۰
دوشنبه ۱۵ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۲۲:۱۵
بگو مگوي کابينه نتانياهو با مخالفان بالا گرفته ‌است

لحظات سخت اسرائيل

بي‌سابقه ترين بحران سرزمين اشغالي ادامه دارد و هر لحظه ابعاد گسترده‌تري به خود مي‌گيرد. اعتراضات خياباني عليه کابينه ديوانه «بي‌بي» به پاي ثابت رسانه‌هاي اسرائيلي تبديل شده‌است.
لحظات سخت اسرائيل
گروه بين‌الملل - علي ودايع: بي‌سابقه ترين بحران سرزمين اشغالي ادامه دارد و هر لحظه ابعاد گسترده‌تري به خود مي‌گيرد. اعتراضات خياباني عليه کابينه ديوانه «بي‌بي» به پاي ثابت رسانه‌هاي اسرائيلي تبديل شده‌است.
به گزارش مردم سالاری آنلاین،در هفته‌هاي گذشته، ده‌ها شهر از شمال تا جنوب فلسطين اشغالي از جمله تل آويو، حيفا، قدس اشغالي، بئر السبع، ريشون لتسيون و هرتزليا صحنه تظاهرات عليه کابينه راست افراطي نتانياهو بوده است.
شنبه و دوشنبه شب هفته گذشته نيز هزاران نفر براي هفتمين هفته در تل آويو و ساير شهرهاي فلسطين اشغالي عليه کابينه نتانياهو تظاهرات کردند.  ارتش اسرائيل هم درباره اقدامات دولت نيز دچار شکاف و اختلاف شده‌است. اوضاع آنچنان وخيم شده‌است که «اسحاق هرتزوگ» رئيس رژيم صهيونيستي مي‌گويد که اسرائيل سخت ترين لحظات خود را سپري مي‌کند و ما مي‌دانستيم که اين بحران، خطري قومي‌براي ما است. اين چهارمين باري است که هرتزوگ از زمان روي کار آمدن کابينه نتانياهو نسبت به بروز جنگ داخلي در رژيم صهيونيستي و فروپاشي آن هشدار مي‌دهد. در ميان اعتراضات رو به گسترش در سرزمين اشغالي ، «يائيرلاپيد» نخست‌وزير پيشين صهيونيستي مي‌گويد که « کابينه  نتانياهو ديوانه است و هرچيز خوبي را در اسرائيل نابود مي‌کند.» رهبر اپوزيسيون اسرائيل هشدار مي‌دهد که که « تا شش ماه ديگر اسرائيل از درون منهدم خواهد شد زيرا ما به تنفر از يکديگر مشغول خواهيم شد.»
وي تاکيد مي‌کند که «همه اسرائيلي‌ها بهاي نابود شدن اقتصاد را متحمل خواهند شد و بايد جلوي اين ديوانگي گرفته شود.»
ترس از ترور
«ايتامار بن گوير» وزير امنيت داخلي کابينه اسرائيل مدعي شد که «اطلاعاتي به دست آورده‌ايم مبني بر اينکه معترضان براي ترور من و «ساره نتانياهو» همسر بنيامين نتانياهو نخست‌وزير اسرائيل برنامه ريزي مي‌کنند و اين را با صداي بلند فرياد مي‌زنند.»  مقامات پليس صهيونيستي نيز در پاسخ به اظهارات وزيرجنجالي گفتند: «از اطلاعاتي که حاکي از تهديد وزير به مرگ توسط تظاهرکنندگان باشد، اطلاعي ندارند.» اين اظهارات پليس اسرائيل اعتراض بن‌گوير را به همراه داشت و وي در پاسخ به آنها گفت: «من از جلسات توجيهي افسران ناشناس پليس که در آن هشدارهاي اطلاعاتي جدي که هر روز به دفاتر ما داده مي‌شود را رد مي‌کنند، سخت در تعجب هستم؛ چراکه اين تهديدها منجر به تشديد تدابير امنيتي برخي مقامات شده است و آنها خود شاهد اين تشديد تدابير امنيتي بوده‌اند.» اقدام اخير معترضان و مخالفان کابينه نتانياهو در محاصره کردن «ساره نتانياهو» سر و صداي زيادي در فلسطين اشغالي ايجاد کرده است؛ به طوري که شاباک (سازمان اطلاعات و امنيت داخلي رژيم صهيونيستي) مسئوليت حفاظت از همسر و خانواده نتانياهو را برعهده گرفته است. همسر بنيامين نتانياهو با ابراز نگراني شديد درباره اين اتفاق گفت: «حادثه هولناکي بود و مي‌توانست به قتل ختم شود.» مناقشه کابينه نتانياهو محدود به معترضان سياسي نبوده است ؛ وزير امنيت داخلي کابينه اسرائيل در سخناني که روزنامه صهيونيستي «يديعوت آحارونوت» منتشر کرد، خواستار اخراج آن دسته از نظاميان رژيم اسرائيل از ارتش شد که به گفته او از «شورش در ارتش» حمايت کرده اند.
شبکه 12 اسرائيل با انعکاس «تمسخر خدمت نکردن وزير امنيتي نتانياهو در ارتش توسط نظاميان اسرائيل» ،50 سابقه کيفري و 8 کيفرخواست جنايي وي را در سيستم قضايي اسرائيل را مورد توجه قرار داد.
جنون حمله به ايران
اپوزيسيون اسرائيل و آمريکا مي‌دانند که کابينه جنگ‌طلب نتانياهو براي کنترل و حتي سرکوب تنش‌هاي داخلي سرزمين اشغالي به شدت نيازمند افزايش تنش با جمهوري‌اسلامي‌است. شبکه تلويزيوني I24NEWS فاش کرد که «اسرائيل تمايل به حمله عليه ايران دارد اما مي‌خواهد مطمئن شود که اين اقدام مورد حمايت آمريکا خواهد بود.» اين رسانه اسرائيلي با اشاره به حضور هزاران نظامي‌آمريکايي در عراق و سوريه و عواقب خطرناک هرگونه ماجراجويي نظامي‌عليه ايران تصريح کرد: «هرگونه حمله به ايران مي‌تواند منطقه را به آتش بکشد و جنگ به لبنان، عراق، سوريه و غزه کشيده شود و جان نظاميان آمريکايي را به ويژه در سوريه و عراق به خطر اندازد.» ارزيابي کابينه جنگ‌طلب نتانياهو اين است که برخي کشورهاي عربي و فضاسازي رسانه‌هاي غربي درباره فعاليت‌هاي اتمي‌ايران فضا را براي حمله به تاسيسات اتمي‌ايران فراهم کرده‌است. اما هشدار صريح نخست‌وزير پيشين اسرائيل در ناتواني تل‌آويو در کنترل حمله نظامي‌به ايران نشان دهنده نگراني طيف گسترده‌اي از فرماندهان نظامي‌صهيونيستي درباره تبعات جنگ با ايران است.
جالب اينجاست که «رافائل گروسي» مديرکل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي‌هم گفت: «هرگونه اقدام نظامي‌عليه تاسيسات هسته‌اي کاملا غيرقانوني است.» که اتفاقا با خشم نتانياهو مواجه شد.  «لويد آستين» وزير دفاع آمريکا هم در سفر به خاورميانه نگراني درباره افزايش تنش بين اسرائيل و فلسطينيان و احتمال حمله به ايران را در لفافه مطرح کرده‌است. نکته اينجاست ؛ آمريکا که به شکل غيرمستقيم درگير جنگ اوکراين است ، نمي‌خواهد يک جبهه جديد جنگ در خاورميانه بگشايد.البته برگزاري رزمايش‌هاي جنگي اقدام براي حفظ پرستيژ جنگي آمريکا و تلاش براي اقناع ايران به تفاهم است.
کد مطلب: 191117
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *