۰
دوشنبه ۳ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۲۲:۱۵
اعتراض به حذف رديف بودجه قانون معلولان در بودجه 1402 توسط دولت

بي‌اعتنايي مجلس‌نشينان به تجمع اعتراضي معلولان

تجمع اعتراضيِ روز يکشنبه معلولان در اعتراض به اقدام دولت مبني بر حذف رديف بودجه قانون معلولان در بودجه 1402 با بي‌اعتنايي نمايندگان مجلس مواجه شد.
بي‌اعتنايي مجلس‌نشينان به تجمع اعتراضي معلولان
رويا بابائي-خبرنگار حوزه معلولان: تجمع اعتراضيِ روز يکشنبه معلولان در اعتراض به اقدام دولت مبني بر حذف رديف بودجه قانون معلولان در بودجه 1402 با بي‌اعتنايي نمايندگان مجلس مواجه شد.
به گزارش مردم سالاری آنلاین،نمايندگان مجلس به تجمع اعتراضيِ روز يکشنبه معلولان که در اعتراض به اقدام دولت مبني بر حذف رديف بودجه قانون معلولان در بودجه 1402 مقابل ساختمان مجلس برگزار شده بود، با بي‌اعتنايي جواب دادند. «سعي کنيد تجمع را پراکنده کنيد. بگوييد بروند ما درستش مي‌کنيم. فقط مراقب باشيد از روي ويلچر نيفتند که برايمان بُعد رسانه‌اي و دردسر ايجاد کند. سرهنگ جيم بدون توجه به فردي که مقابل رويش ايستاده بود در پاسخ گفت: هر کاري مي‌کنم نمي‌روند حاج‌آقا، مي‌گويند تا نمايندگان پايين نيايند ما نمي‌رويم اما نگران نباشيد به بچه‌ها سپرده‌ام مراقب باشند کسي زمين نخورد.» اين صدايي بود که از بي‌سيم سرهنگ جيم شنيده شد و فضاي کانکس نيروي انتظامي مستقر در ضلع سوم مجلس شوراي اسلامي را آکند. کمي بعد سرهنگ جيم که انگار تازه متوجه شده حضور يک غريبه در کانکس شده بود از شاهد ماجرا خواست تا بيرون منتظر باشد. اينها را يکي از حاضران در تجمع اعتراضي معلولان نسبت به حذف رديف بودجه قانون حمايت از معلولان در لايحه بودجه 1402 مي‌گويد.
او ادامه مي‌دهد: روز يکشنبه جمعي از معلولان با اعلام و فراخوان قبلي در ضلع شمالي مجلس جمع شديم تا نسبت به اقدام تأسف‌برانگيز دولت در حذف رديف بودجه قانون حمايت از معلولان اعتراض کنيم.
اين شاهد عيني مي‌گويد: اما فضا بسيار سنگين و همکاري‌ها نااميدکننده بود. ما حدوداً 100 الي 150 نفر بوديم اما تقريباً به اندازه نصف ما برايمان مأمور گذاشته بودند. براي مايي که اغلبمان يا روي ويلچر هستيم يا با عصا و واکر و به کمک ديگران حرکت مي‌کنيم اينکار را کرده بودند.
به گفته او به سختي توانستيم چند فيلم و عکس مختصر بگيريم. مأموران به شدت مراقب گوشي‌هاي موبايلمان بودند و در ساعت‌هاي اوليه تجمع حتي از شعار دادنمان نيز ممانعت مي‌کردند. تجمع اعتراضي جمعي از افراد داراي معلوليت نسبت به اقدام دولت مبني بر حذف رديف بودجه قانون حمايت از معلولان از 8 صبح آغاز شد و تا ساعت 14 ادامه داشت اما در اين مدت هيچ‌يک از نمايندگان مجلس يا اعضاي کميسيون تلفيق حاضر به حضور در ميان معترضان‌ و پاسخگويي به خواسته‌هاي آنها نشدند‌. لازم به ذکر است برخي از اعضاي کميسيون تلفيق در گفتگوي تلفني با درخواست لغو تجمع معلولان، وعده بازگشت رديف بودجه قانون مذکور را دادند که اين درخواست با مخالفت اعتراض کنندگان مواجه شد.
به گفته برخي از معترضين اگر بنا بود مشکلات معلولان بدون تجمع‌ و بدون درآمدن صداي آنها حل شود پيش از اين که تجمعي رخ نداده بود مشکلات حل مي‌شد اما مسئولان نشان داده‌اند که نه تنها توجهي به افراد داراي معلوليت ندارند بلکه حتي در مورد آنها دغدغه‌‌‌مند هم نيستند‌. در ادامه مقرر شد دو نفر از افراد داراي معلوليت به نمايندگي از سايرين و با هماهنگي نيروي انتظامي مجلس براي بيان تبعات ناشي از حذف رديف بودجه قانون حمايت از معلولان و عواقب اين اقدام در زندگي معلولان کشور‌ در کميسيون اجتماعي‌ مجلس حضور بيايند که اين‌ اقدام نيز با بهانه‌هايي نظير عدم امکان بازرسي ويلچر و عدم ثبت هويت نمايندگان در سيستم آفيش مجلس منتفي شد‌. پيرو بي‌توجهي مجلس‌نشينان به تجمع اعتراضي معلولان، اين گروه در پي بي‌توجهي چندين ماهه سازمان برنامه و بودجه نسبت به تخصيص بودجه مناسب و همتراز با نيازهاي معلولان در مقابل اين سازمان  دست به اعتراض و تجمع زدند‌. لازم به ذکر است سازمان برنامه و بودجه علاوه بر عدم تخصيص بودجه به قانون حمايت از معلولان، ماه‌هاست از تخصيص بودجه مربوط به پرداخت افزايش کمک‌هزينه پرستاري معلولان شديد و خيلي شديد امتناع مي‌کند‌ و حتي در پاسخ به پرسش معلولان به صراحت اعلام کرده «مراکز معلولان را ببنديد. پولي در بساط نداريم.»
گفتني است دو نفر به نمايندگي از سازمان برنامه و بودجه در ميان معترضان حضور يافتند اما با دادن جواب‌هاي واهي و تأکيد بر عدم حضور رئيس سازمان در محل کار خود، خواستار لغو اين تجمع شدند‌.
معترضان اما با دادن شعارهايي منطبق با درخواست بودجه متعارف خواستار تخصيص بودجه در خور شأن و خواسته‌هاي معلولان شدند و با بيان اين مطلب که تا زمان تحقق خواسته‌هاي خود اين تجمعات را برگزار خواهند کرد به اعتراض خود ادامه دادند.
تا حصول نتيجه
به اعتراضاتمان ادامه مي‌دهيم
مدير کمپين دفاع از حقوق معلولان با ابراز گله‌مندي از ناديده گرفتن معلولان توسط دولت و همچنين نمايندگان مجلس، بيان کرد: ما تا حصول نتيجه و برگشت رديف بودجه قانون حمايت از معلولان به اعتراضات خود ادامه خواهيم داد‌. بهروز مروتي ادامه داد: ما نسبت به نابرابري و ظلمي که در حقمان صورت گرفته معترضيم‌ و خواهان اصلاح اين وضعيت هستيم‌.
وي با بيان اين مطلب که ايران از سال 1387 به کنوانسيون بين‌المللي حقوق معلولان پيوسته، از عدم اجراي مفاد اين کنوانسيون در کشور انتقاد کرد‌.
مروتي اذعان داشت: دولت بايد حداقل دستمزد را به معلولان شديد پرداخت کند اما اينکار را نمي‌کند و همواره به معلولان نگاه ترحمي دارد‌. اين فعال حوزه معلولان با بيان اين مطلب که ما معلولان در نبود قانون و رسيدگي معلولان در خانه‌هاي خود پوسيديم، اين پرسش را مطرح کرد: رئيس و نمايندگان مجلس که از محل بيت‌المال حقوق دريافت مي‌کنند چرا نبايد جوابگوي عملکرد خود و وضعيت معلولان باشند؟ 
مروتي با بيان اينکه هيچ‌کس از مشکلات خانواده‌هاي داراي عضو معلولان خبر ندارد، گفت: وضعيت معيشتي معلولان اسفبار است و چرا مسئولان حق اين گروه را از ثروت ملي نمي‌دهند. وي با تأکيد بر اينکه ما وابسته به هيچ حزب و جناحي نيستيم و خواسته‌هايمان کاملاً صنفي‌ است، بيان کرد: ما فقط خواهان حقوق شهروندي خود هستيم و معلولان را شايسته ترحم نمي‌دانيم‌.
اين فعال حوزه معلولان با بيان اينکه 150 هزار معلول شديد و خيلي شديد بسترگرا در کشور وجود دارد که تأمين حداقل‌ترين نيازهايشان در گرو دريافت حق‌ پرستاري است اما مابه‌التفاوت افزايش همين مبلغ ناچيز اکنون ماه‌هاست به آنها پرداخت نمي‌شود، از رفتار سازمان برنامه و بودجه و بي‌عدالتي در حق افراد داراي معلوليت انتقاد کرد.
کد مطلب: 187589
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *