۰
چهارشنبه ۲۳ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۲۲:۴۹
اردوغان دنبال حذف رقيب پيش از انتخابات 2023 ترکيه است

پاپوش براي شهردار استانبول

اکرم امام‌اوغلو با اتهامات سياسي محاکمه مي‌شود
مخالفان «رجب طيب اردوغان» اسب‌هايشان را براي شکست آک‌پارتي در انتخابات سال آينده ميلادي زين کرده‌اند؛ انتخابات حدود 150 روز ديگر برگزار مي‌شود .
پاپوش براي شهردار استانبول
گروه بين‌الملل- علي ودايع: مخالفان «رجب طيب اردوغان» اسب‌هايشان را براي شکست آک‌پارتي در انتخابات سال آينده ميلادي زين کرده‌اند؛ انتخابات حدود 150 روز ديگر برگزار مي‌شود .
به گزارش مردم سالاری آنلاین،اردوغان رهبر حزب عدالت و توسعه و رئيس جمهور ترکيه، با شراکت دولت باغچلي رهبر حزب حرکت ملي، ائتلاف جمهور را تشکل داده و مي خواهد در انتخابات 2023 ميلادي، يک بار ديگر قدرت را در دست بگيرد.آک پارتي به مدت 21 سال قدرت را در دست داشته، خيال دارد به هر قيمتي برنده شود.  در طرف مقابل اما 6 حزب مخالف او، قصد تحميل يک شکست بزرگ دارند. «کمال کليچدار اوغلو» رهبر حزب جمهوري خواه خلق،«مرال آکشنر» رهبر حزب خوب،«تمل کاراملا اوغلو» رهبر حزب سعادت،«علي باباجان» رهبر حزب جهش و دموکراسي ، «احمد داود اوغلو» رهبر حزب آينده و «گلتکين اويسال» رهبر حزب دموکرات رهبران سياسي ترکيه هستند که علي‌رغم اختلافات بنيادين براي شکست اردوغان متحد شده‌اند.
تا اينجاي کار حرفي از رقيب اردوغان زده نشده‌است اما آک پارتي مي‌داند که متحدين مي خواهند با يک کانديداي واحد وارد ميدان شوند ؛ گمانه‌زني ها حکايت از تکرار سناريوي انتخابات شهرداري استانبول در سال 2019 دارد.او کسي است که نه تنها پس از 25 سال شهرداري قلب ترکيه را از چنگ آک‌پارتي درآورد که شاخ اردوغان را در يک جنگ تن‌به‌تن شکست.  نکته اينجاست که خود اردوغان از امام‌اوغلو يک بت‌شکن ساخت ؛ زماني که از پذيرش راي استانبول خودداري کرد تا اين که در تکرار انتخابات تحقير شد.
«اکرم امام اوغلو» سياستمدار جوان ،کاريزما و محبوبي است که در بسياري از نظرسنجي ها، به عنوان مهمترين نامزد مورد توجه 6 حزب مخالف اردوغان مورد اشاره قرار گرفته ‌است. قابل پيش‌بيني است که شهردار محبوب استانبول بتواند به راحتي آنکارا را فتح کند. 
سناريوي محاکمه  شهردار
اما داستان به اين راحتي هم نيست. به گزارش يورو نيوز ، محاکمه اکرم امام‌اوغلو از ديروز (چهارشنبه) از سر گرفته شده است.
دادستان در جلسه پيشين دادگاه که در ماه نوامبر برگزار شده ، خواستار محکوميت او به 15 ماه تا چهار سال زندان شده بود. اتهام امام‌اوغلو از سوي دادستان به دليل اظهاراتي است که به عنوان توهين به اعضاي شوراي عالي انتخابات ترکيه تلقي شده است.
آقاي شهردار چندماه پس از پيروزي ،  کساني را که نتايج اوليه انتخابات شهرداري استانبول را باطل اعلام کرده بودند «احمق» خواند، امري که موجبات شکايت از او توسط مخالفانش را فراهم آورد. يکي از اعضاي حزب جمهوري خواه خلق ترکيه (CHP)، حزب اصلي مخالفِ قدرت گرفتن رجب طيب اردوغان، محاکمه اکرم امام‌اوغلو را «سياسي» خواند. برخي هم مي‌گويند که شهردار استانبول کانديداي نهايي انتخابات 2023 ترکيه نخواهد بود و «کمال قليچداراوغلو» رهبر حزب جمهوري خواه خلق ترکيه کانديداي نهايي خواهد بود. با اين حال،  امام‌اوغلو با وجود خطر محروم شدن از فعاليت سياسي، ضمن اعلام حمايت از رهبر حزب حامي خود، نامزدي خود در انتخابات رياست جمهوري سال آينده ميلادي را منتفي ندانست و به حاميانش اطمينان داد که «شانه هاي او قادر به تحمل انواع مسئوليت‌ها هستند.»
سبد نظرسنجي‌ها
فارغ از همه موضع‌گيري‌هاي سياسي ، براساس نظرسنجي‌ها ، حزب آک پارتي در نگاه کلان و نگاه خرد با چالش‌هاي اساسي مواجه است. بر اساس تازه ترين نظرسنجي موسسه معتبر يون ايلم (Yöneylem)، اقبال مردم به نظام رياستي کنوني تنها در حد 34.6 درصد است. در طرف مقابل بيش از 60 درصد مردم، خواهان بازگشت به نظام پارلماني هستند.55.7 درصد از پاسخ دهندگان، معتقدند که هم اکنون، ترکيه «بد» اداره مي شود. آمار شهرونداني که معتقدند ترکيه خوب اداره مي شود هم تنها در حد 29 درصد است.اين اعداد و ارقام نشان مي دهد که مردم در نگاه بنيادين به سيستم رياست جمهوري مطلوب اردوغان، ناراضي هستند. 
به موازات ايرادات ساختاري ، اگر امروز انتخابات برگزار شود ؛ دو شريک اصلي ائتلاف جمهور يعني حزب عدالت و توسعه، 28.3 درصد و حزب حرکت ملي 6.2 درصد، راي دارند.اين يعني 34.6 درصد راي، که در تاريخ 21 سال حزب اردوغان سابقه نداشته و نشان دهنده يک افول جدي و آشکار است.
زنگ خطر فاجعه بزرگ براي اردوغان اينجاست که براساس نظرسنجي موسسه «يون ايلم» حدود 54.6 درصد راي دهندگان صراحتا گفته‌اند که «به اردوغان راي نخواهيم داد.» تنها 35.4 درصد از مردم گفته اند که «حتماً به اردوغان راي خواهند داد.» شمار مرددها و تصميم نگرفته ها نيز حدود 8 درصد درصد است و اگر راي آنان را به شکل صحيح سرشکن کنيم، شانس اردوغان از اين هم پايين‌تر مي آيد. برخي از اعضاي حزب عدالت و توسعه معتقدند که اگر اردوغان به نفع يک فرد ديگر کنار بکشد ، آک‌پارتي مي‌تواند راي سنتي خود را پاي صندوق‌هاي راي بکشاند ؛ اما او کسي نيست که ميدان را خالي کند ، حتي اگر بداند که شکست مي‌خورد. 
همين نظرسنجي صراحتا مي‌گويد که اکرم امام‌اوغلو با 55.5 درصد مي‌تواند 41.4 درصد اردوغان را شکست دهد. قليچيدار اوغلو هم با 43.3 درصد با شانس ميلي‌متري مي‌تواند اردوغان 42.5 درصدي را از ميدان بيرون کند. در اين ميان «منصور يواش» هم گزينه‌اي ضمني براي شکست اردوغان است. او مورد حمايت حزب جمهوري خلق، با کمک اين حزب و راي کردهاي مخالف اردوغان شهردار آنکارا شد. شناسنامه يواش نشان مي‌دهد که او يک ملي ­گرا است و قبلاً به دولت باغچلي و حزب حرکت ملي، نزديک بوده است.
به موازات نظرسنجي‌ها ، رئيس‌جمهوري ترکيه به شکل سنتي شهردار استانبول بوده‌است يعني اکرم امام‌اوغلو گزينه نهايي است که خودزني‌هاي اردوغان هم او را شاخص‌تر و شايد حتي محبوب‌تر از گذشته مي‌کند. 5 ماه آينده براي تاريخ ترکيه و رياست‌جمهوري اين کشور سرنوشت‌ساز خواهد بود.
کد مطلب: 183881
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *