۰
سه شنبه ۶ دی ۱۴۰۱ ساعت ۲۲:۳۰
ارتش صربستان فرمان «آماده‌باش جنگی» صادر کرد

بوی باروت در کوزوو

آتش زیر خاکستر کوزوو در آستانه زمستان داغ شده‌است. صربستان از رفتار کوزوو خسته شده‌است. کوزوو اقدام به بازداشت یک افسر سابق صرب کرده‌است. صرب‌های شمال کوزوو جاده‌های اصلی را بسته و به سمت یک خودروی متعلق به دفتر نمایندگی اتحادیه اروپا در کوزوو آتش و نارنجک پرتاب کردند.
بوی باروت در کوزوو
گروه بین‌الملل- هدیه‌گل‌محمدی: آتش زیر خاکستر کوزوو در آستانه زمستان داغ شده‌است. صربستان از رفتار کوزوو خسته شده‌است. کوزوو اقدام به بازداشت یک افسر سابق صرب کرده‌است. صرب‌های شمال کوزوو جاده‌های اصلی را بسته و به سمت یک خودروی متعلق به دفتر نمایندگی اتحادیه اروپا در کوزوو آتش و نارنجک پرتاب کردند.
به گزارش مردم سالاری آنلاین،پس از این تنش‌ها تعدادی از معترضان بازداشت شدند. اتحادیه اروپا، آمریکا و ناتو خواستار خویشتنداری طرف‌های درگیر در ناآرامی‌ها شدند. کوزوو که اغلب ساکنان آن آلبانیایی‌تبار هستند در سال ۲۰۰۸ میلادی استقلال خود را از صربستان اعلام کرد، اما بلگراد همچنان این منطقه را به عنوان یک کشور مستقل به رسمیت نمی‌شناسد و اکثریت صرب‌های ساکن در شمال کوزوو را به نافرمانی از پریشتینا تشویق می‌کند. پیش از این موضوع تعویض پلاک خودروهای صرب‌های کوزوو که در نهادهای محلی وابسته به صربستان شماره شده بودند، به یک معضل پرتنش تبدیل شده بود. ماموران پلیس، قضات، دادستان‌ها و دیگر کارکنان دولت در ماه نوامبر در پی دستور دولت کوزوو مبنی بر لزوم تعویض این پلاک‌ها با پلاک‌های صادر شده در کوزوو، کارهایشان را ترک کردند. این مساله پس از حدود ۲ سال با میانجیگری اتحادیه اروپا حل شد. کوزوو در سال ۲۰۰۸ استقلال خود را از صربستان اعلام کرد اما بلگراد همچنان آن را سرزمین خود می‌داند. گفتنی است که وضعیت در کوزوو در ۶ دسامبر به طور ناگهانی تشدید شد، زمانی که نیروهای ویژه کوزوو همراه با گشت‌های ماموریت اتحادیه اروپا شروع به تصرف ساختمان‌های کمیسیون انتخابات در بخش‌های شمالی منطقه کردند. صرب‌ها خود را سازماندهی کردند و مردم کوزوو را تا رودخانه ایبار عقب راندند. در ۸ دسامبر، حدود ۳۵۰ پلیس کوزوو با استفاده از خودروهای زرهی به بخش شمالی صرب‌نشین منطقه حمله کردند و بخش شمالی کوسووسکا میتروویکا را مسدود کردند. در ۱۰ دسامبر، پلیس کوزوو دژان پانتیچ، پلیس سابق صرب را به اتهامات ساختگی دستگیر کرد. در پاسخ، مردم صربستان اعتراضات گسترده‌ای را آغاز کردند و بزرگراه‌ها را در چندین شهرک مسدود کردند.
فرمان آماده باش صربستان
فرمانده ارتش صربستان در مرز کوزوو مستقر شده است تا تحرکات را از نزدیک دنبال کند. پیش از عزیمت فرمانده ارتش صربستان به مناطق مرزی نیز چند رسانه صرب ویدئویی را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کردند که در آن صدای شلیک گلوله شنیده می‌شد. رسانه‌های صربستان گفتند که صدای تیراندازی‌ها به درگیری‌هایی مربوط می‌شود که طی آن نیروهای کوزوو تلاش داشتند موانع ایجاد شده در جاده‌ها را بردارند. این ادعا اما بلافاصله توسط پلیس کوزوو رد شد؛ مقامات پلیس و ارتش کوزوو با انتشار پیامی تاکید کردند که نیروهای تحت امر آنها در هیچ تبادل آتشی شرکت نکرده‌اند.
«میلوش ووچویچ» وزیر دفاع صربستان اعلام کرد که «الکساندر ووچیچ» رئیس جمهور این کشور دستور آمادگی رزمی برای نیروهای مسلح و سرویس‌های امنیتی در بالاترین سطح را صادر کرده است.
وزیر دفاع صربستان تاکید کرد که هدف از این کار حفاظت از تمامیت ارضی صربستان است.ووچویچ گفت: «این آمادگی ما را به بالاترین سطح اقدام انجام شده توسط ارتش صربستان، حفاظت از تمامیت ارضی و حاکمیت صربستان و حفاظت از همه شهروندان صربستان و جلوگیری از تروریسم و ترور علیه صرب‌ها در هر کجا که زندگی می‌کنند، ارتقا می‌دهد.» «براتیسلاو گاسیچ» وزیر کشور صربستان نیز گفت که ووچیچ به نیروهای امنیتی در وزارتخانه‌ها دستور داده است تا در آمادگی کامل رزمی باشند.
ووچیچ مقام‌های پریشتینا از جمله «آلبین کورتی» نخست وزیر کوزوو را به دلیل «اقدامات یکجانبه بی‌شمار» به افزایش تنش‌ها متهم کرد.وی گفت: وقتی فکر می‌کنید یک مشکل را حل کرده‌ایم یک مشکل دیگر ایجاد می‌شود.
الکساندر ووچیچ رئیس جمهور صربستان خواستار آزادی صرب‌هایی شد که در پی تنش‌های اخیر بازداشت شدند. وی گفت: پلیس کوزوو هیچ ارتباطی (به قسمت صرب‌نشین) ندارد. افراد مسلح خصوصا کسانی که تا بن دندان مسلح هستند، موجب ترس و وحشت در میان جمعیت صرب‌ها می‌شوند.
در طرف مقابل ، کوزوو هم دست روی ماشه گذاشته است. روزنامه Vecernje Novosti صربستان اواخر روز دوشنبه به نقل از منابع نزدیک به نیروهای حافظ صلح به رهبری ناتو در کوزوو (KFOR) گزارش داد که مقامات کوزوو نیز نیروهای خود را در آماده باش کامل برای عملیات برچیدن موانع در شمال کوزوو و متوهیا Metohija قرار داده‌اند.
به گفته این روزنامه، حدود ۱۵۰۰ سرباز دستور ماندن در محل استقرار خود یا در دسترس را دریافت کردند و برای جابجایی احتمالی در شب آماده شدند. در میان تمام آنچه که گفته شد ؛ روسیه که درگیر جنگ اوکراین است ،به عنوان متحد صربستان اوضاع را از نزدیک دنبال می‌کند. تیر اول را چه کسی شلیک خواهد کرد؟!
کد مطلب: 185297
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *