۰
چهارشنبه ۳ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۲۲:۱۵
اميرعبداللهيان به ديدار مقامات عراقي رفت

سفر به بغداد با سوژه ميانجي‌گري براي تهران

عراق درباره ايران با آمريکا و عربستان چانه‌زني کرده است
در جريان چانه زني اميرعبداللهيان و فواد حسين ، وزير امور خارجه کشورمان ضمن پاسداشت شهادت سردار سليماني و ابومهدي المهندس و همراهانشان ، با اشاره به اقدامات حقوقي جامع  ايران و عراق، خواستار تسريع در نهايي شدن اين پرونده و محاکمه مجرمان اين ترور ضدانساني شد.
سفر به بغداد با سوژه ميانجي‌گري براي تهران
گروه سياسي: در جريان چانه زني اميرعبداللهيان و فواد حسين ، وزير امور خارجه کشورمان ضمن پاسداشت شهادت سردار سليماني و ابومهدي المهندس و همراهانشان ، با اشاره به اقدامات حقوقي جامع  ايران و عراق، خواستار تسريع در نهايي شدن اين پرونده و محاکمه مجرمان اين ترور ضدانساني شد.
به گزارش مردم سالاری آنلاین،اميرعبداللهيان اشتراکات ايران با جمهوري عراق را اشتراکاتي استراتژيک دانسته و اظهار اميدواري کرد سند همکاري هاي امنيتي دو کشور هرچه سريعتر نهايي شده و ابراز اميدواري کرد کميسيون عالي همکاري هاي اقتصادي دو کشور به زودي برگزار شود.
وزير خارجه کشورمان فعاليت‌هاي برخي گروهکهاي جدايي طلب و تروريستي در شمال عراق را غيرقابل قبول دانسته و از تلاش‌هاي طرف عراقي براي حل اين مساله قدرداني نمود.
وي ظرفيت‌هاي بالاي اقتصادي و تعاملات تجاري دو کشور را گسترده و با اهميت دانست و ابراز اميدواري کرد مسايل مربوط به مطالبات تجاري ايران به زودي و به صورت کامل مرتفع شود.
اميرعبداللهيان روند همکاري هاي مرزي و به ويژه موضوعات حقوقي اروند رود و مساله لايروبي و ساير مسايل مربوطه بر اساس معاهده 1975 را روندي مثبت و سازنده توصيف نمود.
فواد حسين، وزير خارجه عراق نيز در اين مذاکرات، ضمن تاکيد بر عزم عراق بر نهايي سازي محاکمه عوامل ترور سردار سليماني و شهيد ابومهدي المهندس، بر اين نکته تاکيد کرد که دولت عراق بر اساس قانون اساسي، هيچ اجازه اي براي استفاده از سرزمين کشورش جهت تهديد همسايگان نمي‌دهد.
وزير خارجه عراق، با اشاره به مذاکرات اخيرش با واشنگتن جهت استفاده از معافيتهاي بانکي و تجاري، بر عزم دولت عراق بر تسهيل مراودات تجاري و بانکي با ايران تاکيد نمود.
در ادامه مذاکرات، برخي موضوعات کنسولي و سرکنسولگري هاي ايران در عراق، طرح و توافقات لازم براي تسهيل امور مربوطه حاصل شد.
کنايه به گروسي
حسين اميرعبداللهيان، وزير خارجه ايران در نشست خبري مشترک با فواد حسين، همتاي عراقي خود در بغداد گفت که اشتراکات زيادي ميان مردم ايران و عراق وجود دارد و ما ملتي واحد در دو جغرافياي مستقل هستيم.
وي گفت که ايران همواره به حاکميت عراق احترام مي‌گذارد و از ثبات و امنيت اين کشور حمايت مي‌کند.
امير عبداللهيان تاکيد کرد: ما بر اين باوريم که دولت عراق قصد ندارد خاک اين کشور سکويي براي حمله به کشورهاي همجوار از جمله ايران باشد. عراق مصمم است منبعي براي تهديد عليه جمهوري اسلامي ايران نباشد.
وزير خارجه کشورمان گفت که بر لزوم تسريع در روند تحقيقات ويژه در پرونده ترور شهيد سليماني توافق کرديم.
وي گفت که از ديپلماسي و گفت‌وگو در پرونده هسته اي و رسيدن به توافقي قوي و پايدار استقبال مي‌کنيم.
وزير خارجه کشورمان گفت که اظهارات آمريکايي‌ها در خصوص پرونده هسته‌اي متناقض است و در صورت شکست مذاکرات ما آماده طرح جايگزين هستيم.
اميرعبداللهيان همچنين گفت که تهران براي تقويت روابط خارجي خود با عربستان و مصر تلاش مي‌کند.
وي گفت که از نقش عراق در تداوم و تقويت گفت‌وگوهاي منطقه‌اي استقبال مي‌کنيم.
امير عبداللهيان همچنين تاکيد کرد که قدرت و ثبات و امنيت عراق بخشي از امنيت ايران است.
وي گفت: از مصوبه پارلمان عراق مبني بر اخراج نيروهاي بيگانه از اين کشور استقبال مي‌کنيم.
اميرعبداللهيان همچنين گفت: گفت‌وگوهاي مهمي در چارچوب کميته مشترک امنيتي ميان ايران و عراق انجام داديم
وزير امور خارجه با بيان اين که هيات آژانس به زودي به تهران سفر خواهد کرد، گفت: اميدواريم گروسي با نگاه فني و  به دور از هيجانات سياسي نسبت به حل و فصل موضوعات با همکاران ما در سازمان انرژي اتمي به جمع بندي و توافق برسد.
وي تاکيد کرد: ايران هيچ گاه به دنبال دستيابي به سلاح هسته‌اي و بمب اتمي نبوده و نخواهد بود و فتواي مقام معظم رهبري، امام خامنه اي نيز بر اين موضوع تاکيد دارد.
مذاکره بغداد با واشنگتن درباره تحيرم هاي ايران
وزير خارجه عراق سفر اميرعبداللهيان به اين کشور را بسيار مهم توصيف کرد. به گزارش الميادين، فواد حسين، وزير خارجه عراق در نشست خبري مشترک با حسين اميرعبداللهيان، وزير خارجه ايران در بغداد گفت که سفر امير عبداللهيان به عراق بسيار مهم است.
وي گفت که در ديدار با امير عبداللهيان به مسائل امنيتي به ويژه مساله مرزها پرداختيم.
فواد حسين گفت که قانون اساسي عراق واضح و روشن است و اجازه استفاده از خاک عراق براي حمله به کشورهاي همجوار را نمي‌دهد.
فواد حسين همچنين تاکيد کرد که رسيدن تهران و واشنگتن به تفاهم درخصوص مساله هسته اي امري مهم است. وي گفت که در سفرش به واشنگتن درخصوص تحريم‌هاي آمريکا عليه ايران رايزني کرده است.
مذاکره با نخست وزيرعراق
وزير خارجه ايران در ادامه ديدار از عراق، روز چهارشنبه با محمد سوداني، نخست وزير عراق ديدار و گفت‌وگو کرد. حسين اميرعبداللهيان در اين ملاقات  موضوعات مهم دوجانبه  و منطقه اي و بين المللي را با نخست وزير عراق مورد گفت‌وگو قرار داد.
تاکيد بر لزوم پرداخت مطالبات بانکي ايران، حفظ و کنترل مرز و ضرورت اعمال حاکميت کامل عراق در جلوگيري از هرگونه تحرکات تهديد آميز عليه ايران، تقويت خطوط مواصلاتي و حمل ونقل ، برگزاري دور بعدي نشست کميته عالي مشترک و نهايي سازي سند جامع همکاري از موضوعات مهم مطروحه از سوي اميرعبداللهيان بود.
نخست وزير عراق نيز با تقدير از نقش دايمي ايران در حمايت از عراق، بر آمادگي کشورش جهت اجرايي کردن توافقات انجام شده در ديدارش از ايران تاکيد نمود.
سوداني گفت: عراق همچنان به نقش خود در برقراري آرامش منطقه و کمک به تقويت عنصر گفت‌وگو در تحولات منطقه‌اي ادامه مي‌دهد.
دعوت رئيس جمهوري عراق به تهران
«عبداللطيف جمال رشيد» رئيس جمهوري عراق از سوي آيت الله «سيد ابراهيم رئيسي» رئيس جمهوري اسلامي ايران براي سفر به تهران دعوت شد.
به گزارش ايرنا به نقل از رسانه‌هاي عراق، دفتر رياست جمهوري اين کشور امروز (چهارشنبه) در بيانيه اي اعلام کرد که دعوتنامه آيت الله رئيسي امروز در جريان ديدار «حسين اميرعبدالهيان» وزير امور خارجه ايران به رئيس جمهور عراق تحويل شد.
در اين بيانيه آمده است که «عبداللطيف جمال رشيد» رئيس جمهور عراق نيز قول داد که اين سفر در اسرع وقت انجام خواهد شد.
تاکيد رشيد بر نقش ايران و عراق در حل مسائل منطقه
رئيس جمهور عراق در ديدار با وزير امور خارجه ايران با اشاره به اينکه برقراري امنيت مستلزم همکاري همه کشورهاي منطقه است، افزود: عراق و ايران دو کشور همسايه هستند و روابط تاريخي و پيوندهاي مشترکي با هم دارند و مي‌توانند در توسعه امنيت و ثبات در منطقه سهيم باشند و براي تشويق به گفت و گو و تنش‌زدايي جهت حل مشکلات و مسائل منطقه‌اي و بين المللي نقش داشته باشند.
رشيد با اشاره به ضرورت هماهنگي و رايزني در مورد موضوعات مورد علاقه مشترک به نحوي که منافع ملت‌هاي عراق و ايران و ساير مردم منطقه را تامين کند، اهميت ارتباط و تبادل نظر و ديدگاه‌ها بين مسئولان دو کشور براي مقابله با تهديدهاي تروريسم و افراط گرايي را ضروري دانست.
رئيس جمهور عراق از مواضع جمهوري اسلامي و ايستادگي آن در کنار مردم عراق براي مقابله با سياست‌هاي رژيم ديکتاتور صدام و حمايت از کُردهاي عراق پس از کشتارهاي حلبچه و الانفال و آنچه در پي جنگ با تروريست‌هاي داعش رخ داد، قدرداني کرد.
ايران علاقمند به تحکيم روابط دوجانبه است
وزير امور خارجه ايران نيز با اشاره به اينکه موضع جمهوري اسلامي ايران در حمايت از تلاش‌هاي عراق براي تحکيم امنيت و ثبات اين کشور است، افزود: جمهوري اسلامي ايران علاقه‌مند به تحکيم روابط مشترک بين دو کشور و تداوم پيوندهاي تاريخي روابط بين دو ملت همسايه به نحوي که در خدمت همکاري و هماهنگي مشترک باشد، است. حسين اميرعبدالهيان افزود: ايران براي مقابله با طوفان‌هاي شن اهتمام دارد و انتظار مي‌رود ايران در تابستان سال آينده يک کنفرانس با حضور وزيران کشورهاي منطقه به منظور بررسي راه‌هاي مقابله با طوفان‌هاي شن برگزار کند.
وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران که براي ديدار با مقامات بلندپايه عراقي به بغداد سفر کرده است، پيش از ظهر امروز با فواد حسين همتاي عراقي خود ديدار کرده بود.
کد مطلب: 190101
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *