۰
دوشنبه ۳ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۴۵
داستان‌سرايي«کيهان»به نمايندگان رسيده است!

تناقض‌گويي نمايندگان مجلس درباره بستن تنگه هرمز

داستان «بستن تنگه هرمز»، موضوعي که هر از چندگاهي حسین شريعتمداري آن را مطرح مي‌کند و البته کسي آن را جدي نمي‌گيرد اين روزها به مجلس شوراي اسلامي هم رسيده است، ماجرايي که از يک توئيت ناشيانه نماينده اصفهان آغاز شد و با ادعاي يک نماينده ديگر اوج گرفت اما سخنگوي هيات رئيسه مجلس خبر داد که چنين طرحي در دستور کار مجلس نيست.
تناقض‌گويي نمايندگان مجلس درباره بستن تنگه هرمز
گروه سياسي – سيد مجيد حسيني: داستان «بستن تنگه هرمز»، موضوعي که هر از چندگاهي حسین شريعتمداري آن را مطرح مي‌کند و البته کسي آن را جدي نمي‌گيرد اين روزها به مجلس شوراي اسلامي هم رسيده است، ماجرايي که از يک توئيت ناشيانه نماينده اصفهان آغاز شد و با ادعاي يک نماينده ديگر اوج گرفت اما سخنگوي هيات رئيسه مجلس خبر داد که چنين طرحي در دستور کار مجلس نيست.
به گزارش مردم سالاری آنلاین،اصرار بر اينکه ايران مي‌تواند تنگه هرمز را ببندد فقط از روزنامه کيهان و مديرمسئولش برمي‌آيد. در طول اين سالها از اين نوع حرفها از اين مصدر بسيار صادر شده و گاه سرو صداهايي راه انداخته اما در طول سالها مشخص شده که چنين ادعاهايي بيشتر نوعي حرافي و هياهو است و فقط وقتي مورد توجه قرار مي‌گيرد که ديگران بخواهند از آن، دقيقا برخلاف آنچه که ظاهرا کيهان مي‌خواهد، استفاده تبليغاتي کنند. آخرين باري که کيهان دست به کار شد و از تنگه بستن نوشت در واکنش به اقدام اخير نشريه فرانسوي «شارلي ابدو» بود که نوشت: «در يادداشت 22 آذرماه از بستن تنگه هرمز به روي نفتکش‌ها و کشتي‌هاي تجاري کشور‌هاي يادشده به‌عنوان يکي از اهرم‌هاي قدرتمند و پشيمان‌کننده براي مقابله با جنايات آمريکا و اروپا ياد کرده بوديم... اکنون اين سؤال جدي و صد البته منطقي از مسئولان محترم کشورمان (نه‌فقط وزارت خارجه) مطرح است که چرا از اين حق قانوني جمهوري اسلامي ايران براي مقابله پشيمان‌کننده با جنايات کشور‌هاي متخاصم استفاده نمي‌کنند؟» اما ماجرا وقتي کمي مورد توجه قرار گرفت که زهرا شيخي نماينده اصفهان در مجلس در توئيتي در واکنش به به تروريستي خواندن سپاه توسط پارلمان اروپا نوشت: « وقت مماشات نيست. همه کشور‌هاي جهان، عوارض عبور از تنگه‌ها را ميگيرند. امنيت تنگه هرمز را سپاه مقتدر ايران تامين مي‌کند؛ و اروپا بابت امنيت کشتي‌هايش بايد به ‎سپاه ما خراج دهد. جواب سيلي، سيلي است.» اما اين توئيت با انتقادات گسترده نسبت به وي همراه شد. مهمترين انتقاد اين بود که اين نماينده مجلس فرق تنگه اي که در آب‌هاي بين المللي است با کانالي مثل کانال سوئژ که متعلق به يک کشور خاص است، نمي‌داند. پس از آن، شيخي ترجيح داد که ساکت باشد و ديگر چيزي نگويد.
پس از آن اما بازهم داستان توسط يک نماينده ديگر ادامه پيدا کرد. محمدحسن آصفري روز گذشته در گفت‌وگو با ايسنا، ضمن محکوميت اقدام ضد ايراني پارلمان اروپا، بيان کرد: اين اقدام اروپا پوست خربزه اي است که سازمان منافقين زير پاي کشورهاي اروپايي گذاشته است؛ اروپايي‌ها بدون مطالعه و در يک اقدام احساسي اين مصوبه را به تصويب رسانده است. اگر اروپايي‌ها سري به بهشت زهراي تهران بزنند شاهد جناياتي که سازمان مجاهدين خلق انجام داده است خواهند بود، بيش از 17 هزار نفر از مردم ما در اقدامات تروريستي اين منافقان به شهادت رسيده اند. اگر اروپايي‌ها در اين زمينه تحقيق مي‌کردند هيچ گاه گول اين منافقان را نمي‌خوردند.
اين عضو کميسيون امور داخلي در مجلس شوراي اسلامي، تصريح کرد: اتحاديه اروپا بايد متوجه باشد که سپاه پاسداران انقلاب اسلامي که امروز از سوي آنها تروريست ناميده شده است، تعداد زيادي شهيد داده است که تعدادي از آنها با شکنجه‌ها و به بدترين شکل توسط سازمان مجاهدين خلق به شهادت رسيده اند. کنگره اروپا بايد بداند که سپاه پاسداران انقلاب اسلامي تشکلي است که در سيل، زلزله و روزهاي سخت با کمک‌هاي انسان دوستانه به داد مردم رسيده است و اگر ايران امروز با افتخار اعلام مي‌کند که فلج اطفال را ريشه کن کرده است با همت سپاه پاسداران بوده است. وي در ادامه با بيان اينکه اينگونه اقدامات اروپا غير از اينکه براي آنها در بين ملت ايران بدبيني ايجاد مي‌کند و باعث نااميدي ملت‌ها مي‌شود خروجي ديگري ندارد، خاطرنشان کرد: قطعا ما هم ساکت نخواهيم نشست؛ امروز بستن تنگه هرمز در دستور کار مجلس است. اگر قرار باشد اروپايي‌ها با نيروهاي مسلح و نيروهاي رسمي ما اينگونه برخورد کنند ما هم گزينه‌هاي ديگري را روي ميز خواهيم گذاشت از جمله محدود کردن تردد کشتي‌هاي تجاري اروپا در تنگه هرمز در قالب طرح فوريتي در مجلس دنبال خواهد شد. با اين همه چند ساعت بعد، سخنگوي هيات رئيسه مجلس شوراي اسلامي با تاکيد بر اينکه «طرحي مبني بر بستن تنگه هرمز در دستور کار مجلس نيست» گفت: اگر اروپايي‌ها پيشنهاد پارلمان اروپا مبني بر اعلام شدن سپاه پاسداران به عنوان يک گروه تروريستي را به تصويب برسانند، مجلس شوراي پاسخ متقابل داده و مصوبات بازدارنده اي در برابر اين اقدام تصويب مي‌کند. سيد نظام موسوي هم در گفت‌وگو با ايسنا اظهار کرد: جمعي از نمايندگان مجلس طرحي با عنوان اقدام متقابل و متناظر با مصوبات اتحاديه اروپا در راستاي صيانت از قانون اساسي و منافع و حقوق ملت ايران تدوين و پيشنهاد کردند که در اين طرح اشاره اي مبني بر بستن تنگه هرمز نشده است. وي توضيح داد: آنچه در فضاي مجلس مطرح است و رئيس مجلس نيز بيان کرده، اين است؛ اگر اروپايي‌ها اشتباه راهبردي مرتکب شده که بر اساس آن پيشنهاد پارلمان اروپا مبني بر اعلام شدن سپاه پاسداران به عنوان يک گروه تروريستي در نهادهاي تصميم‌گيري و نهايي شان به تصويب برسد، حتماً مجلس شوراي اسلامي به صورت قاطع پاسخ متقابل داده و مصوبات بازدارنده اي در برابر اين اقدام تصويب مي‌کند. موسوي ادامه داد: جمهوري اسلامي در برابر تهديدات دشمنان گزينه‌هاي مختلف و متعددي در اختيار دارد که در صورت لزوم و متناسب با سطح تهديدات از اين گزينه‌ها استفاده کرده و آن را حق مشروع خود مي‌داند. سخنگوي هيات رئيسه مجلس تاکيد کرد: مجلس شوراي اسلامي نيز حق قانونگذاري در تمامي عرصه‌ها دارد و حتما در مسائل حياتي کشور از جمله واکنش به تهديدات دشمنان کشور ورود پيدا مي‌کند و مصوبات متناظر دارد اما به طور طبيعي مصوبات مجلس در اين حوزه‌ها به ويژه حوزه‌هاي دفاعي و امنيتي با مشورت‌هاي کارشناسي نهادهاي امنيتي ذيربط و دستگاه‌ها و مجامع خواهد بود. وي در پايان گفت که مجلس هنوز طرحي براي بستن تنگه هرمز ندارد.
کد مطلب: 187587
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *