۰
چهارشنبه ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۲۲:۴۵
وزير دفاع آمريکا هشدار دارد

حمله بهاره روسيه پس از پيروزي در باخموت

ثانيه‌شمار فرصت‌ اوکراين به کار افتاده است
نيروهاي روسي در حال تصرف شهر استراتژيک «باخموت» هستند. نيروهاي گروه واگنر پس از چند کيلومتر پيشروي به سمت غرب، موفق شدند کنترل بزرگراه M03 منتهي به شهر باخموت را تصرف کنند.
حمله بهاره روسيه پس از پيروزي در باخموت
گروه بين‌الملل- سعيد تهراني: نيروهاي روسي در حال تصرف شهر استراتژيک «باخموت» هستند. نيروهاي گروه واگنر پس از چند کيلومتر پيشروي به سمت غرب، موفق شدند کنترل بزرگراه M03 منتهي به شهر باخموت را تصرف کنند.
به گزارش مردم سالاری آنلاین،نيروهاي روسيه چندين ماه است که در شرق باخموت، با حملات بي‌امان و موج يورش پياده‌نظام به سبک جنگ جهاني اول، تلفاتي را از نيروهاي اوکراين مي‌گيرند. تنها در چند کيلومتري شمال باخموت، سربازان اوکراين پس از هفته‌ها حمله توسط نيروهاي روسيه مجبور شدند از شهر معدن نمک سولدار به غرب و جنوب عقب‌نشيني کنند.
واشنگتن گفته است که سقوط شهر باخموت بر روند جنگ اوکراين تاثيري نمي‌گذارد اما اين اتفاق در وزن‌کشي ميداني داراي اهميت است. در همين حال، «لويد آستين» رئيس پنتاگون به همراه ژنرال «مارک ميلي» رئيس ستاد مشترک ارتش ايالات متحده آمريکا در آستانه سالگرد جنگ اوکراين براي شرکت در نهمين نشست گروه ارتباطي دفاعي اوکراين و ديدار با وزراي دفاع کشورهاي عضو ناتو به بلژيک سفر کرده است و سپس در نشست وزراي دفاع ناتو شرکت خواهد کرد. وزير دفاع آمريکا مي‌گويد که«روسيه در فکر حمله اي در بهار است, بنابراين ما بايد کارهاي زيادي انجام دهيم.»
آستين تصريح کرد: ما مي دانيم که روسيه تعداد قابل توجهي هواپيما در اختيار دارد و توانايي‌هاي هوايي زيادي براي اين کشور وجود دارد. به همين دليل است که ما هر کاري که مي‌توانيم براي تقويت توانايي دفاع هوايي انجام خواهيم داد.
رئيس پنتاگون ادامه داد: روسيه سعي مي کند نيروي هوايي خود را وارد اين مبارزه کند. آنها تاکنون اين کار را نکرده‌اند، زيرا دفاع هوايي اوکراين بسيار مؤثر بوده است. اين در حالي است که مارک ميلي رئيس ستاد مشترک ارتش آمريکا روز سه شنبه در سخناني تاکيد کرد: «روسيه باخته است. آنها از نظر راهبردي، عملياتي و تاکتيکي باخته اند و بهاي گزافي را در ميدان نبرد مي پردازند.»
فشار به متحدين و اوکراين
به نوشته واشنگتن پست، مقام‌هاي آمريکايي همزمان با ارسال تسليحات و کمک‌هاي ديگر از ايالات متحده و شرکاي آنها به اوکراين، مسئولان کي‌يف را تحت فشار قرار داده‌اند تا دستاورهاي مهمي در ميدان جنگ کسب کنند. پوليتيکو هم مي نويسد که مقامات امنيتي بيش از 50 کشور که در بروکسل براي هماهنگي در زمينه کمک به کي‌يف گرد آمده بودند، درباره ارائه توپخانه، مهمات و تجهيزات زرهي بيشتر به اوکراين - به ويژه دفاع هوايي در بحبوحه نگراني‌ها درباره جنگنده‌هاي روسي- گفتگو کردند.
پولتيکو با استراتژيک خواندن قدرت هوايي روسيه مي‌نويسد که مسکو در فکر يک حمله برق‌آسا از زمين و آسمان به اوکراين است؛ آمريکا در اين شرايطي متحدين غربي را براي افزايش حمايت از کي ‌يف تحت فشار گذاشته است.
زمان محدود کي‌يف
فارغ از ژست‌هاي ژنرال‌هاي ناتو ، در واشنگتن گفته مي‌شود که «اوکراين فرصت زيادي براي پس گرفتن اراضي‌اش از روسيه تا قبل از اتمام کمک‌هاي تسليحاتي آمريکا و غرب ندارد.» يکي از اعضاي ارشد دولت جو بايدن، رئيس‌جمهور آمريکا به واشنگتن پست گفته است: «ما سعي داريم تا به آنها بفهمانيم که نمي‌توانيم براي هميشه باشيم.»
بايدن در ظاهر و به صورت عمومي متعهد شده است که «تا زماني که براي شکست روسيه لازم باشد» از کي‌يف حمايت کند. با اين حال، بر اساس گزارش واشنگتن پست اين موضع با ميزان منابعي که واشنگتن توانايي ارسال آن را دارد، هماهنگ نيست.اين روزنامه به تغيير روحيه در مجلس نمايندگان ايالات متحده اشاره کرد، جايي که اکثريت جمهوري خواه به نظر مي‌رسد به طور فزاينده‌اي نسبت به سياست کمکي بايدن در اوکراين شک دارند. همچنين به خستگي در اروپا به عنوان يکي ديگر از تهديدهاي کليدي براي کي‌يف اشاره شده، زيرا کشورها با قيمت‌هاي بي ثبات انرژي و تورم افسارگسيخته دست و پنجه نرم مي‌کنند.
نکته اينجاست که نظرسنجي مشترک خبرگزاري آسوشيتدپرس و مرکز تحقيقاتي «نورک» نشان مي‌دهد که 48 درصد از شرکت‌کنندگان در اين نظرسنجي با ارسال سلاح به اوکراين موافق هستند، اما اين آمار نسبت به ماه مه سال گذشته 12 درصد کاهش يافته است. 
همچنين اين نظرسنجي نشان داد که مردم آمريکا درباره تخصيص مستقيم بودجه دولتي به اوکراين اختلاف دارند. موافقين و مخالفين اين امر به ترتيب 38 و 37 درصد هستند و 23 درصد از شرکت‌کنندگان هنوز موضع مشخصي ندارند. اين نظرسنجي همچنين نشان داد که 19 درصد از مردم آمريکا به توانايي جو بايدن، رئيس‌جمهوري اين کشور در رسيدگي به وضعيت اوکراين اعتماد کامل دارند، اما 43 درصد تقريبا هيچ اعتمادي ندارند و 37 درصد تنها تا حدي به اين توانايي باور دارند.
در عين حال هنوز 63 درصد از مردم آمريکا با تحريم اقتصادي روسيه موافقند، اما اين آمار هم نسبت به ماه مه سال گذشته هشت درصد کاهش يافته است. واشنگتن پست در ادامه آورده است که ارتش اوکراين احتمالا تا تابستان فرصت دارد تا پيش از اتمام بسته تسليحاتي فعلي آمريکا، پيشرفت کند.
به گزارش واشنگتن پست، مقامات ارشد ايالات متحده موضع دولت بايدن را به رهبري اوکراين منتقل کرده‌اند. منابع گفتند که گاهي متقاعد کردن کي‌يف براي اتخاذ روش مورد نظر واشنگتن دشوار بوده است. يکي از نمونه‌هاي ذکر شده، رفتار ارتش اوکراين در آرتيوموفسک (که اوکراين آن را باخموت مي‌نامد) بود، جايي که نيروهاي کي‌يف به آن چسبيده‌اند، حتي زماني که مقامات آمريکايي به آنها گفته‌اند که ارزش قرباني کردن ندارد. اين روزنامه نوشت: رئيس جمهور ولوديمير زلنسکي «اهميت نمادين» براي اين شهر قائل است.
کد مطلب: 189536
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *