۰
چهارشنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۲۰:۵۰
آيا نارضايتي‌هاي مردم،پاسخي مي‌يابد؟

اعتراضات جاري،نتيجه گلايه‌هايي که شنيده نشد

اگرچه رسانه‌هاي دولتي سعي داشتند وضعيت تهران و ساير شهرها را در دو روز اخير عادي جلوه دهند و از باز بودن بازارها و مغازه‌ها خبر دادند،اما اعتراضات بخشي از مردم که در قالب تعطيل کردن برخي کسب و کارها و همچنين اعتراضات پراکنده ادامه دارد،نشان مي‌دهد نکته‌اي فراتر از اين که آيا مغازه‌ها باز بوده يا نه وجود دارد و آن اين است که گلايه‌هايي که در گذشته وجود داشته و به آن توجهي نشده تبديل به اعتراضات امروز شده است.
اعتراضات جاري،نتيجه گلايه‌هايي که شنيده نشد
گروه سياسي:اگرچه رسانه‌هاي دولتي سعي داشتند وضعيت تهران و ساير شهرها را در دو روز اخير عادي جلوه دهند و از باز بودن بازارها و مغازه‌ها خبر دادند،اما اعتراضات بخشي از مردم که در قالب تعطيل کردن برخي کسب و کارها و همچنين اعتراضات پراکنده ادامه دارد،نشان مي‌دهد نکته‌اي فراتر از اين که آيا مغازه‌ها باز بوده يا نه وجود دارد و آن اين است که گلايه‌هايي که در گذشته وجود داشته و به آن توجهي نشده تبديل به اعتراضات امروز شده است.
به گزارش مردم سالاری آنلاین،خبرگزاري ايسنا گزارش داد: «در دومين روز از فراخوان سراسري براي اعتصاب سراسري، بازارهاي تهران تقريبا باز بود. امروز چهارشنبه بيست و پنجم آبان اکثر کسبه در مرکز در تهران از جمله در خيابان‌هاي جمهوري ،بهارستان و فردوسي به روال روزهاي معمول مغازهاي خود را باز کرده و آماده فعاليت روزانه بودند.» با اين حال در فيلمي که خبرگزاري ايسنا منتشر کرده بود تعطيلي برخي مغازه‌ها به چشم مي‌خورد. ضمن اين که همين خبرگزاري نوشت: «با وجود باز بودن مغازها و بازارهاي نواحي مرکزي تهران، به نظر مي‌رسيد خيابان انقلاب امروز نيمه تعطيل است و به جز تعدادي معدود از مغازهاي‌هاي کتاب فروشي و تهيه غذا، اکثر مغازه‌ها در اين محدوده تعطيل بودند. محدوده سر در دانشگاه تهران و پياده‌روهاي خيابان انقلاب نيز امروز يکي از خلوت ترين روزهاي خود را تجربه کرد.»
آنچه در دو ماه اخير به صورت پراکنده در کشور در قالبهايي همچون اعتراض، شعارنويسي و اعتصاب جريان دارد نشان مي‌دهد نمي‌توان اعتراضات را ناديده گرفت و لازم است براي پاسخ به آن و کنترل آن به منظور عدم سوءاستفاده دشمنان، راهکاري پيدا کرد. سخنگوي فرماندهي انتظامي کل کشور ديروز از دستگيري 11 نفر که کسبه بازار تهران را تهديد کرده بودند و اجازه بازگشايي مغازه‌ها را نمي‌دادند، خبر داد. سردار مهدي حاجيان با بيان اينکه برخي از اين افراد تراکت پخش مي‌کردند و شعارهاي تهديدآميز مي‌دادند، گفت: اين افراد کسبه را تهديد مي‌کردند تا مغازه‌هاي خودشان را باز نکنند، اما با حضور به‌موقع پليس اين توطئه خنثي شد. 
اما حتي اگر افرادي باشند که مغازه داران را تهديد مي‌کنند باز هم نمي‌توان از کنار برخي اصنافي که با ميل خود و با اعلام قبلي و به بهانه‌هاي مختلف فعاليت خود را متوقف کردند با بي تفاوتي عبور کرد. بذر اعتراضات امروز در کشور در سالهاي اخير کاشته شد و ردپاي آن را در حوزه‌هاي مختلف مي‌توان پيدا کرد. هرچند برخوردهاي نامناسب و سليقه اي با افراد بدحجاب، در شرايطي که تاثيري هم در بهبود وضعيت حجاب نداشته، زمينه ساز اعتراضات پس از مرگ مهسا اميني شد اما خشونتهاي صورت گرفته از طرف گشت ارشاد هم در بروز اين اعتراضات تاثيرگذار بود. خشونتهايي که فيلمهاي آن هر چند وقت يکبار منتشر مي‌شد و در آخرين مورد به التماس مادري در مقابل ون گشت ارشاد براي ازادي دختر بيمارش و در نهايت بي توجهي ماموران پليس ختم شد. اماموضوع برخوردهاي شديد با دختران و زنان به خاطر بدحجابي که نه تنها موجبات تحقير آنها را فراهم مي‌کرد بلکه تاثيري در بهبود وضعيت حجاب در جامعه نداشت، تنها بخشي از زمينه‌هاي اعتراضات اخير بود.
در سالهاي اخير بارها شاهد تجمعات اعتراضي بازنشستگان، معلمان و کارگران به دليل مشکلات مالي و معيشتي بوديم اما هيچگاه هيچ مسئولي در جمع آنها حاضر نشد تا صداي آنها را از نزديک بشنود و به درددل آنها گوش دهد و اگر هم اين اتفاق رخ داد بسيار اندک و انگشت شمارو البته بي تاثير بود. در اين سالها همچنين بارها شاهد اعتراضات مال باختگان موسسات مالي و اعتباري همچون کاسپين و ...، مال باختگان پديده شانديز، مال باختگان پيش فروش خودرو و ... بوديم اما از بسياري از مال باختگان احقاق حق نشد. به اعتراضات مردم به افزايش قيمت بنزين در آبان 98 پاسخ مناسبي داده نشد و حتي اعتراضات مردم به مشکلاتي همچون کم آبي در خوزستان و اصفهان هم تحمل نشد. در تمام اين سالها بار بر ضرورت اجراي اصل 27 قانون اساسي مبني بر برگزاري تجمعات اعتراضي و حتي ايجاد مکانهايي براي اظهارنظر آزادانه و اعتراض مردم تاکيد شد اما هيچ مسئولي به دنبال تحقق اين وعده نرفت. نارضايتي‌هاي اقتصادي و اجتماعي وقتي پاسخي پيدا نمي‌کند کم کم تبديل به اعتراض مي‌شود. هنوز هم مي‌توان اعتراضات را شنيد و زمينه تحقق مطالبات مردم را فراهم ساخت اما اگر بسته شدن مغازه‌ها را به تهديد و ارعاب چند نفر نسبت نداد و اعدام و بازداشت را راه حل ندانست.
کد مطلب: 180786
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *