۰
چهارشنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۰۰
آژانس از ايران خواست تعهداتش را انجام دهد

ارائه پيش‌نويس قطعنامه عليه ايران در نشست شوراي حکام

اسلامي: فعلا سفري از آژانس به ايران در دستور کار نيست
آخرين نشست فصلي شوراي حکام آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در سال جاري ميلادي،در سايه تداوم رويکرد دوگانه تروئيکاي سه کشور اروپايي انگليس،فرانسه و آلمان و ايالات متحده براي اهرم‌سازي از اين جلسه و صدور قطعنامه عليه ايران در خصوص مسائل ادعايي پادماني آغاز به‌کار کرد.
ارائه پيش‌نويس قطعنامه عليه ايران در نشست شوراي حکام
گروه سياسي:آخرين نشست فصلي شوراي حکام آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در سال جاري ميلادي،در سايه تداوم رويکرد دوگانه تروئيکاي سه کشور اروپايي انگليس،فرانسه و آلمان و ايالات متحده براي اهرم‌سازي از اين جلسه و صدور قطعنامه عليه ايران در خصوص مسائل ادعايي پادماني آغاز به‌کار کرد.
به گزارش مردم سالاری آنلاین،در اين نشست سه روزه که با حضور نمايندگان 35 کشور عضو شورا برگزار مي‌شود مسائل مختلف درباره ايمني هسته‌اي، اجراي توافقنامه پادمان و تقويت فعاليت‌هاي علمي و پژوهشي آژانس در دستور کار قرار دارد. فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران و برجام از ديگر موضوعات عنوان شده در دستور کار اعضاي شورا است و طبق برنامه اعلام شده راستي آزمايي و بازرسي فعاليت‌هاي اتمي ايران در پرتو قطعنامه 2231 شوراي امنيت سازمان ملل متحد و اجراي توافقنامه پادمان بررسي خواهد شد.
ادعاي کشف ذرات اورانيوم سه سال پيش از سوي نخست‌ وزير وقت رژيم صهيونيستي مطرح و سپس توسط آژانس بين‌المللي انرژي اتمي و رسانه‌ها دامن ‌زده شد. جمهوري اسلامي ايران ضمن رد ادعاهاي مطرح شده همواره تاکيد کرده است که تعهدات کشورها در حوزه پادمان نامحدود نيست؛ با اين حال اسفند گذشته براي نشان دادن حسن نيت خود با آژانس بين‌المللي انرژي توافق کرد تا مسائل ادعايي بر اساس نقشه راه مشخصي حل و فصل شود. طرف‌ غربي هم تعهداتي را در اين زمينه پذيرفت که نه تنها اجرا نکرد که خرداد ماه گذشته با ارائه قطعنامه عليه ايران در شوراي حکام مسيري کاملا متضاد در پيش گرفت. ايران همواره نسبت به ابزارسازي از جايگاه آژانس براي مقاصد سياسي هشدار داده و قطعنامه خرداد ماه را زنگ خطري براي اعتبار و يکپارچگي اين سازمان در سيستم پادماني و رژيم منع اشاعه توصيف کرد.
تلاش براي تلطيف قطعنامه
به گزارش ايرنا، «رافائل گروسي» روز چهارشنبه در حاشيه نشست فصلي شوراي حکام آژانس بين‌المللي انرژي اتمي به خبرنگاران گفت: از ايران مي‌خواهيم که با ما همکاري کند و من بارها گفته‌ام که اين مسائل ناپديد نمي‌شود. چه قطعنامه صادر بشود چه نشود آن‌ها متعهد هستند تا اطلاعاتي را که نياز داريم در اختيار ما قرار دهند. ما به دنبال راهکارها و مکانيسم‌هايي هستيم {تا اين مساله حصل و فصل شود}
وي ادامه داد: اينکه صدور قطعنامه در اين رابطه تاثيري داشته باشد به من ارتباطي ندارد. تا الان خيلي موفق نبوديم و مستقيما با آن‌ها (ايران) به اين موضوع مي‌پردازيم. اگر قطعنامه‌اي صادر نمي‌شد، باز هم از آنها مي‌خواستم که با من همکاري کنند. بنابراين اين حدس و گمان است که يک قطعنامه چه نوع تأثيري مي‌تواند داشته باشد.
گروسي ادعاي خارج شدن فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران از کنترل آژانس را رد کرد و گفت: «اما چيزي که مي‌خواهم بگويم اين است که اين برنامه همچنان درجه‌اي از پيشرفت را نشان مي‌دهد، چيزي که ما متوجه آن هستيم و اين مساله اهميت همکاري ايران را بيشتر مي‌کند.» وي با اشاره به پيشرفت فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران ادعا کرد: «البته اين فعاليت‌ها مي‌تواند انجام شود، اما وقتي آن را انجام مي‌دهيد، بايد با همکاري کامل آژانس صورت گيرد، نه با اکراه يا محدود کردن دسترسي يا با چيزهايي که ديده‌ايد. بنابراين ما اميدواريم که در نهايت بتوانيم با ايران بنشينيم و هر چه زودتر گفتگو با آن‌ها را ازسربگيريم.»
مديرکل آژانس درباره تدابير جبراني ايران در برجام که در نتيجه خروج يکجانبه آمريکا از توافق، بي‌عملي طرف‌هاي مشارکت کننده و صدور دو قطعنامه اخير شوراي حکام صورت گرفت گفت: از فوريه گذشته دوربين‌ها تصاوير فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران را ضبط کرده اما از تابستان امسال دوربيني در کار نبوده است. از اين حيث فعاليت‌هاي زيادي وجود دارد که ما اطلاعاتي درباره آن نداريم . اگر نسبت به بازگشت به برجام خوش‌بين باشيم و بخواهيم  به مشارکت کنندگان (برجام) درباره برنامه هسته‌اي ايران اطمينان بدهيم بايد با ايران توافقي داشته باشيم چون بر اساس اطلاعاتي که ما داريم اين امکان وجود ندارد. 
وي افزود: آژانس بايد درباره شش شکاف اطلاعات با ايران صحبت، سوابق را بررسي و آنچه پازل اطلاعات ناميد بازسازي کند.  گروسي ادعا کرد که اين کار غيرممکن نيست  «اما خيلي دشوار است.» گروسي در پاسخ به سووالي درباره سطح خوش‌بيني او نسبت به ازسرگيري اجراي برجام گفت: اطمينان ندارم عبارت خوش‌بين درست باشد؛ اما من مصمم هستم به تلاش‌هايم براي ترغيب ايران به همکاري با آژانس ادامه دهم.
مديرکل آژانس با بيان اينکه ايران يک کشور مستقل است اذعان کرد: البته من نمي‌توانم آن‌ها را مجبور کنم اما آن‌ها طبق موازين بين‌المللي بايد با ما همکاري کنند. وي با بيان اين ادعا که آژانس بين‌المللي انرژي اتمي هيچ دستور کار سياسي در اين زمينه دنبال نمي‌کند افزود: «ما طبق ماموريتي که داريم عمل مي‌کنيم و آن‌ها (ايران) هم تعهداتي دارند که بايد به آن عمل کنند. اين مبناي فعاليت هسته‌اي صلح‌آميز در جهان است.»
مديرکل آژانس يا چشم‌پوشي از زرادخانه‌هايي مملو از کلاهک‌هاي هسته اي رژيم صهيونيستي گفت: هنگامي که شما در زمينه اتمي فعاليت مي‌کنيد، بايد مطابق با قوانين رفتار کنيد. اگر چيزي پيدا شده که نبايد باشد بايد توضيح دهيد. ارتباطي به سياسي‌کردن مسائل ندارد. 
وي بر همين اساس ادامه داد: اين تنها راهي است که ايران مي‌تواند اعتمادي را که مي‌خواهد به دست آورد. چون بدون آن، اطمينان حاصل نمي‌شود و اميدوارم‌ آن‌ها همکاري کنند.
نقشه صدور قطعنامه
يک هفته پيش، خبرگزاري رويترز گزارش داده بود که مقامات ايران با سفر بازرسان آژانس به ايران براي حل‌وفصل موضوع مواد کشف شده در برخي محل‌هايي که ادعا مي‌شود به آژانس اعلام نشده بودند، اعلام آمادگي کرده است.در همين راستا، محمد اسلامي، رئيس سازمان انرژي اتمي امروز گفت: فعلا سفري از آژانس بين‌المللي انرژي اتمي به ايران در دستور کار نيست. از سوي ديگر،خبرگزاري فرانسه، دو ديپلمات غربي روز سه‌شنبه مدعي شدند که آمريکا، انگليس، فرانسه و آلمان  پيش‌نويس قطعنامه‌اي را به ديده‌بان هسته‌اي سازمان ملل ارائه کرده‌اند که از ايران به دليل آن‌چه همکاري نکردن با آژانس بين‌المللي انرژي اتمي خوانده شده است، انتقاد مي‌کند. پيش‌نويس اين قطعنامه از ايران مي‌خواهد به طور کامل با آژانس بين‌المللي انرژي اتمي همکاري کند. اين پيش نويس به دنبال گزارشي از سوي آژانس مطرح شده است که در آن گفته شده بود، در تحقيقات بلندمدت آژانس درباره مواد هسته‌اي اعلام نشده در ايران، «هيچ پيشرفتي» حاصل نشده است.
يک ديپلمات اروپايي در اين باره گفت، «اين قطعنامه [سه‌شنبه] ارائه شده است» و ديپلمات ديگري نيز گفته او را تاييد کرد.
پيش‌نويس اين قطعنامه که خبرگزاري فرانسه آن را رويت کرده است، تاکيد مي‌کند که «اقدام ايران به عمل کردن به تعهداتش ضرورت و فوريت دارد.» قطعنامه مشابهي در ماه ژوئن در نشست شوراي حکام آژانس صادر شد که تنها چين  و روسيه آن را وتو کردند.
محمد اسلامي، رييس سازمان انرژي اتمي ايران در حاشيه جلسه ديروز هيئت دولت در جمع خبرنگاران با بيان اينکه سياست فشار حداکثري و اتهام‌پراکني به جمهوري اسلامي توسط استکبار و صهيونيسم امري طبيعي است، اظهار کرد: اين جريان معتاد به تحريم و اجراي اين سياست مندرس است و پيش‌نويس قطعنامه‌اي که مطالب بسيار ناصوابي در آن قرار دارد که مي‌دانند حقيقت ندارد، از نظر ايران مردود است. او افزود: مهم اين است که جمهوري اسلامي براي پيشبرد برنامه توسعه هسته‌اي خود برنامه مصوب و اعلام‌شده  و مدون دارد و در همين چارچوب فعاليت خود را انجام مي‌دهد.
رييس سازمان انرژي اتمي ادامه داد: موضوعي که اهميت دارد اين است که وزارت خارجه پيگيري بحث تداوم مذاکرات را مي‌کند و به اشکال گوناگون در دست اقدام است. اسلامي افزود: آنچه به سازمان انرژي اتمي مربوط مي‌شود اين است که موارد ادعايي و اتهامي پاسخ داده شود و اگر حسن نيت مي‌داشتند و قرار بود که مذاکرات را تداوم بخشند طبيعي بود که قطعنامه‌اي با اين ابعاد را ارائه نمي‌کردند.  او گفت: اميدوار  هستيم که با توجه به حسن نيت و صداقتي که جمهوري اسلامي داشته و پاسخ‌هايي منطقي و مستدلي که به آنها ارائه داده، کارساز واقع شود و اجازه بدهند مسير طبيعي و غير سياسي و روش حرفه‌اي باشد و ضوابط پادمان ملاک باشد تا بتوانند از آن نتيجه بگيرند.
کد مطلب: 180787
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *