۱
چهارشنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۱۵
اعلام رسمي کانديداتوري ترامپ براي انتخابات الکترال2024

مرد ديوانه دوباره آمد

افزايش حمايت جمهوري‌خواهان از ران دسانتيس براي تقابل با رئيس‌جمهوري سابق
بالاخره مرد ديوانه جمهوري‌خواهان براي انتخابات الکترال 2024 آمريکا اعلام کانديداتوري کرد. مدت‌هاست که انتظار مي‌رفت که«دونالد ترامپ»وارد کارزار انتخابات شود اما او مي‌خواست سوار بر«موج قرمز»مقتدرانه رقبا را به چالش بکشد اما او خودش درچار چالش شد.
مرد ديوانه دوباره آمد
گروه بين‌الملل-علي ودايع:بالاخره مرد ديوانه جمهوري‌خواهان براي انتخابات الکترال 2024 آمريکا اعلام کانديداتوري کرد. مدت‌هاست که انتظار مي‌رفت که«دونالد ترامپ»وارد کارزار انتخابات شود اما او مي‌خواست سوار بر«موج قرمز»مقتدرانه رقبا را به چالش بکشد اما او خودش درچار چالش شد.
به گزارش مردم سالاری آنلاین،هفته گذشته،انتخابات ميان دوره‌اي آمريکا برگزار شد؛جمهوري‌خواهان در مجلس‌نمايندگان به يک موفقيت متزلزل دست يافتند و سنا متحمل شکست شدند.برخي محافظه کاران با طرح نقشه عبور از ترامپ،مي‌گويند که او عامل ناکامي موج قرمز بوده است.در شرايطي که نظرسنجي‌ها هم نشان دهنده رويگرداني از رئيس‌جمهوري سابق است،اختلافات جدي در حمايت و عليه او بروز و ظهور پيدا کرده است. 
اعلام کانديداتوري ترامپ بدون ايوانکا
 بنا به گزارش سي‌ان‌ان، ترامپ در عمارت مارالاگو در فلوريدا نامزدي خود را براي شرکت در انتخابات رياست‌جمهوري 2024 آمريکا رسما اعلام کرد.
رئيس‌جمهوري پيشين آمريکا در حضور اعضاي خانواده‌ و کارمندان سابق دولتش عنوان داشت: «براي اينکه مجدد آمريکا را به اوج برسانيم، من امشب نامزدي خود را براي انتخابات رياست‌جمهوري آمريکا رسما اعلام مي‌کنم. دو سال قبل کشور ما در اوج بود و به‌زودي اين کشور به دوران اوج خود بازخواهد گشت.»
وي افزود که در آينده خواستار مجازات مرگ براي قاچاقچيان مواد مخدر خواهد شد و آن دسته از اعضاي ارتش را که به دليل عدم دريافت واکسن کوويد-19 از کار برکنار شده‌اند، مجدد استخدام خواهد کرد.
ترامپ گفت: ما پيروز مي‌شويم چون با همه قدرت مبارزه مي‌کنيم و جو بايدن ديگر نمي‌تواند چهره کشور ما باشد.اطمينان مي‌دهم او (بايدن) در انتخابات 2024 موفق نمي‌شود. ما اين بار با راي بيشتري پيروز مي‌شويم.
ترامپ با بيان اينکه دمکرات‌ها به سلطه دولت اعتقاد دارند و ما به آزادي، مدعي شد: ما بزرگترين اقتصاد را خواهيم ساخت.
وي ادامه داد که آمريکاي تحت کنترل دمکراتها سرنوشت ما نيست و نبايد ادامه پيدا کند. ما درخشش آمريکا را مي‌خواهيم.
ترامپ همچنين گفت که نبايد فراموش کنيم  نانسي پلوسي رئيس مجلس نمايندگان آمريکا اخراج شده است.
اگرچه اين رئيس‌جمهوري سابق از روند انتخاباتي آمريکا انتقاد کرد اما طي سخنراني خود به ادعاهايش مبني بر تقلب در انتخابات 2020 و خشونت حاميانش براي شورش در کنگره در تاريخ 6 ژانويه 2021 اشاره نکرد.
نکته جانب اينجاست که «ايوانکا ترامپ» دختر ارشد دونالد ترامپ در اينستاگرام خود نوشت: اين بار تصميم گرفته‌ام که فرزندان و خانواده‌ام را در اولويت قرار دهم. گرچه هميشه دوستدار و حامي پدرم خواهم بود، اما از اين پس اين محبت را خارج از صحنه سياسي نشان خواهم داد. ايوانکا و همسرش، جارد کوشنر نقش زيادي در کارزارهاي پيشين دونالد ترامپ داشته و در دولت سابق به رهبري ترامپ، از مشاوران کاخ سفيد بودند.
ايوانکا اوايل سال ميلادي جاري با شهادت در کنگره آمريکا درباره حمله ششم ژانويه 2021 به ساختمان کنگره، اعلام کرد که با ادعاهاي پدرش مبني بر وقوع تقلب در انتخابات رياست‌جمهوري 2020 آمريکا موافق نيست و دونالد ترامپ واقعا در اين انتخابات شکست خورده است.
رويگرداني نظرسنجي‌ها
به موازات انتقادات درباره نقش ترامپ در ناکامي موج قرمز،  نتايج نظرسنجي نشريه پوليتيکو و شرکت مورنينگ کانسالت، نشان داد که 53 درصد راي دهندگان واجد شرايط در آمريکا بر اين باورند که ترامپ قطعا نبايد در اين انتخابات شرکت کنند و 12 درصد مي‌گويند او احتمالا نبايد در انتخابات رقابت کند. براين اساس، تنها کمتر از 20 درصد راي دهندگان آمريکايي با قطعيت گفته اند که ترامپ بايد در انتخابات دو سال آينده شرکت کنند و 12 درصد با احتمال شرکت او در انتخابات را تاييد کرده اند.
اکثريت شرکت کنندگان «جمهوري‌خواه» در نظرسنجي پوليتيکو و مورنينگ کانسالت گفته‌اند مي‌خواهند ترامپ در رقابت شرکت کند اما 35 درصد از همين حزب گفته‌اند که نبايد در انتخابات شرکت کند.اين نتايج همچنين نشان داد که از نظر  58 درصد از راي دهندگان واجد شرايط ترامپ محبوبيت ندارد و تنها 40 درصد او را محبوب مي‌دانند.
رقيب تازه‌ظهور اما قدرتمند
تارنماي روزنامه انگليسي فايننشال تايمز  هم مي‌نويسد که رئيس جمهور پيشين آمريکا گرچه کمک کرد تا محبوبيت «ران دسانتيس» فرماندار کنوني ايالت فلوريدا افزايش يافته و با رشد در صحنه سياسي راي اعتماد مردم را بدست آورد، با اين حال دست پرورده اش به رقيبي جدي بر سر کسب نامزدي حزب جمهوريخواه در انتخابات رياست جمهوري 2024 تبديل شده است. ترامپ در انتخابات 2022 از نامزدهايي حمايت کرد که مدعي بودند در انتخابات 2020 به ضرر او تقلب شده بود. اما همين ادعا موجب شد تا راي دهندگان از بيم تکرار ناآرامي‌هاي سياسي دوران ترامپ به نامزدهاي رقيب راي داده و بسياري از افراد مورد تاييد ترامپ ناکام بمانند. همين مساله به اختلاف نظرها در حزب جمهوريخواه دامن زده و شکاف عميقي ميان بدنه اصلي حزب و طرفداران ترامپ ايجاد کرده است. 
اکنون که اختلاف نظر در درون حزب جمهوري‌خواه و ضرورت تغيير مشاهده مي‌شود، برخي خواهان روي گرداني از ترامپ و اقبال به ران دسانتيس شده‌اند. اين سياستمدار 44 ساله نه تنها توانست بار ديگر در انتخابات به شدت رقابتي فلوريدا پيروز شود، بلکه اختلاف خود از رقيبش را به حدود 20 درصد رساند.
شبکه فاکس نيوز آمريکا نزديک به جمهوري‌خواهان نيز مي‌گويد که بزرگترين برنده انتخابات ميان دوره‌اي بدون شک ران دسانتيس فرماندار فلوريدا و بازنده بزرگ اين انتخابات دونالد ترامپ رييس جمهوري سابق آمريکا است که نامزدهاي منتخب او در برخي از رقابت‌هاي انتخاباتي حتي نتوانستند رقباي دموکرات آسيب پذير خود را شکست دهند. 
نکته اينجاست که اختلافات جمهوري‌خواهان آنچنان عميق شده است که درباره رهبري آنها در مجلس نمايندگان و سنا نيز ترديدهاي جدي به وجود آمده‌است.
دو دستگي در حزب جمهوريخواه که ناشي از نفوذ ترامپ در بين افراد محافظه‌کار است، آينده آنها را به صورت جنجالي پيش خواهد برد. اعضاي اين حزب ظاهرا متقاعد شده اند که ترامپ به وجهه حزب آنها آسيب مي‌زند. اين عامل مي‌تواند آنها را به طرد ترامپ وادارد اما اين که آنها به اندازه کافي جسارت چنين اقدامي را داشته باشند معلوم نيست.
از طرفي نشانه اي از عقب نشيني ترامپ مشاهده نشده و اظهاراتش عليه دسانتيس نشان مي‌دهد که ساکت نخواهد نشست. بسياري از جمهوري‌خواهان معتقدند خيلي‌ها او را هنوز هم چهره شناخته شده حزب جمهوريخواه مي‌دانند. 
در بحبوحه تعيين تکليف سنا و با توجه به آنکه ترامپ به صورت تلويحي وعده داده بود تا 15 نوامبر (24 آبان) به صورت رسمي داوطلب نامزدي حزب جمهوري‌خواهان در انتخابات رياست جمهوري 2024 شود، برخي از جمهوريخواهان به وي فشار آورده بودند که اين تصميم را به تعويق انداخته و منتظر بماند تا تکليف کرسي ايالت جورجيا در سنا معلوم شود.  انتخابات اخير مياندوره اي کنگره آمريکا نشان داد که حتي وقتي خود ترامپ در انتخابات حضور ندارد، آمريکايي‌ها به نامزدهاي ترامپيستي که عميقا در تئوري توطئه تقلب در انتخابات و تضعيف دموکراسي غوطه‌ور شدند، روي خوش نشان نمي‌دهند.
کد مطلب: 180789
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *