۰
چهارشنبه ۳ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۲۲:۳۰
غرب نگران تعليق مشارکت روسيه در پيمان استارت شده است

گارد اتمي کرملين براي غرب

مدودف:روسيه با هر وسيله‌اي از جمله سلاح هسته‌اي از خود دفاع مي‌کند
خبرگزاري رويترز با اشاره به تصميم «ولاديمير پوتين» رئيس جمهوري روسيه براي تعليق معاهده کنترل تسليحات هسته‌اي بين مسکو و واشنگتن موسوم به پيمان استارت جديد،نوشت: به نظر مي‌رسد تعليق اين معاهده، تهديد رقابت هسته‌اي را افزايش مي‌دهد.
گارد اتمي کرملين براي غرب
گروه بين‌الملل: خبرگزاري رويترز با اشاره به تصميم «ولاديمير پوتين» رئيس جمهوري روسيه براي تعليق معاهده کنترل تسليحات هسته‌اي بين مسکو و واشنگتن موسوم به پيمان استارت جديد،نوشت: به نظر مي‌رسد تعليق اين معاهده، تهديد رقابت هسته‌اي را افزايش مي‌دهد.
به گزارش مردم سالاری آنلاین،رويترز در ادامه مي‌نويسد که آخرين معاهده باقي مانده که سلاح‌هاي هسته‌اي آمريکا و روسيه را محدود مي‌کرد؛ حتي تا قبل از اعلام ولاديمير پوتين براي تعليق عضويت کشورش در پيمان استارت جديد در معرض خطر جدي قرار داشت . اکنون به نظر مي‌رسد که امکان بازگرداندن اين پيمان وجود ندارد؛ موضوعي که خطر رقابت هسته‌اي جديد را به موازات جنگ اوکراين افزايش داده است و هيچ يک از طرف‌ها نمي‌توانند بر چارچوب ثابت و قابل پيش بيني تکيه کنند که توافقات هسته‌اي پي در پي در بيش از 50 سال گذشته فراهم کرده‌اند. تحليلگران مسائل امنيتي مي‌گويند که تعليق اين پيمان مي‌تواند محاسبات ظريفي را که زيربناي بازدارندگي متقابل بين دو کشور را تشکيل مي‌داد، پيچيده تر کند و در عين حال قدرت‌هاي ديگري مانند چين، هند و پاکستان را ترغيب به ايجاد زرادخانه‌هاي هسته‌اي خود کند.
پيام تند مدودف
معاون رئيس شوراي امنيت روسيه اعلام کرد که مسکو با هر ابزاري از جمله سلاح هسته‌اي از خود دفاع خواهد کرد.
خبرگزاري تاس به نقل از مطلب امروز کانال تلگرام ديميتري مدودف نوشت: براي همه قدرت‌ها روشن است که اگر آمريکا بخواهد روسيه را شکست دهد، به سمت درگيري در مقياس جهاني پيش رفته و حق داريم با هر سلاحي از جمله هسته‌اي از خود دفاع کنيم.
مدودف با اشاره به تصميم ديروز ولاديمير پوتين، رئيس جمهوري روسيه، در تعليق مشارکت اين کشور در پيمان «استارت جديد» نوشت: اين تصميم مدت‌ها به تعويق افتاده بود. من سال پيش به آن اشاره کردم.
به زعم مدودف، تصميم ديروز که به دليل «اعلان جنگ آمريکا و ديگر کشورهاي عضو ناتو عليه روسيه» اتخاذ شده، پيامدهاي گسترده اي براي جهان و به خصوص آمريکا خواهد داشت.
نگراني اتحاديه اروپا
«جوسپ بورل» بامداد چهارشنبه با صدور بيانيه‌اي که يک نسخه آن در تارنماي اتحاديه اروپا منتشر شد، گفت: ‌اتحاديه اروپا از اعلام رئيس جمهوري روسيه مبني بر تعليق اجراي تعهدات در پيمان استارت جديد ابراز تأسف مي‌کند. وي افزود: اتحاديه اروپا بيشترين اهميت را براي پيمان استارت جديد قائل است و آن را کمکي حياتي به امنيت بين المللي و اروپايي مي‌داند.
مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا عنوان کرد: معاهده استارت جديد با افزايش قابليت پيش‌بيني و اعتماد ميان دو کشور داراي سلاح هسته‌اي (روسيه و آمريکا)، رقابت استراتژيک را محدود کرده و ثبات راهبردي را افزايش مي‌دهد. وي افزود: اما تعليق اين معاهده يا انقضاي آن بدون توافق بعدي مناسب، ساختار امنيتي اروپا را تضعيف مي‌کند و به طور قابل ملاحظه‌اي تلاش‌ها در زمينه کنترل تسليحات را به عقب مي‌اندازد، که به نفع هيچ يک از کشورهاي عضو استارت جديد و کشور ديگري نيست. بورل از روسيه خواست «تا با تسهيل بازرسي‌ در خاک روسيه و مشارکت در نهاد اجراي اين معاهده، ، در چارچوب زماني تعيين‌شده، به تعهدات خود بر اساس معاهده عمل کند.»
پوتين روز سه شنبه تقريباً يک سال پس از حمله به اوکراين، در يک سخنراني مهم گفت که کشورش معاهده استارت جديد را کنار نمي‌گذارد اما آن را تعليق مي‌کند. اين توافق که در سال 2010 امضا شد، تعداد کلاهک‌هاي هسته‌اي راهبردي مستقر شده روسيه و آمريکا را محدود مي‌کند. پوتين گفت که روسيه تنها زماني گفتگو بر سر اين پيمان را از سر مي‌گيرد که تسليحات هسته‌اي فرانسه و انگليس نيز مورد توجه قرار گيرد اما به گفته تحليلگران اين شرط پوتين عملي نيست زيرا واشنگتن با آن مخالفت مي‌کند و مستلزم بازنويسي کامل اين پيمان است. کارشناسان هسته‌اي مي‌گويند در اين پيمان شرطي وجود ندارد که به موجب آن يکي از دو طرف بتوانند مشارکت خود را به حالت «تعليق» در آورند و آنها فقط يک گزينه دارند و آن خروج از پيمان است.
به نوشته اين رسانه، بر اساس گزارش فدراسيون دانشمندان آمريکايي، تخمين زده مي‌شود که روسيه در مجموع 5 هزار و 977 و آمريکا 5 هزار 428 کلاهک هسته‌اي دارد.
پوتين که تصميم خود را براي تعليق پيمان استارت جديد را موجه مي‌داند گفته است درخواست واشنگتن درباره حق بازرسي از سايت‌هاي هسته‌اي روسيه، بر اساس مفاد اين پيمان، درحالي که ناتو به اوکراين براي حمله به آن‌ها کمک مي‌کند، «غيرمنطقي» است.
به نظر مي‌رسد رئيس جمهوري روسيه به حملات اوکراين در ماه دسامبر به فرودگاه «انگلس» نزديک شهر ساراتوف، در 730 کيلومتري جنوب شرقي مسکو اشاره داشت که هواپيماهاي بمب افکن استراتژيک روسيه مستقر هستند.
براساس اين گزارش، پوتين بدون ارائه مدرک گفته است که متخصصان ناتو، هواپيماهاي بدون سرنشين را براي انجام اين حملات «تجهيز و مدرن کرده‌اند».
جيمز کامرون عضو پروژه هسته‌اي اسلو، گفت که اگر استارت جديد کنار گذاشته شود، اين به منزله بازگشت به گمانه زني‌ها در دوران جنگ سرد درمورد توانايي‌ها و نيات کشورهاي دشمن خواهد بود.
اين کارشناس در يک مصاحبه تلفني گفت: بنابراين شما يک بي ثباتي بزرگ را در روابط دو طرف خواهيد داشت که در آن هر يک از آنها بر اساس بدترين سناريو عمل خواهند کرد و سامانه‌ها و برنامه‌هاي دقيق تري را براي استفاده از آنها اضافه مي‌کنند، و اين در نهايت منجر به وضعيت بسيار ناپايدارتر بين دو طرف خواهد شد و خطر بيشتري براي نوعي از استفاده هسته‌اي خواهد بود.
در بخش پاياني اين گزارش تاکيد شده است: در صورتي که پيمارت استارت جديد نابود شود، يا دو طرف نتوانند آن را قبل از انقضاي آن در فوريه 2026 تمديد کنند، اين به منزله پايان بيش از نيم قرن پيمان کنترل تسليحات بين دو طرف خواهد بود و سيگنالي را به ديگر طرف‌هاي موجود و قدرت‌هاي هسته‌اي احتمالي ارسال خواهد کرد.
کد مطلب: 190102
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *