۰
يکشنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۲۲:۰۰
دغدغه آمريکا درباره همکاري‌هاي نظامي تهران و مسکو

ادعاي واشنگتن پست درباره ساخت پهپادهاي ايراني در خاک روسيه

رئيس پنتاگون رسما هشدار داد
روزنامه «واشنگتن پست» طي گزارشي با اشاره به ادعاهاي تکراري مبني بر استفاده روسيه از پهپادهاي ايران در جنگ اوکراين، مدعي شد که تهران و مسکو براي ساخت پهپاد در خاک روسيه توافق کرده‌اند.
ادعاي واشنگتن پست درباره ساخت پهپادهاي ايراني در خاک روسيه
گروه سياسي: روزنامه «واشنگتن پست» طي گزارشي با اشاره به ادعاهاي تکراري مبني بر استفاده روسيه از پهپادهاي ايران در جنگ اوکراين، مدعي شد که تهران و مسکو براي ساخت پهپاد در خاک روسيه توافق کرده‌اند.
به گزارش مردم سالاری آنلاین،اين روزنامه به نقل از سه مقام آگاه که به نام آنها اشاره‌اي نشده است، نوشت که مقام‌هاي مسکو و تهران اوايل ماه جاري ميلادي(نوامبر) طي نشستي در ايران، قرارداد ساخت اين پهپادها را نهايي کردند.
در ادامه ادعا شده است که ايران و روسيه به سرعت در حال حرکت براي انتقال طرح‌ها و اجزاي کليدي هستند که زمينه ساخت اين پهپاد طي ماه‌هاي آينده را فراهم مي‌کند.
واشنگتن‌پست همچنين مدعي شد که چنين توافقي، اين امکان را براي روسيه فراهم مي‌کند که انبار سيستم‌هاي تسليحاتي نسبتاً ارزان اما در عين حال به‌شدت نابودکننده خود را گسترش دهد.
بر اساس اين گزارش، اين توافق همچنين نياز حياتي روسيه به مهمات هدايت‌شونده دقيق که پس ازگذشت 9 ماه از حمله به اوکراين با کمبود آنها مواجه است را برطرف کند و از طرف ديگر، مزاياي اقتصادي و سياسي قابل توجهي براي ايران دارد.
به ادعاي اين روزنامه آمريکايي، روسيه از ماه آگوست گذشته بيش از 400 پهپاد تهاجمي ساخت ايران را عليه اوکراين مستقر کرده است که بسياري از اين پهپادها در حملات عليه اهداف زيرساختي غيرنظامي مانند نيروگاه‌ها استفاده مي‌شود.
ماهيگيري کي يف 
اوکراين در دو هفته اخير بارها مدعي نقش ايران در حمايت تسليحاتي روسيه شده و خواستار برخورد جامعه جهاني با ايران شده است. روز شنبه «زلنسکي« رئيس جمهوري اوکراين در ديدار با «ريشي سوناک» نخست وزير بريتانيا از اين کشور خواست که تجهيزات ضدپهپادهاي ايران به اوکراين بدهد.
پس از اين ديدار ، وبگاه دولت انگليس در بيانيه‌اي با تکرار ادعاي دولت‌هاي غربي مبني بر به کار رفتن پهپادهاي ايراني در جنگ روسيه عليه اوکراين، اعلام کرد که ريشي سوناک نخست‌وزير اين کشور در اولين سفرش به اوکراين و ديدار با ولوديمير زلنسکي رييس جمهور اين کشور، تاييد کرد که انگليس يک بسته جديد کمک‌هاي دفاع هوايي را براي کمک به حفاظت از غيرنظاميان اوکراين و زيرساخت‌هاي حياتي ملي آن در قبال حملات روسيه به کي‌يف ارائه خواهد کرد.
در اين بيانيه آمده است که بسته 50 ميليون پوندي کمک‌هاي دفاع هوايي شامل 125 توپ و فناوري ضدهوايي براي مقابله با پهپادهاي ارائه شده ايران خواهد بود، از جمله بيش از ده رادار و توانمندي الکترونيک ضد پهپادي
نگراني پنتاگون
«لويد آستين» وزير دفاع آمريکا  با هشدار درباره افزايش همکاري روسيه با ايران، چين و کره شمالي گفت که همکاري‌ مسکو – تهران چالش‌ امنيتي جديدي براي آمريکا و متحدانش است. 
لويد آستين وزير دفاع آمريکا (رئيس پنتاگون) روز شنبه  به وقت محلي در انجمن امنيت بين المللي هاليفکس در کانادا ادعا کرد: چين و روسيه به دنبال جهاني هستند که در آن از زور براي حل و فصل اختلافات استفاده مي‌شود.  رئيس پنتاگون اظهار داشت: پکن مانند مسکو، به دنبال جهاني است که در آن قدرت، تعين کننده است و اختلافات با زور حل و فصل مي‌شوند.
 وزير دفاع آمريکا ادامه داد: هنوز قوانيني در جنگ وجود دارد که اگر يک قدرت بزرگ بتواند آن قوانين را به رخ بکشد، ديگران را تشويق مي‌کند تا قوانين و معيارهاي بين‌المللي را زير پا بگذارند. اين مقام ارشد نظامي آمريکا فعاليت‌هاي چين در اطراف تايوان را « به طور فزاينده‌اي تحريک آميز» خواند و درباره دليل آن گفت که هواپيماهاي چين روزانه در نزديکي اين جزيره پرواز و تعدادي از هواپيماهاي آمريکا و متحدانش را رهگيري مي‌کنند. 
 رئيس پنتاگون همچنين مدعي دفاع از قوانين زمان جنگ به ويژه اصل مهم مصونيت غير جنگي شد.
 وزير دفاع آمريکا ادامه داد: تلاش‌هاي روسيه براي جلب حمايت کشورهايي مانند ايران و کره شمالي چالش‌هاي امنيتي جديدي را براي ايالات متحده و متحدانش ايجاد مي‌کند.  وي ادعا کرد: روسيه براي حمله به اوکراين، به استفاده از پهپادهاي ايراني روي آورده است. اين در حالي است که «ناصر کنعاني» سخنگوي وزارت خارجه ايران در نشست خبري اخيرش در پاسخ به سوالي درباره موضوع جنگ اوکراين و برخي از اخبار منتشر شده مبني بر کمک ايران به روسيه در جريان اين جنگ تصريح کرد: در خصوص بحران اوکراين ما بارها مواضع خود را به صورت صريح و واضح بيان کرده‌ايم. همانطور که بارها گفته‌ايم در ارتباط با اين بحران ما پايبند به سياست بي طرفي فعال هستيم. ما يک طرف جنگ اوکراين نيستيم و از ابتداي اين بحران تلاش کرديم در چارچوب مناسبات دوستانه‌اي که با دو طرف داريم، دو کشور را به مسير ديپلماسي براي حل و فصل اختلافات برگردانده و از ادامه جنگ جلوگيري کنيم.
تحريک کشورهاي منطقه
کالين کال مشاور ارشد و معاون سياسي وزارت دفاع آمريکا (پنتاگون) نيز که به منطقه غرب آسيا سفر کرده، در تلاش است با ايجاد هراس از تعميق روابط  ايران و روسيه، دولتهاي منطقه را به قطع رابطه با مسکو تشويق کند.
  کالين کال، معاون سياسي وزير دفاع آمريکا روز شنبه در سخناني در بحرين  ادعا کرد: به دليل تعميق روابط نظامي مسکو با ايران،  کشورهاي حوزه خليج فارس بايد روابط خود را با روسيه قطع کنند.
اين مقام پنتاگون خطاب به کشورهاي منطقه گفت: تصميم روسيه براي خريد پهپادهاي نظامي از ايران جهت استفاده در جنگ اوکراين، به منطقه ضربه خواهد زد.
اين مقام آمريکايي افزود: اين مساله  نگراني‌هاي امنيتي مشترک عربستان سعودي، امارات متحده عربي، اسرائيل و ديگران است.
کال مدعي شد: در شرايطي که روسيه از پهپادهاي ايراني براي حمله به شهرهاي اوکراين استفاده مي‌کند، برخي در اين منطقه معتقدند که تعامل با پوتين مي‌تواند بين مسکو و تهران شکاف ايجاد کند.
معاون امور سياسي پنتاگون ادامه داد: اين رويکرد در سوريه و طي همکاري روسيه و ايران در حمايت از بشار اسد رئيس جمهور  سوريه عملي نشد و بعيد به نظر مي‌رسد که اکنون نيز کارساز باشد.  کال خطاب به حاضران در گفتگوي سالانه منامه مدعي شد: در واقع، روسيه منزوي نه تنها با قاطعيت بيشتر در  اردوگاه تهران قرار مي گيرد، بلکه احتمالا  با چين و کره شمالي  سياست‌هايي را پيگيري مي‌کند که هنجارها و قوانين  مثبت براي  هر شهروند و کشور در اين اجلاس و تمام جهان  را به چالش مي‌کشد.
به نظر مي‌رسد اظهارات اين مقام پنتاگون اشاره نه چندان  پنهاني به کشورهاي  منطقه  به ويژه عربستان سعودي است که به مسکو در مواجهه با تحريم‌هاي کشورهاي غربي در پي تهاجم فوريه به اوکراين کمک کردند.  
حتي تصميم برخي کشورها براي بي طرف ماندن در نهادهاي جهاني مانند سازمان ملل در رابطه با روسيه، مانند بيانيه ماه فوريه يک ديپلمات ارشد امارات  مبني بر اينکه «طرفداري تنها منجر به خشونت بيشتر خواهد شد»، به عنوان يک مشکل در غرب  تحليل مي‌شود زيرا غرب به  فشار اقتصادي و سياسي همه جانبه بر مسکو نياز دارد تا بتواند قدرت خود را در مقابل اين کشور حفظ کند.
کد مطلب: 181168
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *