۰
يکشنبه ۷ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۲۲:۱۵
جديدترين اظهار نظرها پيرامون ماجراي مسموميت سريالي دانش‌آموزان

مسموميت براي محروميت دختران از تحصيل!

چندي پيش وزير آموزش و پرورش گفته بود که بخش اعظم اين مشکل ناشي از شايعاتي است که مردم و دانش‌آموزان را دچار ترس کرده است
مسموميت سريالي دانش آموزان که از شهرقم شروع شد و طي دو ماه اخير در شهرهاي ديگر هم مشاهده شد، بعد از اينکه وزير آموزش و پرورش، بخش اعظم آن را «شايعات» دانست، مشخص شده که واقعي و عمدي است!
مسموميت براي محروميت دختران از تحصيل!
گروه سياسي - فخري سادات مسچي: مسموميت سريالي دانش آموزان که از شهرقم شروع شد و طي دو ماه اخير در شهرهاي ديگر هم مشاهده شد، بعد از اينکه وزير آموزش و پرورش، بخش اعظم آن را «شايعات» دانست، مشخص شده که واقعي و عمدي است!
به گزارش مردم سالاری آنلاین،اين موضوع روز گذشته معاون تحقيقات و فناوري وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشکي کشور تصريح کرد که پس از مسموميت چندين‌باره دانش‌آموزان در مدارس قم، مشخص شد «افرادي دوست داشتند که تمام مدارس بخصوص مدارس دخترانه تعطيل شوند». اين موضوع باعث شد که رئيس کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي با بيان اين‌که وجود اراده و فکر پليدي پشت ماجراي مسموميت دانش آموزان دختر خطر مهمي است، گفت که کميسيون آموزش جلسه‌اي با حضور وزراي بهداشت و آموزش و پرورش و اطلاعات در اين باره تشکيل مي‌دهد.
شروع اين ماجرا به 9 آذر 1401 باز مي‌گردد وقتي که براي اولين‌بار در هنرستان دخترانه‌ي نور قم 18 دانش‌آموز دچار مسموميت و با اورژانس به مراکز درماني منتقل شدند. اين اتفاق به صورت متوالي در مدارس مختلف ادامه پيدا کرد. سه‌شنبه 22 آذر ماه در هنرستان نور 51 نفر مسموم و راهي بيمارستان شدند، اين حادثه براي دومين بار در اين مدرسه اتفاق افتاد.
از صحبت‌هاي فرماندار قم با يکي از مسمومين که حالش بدتر بود، مشخص شد که ابتدا درد شديدي را درپاي خود حس کرده اما بعد از يک روز با کمک گرفتن از ديگران، مي‌توانست راه برود. طبق گفته‌ي دانش‌آموزان بوي گاز و علائم آن مانند قبل بود و با تنفس، پس از ايجاد سوزش در حلق و بيني و تنگي نفس، پاها و در برخي موارد دست‌ها بي‌حس شده‌اند.
نکته‌ جالب توجه اينکه تمام اين مسموميت‌ها در مدارس دخترانه‌ قم اتفاق افتاده بود تا اعلام مورد جديد در سه‌شنبه 25 بهمن که براي اولين بار در يکي از مدارس راهنمايي دو شيفته‌ي پسرانه‌ي قم، دانش‌آموزان دچار مسموميت شدند.
اين ماجرا اگرچه باعث نگراني‌هاي بسياري در قم شده بود اما از زماني بالا گرفت که وزير آموزش و پرورش بعد از نزديک به دوماه در اين خصوص اظهارنظر کرد و  در حاشيه جلسه 26 بهمن هيات دولت در جمع خبرنگاران درباره مسموميت ادامه‌دار دانش‌آموزان در قم و تهران اظهار داشت: بخش اعظم اين مشکل ناشي از شايعاتي است که مردم و دانش‌آموزان را دچار ترس کرده است.
وي همچنين خبر داد: از مراجع ذي‌صلاح گزارش گرفتيم و گفتند مشکلي وجود ندارد. در تعدادي از مدارس اين بو احساس شده بود که تعدادي از دانش‌آموزان به بيمارستان‌ رفتند. برخي از آن‌ها چون داراي بيماري‌هاي زمينه‌اي بودند پزشکان آن‌ها را نگه داشتند. اين موضوع اکنون بيشتر تحت تاثير شايعات است. رسانه‌ها کمک کنند تا شايعات از بين برود و مدارس به ادامه فعاليت بپردازند. وزير بهداشت هم خبر دادند که مشکلي نيست و دانش‌آموزان مي‌توانند در مدارس حضور پيدا کنند. البته خبر نهايي را هم امروز اعلام خواهند کرد.
اين در حالي بود که گزارش‌هاي مختلفي از اين موضوع در رسانه‌ها منتشر شده و معلوم بود که ماجرا به اين سادگي نيست و متاسفانه وزير آموزش و پرورش يا مجموعه دولت مي‌خواهند با پاک کردن صورت مساله ماجرا را ناديده بگيرند!
در روزي که اين اظهارنظر از سوي وزير آموزش و پرورش منتشر شد، گروهي از والدين دانش آموزان قمي، امروز در اعتراض به شرايط فعلي مدارس قم و تکرار علائم مسموميت در برخي از دانش آموزان در مقابل درب فرمانداري قم تجمع کردند و خواستار رسيدگي به اين موضوع از سوي مسوولان شدند.
شايد همين امر باعث شد که اين وزير چند روز بعد راهي قم شود و از دانش آموزان مسموم شده عيادت کند و بفهمد که موضوع شايعه نبوده است. در گزارشي که از صداو سيما پخش شد،  نوري در عيادت دانش آموزان مسموم شده در قم ضمن عذرخواهي از خانواده‌ها قول پيگيري اين مسئله را داد.
پس از آن متاسفانه چند بار ديگر هم مسموميت‌هاي سريالي دانش آموزان تکرار شد .و از سوي بعضي فعالان، اين موضوع اقدامي در راستاي مخالفت با علم آموزي دانش آموزان و بخصوص دختران، و کاري شبيه آنچه طالبان مي‌کنند، عنوان شد. پيش از اين هم و قبل از قدرت گرفتن طالبان در افغانستان، در چند مرحله، دانش آموزان دختر در چند مدرسه افغانستان نيز مسموم شده بودند.  اول اسفند ماه دادستان کل کشور در اين زمينه به دادستان عمومي و انقلاب مرکز استان قم ماموريت داد تا به پيگيري ويژه و برخورد قاطع با مقصران احتمالي ورود کند.
در پيام حجت الاسلام والمسلمين محمدجعفر منتظري به حجت الاسلام والمسلمين حسن غريب دادستان عمومي و انقلاب قم آمده است: اخبار از يک جريان نگران کننده نوعي مسموميت در بعضي از مراکز آموزشي قم نشان از احتمال اقدامات مجرمانه عمدي دارد که قابل توجه و پيگيري دقيق است. اگرچه مسئولان آموزشي و بهداشتي و اطلاعاتي در تعقيب قضيه هستند ام ضروري است از جايگاه مدعي العمومي با اهتمام بيشتر و سرعت و دقت موضوع را تحت پيگرد قانوني قرار داده و ضمن همکاري لازم با مسئولان ذيربط به ريشه‌يابي و کشف واقعه پرداخته تا هرچه زودتر نگراني‌هاي شهروندان و اولياء دانش آموزان برطرف و چنانچه کساني در اين امر قصور يا تقصير داشته و يا توطئه‌اي در کار بوده برخورد قاطع و قانوني انجام دهند و نتيجه را گزارش کنند.
اما مهمترين خبر اينکه روز گذشته معاون تحقيقات و فناوري وزير بهداشت گفت: پس از مسموميت چندين باره دانش آموزان در مدارس قم، مشخص شد افرادي دوست داشتند که تمامي مدارس، به خصوص مدارس دخترانه تعطيل شوند.
به گزارش تسنيم، يونس پناهي ديروز در نشست خبري با اصحاب رسانه که در جريان اجلاس معاونان پژوهش و فناوري دانشگاه‌ها و دانشکده‌هاي علوم پزشکي سراسر کشور در مشهد برگزار شد، با تاييد عمدي بودن مسموميت دانش آموزان قمي اظهار داشت: پس از مسموميت چندين باره دانش آموزان در مدارس قم، مشخص شد افرادي دوست داشتند که تمامي مدارس، به خصوص مدارس دخترانه تعطيل شوند.
پس از آن نيز عليرضا منادي رئيس کمسيون آموزش و تحقيقات مجلس در واکنش به تاييد عمدي بودن مسموميت دانش آموزان دختر در قم اظهار کرد: معاون وزير بهداشت عمدي بودن مسموميت دانش آموزان دختر را در قم تاييد کرد که اين خبر خوبي نبود؛ کميسيون آموزش از ابتدا پيگير اين ماجرا بود و مساله را از وزراي مربوط و دستگاه‌هاي اطلاعاتي پيگيري مي‌کرد.
وي اضافه کرد: طبق اخبار رسيده سم استفاده شده از سموم جنگي نيست که خطر بالايي داشته باشد اما همين که اراده و فکر پليدي پشت ماجرا بوده که بچه‌هاي اين سرزمين به خصوص دختران گلمان‌ را از آموزش بازدارند خطر مهمي است و خبر بسيار بدي محسوب مي‌شود بايد تلاش کنيم تا ريشه‌ها را پيدا کنيم.
رئيس کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي در مورد احتمال دست‌هاي خارج از کشور براي اين اتفاق اظهار کرد: در ماجراي اغتشاشات اخير عده‌اي به دليل مصالح شخصي و سياست‌هاي خود در دنيا سعي کردند به نام حمايت از دختران جامعه ما موضوع را گسترش دهند که اين اغتشاشات تازه به پايان رسيده است ممکن است برخي از آن جبهه که نتوانستند براي ما مشکل ايجاد کنند در اينجا پيگير مساله باشند تا آموزش دختران را در مدارس مختل کنند.
منادي تاکيد کرد: کشور ما به شدت براي جايگاه بانوان ارزش قائل است به طوري که بيش از 55 درصد از دانش آموزان ما دختر هستند و از 100 هزار استاد دانشگاه 38 تا 40 هزار نفر خانم هستند. زنان ايراني منشاء اثرات مهم و دانشمندان بزرگ و فرهيختگان و اديبان و هنرمندان و اساتيد زيادي هستند.
وي در پايان گفت: کميسيون آموزش به زودي جلسه‌اي با حضور وزراي بهداشت و آموزش و پرورش و اطلاعات برگزار مي‌کند ما تا رسيدن به نتيجه قطعي اين موضوع را بهانه مي‌کنيم تا ديگر اين اتفاقات تکرار نشود اتفاقي که در قم و بروجرد و چند جاي ديگر براي دختران ما رخ داده است.
کد مطلب: 190427
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *