کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

رئيس جمهور در مجلس از يک ميليون اشتغال در سال خبر داد

ادعاي ايجاد شغل در روزهاي بيکاري فعالان اينترنتي!

2 بهمن 1401 ساعت 22:00

اين روزها در سخنان دولتمردان شاهد حل يکباره مشکلات هستيم! چندي پيش يکباره رئيس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد که کسري بودجه ساليانه نداريم، آن هم در شرايطي که دوماه قبل خودش در مجلس از کسري بودجه شديد سخن گفته بود و رئيس کميسيون اقتصادي مجلس هم چند روز پيش از آن، از کسري 400 هزار ميلياردي سخن گفته بود.


گروه سياسي - محمدحسين روانبخش:اين روزها در سخنان دولتمردان شاهد حل يکباره مشکلات هستيم!چندي پيش يکباره رئيس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد که کسري بودجه ساليانه نداريم، آن هم در شرايطي که دوماه قبل خودش در مجلس از کسري بودجه شديد سخن گفته بود و رئيس کميسيون اقتصادي مجلس هم چند روز پيش از آن، از کسري 400 هزار ميلياردي سخن گفته بود.
به گزارش مردم سالاری آنلاین،حالا هم رئيس جمهور به يکباره اعلام کرده که امسال يک ميليون شغل ايجاد کرده ايم؛ آن هم در حالي که خبري از کاهش آمار بيکاري نيست و در اواخر آبان گزارش ديوان محاسبات نشان مي‌داد عملکرد دستگاه‌هاي اجرايي درباره تخصيص بودجه براي اشتغال از محل جدول تبصره 14 صفر بوده است!
وعده يک ميليون شغل در سال يکي از وعده‌هاي انتخاباتي سيد ابراهيم رئيسي است که تا ديروز به نظر مي‌رسيد به سرنوشت وعده يک ميليون مسکن در سال دچار شده است. بعد از تغيير وزر راه و شهرسازي به نظر مي‌رسيد دولت به اين نتيجه رسيده که وعده مسکني اش نشدني است. هم مهرداد بذرپاش در جلسه راي اعتماد خود اين موضوع را مطرح کرد و هم مخبر معاون اول رئيس جمهور با عنوان اينکه مسکن را بايد مردم بسازند و نه دولت، نشان داد که نبايد روي اين وعده حساب کرد. اما وعده يک ميلون شغل مسکوت مانده بود تا ديروز که رئيسي براي دفاع از بودجه سال آينده به مجلس رفت و در آنجا اعلام کرد که وعده يک ميليون شغل در سال محقق شده است!
اين در حالي است که حداقل تا آبان ماه حتي در اظهارات رئيس جمهور هم خبري از ايجاد اشتغال نبود. رئيسي در 4 آبان ماه ايجاد سالانه يک ميليون شغل را نياز کشور، تکليف قانوني و وعده دولت عنوان کرد و گفت: براي جبران عقب‌ماندگي‌هايي که در اين زمينه از قبل وجود دارد، ايجاد اشتغال بايد در اولويت کاري همه دستگاه‌ها باشد. يک ماه بعد در آذرماه وزير تازه تعاون، کار و رفاه اجتماعي در مورد اشتغال ايجاد شده اعلام کرد: مطابق آماري که از طريق مرکز آمار ايران و ساير دستگاه‌هاي نظارتي کسب و راستي‌آزمايي شده است، تقريباً اهداف ما در هشت ماهه سال محقق شده است. همچنين تعهد دولت در ايجاد يک ميليون شغل تا پايان سال حتماً محقق خواهد شد و چه بسا بيش از اين ميزان شغل هم ايجاد شود. با اين همه هيچکس درباره چگونگي تحقق اين وعده توضيح نمي‌دهد. چنين ادعايي در حالي بيان مي‌شود که در چهار ماه اخير به خاطر فيلترينگ اينترنت و بخصوص اينستاگرام، از تعطيلي کسب و کارهاي بسياري سخن گفته مي‌شود که البته دولت اعتنايي به آن نکرده است. براساس گزارش سال گذشته مرکز آمار ايران، معادل 11 ميليون نفر از طريق شبکه‌هاي مجازي کسب درآمد مي‌کردند به طوري که حدود 9 ميليون نفر يعني 83 درصد از طريق اينستاگرام در حال کسب درآمد بودند. در پايان مهرماه يک کارشناس حوزه کار گفت: قطعاً نبود اينترنت بسياري از فعاليت‌ها و کسب و کار‌هاي آنلاين در کشور را دچار مشکل کرده است تا جايي که طبق برآورد‌ها تنها در مدت زمان يک ماه گذشته دقيقاً پس از قطع اينترنت و فيلتر شدن برخي شبکه‌هاي مجازي حدود 350 هزار شغل آنلاين تعطيل شده اند.
سخنان ديگر رئيسي در مجلس
سيد ابراهيم رئيسي در صحن علني مجلس همچنين درباره ويژگي‌هاي لايحه بودجه 1402 درباره اشتغال گفت: 31 هزار ميليارد تومان براي ايجاد اشتغال در نظر گرفته شده است.هزار ميليارد تومان براي هر استان در نظر گرفته شده است. درآمد مازاد استان در اين صندوق اشتغال استان قرار مي‌گيرد. کاهش هفت درصدي ماليات شرکت‌هاي دولتي در نظر گرفته شده است.رشد 43 درصدي بخش سلامت در نظر گرفته شده است. تامين زمين براي ساخت مسکن و پيش بيني تخفيف‌هاي مالياتي براي پروژه نهضت ملي مسکن در نظر گرفته شده است. رئيس جمهور گفت: تلاش کرديم مغايرتي بين درآمد و هزينه نباشد تا کسري بودجه ايجاد نشود. ريسک منابع به حداقل برسد. تکاليف بانک‌ها را به حداقل رسانديم. از فرار مالياتي جلوگيري مي‌کنيم و موديان جديد در نظر گرفته ايم. افزايش هزينه‌ها به خاطر افزايش حقوق و دستمزد و همچنين افزايش يارانه‌ها است.
رئيسي افزود: دولت در زمينه مسکن، معيشت، خودرو و سلامت برنامه کوتاه مدت دارد که حتما وضعيت در آينده نزديک متفاوت خواهد شد.  رئيسي با بيان اينکه وضعيت قيمت طلا و ارز کاهشي خواهد شد، اظهار کرد: با توجه به منابع و ظرفيت‌هاي کشور و همکاري دولت و مجلس، در اجراي منويات رهبري و خواسته مردم، آينده را روشن مي‌بينم. همه آمارها بيانگر رشد توليد و سرمايه گذاري و اشتغال است. ما اين رشد را ارتقاء خواهيم بخشيد و دشمن را شکست خواهيم داد.
وي افزود: رشد متوسط20 درصد حقوق شاغلين و بازنشستگان، معافيت مالياتي حقوق تا7 ميليون تومان ،در نظر گرفتن7 ميليون تومان حقوق، کاهش تعرفه نهاده‌هاي دامي و کالاهاي اساسي از4 به 2 درصد، افزايش اعتبارات تملک‌هاي دارايي سرمايه‌اي به ميزان 26 درصد، پيش بيني تامين سرمايه از محل تهاتر نفت براي توليد ، پيش بيني 540 همت براي سرمايه گذاري در شرکت‌هاي توليدي، اختصاص 15 همت سهام دولت به صندوق تثبيت سرمايه، اختصاص 10 درصد از منابع هدفمندي يارانه براي تامين دارو، تامين منابع براي ساخت مسکن از ديگر ويژگي‌هاي لايحه بودجه است.


کد مطلب: 187510

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/report/187510/ادعاي-ايجاد-شغل-روزهاي-بيکاري-فعالان-اينترنتي

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir