۰
جمعه ۵ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۲۲:۱۵
هليکوپتر هلال احمر،در خدمت سفرهاي تشريفاتي مسئولان!

حاشيه‌هاي سانحه هليکوپتر حامل وزير ورزش و همراهان

سانحه سقوط هليکوپتر حامل وزير ورزش و جوانان و همراهان در استان کرمان که موجب کشته شدن يک نفر و زخمي شدن تعدادي ديگر شد، بازتاب گسترده اي در شبکه‌هاي اجتماعي و بين مردم داشت؛ چراکه از يک سو انتقادها درباره سفرهاي استاني پرتشريفات وزراي دولت را دوباره زنده کرد و از سوي ديگر استفاده از امکانات هلال احمر براي سفرهاي استاني دولت را با انتقادات فراواني مواجه ساخت.
حاشيه‌هاي سانحه هليکوپتر حامل وزير ورزش و همراهان
گروه سياسي: سانحه سقوط هليکوپتر حامل وزير ورزش و جوانان و همراهان در استان کرمان که موجب کشته شدن يک نفر و زخمي شدن تعدادي ديگر شد، بازتاب گسترده اي در شبکه‌هاي اجتماعي و بين مردم داشت؛ چراکه از يک سو انتقادها درباره سفرهاي استاني پرتشريفات وزراي دولت را دوباره زنده کرد و از سوي ديگر استفاده از امکانات هلال احمر براي سفرهاي استاني دولت را با انتقادات فراواني مواجه ساخت.
به گزارش مردم سالاری آنلاین،سفر حميد سجادي وزير ورزش و جوانان به استان کرمان به منظور شرکت در گردهمايي مديران کل ورزش و جوانان استان‌هاي سراسر کشور صورت گرفت که طي روزهاي دوم تا چهارم اسفند ماه برگزار شد. برنامه ديگر وزير ورزش و جوانان در استان کرمان، افتتاح سالن ورزشي گوهر روش سيرجان و همچنين بازديد در برخي امکانات ورزشي در برخي شهرهاي استان بود. اما بعدازظهر پنجشنبه بالگرد هلال احمر کرمان حامل وزير در سفر به شهرستان بافت حين نشستن در يک ورزشگاه سقوط کرد و اين حادثه 18 مصدوم (سرنشين و کادر پروازي) برجاي گذاشت. در اين هليکوپتر علاوه بر وزير و همراهان، نماينده بافت در مجلس و چند خبرنگار هم حضور داشتند. محمد اميرخاني معاون امداد و نجات جمعيت هلال احمر استان کرمان در گفتگو با ايرنا گفت: اين بالگرد از ارتفاع 10 تا 15 متري حين فرود دچار سانحه شد و بالگرد سقوط کرد. اسماعيل احمدي مشاور وزير و مديرکل دفتر وزارتي در اين سانحه به علت شدت صدمه جان باخت. ظهر جمعه مديرکل روابط عمومي وزارت ورزش و جوانان آخرين وضعيت وزير ورزش و ساير مصدومان سانحه سقوط بالگرد در کرمان را تشريح کرد.
محسن معتمدکيا که از مصدومان سانحه بالگرد وزير ورزش در بافت کرمان بود، در گفت‌وگو با برنامه تلويزيوني ورزش و مردم درباره اين حادثه گفت: همراه با وزير ورزش روز چهارشنبه پس از جلسه هئيت دولت راهي سيرجان شديم و پس از بازديدهايي که صورت گرفت، ساعت يک و نيم صبح به کرمان رسيديم و صبح ديروز اجلاس سراسري مديران کل ورزش و جوانان کشور برگزار شد و پس از آن بر اساس برنامه قرار بود براي بازديد از پروژه‌هاي ورزشي به چند شهرستان سر بزنيم. ابتدا به شهر راور رفتيم و وزير در جمع مردم اين شهر هم حضور پيدا کرد و پس از آن راهي بافت شديم که در دقايق آخر بالگرد در هنگام فرود دچار نقص فني شد و ديدم که دو محافظ ايستادند و پس از آن چيزي يادم نمي‌آيد تا اينکه در بيمارستان بافت به هوش آمدم. مديرکل روابط عمومي وزارت ورزش و جوانان درباره آخرين وضعيت حميد سجادي، وزير ورزش نيز اضافه کرد: ما و وزير در اتاق‌هاي متفاوتي هستيم و دسترسي به بخش آي.سي.يو نداريم. اما دقايقي پيش با دوستاني که با اتاق مسئولان سرکشي مي‌کنند، به صورت تلفني صحبت کردم، حال وزير از ديشب بهتر شده و همه چيز تحت کنترل است. وي درباره وضعيت علي جوادي، مديرکل ورزش و جوانان استان تهران که گفته مي‌شود دچار ضايعه نخاعي شده هم گفت: ضايعه نخاعي برآورد اوليه بود و اينطور نيست. او به هوش آمده و وضعيت خوبي دارد.  اما آنچه در شبکه‌هاي اجتماعي بسيار حاشيه ساز شده بود، استفاده از هليکوپتر هلال احمر براي سفر وزير ورزش و جوانان بود؛ اتفاقي که البته پيش از اين هم براي ساير دولتمردان، چه در اين دولت و چه در دولتهاي قبل هم صورت گرفته بود. اين درحاليست که هلال احمر با کمبود ناوگان مواجه است و استفاده از اين ناوگان محدود براي مقاصدي غير از مقاصد امدادي، علاوه بر هزينه زا بودن، مي‌تواند فرسودگي اين ناوگان پر سن و سال را تسريع کند.
هليکوپتر حامل وزير از نوع ميل 170 بود که ساخت شوروي سابق است و اين نوع هليکوپتر براي نخستين بار در سال 1975 به پرواز درآمده است. کل هليکوپترهاي هلال احمر، 24 فروند بود که 20 فروند از آنها براي امور امدادي مورد استفاده قرار مي‌گرفت و حالا يک فروند آن هم کم شده است.
هليکوپترهاي هلال‌احمر در مشهد، کرمان، قم، تهران و زاهدان به صورت ثابت و در 365 روز از سال مستقر است که علت اين مهم به دليل دوري مسافت اين شهرها است که در صورت جابه‌جايي، هزينه پرواز زيادي را به هلال‌احمر تحميل مي‌کند. در ساير استانها هليکوپترها به صورت چرخشي فعاليت مي‌کنند بطوريکه مثلا در برخي از استان‌هاي نزديک از جمله زنجان، قزوين، کردستان و کرمانشاه و ديگر استان‌ها مشترک بوده و در طول ماه 15 روز در مرکز استان مستقر مي‌شود. دو ماه پيش پيرحسين کوليوند رئيس جمعيت هلال احمر در گفت و گو با خبرگزاري برنا درباره وضعيت خريد هليکوپتر از ساير کشورها گفته بود: ما در کشور بالگرد کم داريم اما تا منابع تامين نشود توان خريد را نخواهيم داشت. پيشنهاد داريم در بودجه سال 1402 با کمک دولت و مجلس تعدادبالگرد مورد نياز را تهيه کنيم. در حال حاضر 50 فروند بالگرد در کشور نياز داريم اما اگر بتوان سالي 5 تا 10 عدد خريداري کنيم نيز مطلوب است.
اين که چرا با وجود اين کمبودها از هليکوپترهاي هلال احمر براي سفرهاي استاني مسئولان استفاده مي‌شود پرسشي بي پاسخ است.
اما هزينه هر پرواز هليکوگترها هم بسيار بالاست که استاده از آن براي سفرهاي غيرضروري توجيهي ندارد. سه سال پيش سيدعلي خميسي مدير کل مرکز امداد هوايي امداد و نجات هوايي هلال‌احمر با بيان اينکه مردم با توجه به هزينه‌هاي بسيار پروازي براي بالگردها بايد نسبت به درخواست در اين حوزه اقدام کنند، گفته بود: «هر يک ساعت پرواز بالگرد و نگهداري آن هزينه 40 ميليون توماني به کشور تحميل مي‌کند از اين رو در صورتي که امکان امدادرساني زميني وجود دارد مردم نبايد درخواست امداد هوايي کنند.» البته پس از سه سال با توجه به سير صعودي دلار و افزايش تورم، قطعا هزينه هر يک ساعت پرواز هليکوپتر امداد بيشتر هم شده؛ اما پرسش مشخص اين است که چرا در شرايطي که اين انتظار وجود دارد که مردم اگر امکان امدادرساني زميني وجود دارد، امداد هوايي درخواست نکنند، چرا مسئولان براي سفر تشريفاتي مي‌توانند از هليکوپتر امداد استفاده کنند؟! آن هم براي سفر فاقد اولويتي همچون بازديد از امکانات ورزشي يک شهر کوچک که امکان سفر زميني به آن هم وجود داشت. از سوي ديگر اعتمادآنلاين انتقادات برخي از کاربران فضاي مجازي بعد از حادثه سقوط بالگرد هلال‌احمر حامل وزير ورزش و جوانان را بازنشر کرد که در برخي از آنها آمده است:
با چه مجوزي وزير ورزش از هلي کوپتر متعلق به سازمان هلال احمر استفاده کرده است؟ رئيس سازمان هلال احمر بايد پاسخگو باشد./هيچ دليل امنيتي و اضطراري براي استفاده از بالگرد هلال احمر براي حمل و نقل وزير ورزش وجود نداشته و ايشان و همراهانش، شخصا ضامن هستند./چرا بايد هليکوپتر هلال احمر در اختيار وزير ورزش باشه؟! وزير ورزش چه کار ضروري و مهمي مي‌تونه داشته که بايد هليکوپتر بره سفر؟!/هليکوپتري که سانحه داد Mi-171 روسي بود دستکم 18 ميليون دلار قيمت داشت استفاده از آن براي افتتاح پروژه درجه سه جز تبليغات چه دليلي داشت؟  چرا با ماشين نرفتند؟
کد مطلب: 190243
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *