۰
دوشنبه ۳ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۲۲:۰۰
همزمان با تلاش بورل براي کنترل سطح تنش با ايران اعلام شد

تصويب بسته تحريمي جديد اروپا عليه ايران

انگليس عليه 7 فرد و نهاد ايراني تحريم‌هاي جديد اعلام کرد
ايران به سوژه اي داغ در موضوعات اتحاديه اروپايي تبديل شده ؛ اين در شرايطي است که آنها درگيري يک جنگ تمام عيار در اوکراين با روسيه نيز هستند. اقدام جنجالي پارلمان اروپا عليه سپاه پاسداران انقلاب اسلامي مساله اي است که منجر به شکل گيري يکي از بي سابقه ترين تنش‌ها در روابط تهران با متحدين غربي شده است.
تصويب بسته تحريمي جديد اروپا عليه ايران
گروه سياسي - هديه گل محمدي: ايران به سوژه اي داغ در موضوعات اتحاديه اروپايي تبديل شده ؛ اين در شرايطي است که آنها درگيري يک جنگ تمام عيار در اوکراين با روسيه نيز هستند. اقدام جنجالي پارلمان اروپا عليه سپاه پاسداران انقلاب اسلامي مساله اي است که منجر به شکل گيري يکي از بي سابقه ترين تنش‌ها در روابط تهران با متحدين غربي شده است.
به گزارش مردم سالاری آنلاین،تهران در واکنش به اقدام اروپا تهديد کرده است که « ايران در صورت عدم اصلاح مواضع خصمانه اروپا از پيمان NPT خارج خواهد شد.» در همين رابطه، وزيران امورخارجه اتحاديه اروپا و رافائل گروسي مديرکل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي صبح دوشنبه در بروکسل در يک صبحانه غير رسمي با يکديگر ديدار کردند.بنابر گزارش خبرگزاري نووآ، در اين ديدار که به ميزباني اتريش برگزار شده است، طرف‌ها درباره ايران و اوکراين گفت‌وگو و تبادل نظر کردند.
در همين حال رياست سوئدي شوراي اتحاديه اروپا ديروزدر جريان برگزاري نشست شوراي روابط خارجي اروپا در بروکسل، در صفحه توييترش نوشت: امروز وزيران بسته تحريمي جديدي عليه ايران در نظر گرفتند که به ادعاي آن‌هاافراد سرکوب‌گر را هدف قرار مي‌دهد. در اين پيام آمده است: اتحاديه اروپا اعمال بي‌رحمانه و نامتناسب قدرت و خشونت از سوي مقامات ايراني عليه شرکت‌کنندگان در اعتراضات مسالمت‌جويانه را قويا محکوم مي‌کند. برخي منابع مطلع، هفته گذشته به رويترز گفته بودند که وزراي امور خارجه اتحاديه اروپا قصد دارند 37 فرد را در نشست دوشنبه به فهرست تحريم‌هاي اين نهاد اروپايي بيافزايند.
تلاش بروکسل براي توقيف طرح اروپا عليه سپاه
«جوسپ بورل» مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا که خود را به آب و آتش مي‌زند تا ضمن حفظ کانال‌هاي ديپلماتيک برجام، سطح تنش بين ايران و اروپا را کنترل کند؛  در گفتگوي کوتاهي با خبرنگاران پيش از ورود به نشست شوراي امور خارجي اتحاديه اروپا به طور شفاف اين مساله را تبيين کرد و گفت با وجود ديدگاه‌هاي متفاوتي که در اين زمينه وجود دارد اما نمي‌توان بدون راي دادگاه درباره سپاه تصميم‌گيري کرد. او با کنايه به قطعنامه ضد ايراني هفته گذشته پارلمان اروپا عليه سپاه توضيح داد که انتساب عنوان تروريستي به يک شخص يا نهاد، مستلزم روند قضايي است و تاکيد کرد :«نظرات جالب توجهي در اين باره وجود دارد و موضوعي است که نمي‌توان بدون تصميمي حقوقي، کاري درباره آن کرد. نمي‌توانيم بگوييم ما شما را تروريست مي‌دانيم، چون از شما خوشمان نمي‌آيد.»
بورل گفت؛ تنها هنگامي مي‌توان يک سازمان را به فهرست تروريستي اتحاديه اروپا اضافه کرد که دادگاه يک کشور عضو اتحاديه اروپا حکم حقوقي صادر کند و «بعد از آن ما در سطح اروپايي موضوع را مورد بررسي قرار مي‌دهيم.»
تاسف اتريش از وضع روابط
«الکساندر شالنبرگ» وزير امور خارجه اتريش ديروز پيش از آغاز نشست شوراي روابط خارجي اتحاديه اروپا، در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالي درباره موضوع قرار گرفتن نام سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌هاي تروريستي اتحاديه اروپا، گفت: اتحاديه اروپا موضع بسيار واضحي دارد. ما براي چهارمين بار تصميم داريم تحريم‌هايي را عليه افراد و نهادهايي در ايران اعمال کنيم که از بابت آن متاسفم. چراکه در مذاکرات احياي توافق هسته‌اي[برجام] اميد داشتيم که ايران قدم به قدم به جامعه جهاني ملحق شود اما الان، به کلي در مسير ديگري پيش مي‌رود.
شالنبرگ مدعي «سرکوب بي‌رحمانه جنبش شکل‌گرفته در جامعه مدني در ايران» شد.
او در اين راستا افزود: واضح است که ما بايد تصميمي در اين باره بگيريم. من به عنوان وزير امور خارجه اتريش مي‌گويم که اين تحولات مايه تاسف من است. چون اتريش کشوري است که روابط ديپلماتيکي حدودا سيصد ساله با ايران داشته است. ما تنها کشور غربي بوده‌ايم که عرصه کنسولي و فرهنگي‌مان همواره به روي ايران گشوده بوده است. اما اتريش از خط مشي اتحاديه اروپا در اين زمينه کاملا حمايت مي‌کند.
وزير امور خارجه اتريش همچنين گفت که براي قرار دادن نام سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌هاي تروريستي اتحاديه اروپا، اقدامي که آن را «نمادين» تلقي کرد، روندي قانوني و حقوقي بايد طي شود که هنوز انجام نشده است.
درهمين حال، «ژان آسلبورن» وزير امور خارجه لوکزامبورگ امکان قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست گروه‌هاي تروريستي را عملا منتفي مي‌داند. او پيش از آغاز نشست شوراي وزراي امور خارجه اتحاديه اروپا در بروکسل گفت: در اين زمينه ما به تصميم [دادگاه] يکي از کشورها نياز داريم که آن‌ها يک سازمان تروريستي هستند. در واقع يکي از 27 کشور بايد به لحاظ حقوقي تصميم بگيرد (ادعا کند) که سپاه در آن کشور اقدام تروريستي صورت داده است.
وي حکم محکمه‌پسند دادگاه در اين زمينه را حائز اهميت توصيف کرد و گفت: چون ممکن است ديوان دادگستري اروپا آن را رد و اعلام کند که (اجراي اين حکم) امکان پذير نيست.
اميدواري فرانسه به گسترش تحريمها عليه ايران
«کاترين کولونا» وزير امورخارجه فرانسه دقايقي پيش از آغاز نشست شوراي روابط خارجي اتحاديه اروپا در بروکسل در جمع خبرنگاران به بيان اظهاراتي ضد ايراني پرداخت و گفت که کشورش هيچ امکاني را براي اعمال تحريم عليه ايران رد نمي‌کنيم.
بنابر گزارش وب سايت شوراي اروپا، کولونا در ادامه مداخله‌هاي فرانسه و ساير کشورهاي اروپايي در امور داخلي کشورمان گفت که پاريس سرکوب‌ها در ايران را محکوم مي‌کند و اين کشور بايد مطابق با قوانين بين‌المللي به موازين حقوق‌ بشر که آنها را امضا کرده است، احترام بگذارد.
وي در پاسخ به سوالي درباره موضع فرانسه درخصوص قرار گرفتن سپاه پاسداران در فهرست به اصطلاح تروريستي اتحاديه اروپا گفت: سپاه پاسداران ايران در حال حاضر نيز به دليل فعاليت‌هاي خود تحت تحريم قرار دارد و در حال بررسي اعمال تحريم‌هاي بيشتر عليه آن هستيم.
پافشاري آلمان بر اقدام عليه سپاه
همچنين «آنالنا بربوک» وزير امورخارجه آلمان پيش از برگزاري اين نشست گفت که دولت آلمان از تلاش‌هاي رهبران اتحاديه اروپا براي قرار دادن نام سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌هاي تروريستي اين نهاد اروپايي استقبال مي‌کند.
بربوک در ادامه مدعي شد: ما هنوز در ايران شاهد اين هستيم که رژيمي بي‌رحم در قبال ملت خود ايستاده است. ايران و سپاه پاسداران هر روز به ارعاب ملت خود مي‌پردازند.
«بوگدان اورسکو» وزير امور خارجه روماني هم در جمع خبرنگاران گفت: از طرف روماني، محکوميت کامل نقض فاحش حقوق بشر در ايران را اعلام مي‌کنم. در اين باره از اتخاذ چهارمين بسته تحريمي عليه ايران حمايت خواهم کرد.
ادعاي فنلاند درباره نقش ايران در جنگ اوکراين
«پکا‌هاويستو» وزير امور خارجه فنلاند در جمع خبرنگاران، بدون ارائه پاسخي مرتبط با سوالي درباره تصميم اتحاديه اروپا براي قرار دادن نام سپاه پاسداران ايران در فهرست سازمان‌هاي تروريستي، درخواستي که اخيرا از سوي پارلمان اروپا مطرح شد، گفت: ما درباره وضعيت حقوق بشر در ايران بسيار نگران هستيم و به تمامي احکام اعدامي که صادر شد، واکنشي شديد نشان داديم.
هاويستو افزود: ما در فنلاند يک جنبش مدني قوي داريم که اين موضوع را مورد توجه قرار داده است، به ويژه نقش زنان و خشونت تاسف‎باري که عليه معترضان جوان و معترضان زن به کار گرفته مي‌‎شود. ما مدام درباره اين موضوع با ايران در تماس هستيم.
او با تکرار ادعاي غرب مبني بر حمايت نظامي ايران از روسيه در جنگ اوکراين، گفت: علاوه بر موضوع حقوق بشر، ما نگران عرضه پهپادها توسط ايران به روسيه در حمايت از آن هستيم.
وزير امور خارجه فنلاند درباره موضوع توافق هسته‌اي[برجام] بيان کرد: ما همچنين از ايران مي‌خواهيم فورا به اجراي تعهدات برجامي‌اش بازگردد.
تحريم جديد انگليس عليه 7 فرد و نهاد ايراني
به موازات تحريم‌هاي اروپا عليه ايران ، وزارت امورخارجه انگليس ديروز (دوشنبه) با انتشار بيانيه‌اي که روي وب سايت اين وزارت‌خانه قرار گرفته است، اعلام کرد: تحريم‌هاي جديدي را عليه ايران اعمال کرده است که شامل احمد فاضليان، معاون دادستان کل ايران مي‌شود.
لندن به تازگي نيز پس از اجراي حکم اعدام عليرضا اکبري جاسوس انگليسي، دادستان کل ايران را در فهرست تحريم‌هاي خود قرار داد.
همچنين در اين بيانيه آمده است که کيومرث حيدري، فرمانده نيروي زميني ارتش جمهوري اسلامي ايران، حسين نجات، جانشين فرمانده سپاه ثارالله، سالار آبنوش، جانشين فرماندهي بسيج، قاسم رضايي، جانشين فرماندهي نيروي انتظامي، بنياد تعاون بسيج و نيروي مقاومت بسيج سپاه پاسداران نيز در فهرست تحريم‌هاي انگليس قرار گرفته‌اند.
جيمز کِلِورلي وزير امورخارجه انگليس با انتشار اين بيانيه به تکرار ادعاها درباره نحوه برخورد نيروهاي ايران با ناآرامي‌هاي اخير کشورمان پرداخت و مدعي شد: افراد و ‌نهادهايي که هدف تحريم قرار گرفته‌اند در راس عمليات سرکوب معترضان در ايران قرار دارند.
وي در ادامه اين موضع‌گيري خود مدعي شد: ما و شرکاي‌مان از طريق اين تحريم‌ها پيام روشني مبني بر اين ارسال کرده‌ايم که هيچ مخفي‌گاهي براي مرتکبين نقض حقوق بشر وجود نخواهد داشت.
در بخش ديگري از اين بيانيه آمده است که انگليس از زمان فوت خانم مهسا اميني 50 مورد تحريم جديد عليه ايران وضع کرده است و به اقدامات گسترده خود براي پاسخگو کردن ايران ادامه خواهد داد.
طبق اين بيانيه، اين تحريم‌ها شامل مسدود شدن دارايي‌ها و ممنوعيت سفر به بريتانيا براي افراد تحريم شده، مي‌شود و پيام گسترده‌تري را در مورد تعهد بريتانيا به اقدام در اين زمينه ارسال مي‌کند.
نقض منشور سازمان ملل توسط اروپا
جمهوري اسلامي ايران پيشتر نسبت به تبعات رفتارهاي مداخله‌جويانه غرب هشدار داده و تصريح کرده بود که اين قبيل اقدامات بي‌پاسخ نخواهد ماند.
«ناصر کنعاني» سخنگوي وزارت امورخارجه ايران پيش از اين با بيان اينکه تروريستي قلمداد کردن يک نهاد حاکميتي در يک کشور هيچ مبنايي در حقوق بين‌الملل ندارد و مغاير با منشور سازمان ملل متحد است، گفته بود: سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در ايران يک نهاد حاکميتي برآمده از قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران است و بر مبناي منشور سازمان ملل و ديگر مباني حقوق بين‌الملل، تحريم اين نهاد حاکميتي نقض صريح منشور سازمان ملل است.
سخنگوي وزارت خارجه جمهوري اسلامي ايران با بيان اينکه مايلم از اين تريبون به افکار عمومي اروپا بگويم که اگر امنيتي در اروپا هست که قبلا مورد حمله تروريستي داعش قرار گرفته و تلفاتي متوجه ملت‌هاي اروپايي شده مديون مبارزه تعيين کننده سپاه عليه نيروهاي تروريستي در منطقه است. نقش برجسته سپاه در کمک به تامين امنيت در سوريه و عراق و از بين بردن داعش را نمي‌توان ناديده گرفت.
اروپايي‌ها نيز حتما مي‌دانند که جمهوري اسلامي ايران در مقابل اقدامات محاسبه نشده و نسنجيده کشورهاي اروپايي در ارتباط با سپاه دست بسته نيست و ايران از توان و اراده لازم براي برخورد متقابل در اين زمينه برخوردار است. کنعاني تاکيد کرد: جواب ما حتما مناسب با رفتار اروپايي‌هاست. در مقابل تعامل تعامل مي‌کنيم و مقابل تقابل، تقابل خواهيم کرد. متناسب با نوع اقدام آنها اقدامي جدي و مناسب را انجام خواهيم داد.
کد مطلب: 187588
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *