۰
جمعه ۲۵ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۲۲:۵۱
معرفي جاذبه‌هاي گردشگري،راهکاري براي پر کردن بيلبوردهاي تبليغاتي خالي

اقتصاد نابسامان،تبليغ روي بيلبوردها را از سکه انداخت!

وضعيت نامساعد اقتصادي کشور که حاصل رکود اقتصادي حاصل از تحريم و چشم انداز مبهم اقتصاد کشور و همچنين اعتراضات سه ماه اخير و بي‌توجهي بسياري از مردم به تبليغات است، تبليغات روي بيلبوردهاي شهري پايتخت را هم از سکه انداخته و مسئولان براي پر کردن بيلبوردهاي تبليغاتي خالي، به معرفي جاذبه‌هاي گردشگري شناخته شده کشور روي آورده‌اند!
اقتصاد نابسامان،تبليغ روي بيلبوردها را از سکه انداخت!
گروه اقتصادي -محمدرضا حقی: وضعيت نامساعد اقتصادي کشور که حاصل رکود اقتصادي حاصل از تحريم و چشم انداز مبهم اقتصاد کشور و همچنين اعتراضات سه ماه اخير و بي‌توجهي بسياري از مردم به تبليغات است، تبليغات روي بيلبوردهاي شهري پايتخت را هم از سکه انداخته و مسئولان براي پر کردن بيلبوردهاي تبليغاتي خالي، به معرفي جاذبه‌هاي گردشگري شناخته شده کشور روي آورده‌اند!
به گزارش مردم سالاری آنلاین،اگرچه مسئولان در دولت رئيسي از جمله شخص رئيس جمهور بارها مدعي شده اند که اقتصاد کشور به تحريم گره نخورده است، اما واقعيت اقتصاد کشور حکايت متفاوتي دارد و بر خلاف ادعاها، اقتصاد کشور به شدت تحت تاثير تحريمها قرار گرفته است. به همين دليل بسياري از کسب و کارها در يک سال گذشته منتظر به ثمر رسيدن مذاکرات احياي برجام و لغو مجدد تحريم‌ها بودند اما در عمل دولت رئيسي موفقيتي در لغو تحريم نداشت و تابستان در شرايطي به پايانمي‌رسيد که ديگر اميد چنداني به احياي برجام و لغو تحريمها نبود. 
اما از اواخر تابستان با کشته شدن مهسا اميني، دختري که گشت ارشاد به خاطر حجابش قصد ارشاد او را داشت، مشکلات، ابعاد تازه اي پيدا کرد.
تداوم اعتراضات در سه ماه اخير، از يک سو فشارهاي بين‌المللي عليه جمهوري اسلامي را افزايش داد و لغو تحريم و بهبود شرايط اقتصادي را به رويايي در دوردست تبديل کرد و از سوي ديگر، توجه به بيلبوردهاي تبليغاتي را به حداقل کاهش داد.طي سه ماه اخير، بارها شاهد آتش زدن برخي بيلبوردهاي تبليغاتي يا شعار نوشتن روي آنها بوديم که موجب مي‌شد بيلبوردها جمع‌آوري شود که هم براي شرکتهاي تبليغاتي و هم براي صاحبان مشاغل و کسب و کارها، زيان در پي داشت. اين، خود يکي از دلايل کاهش تمايل صاحبان کسب و کار به تبليغات روي بيلبوردهاي شهري بود. اما نکته مهمتر، کسادي کسب و کارها و نامساعدتر شدن وضعيت اقتصادي بود که تبليغات روي بيلبوردها را از لحاظ اقتصادي غير قابل توجيهمي‌کرد. به همين دليل تبليغات برخي مشتريان پر و پاقرص بيلبوردها از جمله بانکها که از مهمترين مشتريان تبليغ روي بيلبوردهاي شهري بودند به حداقل کاهش يافت. بر اساس آمارهاي موجود بيش از ده درصد تبليغات روي بيلبوردها به بانکها اختصاص داشت که حالا به حداقل کاهش يافته است.
بر اساس آمار رسمي،  4300 تابلوي شهري به گونه‌هاي مختلف، از بيلبورد گرفته تا‌هاي برد و استرابرد و ... در تهران وجود دارد که مساحت آنها بيش از 57 هزار متر مربع است. يشترين سهم از تبليغات محيطي در اختيار فروش کالا و خدمات در اينترنت يا اپليکيشنهاست که يک چهارم تبليغات را به خود اختصاص مي‌دهد و در شرايط فعلي، بيش از ساير حوزه‌ها در رکود است. همچنين تبليغاتي که با ترغيب مردم به تفريح يا خريدهاي غيرضروري همراه است هم از آنجا که با بي توجهي اغلب مردم مواجه مي‌شود به شدت کاهش يافته است. تبليغ اپليکيشن‌ها و سايتها رزرو تور و هتل و محل اقامت، تبليغ پلتفرم‌هاي نمايش خانگي و سريالهاي مربوط به آن، تبليغ حراجي‌هاي ويژه سال از جمله جمعه سياه که هر ساله پاييز مورد توجه قرار مي‌گرفت، از جمله موارد تبليغاتي است که به دليل تغيير اولويتهاي مردم در ماههاي اخير و به تبع آن عدم توجه مردم به آن، به شدت کاهش يافته است. البته اين تمام مشکل نيست. تبليغ برخي چهره‌هاي مطرحي که تبليغات برخي شرکتها به نام آنها پيوند خورده بود هم ممنوع شده و بيلبوردهاي مربوط به آنها هم جمع آوري شده و به همين دليل اين شرکتها – به جز يک مورد – ديگر به تبليغات ادامه ندادند.
 علي کريمي، علي دايي، پژمان جمشيدي و سيروان خسروي از جمله افرادي بودند که در اعتراضات اخير به دليل موضع گيري آشکار، با انتقاد از طرف طيف نزديک به حاکميت قرار گرفتند و طبيعتا ديگر امکان تبليغ روي بيلبوردهاي شهري را ندارند.مجموع عوامل فوق موجب شده بيلبوردهاي شهري در تهران، از تبليغ خالي بماند و براي جلوگيري از خالي ماندن اين بيلبوردها که پيام خوبي براي اقتصاد ندارد، شهرداري تهران از مدتي پيش به معرفي جاذبه‌هاي گردشگري ايران روي اين بيلبوردها پرداخته است؛ آن هم بدون هيچ مناسبتي! بيش از دو ماه از هفته گردشگري و سه ماه از پايان فصل سفر گذشته و طبيعتا در حال حاضر نه بهانه مناسبي براي معرفي جاذبه‌هاي گردشگري هست و نه فرصت و موقعيتي براي سفر! از سوي ديگر، جاذبه‌هاي گردشگري معرفي شده روي اين بيلبوردها، شناخته شده ترين جاذبه‌هاي گردشگري ايران است که همه آن را  مي‌شناسند. از تخت جمشيد فارس و ميدان نقش جهان اصفهان گرفته تا موارد کلي مثل سواحل خليج فارس و جنگلهاي شمال! 
حتي در اين بيلبوردها در تهران، جاذبه‌هايي از تهران معرفي شده که کسي از مردم تهران نيست که آنها را نشناسد؛ مثل پل طبيعت! نه هچيگونه نوآوري در عکسها هست و نه هيچگونه نوآوري در معرفي جاذبه‌ها! صرفا پروژه اي انجام شده تا خالي نبودن بيلبوردهاي تبليغاتي پايتخت به چشم نيايد! اما سوال اينجاست: حالا اين ماه بگذرد؛ ماه بعد با تابلوهاي تبليغاتي خالي پايتخت چه مي‌کنند؟!
کد مطلب: 184083
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *