۰
جمعه ۲ دی ۱۴۰۱ ساعت ۲۰:۴۵
چرا وزير آموزش و پرورش تصور مي‌کند تعطيلي مدارس براي کاهش آلودگي هواست؟

ناتواني دولت،حتي در توجيه وزيران خود!

چند هفته‌اي است که هواي تهران و بسياري از کلانشهرها به نحو بي سابقه اي آلوده شده و به همين دليل هم دوهفته مدارس و دانشگاه‌ها تعطيل شده است. درباره علت آلودگي هوا سخنان متفاوتي گفته مي‌شود. کاهش باران، از رده خارج بودن وسايل نقليه و صنايع، توزيع بنزين توليدي در پالايشگاه‌ها توسط دولت، مازوت سوزاندن کارخانجات به خاطر کمبود يا قطع گاز و ... بخشي از دلايلي است که به اين بحران دامن زده است.
ناتواني دولت،حتي در توجيه وزيران خود!
گروه اجتماعي - سعيد تهراني: چند هفته‌اي است که هواي تهران و بسياري از کلانشهرها به نحو بي سابقه اي آلوده شده و به همين دليل هم دوهفته مدارس و دانشگاه‌ها تعطيل شده است. درباره علت آلودگي هوا سخنان متفاوتي گفته مي‌شود. کاهش باران، از رده خارج بودن وسايل نقليه و صنايع، توزيع بنزين توليدي در پالايشگاه‌ها توسط دولت، مازوت سوزاندن کارخانجات به خاطر کمبود يا قطع گاز و ... بخشي از دلايلي است که به اين بحران دامن زده است.
به گزارش مردم سالاری آنلاین،در اين ميان مجموعه نهادهايي که بايد براي کاهش آلودگي فعاليت کنند، هيچ اقدام موثري نمي‌توانند بکنند و در اين شرايط فقط تلاش مي‌کنند مسئوليت را از سر خود باز کنند. رئيسي در اين هفته‌ها فقط دستور يا توصيه مي‌کند. وي چند پيش عنوان کرد که « کوتاهي در اجراي قانون از هيچ دستگاهي پذيرفته نيست و دستگاه‌ها بايد در اين زمينه پاسخگو باشند» غافل از اينکه مهمترين کوتاهي را دولت انجام مي‌دهد! يکي از اعضاي شوراي شهر هم ادعا کرد که شهرداري تهران در اين زمينه وظيفه خود را انجام داده اما متأسفانه دولت در انجام وظايف قانوني خود در خصوص قانون هواي پاک اهمال کرده است.
در اين ميان وزير آموزش و پرورش هم در آخرين روزهاي هفته گذشته به ميدان آمد و غافل از همه مسائل ادعا کرد که مدارس ديگر نبايد تعطيل شود، چون تاثيري در بهبود وضعيت هوا ندارد و فقط باعث افت تحصيلي دانش آموزان مي‌شود!
نوري سي ام آذرماه در حاشيه جلسه هيئت دولت در جمع خبرنگاران در ارتباط با تعطيلي مدارس در هفته‌اي که پشت سر گذاشتيم با اشاره به مخالفت آموزش و پرورش با اين نوع تعطيلي‌ها گفت: حقيقتا ما نگران دانش آموزان به دليل اين تعطيلي‌ها هستيم. شما مي‌دانيد آموزش مجازي در دوره آموزش عمومي‌و پيش دبستاني کارايي لازم را ندارد ولو اينکه مي‌دانيد همکاران ما زحمت زيادي را در اين زمان مي‌کشند.
وزير آموزش و پرورش با بيان اينکه در طول سال‌هاي گذشته مواردي بوده که تهران دومين شهر آلوده جهاني بوده ولي مدارس تعطيل نبوده است، ادامه داد: وقتي مدارس تعطيل مي‌شوند اينگونه نيست که دانش آموزان در خانه بمانند و در بيشتر شهرهاي ما دانش آموزان بيرون مي‌آيند و با دوستان خود بازي مي‌کنند و حضور موثر در کلاس درس ندارند و اين چيزي است که باعث نگراني معلمان و اوليا مي‌شود.
وزير آموزش و پرورش در پاسخ به اين سوال که آيا هفته آينده نيز مدارس تعطيل خواهد بود، گفت: هفته آينده تعطيل نيست و من يادداشتي خدمت آقاي رئيس جمهور دادم که اين تعطيلي‌ها تکرار نشود و مدارس بايد در موارد نادر و حاد تعطيل شوند و در مورد تعطيلي مدارس و تصميم گيري در اين زمينه بايد دقت بيشتري شود.
اين سخنان عجيب از وزير آموزش و پرورش در حالي بيان شد که اصولا تعطيلي مدارس نه براي کاهش آلودگي هوا، بلکه براي دور نگاه داشتن دانش آموزان از آلودگي و تاثيرات بسيار آن بر سلامت کودکان صورت مي‌گيرد. يکي از روزنامه نگاران با انتشار يادداشتي اين سخنان وزير را شبيه اين دانست که در زمان بارش برف و تعطيلي مدارس به آن علت، کسي ادعا کند که با تعطيلي مدارس بارش برف کم نمي‌شود و لذا تعطيلي مدارس فايده اي ندارد!
سايت تابناک نيز در انتقادي نوشت: «درباره اينکه چنين ابلاغي صورت گرفته يا خير و آيا در روز‌هاي آتي رقم مي‌خورد يا نه، اطلاعي نداريم اما آيا ممکن است در نتيجه نامه نگاري يک وزير، قدرت تصميم گيري از کميته‌هاي اضطرار آلودگي هوا گرفته شده يا آراي ايشان در اين خصوص به نوعي وتو شود؟ اگر کميته‌ها که متشکل از اعضاي مختلفي از جمله روساي ادارات حفاظت محيط زيست استان‌ها و يا مقامات شهري هستند، زير بار اين دستور نروند، چه؟!
به اين سوالات، نگاه تک بعدي به ماجراي تعطيلي مدارس را هم مي‌توان افزود که گويي تنها دانش آموزان را متاثر مي‌کند و نه به اولياي ايشان ارتباطي دارد، نه معلمان و اولياي مدارس را شامل مي‌شود و نه تاثيري در ترافيک شهر‌ها دارد. آمد و شد‌هايي که بررسي‌ها نشان داده ارتباط تنگاتنگي با آلودگي هوا دارند، چون خودرو‌ها و موتورسيکلت‌ها از جمله منابع متحرک آلايندگي هوا و يکي از جدي‌ترين آلاينده‌هاي هوا به ويژه در فصل سرد و در زمان وقوع پديده وارونگي جوي است؛ ترافيکي که با تعطيلي مدارس کاهش مي‌يابد.
اين چيزي نيست که بشود با نامه نگاري ميان وزير و رئيس جمهور ناديده اش گرفت، به ويژه زماني که بدانيم دانش آموزان، به ويژه دانش آموزان خردسال ـ که ظاهرا بيشتر از ديگر دانش آموزان در کانون سخنان وزير قرار داشته اند ـ بيشتر در معرض آسيب‌هاي ناشي از آلودگي هوا هستند و در زمره گروه‌هاي حساس قرار مي‌گيرند که مي‌بايست با تدابير مراقبتي از ايشان در مقابل آلودگي هوا محافظت کرد. اصلي کليدي که در تقسيمات ميزان آلودگي هوا هم لحاظ شده و موجب شده محدوده شاخص 101 تا 150، «ناسالم براي گروه‌هاي حساس» و 151 تا 200 «ناسالم» نام بگيرد.
دسته‌بندي‌ که اگر نامه وزير آموزش و پرورش ملاک عمل قرار گيرد، به نوعي بلااثر مي‌شود و مي‌توان حذفش کرد! اقدامي‌که قطعا مورد تاييد رئيس جمهور و ديگر مسئولان نيست، حتي اگر بدانيم تعطيلي مدارس اتفاق مبارک و بدون خسارتي نيست و از آن مهم تر، آگاه باشيم که برخي قصورکنندگان در زمينه آلودگي هوا و عمل به قانون هواي پاک، پشت اين تدبيرِ حداقلي پناه گرفته اند و مجازات و حتي توبيخي متوجه ايشان نمي‌شود. قصورکنندگان که بايد با آن‌ها برخورد نمود، نه اينکه دانش آموزان را در معرض خطر بيشتر قرار داد!»
سايت مدرسه آنلاين هم در اين باره نوشت: از وزير آموزش و پرورش به عنوان يکي از ارکان و اعضاي کابينه دولت سيزدهم بايد پرسيد به چه کسي اعتراض داريد و از چه کسي درخواست حل مشکل مي‌کنيد؟ مگر جز اين است که دولت خود شما هستيد و مسئول و پاسخگو نيز بايد باشيد؟
کد مطلب: 184936
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *