۰
دوشنبه ۸ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۲۲:۳۰
مروری به وعده‌های بی‌سرانجام دولتمردان

مقصد قطار پیشرفت دولت کجاست؟!

این روزها که قیمت سکه و دلار رشد شتابانی به خود گرفته، کنایه‌های مردم در فضای عمومی و شبکه‌های اجتماعی درباره اصطلاح قطار پیشرفت ابراهیم رئیسی بیشتر و بیشتر شده است چراکه گویا قطار پیشرفت، تنها در بخش قیمتها سرعت و شتاب می‌گیرد؛ نه رشد و توسعه واقعی و ایجاد رفاه برای مردم.
مقصد قطار پیشرفت دولت کجاست؟!
گروه سیاسی – خاطره میرزا: این روزها که قیمت سکه و دلار رشد شتابانی به خود گرفته، کنایه‌های مردم در فضای عمومی و شبکه‌های اجتماعی درباره اصطلاح قطار پیشرفت ابراهیم رئیسی بیشتر و بیشتر شده است چراکه گویا قطار پیشرفت، تنها در بخش قیمتها سرعت و شتاب می‌گیرد؛ نه رشد و توسعه واقعی و ایجاد رفاه برای مردم.
به گزارش مردم سالاری آنلاین،اصطلاح قطار پیشرفت، بارها و بارها از زبان سیدابراهیم رئیسی مطرح شده است. او آنقدر این موضوع را تکرار کرده که برایش تبدیل به عادت شده و به همین دلیل هم یک بار از اصطلاح «قطار حرکت پیشرفت» استفاده کرد که زمینه طنز آن را تقویت کرد! رئیسی 24 آذر گفت: «کشور در حال پیشرفت است و برخی در پیشرفت تردید می‌کنند اما ما می‌گوییم که قطار پیشرفت در حال حرکت است و دشمن می‌خواهد این قطار را متوقف کند.» او 22 دی ماه هم گفت: «عده‌ای می‌خواهند قطار حرکت کشور را کُند کنند اما این آرزو را به گور خواهند برد.» چنین سخنانی بارها و بارها از زبان رئیسی مطرح شده اما آنچه عیان است، مشکلات اقتصادی مردم است که هر روز بیش از گذشته جلوه‌گر می‌شود. قیمت سکه امامی که مرداد ماه سال گذشته و همزمان با روی کار آمدن دولت رئیسی حدود 12 میلیون تومان بود اکنون از مرز 33 میلیون تومان عبور کرده و نزدیک به سه برابر شده است. قیمت دلار که در زمان روی کار آمدن دولت رئیسی 27 هزار تومان بود اکنون از مرز 55 هزار تومان عبور کرده است. تورم که رئیسی قول تک رقمی شدن آن را داده بود نه تنها روند نزولی نداشته، بلکه همچنان سیر صعودی را ادامه می‌دهد و تورم رسمی مواد غذایی در ماه گذشته از سوی مرکز آمار ایران بالای 70 درصد اعلام شده است. نه خبری از وعده کاهش مشکل بیکاری است و نه وعده ساخت 4 میلیون مسکن در چهار سال چشم انداز روشنی دارد. پس از درگذشت وزیر پیشین راه و شهرسازی – رستم قاسمی – مهرداد بذرپاش وزیر جدید کلا این وعده را زیر سوال برد و محمد مخبر معاون اول رئیسی جمهور هم رسما اعلام کرد وظیفه دولت ساختن مسکن نیست! مشخص نیست اگر ساخت مسکن، وظیفه دولت نیست پس چرا این موضوع جزو وعده‌های اصلی ابراهیم رئیسی بود! در این روزها سخنان اخیر مخبر در مجلس شورای اسلامی درباره بحران بازار ارز هم حاشیه ساز شده است. او گفته کار دیگری از دست دولت ساخته نیست و به قول نماینده تبریز در مجلس: «همینه که هست!» رشد قیمت گوشت و سایر اقلام غذایی موردنیاز مردم هم بسیار برای مردم مشکل ساز شده است. در آستانه عید نوروز نه تنها مردم دغدغه لباس عید دارند بلکه قیمت آجیل هم سر به فلک کشیده و قیمت پسته حدود یک میلیون تومان هم است و این درحالیست که میزان عیدی کارمندان و بازنشستگان فقط 18 میلیون ریال است و یعنی با این عیدی، نمی‌توان حتی دو کلیو پسته خرید! در حالیکه در گذشته نه چندان دور، قدرت خرید با عیدی را با سکه بهار ازادی قیاس می‌کردند! در چنین شرایطی، نه فقط مردم یا منتقدان دولت، بلکه عده ای از اصولگرایان نیز از روند حرکتی قطار پیشرفت دولت رئیسی نگران شده اند! علی غفاریان، مدیر سایت اصولگرای صراط نیوز از ادعای «قطار پیشرفت» ابراهیم رئیسی انتقاد کرد و در ویدئویی در توییتر خود به تمسخر گفت: «کمربندها را ببندید زیرا قطار پیشرفت آقای رئیسی در حال سقوط به ته دره است».
حمید علیمی، مداح معروف در توئیتر نوشت: «میشه دقیقا بگین راننده قطار پیشرفت کیه؟من میخوام پیاده بشم ...» محمد مهاجری، فعال رسانه ای اصولگرا هم خطاب به رئیسی در توییتی نوشت: «دو سه ماه سوئیچ قطار پیشرفت را بدهید به دولت غربگرای اشرافی ناکارآمد حسن روحانی (که حقوق وزیرانش نصف دولت شما بود) تا دلار را به ۳۰ تومان، مرغ را به ۳۴ تومان، گوشت را به ۱۸۰ تومان برگرداند. بعدش شما فرصت دارید قیمت‌ها را ۳ برابر کنید و همچنان بگویید تورم را نصف کردیم.» این توئیت محمد مهاجری با واکنش وزیر کشور مواجه شد. وزیر کشور در پاسخ به این سوال که برخی منتقدان دولت، شرایط فشارهای معیشتی را بهانه قیاس‌های سیاسی کرده‌اند و گفته‌اند آقای رئیسی کلید قطار پیشرفت را به دولت سابق دهد تا شرایط برگردد. چه پاسخی درباره این انتقاد دارید؟، گفت: «بخش زیادی از این وضعیتی که مردم شاهدش هستند برای دوره و دوره‌های قبل و مشکلات مزمن اقتصادی است. کسانی که این حرف‌ها را می‌زنند دوره‌های طولانی مسئولیت بر عهده‌شان بوده و این تورم مال امروز و دیروز نبوده است.
آن چیزی که اتفاقا رخ داده این است که آنها پیش‌بینی می‌کردند که بعد تغییر و اصلاح نرخ ارز ما تورم 3رقمی به بالا خواهیم داشت ولی این اتفاق نیفتاد و نرخ رشد تورم نسبت به قبل یعنی آن موقعی که دولت را تحویل گرفتیم و 59درصد بود، خیلی کاهش پیدا کرد و به 40درصد هم رسید؛ حالا برخی اقلام را می‌گیرند و خیلی روی آن مانور می‌دهند. خب این یک مقدار منصفانه نیست.»
در چنین شرایطی که مدیریت اقتصادی دولت رئیسی، مشکلات فراوانی برای مردم ایجاد کرده و چشم انداز اقتصادی آینده را بیش از پیش تیره و تار کرده است، نه تنها هیچ اظهارنظر کارشناسی و دقیقی از سوی مسئولان دیده نمی‌شود بلکه برنامه مدونی هم برای عبور از این بحران در کار نیست؛ گویی مسئولان در دولت، اصولا بحران اقتصادی موجود را به رسمیت نمی‌شناسند! بنابراین مشخص نیست این قطار پیشرفتی که رئیس جمهور از آن دم می‌زند، به کدام سمت می‌رود!
کد مطلب: 190513
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *