکيه به راه انداخته، از سوي اتحاديه اروپا يک سازمان «تروريستي» به شمار مي‌رود.
در گزارش‌هاي اوليه آمده بود که اين زن اعتراف کرده که در سوريه توسط پ. ک.ک آموزش ديده و از طرزق عفرين وارد ترکيه شده است اما شبکه خبري الجزيره از دستگيري دو سوري در اين رابطه خبر داده است.پليس همچنين گفته 46 مظنون ديگر را در اين رابطه دستگير کرده است.
نکته جالب اينجاست که حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) اين مساله را تکذيب کرد که نقشي در انفجار روز گذشته در خيابان استقلال در استانبول داشته باشد. اين گروه تروريستي مدعي شده است که ما غيرنظاميان را به صورت مستقيم هدف قرار نخواهيم داد و اقداماتي را که غيرنظاميان را هدف قرار دهد، نمي‌پذيريم.
رد پيام تسليت آمريکا
بکر بوزداغ، وزير دادگستري ترکيه نيز گفته است بر اساس تصاوير دوربين‌هاي مدار بسته زني براي چهل دقيقه روي يکي از نيمکت‌هاي خيابان نشسته بود و يک يا دو دقيقه بعد از بلند شدن او انفجار رخ داده است.
سليمان سويلو، وزير کشور ترکيه پس از بازديد از محل حادثه به خبرنگاران بدون اشاره به طرف خاصي به خبرنگاران گفت: بي‌صداقتي به اصطلاح متحدان ما که براي آنها (شبکه‌هاي تروريستي) پول رسمي از سناي خود مي‌فرستند، احتمالا آشکار است. کساني که چنين دردي را بر مردم ترکيه تحميل کردند در آينده‌اي نزديک چندين برابر درد را تجربه خواهند کرد.
وزير کشور ترکيه همچنين به خبرنگاران گفت: «ما پيامي از آمريکا دريافت کرديم. اما پيام تسليت سفارت آمريکا را نخواهيم پذيرفت و آن را رد مي‌کنيم.»
تشديد وضعيت امنيتي در آستانه انتخابات
گفته مي‌شود که انفجار ميدان تقسيم شبيه اتفاقات دياربکر و آنکارا در سال 2015 ميلادي است که در آستانه انتخابات رخ داد و باعث کشته شدن بيش از 110 نفر شد. در شرايطي که گمانه زني‌ها درباره انفجار استانبول ادامه دارد، يک واقعيت غيرقابل انکار در اين جريان مشهود است. اين واقعيت نشان مي‌دهد که هر چه ترکيه به انتخابات سال آينده ميلادي به منظور انتخاب رئيس جمهوري و نمايندگان پارلماني نزديک تر مي‌شود، تحرکات تروريستي در اين کشور نيز ابعاد گسترده تري خواهد گرفت.
تجربه دو دهه گذشته اين حقيقت را اثبات مي‌کند که در زمان برگزاري انتخابات و يا اتخاذ تصميم گيري‌هاي مهم، ترکيه با بحران‌هاي عجيب و غيرقابل مهاري مواجه مي‌شود.
به هر حال، صرفنظر از نوع عملياتي که در ميدان تقسيم رخ داده است و طرح اتهام‌هايي که از سوي مقام‌هاي دولت آنکارا مطرح مي‌شود، بايد گفت، در انفجار اخير استانبول، دست بيگانگان به ويژه دولت‌هاي غربي به رهبري آمريکا و انگليس در کار بوده است.
آمريکا و بريتانيا نفوذ زيادي در ترکيه دارند و در طول دهه‌هاي گذشته از اقتصاد به عنوان «پاشنه آشيل» و نقطه ضعف دولت‌هاي حاکم بر آنکارا بهره‌برداري مي‌کرده‌اند.
با وجود اين، به نظر مي‌رسد مقام‌هاي آنکارا به منظور پايان دادن به فعاليت‌هاي حزب کارگران کردستان ترکيه (پ.ک.ک)، تلاش مي‌کنند از طريق اين حزب فعال، آمريکا را تحت فشار قرار دهند. با وجود اين، بعيد به نظر مي‌رسد ترکيه در اين زمينه بتواند از دولت‌هاي غربي به ويژه آمريکا امتيازي دريافت کند.
کد مطلب: 180559
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *