۰
شنبه ۱۹ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۱۷
واشنگتن به همکاري‌هاي نظامي ايران و روسيه حمله کرد

خشم آمريکا از برنامه تحويل جنگنده‌هاي سوخو به ايران

دولت آمريکا با هشدار درخصوص همکارهاي گسترده نظامي ميان ايران و روسيه مدعي شد که مسکو قرار است به زودي جنگنده‌هاي سوخو به تهران تحويل دهد.به گزارش فرانس 24، «جان کربي» سخنگوي شوراي امنيت ملي کاخ سفيد در يک نشست خبري با تکيه بر ارزيابي‌هاي اطلاعاتي واشنگتن در مورد گسترش همکاري‌هاي نظامي ايران و روسيه گفت که مسکو سطح بي‌سابقه‌اي از حمايت نظامي و فني را به تهران ارائه مي‌کند که روابط دو کشور را به يک مشارکت دفاعي تمام‌عيار تبديل خواهد کرد.
خشم آمريکا از برنامه تحويل جنگنده‌هاي سوخو به ايران
گروه بين‌الملل- مهدي يزدي: دولت آمريکا با هشدار درخصوص همکارهاي گسترده نظامي ميان ايران و روسيه مدعي شد که مسکو قرار است به زودي جنگنده‌هاي سوخو به تهران تحويل دهد.به گزارش فرانس 24، «جان کربي» سخنگوي شوراي امنيت ملي کاخ سفيد در يک نشست خبري با تکيه بر ارزيابي‌هاي اطلاعاتي واشنگتن در مورد گسترش همکاري‌هاي نظامي ايران و روسيه گفت که مسکو سطح بي‌سابقه‌اي از حمايت نظامي و فني را به تهران ارائه مي‌کند که روابط دو کشور را به يک مشارکت دفاعي تمام‌عيار تبديل خواهد کرد.
به گزارش مردم سالاری آنلاین،اين مقام آمريکايي مدعي شد که « براي ما مهم است که روشن سازيم اين مشارکت نه تنها براي اوکراين، بلکه براي همسايگان ايران در منطقه تهديدي است.»
کربي گفت: «ما معقتديم حمايت ايران از ارتش روسيه در ماه‌هاي آينده افزايش مي يابد. ما حتي بر اين باوريم که ايران در حال بررسي فروش صدها موشک بالستيک به روسيه است... همچنين گزارش‌هايي را ديده‌ايم که مسکو و تهران در حال بررسي ايجاد خط توليد مشترک پهپادهاي مرگبار در روسيه هستند.» وي سپس گفت: «ما از ايران مي‌خواهيم که مسير خود را معکوس کند، و اين گام‌ها را برندارد.» سخنگوي شوراي امنيت ملي کاخ سفيد با تاکيد بر اين که ايران به زودي جنگنده‌هاي پيشرفته روسي سوخو35دريافت خواهد کرد، گفت: «پشتيباني ايران و روسيه از يکديگر در جريان است. روسيه به دنبال همکاري با ايران در زمينه‌هايي مانند توسعه تسليحات و آموزش است. ما نگران هستيم که روسيه قصد دارد قطعات نظامي پيشرفته‌اي را در اختيار ايران قرار دهد، مانند هليکوپتر و سامانه‌هاي پدافند هوايي. طبق گزارش‌ها، از بهار امسال، خلبانان ايراني در روسيه براي يادگيري نحوه پرواز با سوخو (35-Su) آموزش مي‌بينند.»
کربي خاطر نشان کرد که اين جنگنده‌ها، نيروي هوايي ايران را در مقايسه با همسايگان منطقه‌اي آن به ميزان قابل توجهي تقويت خواهند کرد.
وي با ادبيات تهديدآميز گفت: «ما از ابزارهايي که در اختيار داريم براي افشاي و مختل کردن اين فعاليت‌ها استفاده خواهيم کرد و آماده انجام کارهاي بيشتري هستيم.»
سخنگوي شوراي امنيت ملي آمريکا همچنين اعلام کرد که اين کشور يک بسته کمک تسليحاتي ديگر به ارزش 275 ميليون دلار براي تقويت دفاع ضد هوايي در برابر پهپادها به اوکراين ارائه خواهد کرد.
شبکه فرانس 24 در ادامه گزارش داد که اين ادعاهاي آمريکا بخشي از تلاش‌هاي عمدي واشنگتن براي به انزوا کشاندن روسيه است که در اين ميان، کشورهاي عربي را نيز هدف قرار مي‌دهد که به دنبال مهار منطقه‌اي ايران هستند و موضع محکمي درخصوص حمله روسيه به اوکراين اتخاذ نکرده‌اند.
جان کربي در بخش ديگري از اين نشست خبري مدعي شد که اين انتقال تسليحات ميان ايران و روسيه نقض قطعنامه‌هاي شوراي امنيت سازمان ملل است و مسکو به دنبال دريافت صدها موشک بالستيک از تهران است اما ايالات متحده نمي‌داند که چرا اين توافق تاکنون انجام نشده است.
به گزارش ايسنا، باوجود تاکيد مقامات جمهوري اسلامي ايران و روسيه مبني بر بي‌اساس بودن ادعاي تحويل پهپادهاي ساخت ايران به مسکو براي استفاده در جنگ عليه اوکراين مقامات آمريکايي و غربي در هفته‌هاي گذشته بارها تلاش کرده‌اند با تکرار اين ادعاها بر ناکامي اوکراين و غرب در برابر روسيه سرپوش بگذارند و توجهات را از اين موضوع منحرف کنند.
حسين اميرعبداللهيان وزير امورخارجه کشورمان پيش از اين با اشاره به موضع ايران در ارتباط با جنگ روسيه و اوکراين و با تاکيد بر اينکه “ما يک طرف جنگ در اوکراين نيستيم و اين موضوع را به مقامات اوکراين نيز اعلام کرده‌ايم” خاطر نشان کرد: ادعاي آنها در مورد بخش موشکي کاملا غلط است اما بخش پهپاد درست است. ما تعداد معدودي پهپاد ماه‌هاي قبل و پيش از جنگ اوکراين در اختيار روسيه قرار داديم.
وي افزود: به مقامات اوکرايني تاکيد کرده‌ايم که اگر مستنداتي مبني بر استفاده از پهپادهاي ايراني در جنگ اوکراين توسط روسيه وجود دارد به ما ارائه کند و در اين زمينه توافق کرديم که آنها مستنداتشان را در اختيار ما بگذارند. اگر براي ما ثابت شود که روسيه از پهپادهاي ايراني در جنگ اوکراين استفاده کرده است ما نسبت به اين مسئله بي تفاوت نخواهيم بود.
کد مطلب: 183395
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *