۰
چهارشنبه ۵ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۲۲:۰۰

تانک‌های غربی به جنگ روسیه می‌روند

متغیرهای جنگ اوکراین در زمستان ولرم اروپا با گرمای گداخته در حال تغییر است. موفقیت‌های هفته گذشته ارتش روسیه متحدین غرب را درباره یک حمله برق آسای کرملین نگران کرده است. تا اینجای کار هم گزینه مذاکره یا حتی نسخه تقسیم اوکراین هم مورد پذیرش قرار نگرفته است.
تانک‌های غربی به جنگ روسیه می‌روند
گروه بین‌الملل – علی ودایع: متغیرهای جنگ اوکراین در زمستان ولرم اروپا با گرمای گداخته در حال تغییر است. موفقیت‌های هفته گذشته ارتش روسیه متحدین غرب را درباره یک حمله برق آسای کرملین نگران کرده است. تا اینجای کار هم گزینه مذاکره یا حتی نسخه تقسیم اوکراین هم مورد پذیرش قرار نگرفته است.
به گزارش مردم سالاری آنلاین،در ابتدای هفته جای نوع موضع گیری مقامات پنتاگون و ناتو نشان دهنده تغییر موضع از «جنگ محدود زمینی» به «جنگ تمام عیار زمینی» است.
همه شواهد نشان می‌دهد که تانک پرسابقه «آبرامز» آمریکایی و تانک همه کاره «لئوپارد» آلمانی به جنگ ارتش روسیه اعزام خواهند شد. تا همین هفته پیش گفته می‌شد که برای جلوگیری از «برخورد هسته ای» نباید کرملین را بیش از این خشمگین کرد. حالا کارزار کی یف برای ترغیب شرکای غربی نتیجه داده است.
بنابر ارزیابی مؤسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک مستقر در بریتانیا، اعزام حدود ۱۰۰ تانک به اوکراین می‌تواند تفاوت قابل توجهی در نبرد ایجاد کند. «آرمین پاپرگر» مدیرعامل راین‌متال به روزنامه آلمانی بیلد می‌گوید که«یک ارتش از این تانک‌ها می‌توانند خطوط دشمن را شکسته و به این جنگ طولانی پایان دهند. با لئوپاردها می‌توان در زمان کوتاهی ده‌ها کیلومتر پیشروی کرد. اما سربازان اوکراینی باید به سرعت آموزش دیده تا بتوانند از این تجهیزات استفاده کنند. اما آموزش استفاده از آن‌ها بسیار پیچیده‌تر از تانک‌های دوران شوروی است.»
خبر تاثیرگذار اینجاست که تانک‌های آبرامز نیز به میدان جنگ اعزام خواهند شد. نکته جالب اینجاست که عطش اوکراینی‌ها برای ارابه‌های فولادین سیری ناپذیر است ؛ کی یف می‌خواهد تانک‌های سبکIM1-10 و آر‌سی (AMX-10 RC) فرانسوی، خودروهای پیاده‌نظام ماردر (Marder) آلمان و خودروهای جنگی بردلی (Bradley) از ایالات متحده، را تسریع کند.
فارغ از کمک‌هایی که به جنگ اوکراین ارسال می‌شود؛ در چشم ژنرال‌های ناتو پرسش‌های متنوعی را می‌توان مشاهده کرد. ناتو تا کجا باید در تامین درخواست‌های ناامیدکننده اوکراین برای سلاح‌های تهاجمی بیشتر و پیشرفته‌تر پیش رود؟ خط قرمز روسیه قبل از اینکه اقدام غرب باعث تشدید تنش گسترده شود - احتمالاً شامل استفاده از سلاح هسته‌ای میدان نبرد که می‌تواند عصر وحشتناک جدیدی از جنگ و خطر شعله ور شدن آتش جنگ آمریکا و روسیه را ایجاد کند، چیست؟
«جو بایدن» و رهبران غربی با معمایی روبرو هستند که تنها پس از مقاومت اوکراین و ظرفیت غافلگیرکننده برای وارد کردن خسارات سنگین به ارتش روسیه، حادتر شده است. آیا غرب متعهد به کمک به اوکراین برای بیرون راندن مهاجم از تمام خاک خود است؟ این هدفی است که در نهایت می‌تواند آشفتگی سیاسی غیرقابل پیش بینی در مسکو ایجاد کند و حتی بقای پوتین را در قدرت تهدید کند. آنچه مسلم است روسیه می‌خواهد تا آخرین نفس بجنگد اما شرایط جنگ اوکراین در بهار به شدت متشنج و غیرقابل پیش بینی خواهد شد. آیا در نهایت روسیه از بمب اتم استفاده خواهد کرد؟
تانک‌های پرسابقه آبرامز آمریکا در راه کی یف
به گفته برخی مقامات، دولت واشنگتن در یک چرخش موضع آماده است تا روندی را آغاز کند که در نهایت ده‌ها تانک جنگی آبرامزM1 را به اوکراین ارسال کند.
به گزارش رویترز، چنین تصمیمی از سوی واشنگتن تنها چند روز پس از آن اتخاذ می‌شود که واشنگتن با وجود درخواست‌های کی‌یف و فشار عمومی از سوی برلین، به دلیل مواجهه با درخواست‌ها برای ارسال تانک‌های جنگی لئوپارد ساخت آلمان، مخالفت خود با ارسال آبرامز را مطرح کرد.
این مقامات که نخواستند نامشان فاش شود، گفتند که این اطلاعیه ممکن است تا روز چهارشنبه منتشر شود. براساس این تعهد واشنگتن می‌تواند در مجموع حدود 30 تانک آبرامز را در ماه‌های آینده تحویل اوکراین دهد.
این دو مقام گفتند که آبرامزها احتمالاً از طریق صندوقی موسوم به ابتکار کمک امنیتی اوکراین (USAI) تهیه می‌شود که به دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا اجازه می‌دهد تا به جای برداشت سلاح از انبارهای تسلیحاتی، خریداری کند.
یکی از مقامات گفت که این امکان وجود دارد که دولت بایدن بتواند از فرآیند صندوق کمک اوکراین آبرامزها را از متحدانی که آنها را دارند خریداری کرده، آنها را بازسازی کند و سپس به اوکراین بفرستد. این روند می‌تواند ماه‌ها و حتی سال‌ها طول بکشد.
ستون فقرات ارتش آمریکا
تانک M1 آبرامز بیش از چهار دهه است که در خدمت ارتش آمریکا قرار دارد و به عنوان یکی از قدرتمندترین وسایل نقلیه روی سیاره زمین شناخته می‌شود. این تانک در میدان‌های نبرد مختلف از جمله حمله آمریکا به عراق در سال 2003 و در ولایت هلمند در افغانستان در سال 2010، توانایی‌های خود برای حضور در میدان نبرد را ثابت کرده است.
نوع M1A2 به یک توپ 120 میلیمتری MX256، مسلسل کواکسیال 7.62 میلیمتری ام240، و یک مسلسل M2 مجهز شده است. از شاخص‌ترین تغییرات بیرونی در نوع M1A2 می‌توان به جایگاه سلاح باز طراحی شده فرمانده و اضافه شدن سامانه دید حرارتی مستقل برای فرمانده اشاره کرد. اما در داخل، تانک ام1ای2 باز طراحی اساسی را برای بهره‌مندی از فناوری‌های جدیدتر تجربه کرد.
تانک M1A2 برای نخستین بار در سال 1991 و طی جنگ خلیج فارس حضور در میدان نبرد را تجربه کرد. این تانک تقریبا به مدت هفت ماه در برابر تانک‌های T55 و T62 ساخت شوروی در میدان نبرد حضور داشت.تانک آبرامز عملکرد بسیار خوبی در این جنگ داشت و تنها 23 عراده از 1849 عراده تانک آبارمز آسیب دیده و حتی یک تانک نیز توسط آتش دشمن نابود نشد.
مقامات گفته بودند که نگهداری آبرامز سخت بود، آموزش دادن به اوکراینی‌ها برای عملیات سخت بود و با سوخت جت کار می‌کرد - که آن را انتخاب ضعیفی برای این مرحله از جنگ می‌کرد.
پنتاگون از گفتن اینکه آیا واشنگتن تانک به اوکراین می‌دهد یا نه، خودداری کرد، اما چالش‌هایی را که آبرامز ایجاد می‌کند، تکرار کرد. ژنرال پت رایدر، سخنگوی پنتاگون به خبرنگاران گفت: «ام1 (آبرامز) یک سامانه تسلیحاتی پیچیده است که حفظ آن چالش برانگیز است... این موضوع دیروز درست بود، امروز نیز صادق است و در آینده نیز صادق خواهد بود.
رایدر گفت: «ما به گفتگو با اوکراینی‌ها و متحدان و شرکای خود درباره الزامات دفاعی میان‌مدت و بلندمدت برای اوکراین ادامه می‌دهیم». برلین گفته است که تنها در صورتی تانک‌های لئوپارد را به اوکراین می‌فرستد که ایالات متحده با ارسال تانک‌های خود موافقت کند.
مارک کانسیان، کارشناس دفاعی در مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی گفت: «تنها دلیلی که ایالات متحده تانک‌های M1 را به اوکراین می‌فرستد این است که به آلمان پوشش سیاسی لازم برای باز کردن قفل تانک‌های لئوپارد بدهد.» این موضع همان روزی مطرح شد که منابع گفتند آلمان تانک‌های لئوپارد 2 را برای کمک به مبارزه با تهاجم روسیه به اوکراین می‌فرستد و به کشورهای دیگر مانند لهستان اجازه می‌دهد همین کار را انجام دهند.
تانک همه کاره آلمان برای جنگ با ارتش سرخ
سازمان اطلاعات اوکراین اعلام کرد، پیش‌بینی می‌کند یک حمله جدید و گسترده از سوی ارتش روسیه بین ماه‌های فوریه یا مارس آینده انجام شود.
همچنین ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در این باره گفت، موافق پیش‌بینی سازمان اطلاعات اوکراین درباره حمله گسترده روسیه است.
او در کنفرانس خبری با وزیر دفاع آلمان در برلین افزود: مسکو برای انجام حملات گسترده و جدید در اوکراین آماده می‌شود که مستلزم ارسال کمک‌های تسلیحاتی پیشرفته‌تر از سلاح‌های روسیه به کی‌یف است.
همچنین شبکه سی ان ان به نقل از مقامات آمریکا و اوکراین گزارش داد، هم‌پیمانان غربی کی‌یف آن را ترغیب می‌کنند تاکتیک‌های جنگی مستمر خود در ماه‌های گذشته در شهر باخموت را تغییر دهد. زیرا شواهد حاکی است ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه گام‌های بزرگی را در هفته‌های آتی برای گرفتن زمام امور جنگ، در دست بررسی دارد. همچنین این مسؤولان خاطرنشان کردند، از برخی مقامات ارشد نظامی روس شنیده‌اند که آنها در حال بررسی امکان بازپس‌گیری شهر خارکیف هستند.
در همین راستا،رسانه‌های آلمانی گزارش دادند که پس از ماه‌ها بحث و گفت وگو سرانجام «اولاف شولتز» صدراعظم آلمان تصمیم گرفته است تا به اوکراین تانک ارسال کند.
دی ولت به نقل از منابع آگاه گزارش دادند که دولت آلمان تصمیم گرفته است تا یک گروه از تانک لئوپارد ۲ ای۶ را به اوکراین ارسال کند. این تانک‌ها در خدمت نیروهای دفاعی آلمان هستند.
به نوشته اشپیگل،آلمان به کشورهای دیگر مانند لهستان اجازه می‌دهد که تانک‌های لئوپارد را مجددا به اوکراین صادر کنند.براساس این گزارش، ۱۲ کشور با ارسال حدود ۱۰۰ تانک آلمانی از نوع لئوپارد به اوکراین موافقت کرده‌اند.
تانکی مثل فولکس
لئوپارد اولین‌بار در اواخر دهه ۱۹۷۰ برای جایگزینی تانک پیتون ام ۴۸ (Patton M) آمریکایی تولید شد و خیلی زود به خاطر قدرت شلیک، تحرک و زره مقاوم خود به شهرت رسید. طبق گزارش روزنامه آلمانی فرانکفورتر آلگماینه زایتونگ، لئوپارد ۲ به‌نوعی مانند خودرو گلف (فولکس‌واگن) صنعت تانک آلمان است؛ یک خودروی همه‌کاره با شهرتی جهانی.
حدود ۳۵۰۰ تانک جنگی ۶۰ تنی توسط سازنده تسلیحات آلمانی کراوس‌مافای وگمان ساخته شد. این تانک‌ها به یک توپ ۱۲۰ میلی‌متری مجهز بوده و می‌توانند با سرعت ۷۰ کیلومتر در ساعت با برد ۵۰۰ کیلومتر حرکت کنند. به گفته سازنده، آنها همچنین از سربازان در برابر طیف کاملی از تهدیدات مانند مین، شلیک ضدتانک و دستگاه‌های انفجاری دست‌ساز، محافظت می‌کنند. چهار مدل آخر تولید شده ۲ ای ۴ و ۲ ای ۷ هنوز در حال استفاده هستند.
آمریکا و نمایندگان حدود ۵۰ کشور روز جمعه در پایگاه هوایی رامشتاین در آلمان نشستی برای بررسی این موضوع برگزار کردند اما نتوانستند موافقت آلمان را برای ارسال تانک‌هایش به اوکراین جلب کنند.
کشورهایی مانند لهستان که تانک‌های آلمانی را در اختیار دارند برای ارسال آن‌ها به اوکراین باید موافقت برلین را جلب کنند و آلمان ارسال تانک‌های لئوپارد ۲ به اوکراین را مشروط به آن کرده است که آمریکا و سایر متحدان نیز تانک‌های خود را به کی‌یف ارسال کنند.
برخی از کشورهای غربی خواستار پایان دادن به کمک‌های نظامی به کی یف هستند و اشاره می‌کنند که عرضه تسلیحات جدید می‌تواند منجر به درگیری جهانی شود. روسیه می گوید که که چنین اقدامی (ارسال تانک و تجهیزات جمگی پیشرفته) ممکن است به واکنش با استفاده از سلاح‌های قوی‌تر منجر شود.
کد مطلب: 187795
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *