۰
چهارشنبه ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۲۲:۱۵
رئیس سازمان شیلات کشور مطرح کرد

هدف‌گذاری تولید 6/2 میلیون تن محصولات آبزی در برنامه هفتم توسعه

رئیس سازمان شیلات کشور گفت: طبق هدفگذاری صورت گرفته در برنامه هفتم توسعه تولیدات کشور در حوزه محصولات آبزی به دو میلیون و ۶۰۰ هزار تن خواهد رسید.
هدف‌گذاری تولید 6/2 میلیون تن محصولات آبزی در برنامه هفتم توسعه
گروه اقتصادی محمدرضا حقی: رئیس سازمان شیلات کشور گفت: طبق هدفگذاری صورت گرفته در برنامه هفتم توسعه تولیدات کشور در حوزه محصولات آبزی به دو میلیون و ۶۰۰ هزار تن خواهد رسید.
به گزارش مردم سالاری آنلاین،سیدحسین حسینی، معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان شیلات ایران در محل این سازمان در نشست خبری خود با بیان اینکه ۱۳۶ دستاورد از فعالیت این سازمان در سال جاری است، گفت: تولید انواع گونه‌های آبزیان علاوه بر دانش نیاز به زیرساخت دارد. به عنوان مثال پرورش ماهی در قفس برای تکثیر بچه ماهی و ایجاد مولد نیاز است تا زیرساخت‌ها برای اصلاح نژاد فراهم باشد. در حال حاضر با همکاری مؤسسه تحقیقات و شرکت‌های دانش بنیان نتایج خوبی حاصل شده اما تا تجاری سازی این دستاوردها هنوز کار زیادی باید انجام شود.وی افزود: یکی از شاخص‌های تحول در حوزه تولید ایجاد بازار است. تولید هوشمند است اگر بازار فعال باشد تولید به دنبال آن خواهد رفت.او ادامه داد: بر اساس آسیب شناسی بازار داخل یکی از چالش‌های تولید داخل در حوزه قیمت آبزیان است.حسینی برای کاهش بهای تمام شده محصولات شیلات اظهار کرد: ارزان سازی صنایع غذایی در حوزه محصولات آبزی چند راه حل از فراهم آوری این محصولات به لحاظ تیراژ و میزان تولید تا فرهنگ سازی مصرف وجود دارد.معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: با توجه به تفکر مصرف گوشت در کشور محصولات آبزی بیشتر در حوزه کالاهای لاکچری بوده و این مواد پروتئینی کمتر در سفره مردم نقش آفرینی دارند.وی یادآور شد: اگر در حوزه گوشت شکار توانستیم قیمت‌ها را با این نوع صید تطبیق بدهیم در حوزه صید هم موفق خواهیم شد.حسینی در ادامه سخنان خود به حذف واسطه گران برای کاهش قیمت محصولات آبزی اشاره کرد و گفت: هر چه عرضه آبزیان از مزرعه تا سفره مردم با فاصله کمتری انجام شود هزینه این محصولات پایین‌تر خواهد آمد.رئیس سازمان شیلات ایران در ادامه راهکارها برای ارزان سازی محصولات آبزی افزود: بخشی از هزینه‌های تمام شده گوشت ماهی مربوط به ضایعات آن است. سعی داریم با هماهنگی‌های انجام شده سهم مصرف کنندگان در حوزه هزینه کرد برای تهیه آبزیان را با افزایش بهره وری ضایعات کاهش دهیم.حسینی با اشاره به ۵۶۶ میلیون دلاری صادرات آبزیان کشور گفت: این امر حاکی از اقبال بازار جهانی به محصولات ایرانی دارد. امروز می‌توان با تفاهم نامه‌هایی که با کشورهای بزرگ داریم آبزیان به کشورهایی مانند چین و روسیه صادر شود. البته این امر الزامات دارد که یکی از این موارد استانداردسازی محصولات است.او گفت: با آموزش بهره وران و مخاطب شناسی باید محصولاتی در تراز جهانی و بین المللی تولید کنیم. امسال موفق شدیم به لحاظ ارزش ریالی در حوزه صادرات ۶۷ درصد رشد داشته باشیم.معاون وزیر جهاد کشاورزی برای واقعی شدن قیمت محصولات آبزی اظهار کرد: ایجاد بازارچه‌های تخصصی و ارائه محصولات در میادین تره بار با توجه به مذاکرات انجام شده با شهرداری‌ها می‌توان واسطه‌ها را حذف و محصولات با هزینه پایین‌تر به دست مردم برسد.حسینی در پایان به برخی آمار اشاره کرد و گفت: سال گذشته ۱۶۶ هزار تن محصول آبزی (به لحاظ وزنی) به ارزش ۵۵۶ میلیون دلار صادر کنیم. این عدد در ۹ ماهه نخست امسال به لحاظ وزنی ۲۷ درصد رشد داشت.
کد مطلب: 188959
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *