۰
شنبه ۳ دی ۱۴۰۱ ساعت ۱۹:۵۴
پيرمردنژادپرست فرانسوي به سمت کردها آتش گشود

شورش کردهاي پاريس در شب کريسمس

بعد از ظهر جمعه و روز شنبه درگيري شديدي ميان معترضان به قتل کردهاي مقيم فرانسه و نيروهاي امنيتي اين کشور در شهر پاريس صورت گرفته است.در اين دور تازه از درگيري‌ها،معترضان اقدام به آتش سوزي سطل زباله‌ها و سنگ‌پراکني و تخريب اموال عمومي کرده‌اند.آنطوري که شبکه خبري اسکاي نيوز گزارش داده،نيروهاي امنيتي فرانسه نيز براي متفرق کردن معترضان،به سمت آنها گاز اشک آور شليک کرده‌اند.
شورش کردهاي پاريس در شب کريسمس
گروه بين‌الملل: بعد از ظهر جمعه و روز شنبه درگيري شديدي ميان معترضان به قتل کردهاي مقيم فرانسه و نيروهاي امنيتي اين کشور در شهر پاريس صورت گرفته است.در اين دور تازه از درگيري‌ها،معترضان اقدام به آتش سوزي سطل زباله‌ها و سنگ‌پراکني و تخريب اموال عمومي کرده‌اند.آنطوري که شبکه خبري اسکاي نيوز گزارش داده،نيروهاي امنيتي فرانسه نيز براي متفرق کردن معترضان،به سمت آنها گاز اشک آور شليک کرده‌اند.
به گزارش مردم سالاری آنلاین،حوالي نيمروز جمعه پيرمردي 69 ساله در يک مرکز فرهنگي کردها در پاريس شروع به تيراندازي کرد و 6 تن را هدف گرفت که تا اين لحظه سه تن از آن‌ها جان باخته‌اند. در تحقيقات پليس مشخص شد که اين مرد پيش از اين هم يد طولايي در حملات نژادي داشته و اخيرا در چند پرونده هم محکوم شده است.
اين پيرمرد 69 ساله که «ويليام ام.» نام دارد، يک راننده قطار بازنشسته است که در اين حمله از ناحيه صورت مجروح شده و به دست پليس پاريس افتاد. او تا کنون دو بار در سال‌هاي 2017 و 2022 به جرم خشونت مسلحانه محکوم شده است. در سال 2021 هم دادگاهي در پاريس تحقيقاتي را درباره خشونت «با انگيزه نژادپرستانه» درمورد اين پيرمرد آغاز کرد. او متهم به حمله به دو مهاجر با سلاح سرد بود.
اندکي پس از آنکه اخبار اين حادثه در شبکه‌هاي اجتماعي و خبري منتشر شد، کردهاي پاريس در نزديکي محل حادثه تجمع کردند. آن‌ها پيش از اين هم هدف حملات مشابه در فرانسه قرار گرفته‌اند و اين واقعه نمکي بر زخم‌هاي ديرين آن‌ها بود.
در سال 2013 جسد سه زن فعال کُرد - از جمله سکينه جانسيز، يکي از موسسان حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) - در پاريس در حالي پيدا شد که با شليک گلوله کشته شده بودند. گرچه يک شهروند ترکيه‌اي فرانسه به دست داشتن در اين قتل‌ها متهم شد، اما برخي به ردپاي سرويس امنيتي ترکيه نيز اشاره کردند.
«امانوئل مکرون» رئيس جمهوري فرانسه شامگاه جمعه در واکنش به حمله به مرکز کردها در پاريس در توييتي اعلام کرد که کردهاي فرانسه هدف يک حمله فجيع قرار گرفته‌اند.
مکرون در بيانيه‌اي گفت: کردهاي فرانسه هدف حمله شنيع در قلب پاريس قرار گرفتند. با قربانيان، خانواده‌ها و عزيزانشان ابراز همدردي مي‌کنم. همچنين از نيروي پليس به خاطر شجاعت و خونسردي آن‌ها قدرداني مي‌کنم.
فعلا تا اينجاي کار دولت فرانسه نتوانسته کردهاي خشمگين را آرام کند و خيابان‌هاي پاريس در شب کريسمس صحنه درگيري سنگين معترضان با نيروهاي پليس است.
کد مطلب: 185033
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *