۰
شنبه ۱۹ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۵۰
ميانجي‌گري عربستان و امارات بين واشنگتن و مسکو به نتيجه رسيد

تبادل ستاره بسکتبال زنان آمريکا با تاجر اسلحه روسيه

پوتين از بايدن امتياز گرفت
فارغ از جنگ تمام‌عيار اوکراين و تنش‌هاي فزآينده آمريکا با روسيه ، واشنگتن با مسکو دست به تبادل زنداني زدند. به گزارش سي‌ان‌ان ، «جو بايدن» رئيس جمهوري آمريکا از آزادي «بريتني گراينر» بستکباليست آمريکايي زنداني در روسيه خبر داد. با اين حال «پال ويلان» يک آمريکايي ديگر که در روسيه بازداشت مي‌باشد، آزاد نشده است.
تبادل ستاره بسکتبال زنان آمريکا با تاجر اسلحه روسيه
 گروه بينالملل - هديه گلمحمدي: فارغ از جنگ تمام‌عيار اوکراين و تنش‌هاي فزآينده آمريکا با روسيه ، واشنگتن با مسکو دست به تبادل زنداني زدند. به گزارش سي‌ان‌ان ، «جو بايدن» رئيس جمهوري آمريکا از آزادي «بريتني گراينر» بستکباليست آمريکايي زنداني در روسيه خبر داد. با اين حال «پال ويلان» يک آمريکايي ديگر که در روسيه بازداشت مي‌باشد، آزاد نشده است.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،بايدن اضافه کرد: آزادي گراينر يا ويلان يک انتخاب نبود. روس‌ها پرونده ويلان را به شکل ديگري نگاه مي‌کنند.
بايدن در مورد پال ويلان تفنگدار سابق ارتش آمريکا که همچنان در روسيه در بازداشت به سر مي‌برد، گفت: روسيه به دلايل کاملا نامشروع، رفتاري متفاوت با پرونده پال دارد. بر اين اساس، بريتني گراينر بسکتباليست آمريکايي روز پنج‌شنبه با ويکتور بوت روسي مبادله شده است. بايدن، کامالا هريس، آنتوني بلينکن و همسر گراينر پس از آزادي با او تلفني صحبت کرده‌اند. گفته شده که محمد بن سلمان وليعهد سعودي و شيخ محمد بن زايد حاکم امارات متحده عربي در حقيقت ميانجي‌هاي اين تبادل بوده‌اند.
آزادي افسر ارتش شوروي
شبکه خبري اي بي سي نيوز نيز اعلام کرد به گفته مقامات آمريکايي ، واشنگتن در مقابل، «ويکتور بوت» افسر ارتش شوروي سابق که به اتهام قاچاق سلاح در آمريکا زنداني بوده را آزاد کرده است.
ويکتور بوت به اتهام توطئه براي فروش ده‌ها ميليون دلار سلاح که به گفته مقامات آمريکايي قرار بود عليه آمريکايي‌ها استفاده شود، به 25 سال زندان محکوم شده بود.
خبرگزاري آسوشيتدس پرس نوشت: موافقت بايدن با آزادي يک دلال سلاح روس که زماني با نام مستعار «تاجر مرگ» شناخته مي‌شد، نشان دهنده فشار فزاينده بر دولت آمريکا براي بازگرداندن گراينر به آمريکا است.
جو بايدن رئيس‌جمهور آمريکا که  براي آزادي آمريکايي‌ها در روسيه تحت فشار قرار داشت از کرملين خواسته بود  «بريتني گراينر» بسکتباليست آمريکايي را که به جرم حمل مواد مخدر به 9 سال زندان محکوم کرده است، آزاد کند.  پرونده گراينر در آمريکا توجه بسياري را به خود جلب کرده است.يک مقام روس اعلام کرده بود روسيه فقط با مبادله يک به يک شامل گراينر و بوت يا مبادله دو به دو موافقت خواهد کرد. روس‌ها بر اين باورند که معامله دو به يک قابل قبول نيست. آمريکا از روسيه خواسته بود دو تبعه اش، بريتني گراينر و پل ويلان را آزاد کند تا واشنگتن هم  در مقابل ويکتور بوت تبعه روسي را آزاد کند. گفت وگوها در اين خصوص بين روسيه و آمريکا از خرداد آغاز شده بود و مسکو تمايلي به موافقت با توافقي که آن را نابرابر مي‌داند، نداشت و درخواست کرده بود در مورد موضوعات محرمانه اطلاعاتي منتشر نشود.
انتقاد از ضعف آمريکا در مبادله
جمهوري‌خواهان و برخي از دموکرات‌ها از اين مبادله انتقاد کرده‌اند. منتقدان مي‌گويند که مانند پل ويلان تفنگدار سابق را که در سال 2018 به اتهام جاسوسي در روسيه دستگير شد، بايد مبادله مي‌شد.
«دونالد ترامپ» رئيس‌جمهور سابق آمريکا نيز پنجشنبه شب در پستي در شبکه‌هاي اجتماعي، مبادله گرينر با بوت را احمقانه و مايه شرمساري براي آمريکا و اقدامي غيروطن‌پرستانه خواند. رئيس جمهوري 76 ساله پيشين آمريکا در شبکه اجتماعي (Truth Social)، نوشت: اين چه نوع معامله‌اي است که بريتني گرينر بازيکن بسکتبالي که آشکارا از کشور ما متنفر است را با مردي که يکي از بزرگ‌ترين دلالان اسلحه در سراسر جهان و مسئول ده‌ها هزار کشته و زخمي است مبادله مي‌کند؟ چرا پل ويلان تفنگدار سابق در اين معامله کاملا يک‌طرفه گنجانده نشد؟ چه شرمساري احمقانه و غيروطن‌پرستانه‌اي براي آمريکا!!!
کوين مک کارتي رهبر جمهوري‌خواهان مجلس نمايندگان آمريکا نيز پنجشنبه شب آزادي بوت را هديه‌اي به ولاديمير پوتين رئيس جمهور روسيه خواند که جان آمريکايي‌ها را به خطر مي‌اندازد.
سناتور باب منندز رئيس کميته روابط خارجي سنا نيز از تصميم بايدن مبني بر مبادله بوت با گرينر انتقاد کرد و در بيانيه‌اي نوشت: ما نمي‌توانيم ناديده بگيريم که آزاد کردن بوت و بازگرداندن او به جهان، تصميمي عميقا نگران‌کننده است.
کد مطلب: 183324
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *