۰
يکشنبه ۴ دی ۱۴۰۱ ساعت ۲۲:۴۳
مخالفان نتانیاهو به خیابان آمدند

ترس از دیکتاتوری مذهبی «بی بی»

پاکسازی سیستم آموزشی اسرائیل اجرا می‌شود
مخالفان «بنیامین نتانیاهو» همزمان با تشکیل کابینه نخست‌وزیر مکلف در سرزمین اشغالی به خیابان آمدند. به گزارش هاآرتص، حیفا صحنه اعتراض به شکل‌گیری رادیکال‌ترین رژیم با حضور چهره‌های نژادپرست صهیونیست بوده‌است. پیشتر هزاران اسرائیل مقابل ساختمان کنست دست به تظاهرات زده‌بودند.
ترس از دیکتاتوری مذهبی «بی بی»
گروه بین‌الملل - علی ودایع: مخالفان «بنیامین نتانیاهو» همزمان با تشکیل کابینه نخست‌وزیر مکلف در سرزمین اشغالی به خیابان آمدند. به گزارش هاآرتص، حیفا صحنه اعتراض به شکل‌گیری رادیکال‌ترین رژیم با حضور چهره‌های نژادپرست صهیونیست بوده‌است. پیشتر هزاران اسرائیل مقابل ساختمان کنست دست به تظاهرات زده‌بودند.
به گزارش مردم سالاری آنلاین،رهبری این اعتراضات را «موشه یعالون» وزیر جنگ پیشین رژیم صهیونیستی به همراه «رون کاتری» سخنگوی سابق ارتش اسرائیل و تعدادی از نظامیان سابق برعهده داشتند. موشه یعالون می‌گوید که «دولت نتانیاهو مشروعیت اخلاقی خود را از دست داده و از مسیر درست دور شده است. ما خواهان تظاهرات گسترده علیه نتانیاهو هستیم.»
مخالفان می‌گویند که نتانیاهو با ایجاد سیستم کودتا ، یک دیکتاتوری تمام عیار در سرزمین‌های اشغالی ایجاد خواهد کرد. اغلب اعضای کابینه بی بی بنا به اذعان رسانه‌های اسرائیلی افرادی با جرائم دروغگویی، دزدی ، تروریسم و فاشیسم مواجه هستند. انتخابات پارلمانی رژیم صهیونیستی اواسط آبان ماه گذشته برگزار شد که در آن اردوگاه سیاسی تحت رهبری نتانیاهو با کسب ۶۴ کرسی بر اردوگاه رقیب خود متشکل از ائتلاف «یائیر لاپید» نخست وزیر پیشبرد امور و «بنی گانتس» وزیر جنگ کنونی رژیم صهیونیستی پیروز شد. ائتلاف لاپید و گانتس در این انتخابات ۵۱ کرسی را کسب کردند.
در پارلمان آینده رژیم اسرائیل که بیست و پنجمین دوره خواهد بود و نیز در ائتلاف حاکم آینده، بیشتر «کیپا» پوشان (یهودیان مذهبی که کلاهی به نام کیپا برسر می‌کنند) و بیشترین تعداد شهرک نشینان صهیونیست و تعداد بسیار کمی از زنان حضور خواهند داشت.
پاکسازی سیستم آموزشی اسرائیل
نگرانی بزرگ محافل اسرائیلی این است که دولت جدید دست به پاکسازی و تسویه حساب در مناصب دولتی بزند. در همین راستا ، نخست وزیر مکلف اسرائیل و «ایتامار بن گویر» رئیس حزب «عوتسما یهودیت» که وزیر امنیت «ملی» خواهد شد ؛ در نخستین اقدام به توافق رسیدند تا افرادی را که از اشغال اراضی فلسطینی توسط اسرائیل انتقاد کرده یا در اعتراضات علیه سیاست‌ها و اقدامات اسرائیل شرکت می‌کنند در دستگاه آموزش استخدام نشوند و معلمانی که به چنین انتقادهایی می‌پردازند، تحت پیگرد قرار بگیرند چرا که این اقدام به عقیده آنها «تأیید تروریسم» است.
براساس این توافق قانون دستگاه آموزش دولتی اصلاح خواهد شد و وزارت آموزش و پرورش رژیم صهیونیستی نمی‌تواند معلمی را استخدام کند که با اشغالگری اسرائیل در اراضی فلسطینی مخالف است.
براساس این اصلاحات قرار است یک شورا برای «ممانعت از تروریسم» با مشارکت پنج تن تشکیل شود که اعضای آن را بن گویر تعیین خواهد کرد و اعضای آن از دستگاه آموزش، پلیس، شاباک و مسؤولان محلی خواهد بود. مسؤولان این شورا اختیار مخالفت با استخدام یک معلم یا اخراج آن را خواهند داشت.
نکته اساسی برای مخالفان نتانیاهو این است که بن‌گویر به عنوان یک چهره خشن و افراطی جریانات چپ و سکولار اسرائیل را از صحنه حذف کند. «یوسی وارتر» تحلیلگر مسائل حزبی در روزنامه «هاآرتص» می‌گوید که که شرکای نژادپرست نتانیاهو که به دنبال جنگ و ایجاد اختلاف و درگیری هستند، مشکل اصلی کابینه جدید نیستند، بلکه خطر اصلی فقط در شخص، مواضع و عقاید شخص نتانیاهو نهفته است.
پارادوکس کابینه جنگ‌ طلب
مضحک‌ترین مساله در نگاه به دولت جدید نتانیاهو این است که اعضای جنگ‌طلب‌ترین کابینه اسرائیل سابقه خدمت در ارتش را ندارند. آنها صرفا عضو گروه‌های مذهبی تندرو هستند که اتفاقا در بدنه ارتش صهیونیستی چندان محبوب نیستند. جالب‌تر اینجاست که نتانیاهو با احزاب مذهبی توافق کرده تا حقوق یهودیانی را که به جای خدمت در ارتش، در مؤسسات مذهبی تحصیل می‌کنند، افزایش دهد. این امر به زیان مالیات دهندگان اسرائیلی و همچنین موجب تشدید خشم سکولارها و لیبرال‌ها شده است.
بن گویر که ۵۳ بار به اتهامات امنیتی از جمله اخلال در نظم عمومی توسط شاباک و پلیس بازداشت و چندین بار نیز به اتهام ارتباط با یک سازمان تروریستی و نژادپرست محکوم شده است، اکنون به لطف نتانیاهو به مرد قانون و به مسوول یکی از مخفی ترین کمیته‌های امنیتی برای نظارت بر اقدامات و فعالیت‌های شاباک تبدیل شده است. به این معنی که فردی که خود از سوی شاباک تحت تعقیب بود، اکنون با حکم کابینه مورد تایید نتانیاهو، تبدیل به مسوول شاباک شده است.
اگرچه همه نگاه‌ها معطوف به بن‌گویر به عنوان یک چهره جنجالی بدون سابقه خدمت ارتش و موضع‌گیری‌های جنجالی است اما « اسموتریچ» با مسئولیت هماهنگی اقدامات کابینه، برای خودش عجوبه‌ای در موضع‌گیری‌های خشونت طلبانه حتی علیه شهروندان صهیونیستی است. آنها بارها نیز به اتهام تلاش برای انجام عملیات تروریستی بویژه حین اجرای محاصره نوار غزه در سال ۲۰۰۵ بازداشت شدند. این دو نفر ساکن شهرک‌های صهیونیستی در کرانه باختری اشغالی هستند و معتقدند که «اسرائیل بزرگ باید کشوری با ماهیتی یهودی و دینی باشد» و طبعا اعراب باید از فلسطین تاریخی بیرون رانده شوند. کارشناسان معتقدند که نگاه کابینه صهیونیستی برای توسعه شهرک نشینی منجر به تشدید تنش‌ها با مبارزان فلسطینی خواهد شد. پیشتر نیز «بنی گانتس» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در آستانه انتخابات رژیم اسرائیل گفته بود که بن گویر متحد نتانیاهو هیچ تجربه‌ای ندارد و خاورمیانه را به آتش خواهد کشید.
نقطه اوج هنرمندی نتانیاهو در وزارت دارایی است. «آریه درعی» در حقیقت گربه‌ای است که نگهبان گوشت شده‌است ؛ او وزیر دارایی خواهد شد. درعی، رهبر اتحادیه یهودیان شرقی ، در حقیقت دزدی است که در دادگاه‌های رژیم صهیونیستی به چندین اتهام مربوط به رشوه و حتی خیانت در امانت، محکوم شد و سال‌ها در زندان به سر برد. او هم به دلایل مذهبی، در ارتش خدمت نکرده است.
یک منبع آگاه در روزنامه هاآرتص فاش کرده که «برای نتانیاهو، هیچ چیز مهم‌تر از لغو محاکمه و تبرئه اش از اتهامات نیست ولو به قیمت آتش گرفتن اسراییل تمام شود، حرفی که یک بار همسرش به زبان آورده بود. برای نتانیاهو، به فروش گذاشتن همه وزارتخانه‌ها و مؤسسات دولتی اهمیتی ندارد، نزد او هدف وسیله را توجیه می‌کند و هدف او نیز فرار از دادگاه و چندین سال زندان است.»
محافل سیاسی لیبرال‌ها و چپ‌های اسرائیلی نگران هستند که نتانیاهو با دیکتاتوری مذهبی و همراهی احزاب صهیونیستی افراطی قدرت را در مشت بگیرد و در این راه منتقدان را حذف کند. در میان تمام آنچه که گفته شد ؛ نتانیاهو حمله به تاسیسات اتمی و موشکی ایران با ایجاد موج ترورهای هدفمند را احتمالا در دستور کار قرار خواهد داد.
کد مطلب: 185138
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *