۰
شنبه ۱۹ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۴۴

عربستان و چين خواستار همکاري ايران با آژانس شدند

رئيس‌جمهوري چين در ميان تنش ملموس رياض و واشنگتن به رياض رفته‌است. «محمد بن‌سلمان» وليعهد سعودي در ديدار«شي‌جين‌پينگ» رئيس جمهوري چين با بي‌اعتنايي به خواسته آمريکا تاکيد کرد که «رياض به شدت به اصل «چين واحد» متعهد و پايبند است.»
عربستان و چين خواستار همکاري ايران با آژانس شدند
گروه سياسي: رئيس‌جمهوري چين در ميان تنش ملموس رياض و واشنگتن به رياض رفته‌است. «محمد بن‌سلمان» وليعهد سعودي در ديدار«شي‌جين‌پينگ» رئيس جمهوري چين با بي‌اعتنايي به خواسته آمريکا تاکيد کرد که «رياض به شدت به اصل «چين واحد» متعهد و پايبند است.»
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،وليعهد سعودي در اشاره ضمني به مساله تايوان همچنين گفت که « رياض از تلاش‌هاي چين براي محافظت از تماميت ارضي و حاکميت ملي و امنيت و ثبات سرزمين‌هايش حمايت و پشتيباني مي‌کند.»
بن سلمان خاطرنشان کرد: «عربستان از تلاش‌هاي چين در زمينه از بين بردن افراط گرايي حمايت مي‌کند و به شدت با دخالت‌هاي خارجي در امور داخلي چين به بهانه حمايت از حقوق بشر مخالف است.»
رئيس جمهوري چين نيز به نوبه خود بر آمادگي کشورش جهت تقويت روابط و همکاري با رياض در تمامي زمينه‌ها و حمايت از صلح و ثبات در سراسر جهان تاکيد کرد.
روزنامه الرياض به همين مناسبت طي مقاله اي نوشت: سفر رئيس جمهور چين به رياض آغازگر دوران جديدي از روابط با جهان عرب به شمار مي‌رود. در نشست مشترک سران کشورهاي عضو شوراي همکاري خليج فارس و چين امروز در عربستان اعلام شد دو طرف يک شوراي سرمايه گذاري و يک مرکز امنيت هسته اي ايجاد خواهند کرد. از سوي ديگر، شي جين پينگ، در آغاز اين نشست تاکيد کرد که به حمايت‌هاي خود از کشورهاي عضو شوراي همکاري خليج(فارس) ادامه مي‌دهيم تا از امنيت و ثبات خود محافظت کنند.
رئيس جمهور چين گفت: از تلاش کشورهاي شوراي همکاري که به مهم ترين سازمان منطقه اي در مقابله با چالش‌هاي جهاني تبديل شده است، تمجيد مي‌کنيم.
در نهايت ، عربستان و چين در پي يک نشست دوجانبه بيانيه اي مشترک صادر کردند، در بخشي از اين بيانيه از ايران خواسته شده که  در امور داخلي ديگر کشورها دخالت نکند. در اين بيانيه همچنين بر اهميت احترام گذاشتن ايران به اصل حسن همجواري تاکيد شده است. دو طرف همچنين خواستار همکاري ايران با آژانس بين المللي انرژي اتمي به منظور تضمين صلح آميز بودن برنامه هسته اي خود شدند. طرف چيني همچنين هرگونه حمله به غيرنظاميان در خاک‌ عربستان‌ را محکوم کرد. ادعاي دخالت ايران در امور داخلي ديگر کشورها درحالي مطرح مي‌شود که ايران همواره به دنبال صلح و امنيت و حل بحران‌هاي منطقه است.
کد مطلب: 183323
برچسب ها: عربستان چین ایران
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *