کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

بايدن همزمان با سالگرد آغاز جنگ اوکراين به اروپا مي‌رود

چترجنگنده‌هاي تهاجمي عليه روسيه

پس از ارسال تانک‌هاي غربي به کي‌يف،حمايت گام‌به گام از اوکراين اجرا مي‌شود

7 بهمن 1401 ساعت 22:00

واشنگتن با هر ابزاري که مي‌تواند تلاش مي‌کند به متحدين غربي بقبولاند که ايالات متحده با تمام توان در کنار کي يف و مقابل مسکو ايستاده است.


گروه بين‌الملل – علي ودايع: واشنگتن با هر ابزاري که مي‌تواند تلاش مي‌کند به متحدين غربي بقبولاند که ايالات متحده با تمام توان در کنار کي يف و مقابل مسکو ايستاده است.
به گزارش مردم سالاری آنلاین،پنتاگون که در تدارک ارسال تانک‌هاي پيشرفته آبرامز به جنگ اوکراين است ؛ برلين را مجبور کرده که تانک‌هاي لئوپارد را رهسپار جنگ با ارتش سرخ کند. گفته شده توليد تسليحاتي براي جنگ اوکراين توسط آمريکا 5 برار شده است.همزمان «الکس چاک » وزير دفاع بريتانيا اعلام کرد: «دولت بريتانيا قصد دارد تانک‌هاي چلنجر 2 وعده داده به اوکراين را در پايان ماه مارس (اوايل فروردين 1402) تحويل کي‌يف دهد.» بريتانيا در تاريخ 14 ژانويه با وعده تحويل تانک‌هاي سنگين شامل 14 فروند چلنجر 2 به کي‌يف، نخستين کشوري بود که موضوع ارايه خودروهاي زرهي سنگين را به اوکراين مطرح کرده بود.
در اين ميان گفته مي‌شود که بايدن شايد ماه آتي ميلادي و با هدف نشان دادن حمايت از اوکراين در نخستين سالگرد حمله روسيه، به کي‌يف سفر کند. شبکه خبري ان.بي.سي از قول سه تن از مقام‌هاي کاخ سفيد گزارش کرد سفر جو بايدن، رئيس جمهوري آمريکا به کي‌يف در حال بررسي است و چندين کشور از جمله لهستان به عنوان همسايه غربي اوکراين براي سفر بايدن در نظر گرفته شده است.
حمله روسيه به اوکراين در 24 فوريه 2022 بزرگترين درگيري اروپا از پايان جنگ دوم جهاني محسوب مي‌شود.
در ميان هياهوي ارسال تانک‌هاي آمريکايي آبرامز به جنگ با روسيه ، برخي منابع در واشنگتن گفته اند که شايد اين اقدام با اندکي تاخير زماني انجام شود.
برنامه گام به گام
نشريه پوليتيکو در گزارشي با تيتر «اوکراين تانک‌هايش را گرفت حالا وقت گرفتن جنگنده است»؛ مي‌نويسد که که نزاع براي تامين تانک‌هاي غربي براي اوکراين تنها يک شروع است. بعد از ارسال تانک‌هاي آلماني و آمريکايي، مرحله ارسال جنگنده خواهد بود.
پوليتيکو، نگراني گسترده مقامات غربي درباره بالا گرفتن تنش‌ها با روسيه و گسترش جنگ را برجسته کرده و مي‌افزايد که سال گذشته، ارسال سامانه هيمارس خط قرمز بود و امسال هم ارسال تانک خط قرمز بود اما حالا اين اقدامات ديگر خط قرمز نيستند.
بنا به گفته برخي منابع ، احتمال بررسي حمايت هوايي از اوکراين در نشست آتي وزيران دفاع کشورهاي حامي کي‌يف در آمريکا مطرح شده است. متحدين غربي پيش‌بيني مي‌کنند جنگ سه تا پنج سال ديگر ادامه يابد اما در نهايت ناتو مي‌خواهد مراقب پاسخ مسکو به هرگونه حمايت تسليحاتي نيز باشد.
به نظر پولتيکو، «رويکرد غرب در قبال حمايت تسليحاتي از اوکراين ، يک رويکرد گام به گام است که براي برداشتن هرگام، پاسخ روسيه را نيز در نظر مي‌گيرد تا مبادا مسکو اقدامي تند انجام دهد.»
نکته حائز اهميت اينجاست که از نگاه ديپلمات‌هاي غربي ، اگر از همان ابتدا، تسليحات درخواستي اوکراين به اين کشور ارائه شده بود مي‌توانست واکنش هسته‌اي پوتين را به همراه داشته باشد اما اين کار به مرور انجام شد تا پوتين به آن عادت کند.
پوليتيکو در نهايت مي‌نويسد که سلاح‌هاي مختلف در مراحل مختلف جنگ به اوکراين داده شد و جنگنده هم داده خواهد شد و فقط مساله تعيين زمان مناسب براي دادن آنهاست.
تحويل غير مستقيم جنگنده به اوکراين
به موازات بحث‌ها درباره تسليح اوکراين به جنگنده‌هاي پيشرفته پس از ارسال تانک‌هاي مدرن غربي براي جنگ با روسيه، شرکت لاکهيد مارتين وارد معرکه شده است. فايننشال تايمز مي‌نويسد که «فرانک سنت جان» مديرعامل شرکت لاکهيد مارتين به عنوان بزرگ‌ترين پيمانکار دفاعي ايالات متحده فاش کرده که مذاکراتي در مورد انتقال جنگنده‌هاي F16 توسط کشورهاي ثالث به اوکراين وجود دارد. گفته شده که اين شرکت در حال برنامه‌ريزي براي افزايش توليد F16 است. اين امر به لاکهيدمارتين اجازه مي‌دهد تا سفارش‌هاي هر کشوري را که براي کمک به اوکراين در جنگ با روسيه است، تکميل کند.
فايننشال تايمز در نگاهي مشابه پولتيکو مي‌نويسد که «کاخ سفيد تاکنون درخواست‌هاي اوکراين براي استفاده از جت‌هاي جنگنده مدرن مانند F16 را به دليل ترس از حمله به خاک روسيه رد کرده است.» نکته حائز اهميت اين است که اخيراً اطلاعاتي درز کرده که نشان مي‌دهد خلبانان اوکراين در حال گذراندن دوره‌هاي آموزشي جنگنده‌هاي غربي هستند.
طراحان اين نقشه در يک هدف پنهان بر اين ايده تمرکز دارند که از صادرات مجدد جنگنده‌هاي F16 مي‌توان به عنوان اهرمي براي ترغيب کشورهاي اروپاي شرقي که از اعضاي سابق پيمان ورشو هستند استفاده کرد تا اين کشورها هواپيماهاي متعلق به دوران اتحاد جماهير شوروي خود را به اوکراين ارسال کنند.
به نوشته فايننشال تايمز، ورشو در ابتداي جنگ اوکراين، پيشنهاد کرد که جنگنده‌هاي MIG29 ساخت شوروي خود را به نيروي هوايي اوکراين بفرستد.اسلواکي هم در موضعي مشابه لهستان آمادگي ارسال جنگنده‌هاي شوروي براي اعزام به جنگ با روسيه را اعلام کرده است.
«ووپکه هوکسترا» وزير امورخارجه هلند هم هفته گذشته گفت که هلند هرگونه درخواستي براي ارسال جنگنده‌هاي اف 16 خود به اوکراين را با ذهن باز بررسي خواهد کرد و هيچ محدوديتي در مورد حمايت نظامي از اوکراين براي خود ترسيم قائل نيست.
هلند حدود 40 فروند جنگنده F16 دارد و در حال حذف تدريجي آنها به‌منظور خريد جنگنده‌هاي پيشرفته‌ F35 است. علاوه بر هلند، هفت کشور اروپايي ديگر که از اعضاي ناتو به‌شمار مي‌روند از جمله لهستان، نروژ و روماني داراي جنگنده‌هاي F16 هستند.
خط قرمز کرملين و صبر روسيه
ارزيابي ناتو اين است که در شرايط فعلي جنگ اوکراين، روسيه توانايي افزايش نيرو در ميدان جنگ را ندارد. نقشه اصلي متحدين غربي اين است که در بهار و با کاهش فشار هزينه‌هاي جنگ انرژي، اقدام به تسليح اوکراين براي عقب راندن روسيه کنند. گفته مي‌شود که تا اينجاي کار رقمي در حدود 30 ميليارد دلار حمايت نظامي و تسليحاتي از اوکراين انجام شده است اما يک حساب و کتاب ساده نشان مي‌دهد؛ حجم کمک‌هاي اخير به لحاظ مالي و استراتژيک در طول جنگ با روسيه بي سابقه بوده است.
در اين ميان، اخيرا «جوزپ بورل» در گفت‌وگو با نشريه «ال دياريو» اسپانيا، با بيان اينکه دست کم گرفتن توانايي نظامي روسيه احمقانه است، تاکيد کرد در حال حاضر، بايد خطر تامين تسليحات مورد نياز اوکراين را پذيرفت. نوع رفتار آمريکا به نوعي نشان مي‌دهد که آنها ديگر قائل به راهبرد اوکراين شرقي و اوکراين غربي نيستند يا حداقل برا اساس برآورد جنگ چندساله درحال تحميل يک فرسايش کشنده به مسکو هستند.
نکته اينجاست که کسي نمي‌داند کاسه صبر«ولاديمير پوتين» کي لبريز مي‌شود. «ديميتري مدودف» معاون رئيس جمهوري روسيه صراحتا درباره امکان استفاده مسکو از بمب اتمي مبتني بر دکترين هسته‌اي روسيه تاکيد کرده است. «هنري کسينجر» وزيرخارجه نيکسون هم پيشتر در اجلاس داووس گفته بود که درگيري اوکراين با روسيه بايد تا دو ماه ديگر پايان يابد وگرنه از کنترل خارج مي‌شود لذا فرصت اندکي براي پايان دادن به درگيري مسلحانه در اوکراين و يافتن راه حل صلح وجود دارد. فراتر از آن، روسيه ممکن است براي هميشه از بقيه اروپا جدا و به متحد دائمي چين تبديل شود. فعلا نه تنها کسي حاضر به تثبيت وضعيت جنگ اوکراين نيست که همه درحال تشديد زد و خوردها در جنگ اوکراين هستند؛ بهار و شايد تابستاني داغي در انتظار جنگ اوکراين است.


کد مطلب: 187940

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/report/187940/چترجنگنده-هاي-تهاجمي-عليه-روسيه

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir