کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ائتلاف نتانياهو و بن‌گوير با واکنش تند احزاب صهيونيستي مواجه شده ‌است

شکاف عميق در تل‌آويو

منازعات سياسي به داخل ارتش اسرائيل کشيده مي‌شود

6 آذر 1401 ساعت 22:12

حزب ليکود به رهبري بنيامين نتانياهو هنوز نتوانسته با حزب «صهيونيسم ديني» درباره پست‌هاي کابينه به توافق برسد اما انتظار مي‌رود با احزاب «شاس» و «نوعم» به توافق برسد.بعد از امضاي توافق بين حزب ليکود به رهبري بنيامين نتانياهو و حزب «عوتسما يهوديت» به رهبري «ايتامار بن گوير» در روز جمعه، انتظار مي‌رود حزب شاس به رهبري «آريه درعي» و حزب نوعم به رهبري «آوي ماعوز» نيز امروز با ليکود توافق امضا کنند.


گروه‌بين‌الملل: حزب ليکود به رهبري بنيامين نتانياهو هنوز نتوانسته با حزب «صهيونيسم ديني» درباره پست‌هاي کابينه به توافق برسد اما انتظار مي‌رود با احزاب «شاس» و «نوعم» به توافق برسد.بعد از امضاي توافق بين حزب ليکود به رهبري بنيامين نتانياهو و حزب «عوتسما يهوديت» به رهبري «ايتامار بن گوير» در روز جمعه، انتظار مي‌رود حزب شاس به رهبري «آريه درعي» و حزب نوعم به رهبري «آوي ماعوز» نيز امروز با ليکود توافق امضا کنند.
به گزارش مردم سالاری آنلاین،گفته مي‌شود که «آريه درعي» رهبر حزب شاس معاون نخست وزير خواهد شد و با حفظ سمت، کنترل وزارتخانه‌هاي بهداشت و امور داخله را نيز در اختيار خواهد داشت.شاس که به طور سنتي، کنترل وزارت امور ديني را برعهده داشته، احتمالا در اين کابينه هم اين وزارتخانه را در کنترل خود نگه خواهد داشت.
وزارت امور حاشيه نشين‌ها و وزارت رفاه از جمله وزارتخانه‌هاي ديگري هستند که احتمالا در اختيار شاس قرار خواهند گرفت. «اداره توسعه نقب و جليله» که قبلا زيرمجموعه وزارت امور حاشيه نشين‌ها بود در اختيار حزب «عوتسما يهوديت» قرار گرفته است.براساس اين گزارش، قرار است «ماعوز» از حزب «نوعم» نيز معاون نخست وزير شود.
از سه‌شنبه گذشته و بعد از بن بست در مذاکرات حزب ليکود و حزب «صهيونيسم ديني» به رهبري «بزالل اسموتريچ»، هنوز اعضاي اين دو حزب ديداري نداشته‌اند.
براساس گزارش شبکه تلويزيوني «کان»، در حالي که حزب «عوتسما يهوديت»، داشتن اختيارات بيشتر در شهرک‌هاي صهيونيست نشين جديد را خواستار شده و ليکود اين شرط را پذيرفته است، حزب «صهيونيسم ديني» از اين موضوع خشنود نيست.
نتانياهو با اين شرط، پذيرفته که کنترل شهرک‌ها را در اختيار حزب بن گوير قرار دهد که هرگونه اقدامي در آنجا نيازمند تاييد کميته وزارتي باشد اما اسموتريچ خواهان داشتن اختيار تام در اين حوزه است.

مجادله با بي بي 
«ايهود اولمرت» در گفت وگو با تلويزيون رژيم صهيونيستي درباره موافقت بنيامين نتانياهو با انتخاب ايتامار بن گوير به عنوان وزير امنيت داخلي رژيم صهيونيستي گفت: کسي مسئول امنيت ما خواهد شد که دائم مشغول آتش زدن به امنيت ماست.
وي با ابراز نگراني درباره انتصاب بن گوير به عنوان وزير امنيت داخلي، سابقه وي در تحريک نزاع بين صهيونيست‌ها و فلسطيني‌هاي مقيم سرزمين‌هاي اشغالي را يادآور شد و خاطرنشان کرد: «ما در آستانه انتفاضه سوم هستيم و کسي که در چنين شرايطي مسئول امنيت ماست همه جا از الخليل تا نقب و بيت المقدس، در حال روشن کردن آتش ناامني است.»
اين مقام سابق اسرائيلي تصريح کرد: «کسي مامور تشکيل کابينه شده که حاضر است امنيت ما را براي حفظ جايگاه خودش به حراج بگذارد.»
«عومر بارليو» وزير امنيت داخلي کابينه کنوني رژيم صهيونيستي نيز به نوبه خود از روي کار آمدن بن گوير ابراز نگراني کرد و گفت: «تعيين بن گوير به اين سمت خطري براي امنيت اسرائيل است.»
در اين ميان ، « بني گانتس» وزير جنگ اسرائيل هم نسبت به کشيده شدن شکاف‌ها و اختلافات داخلي اين رژيم به درون ارتش ابراز نگراني کرد. بنا به گزارش «يديعوت آحارنوت» ارتش اسرائيل از تعليق فعاليت 5 نظامي صهيونيست در پي حمله به يک فعال صهيونيست چپگرا در شهر الخليل در جنوب کرانه باختري خبر داده است.
ارتش رژيم صهيونيستي ابراز اميدواري کرده که اين مورد استثنا باشد و به يک قاعده تبديل نشود.
«آويو کوخاوي» رئيس ستاد کل ارتش اسرائيل در پي اين امر طي پيامي به نظاميان ارتش اين رژيم گفت که متاسفانه اخيرا چندين بار شاهد خشونت و به کارگيري زور عليه «اسرائيلي‌ها» بوده ايم و اين خشونت هم لفظي و هم فيزيکي بود.
وي تاکيد کرد که به کارگيري بي دليل زور (عليه اسرائيلي‌ها) به طور کامل ممنوع است و اين رفتار غيرطبيعي نيازمند محکوميت و مجازات شديد است.
بر اساس اين گزارش، پيام کوخاوي منجر به خشم بن‌گوير وزير امنيت داخلي آتي اسرائيل شد و او گفت که خواستار توضيح در خصوص اين مساله خواهد شد.
بن گوير در گفت وگو با روزنامه اسرائيلي «يديعوت آحارنوت» گفت: «حمايت نکردن از نظاميان غيرممکن است، مي‌خواهم که نگاه عميق به ابهامات داشته باشند و اگر اقدامات تحريک آميزي عليه نظاميان انجام شده است دليلي ندارد که ارتش از آن‌ها حمايت نکند.»
اخيرا شبکه تلويزيوني «کان» اسرائيل هم ويديويي منتشر کرد که نظاميان صهيونيست يک فعال چپگراي صهيونيست را به زمين مي‌اندازند و ضرباتي به صورتش وارد مي‌کنند.
يک نظامي صهيونيست نيز خطاب به يک فعال چپگراي صهيونيست مي‌گويد که بن گوير روي کار خواهد آمد و به تمام اقدامات شما پايان خواهد داد.
اين ويدئو خود گوشه اي از شکاف و اختلافات گسترده داخلي بين سکولارها و هواداران احزاب ديني در رژيم صهيونيستي و گسست دروني اين رژيم را نشان مي‌دهد.
بر اساس توافقي که اخيرا با نتانياهو انجام شده است، بن گوير تندرو در کابينه آتي به عنوان وزير امنيت داخلي رژيم صهيونيستي منصوب خواهد شد.
اين درگيري‌ها بين نظاميان افراطي هوادار بن گوير در ارتش با چپگراها و واکنش کوخاوي و بن گوير به آن، نگراني شديد «بني گانتس» وزير جنگ رژيم صهيونيستي را درخصوص کشيده شدن اختلافات و شکاف‌هاي داخلي به درون ارتش به همراه داشت و او در صفحه توييتر خود به دفاع از ارتش اين رژيم پرداخت و نوشت: «دفاع از اسرائيل و اسرائيلي‌ها ماموريت ارتش است و در طول ساليان متعدد به اين ماموريت وفاداري شده و با چالش‌هاي مختلف مقابله شده است و روح ارتش اسرائيل و ارزش‌هاي آن سنگ بناي قدرتش در انجام صحيح کارها و رکن اصلي امنيت داخلي است.»
گانتس همچنين جانب کوخاوي را گرفت و از او در تمامي زمينه‌ها و تعاملش با حادثه شهر الخليل حمايت کرد و نوشت: اطمينان دارم فرماندهان با هر انحرافي مقابله خواهند کرد و اجازه نخواهند داد که سياست وارد ارتش شود.
وزير جنگ اسرائيل با ابراز نگراني گفت: نبايد اجازه داد که اختلافات داخلي و شکاف‌ها ميان اسرائيلي‌ها وارد ارتش شود.


کد مطلب: 181947

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/report/181947/شکاف-عميق-تل-آويو

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir