۰
شنبه ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۲۲:۰۰
استقبال فعالان سياسي از پايان تندروي و توافق ايران و عربستان 

گام عقلاني بعدي احياي برجام است

توافق روز جمعه بين ايران و عربستان براي از سر گيري روابط ديپلماتکي که هفت سال پيش به خاطر تندروي عده اي در حمله به سفارت عربستان در تهران و کنسولگري اين کشور در مشهد قطع شده بود، با استقبال عموم گروه‌هاي سياسي و رسانه‌ها مواجه شده است اما آنچه عجيب است اينکه بعضي افراد و روزنامه‌هايي که هفت سال پيش از قطع روابط دو کشور استقبال کرده بودند اين روزها از سرگيري روابط را موفقيتي بزرگ براي کشور و دولت مي‌شمرند و اصلا به روي خود نمي‌آورند که قبلا چه موضعي داشتند و چه نوشته بودند.
گام عقلاني بعدي احياي برجام است
گروه سياسي - محمدحسين يزدي: توافق روز جمعه بين ايران و عربستان براي از سر گيري روابط ديپلماتکي که هفت سال پيش به خاطر تندروي عده اي در حمله به سفارت عربستان در تهران و کنسولگري اين کشور در مشهد قطع شده بود، با استقبال عموم گروه‌هاي سياسي و رسانه‌ها مواجه شده است اما آنچه عجيب است اينکه بعضي افراد و روزنامه‌هايي که هفت سال پيش از قطع روابط دو کشور استقبال کرده بودند اين روزها از سرگيري روابط را موفقيتي بزرگ براي کشور و دولت مي‌شمرند و اصلا به روي خود نمي‌آورند که قبلا چه موضعي داشتند و چه نوشته بودند. قابل توجه ترين رفتار در اين خصوص مربوط به روزنامه کيهان بود که تيتر يک شنبه 21 اسفند خود را «توافق ايران و عربستان، ضربه کاري به آمريکا و رژيم صهيونيستي» برگزيد، اما هفت سال پيش و در 15 دي ماه 1394 که روابط دو کشور قطع شد، تيتر زده بود که « ننگ رابطه با آل‌سعود از دامان ايران اسلامي پاک شد». اين موضوع در فضاي مجازي بازتاب بسياري پيدا کرد. مشهورترين واکنش‌ها به اين موضوع يکي مربوط به عباس عبدي بود که در توئيتي نوشت: ايران و عربستان در پکن پذيرفتند که به توافقنامه دو کشور در سال 1377 و 1380 يعني دوره اصلاحات برگردند. حالا آموزش مذاکره؛ آن هم زير سايه چين را مي‌دهند. 25 سال مردم را اسير قدرت طلبي خود کردند.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،عبدالناصر همتي، رئيس سابق کل بانک مرکزي نيز در کانال تلگرامي خود نوشت: نوشتند و گفتند: توافق ايران وعربستان ضربه کاري به آمريکا و رژيم صهيونيستي بود. مدعيان اصلاحات ياد بگيرند! ما که خيلي وقت پيش اينها را گفته بوديم. خوشحاليم، بالاخره شما هم ياد گرفتيد.
صادق زيباکلام، فعال سياسي در کانال تلگرامي خود نوشت: حوثي‌هاي يمن همچنان سرجايشان هستند، مخالفين آنها هم همينطور. عربستان هم همان عربستان و جمهوري اسلامي هم همان است. مي‌ماند اين سئوال که پس اين هفت سال جنگ و ويراني کشور يمن، قحطي، بيماري، آوارگي و مرگ ميليون‌ها يمني و هزينه ميلياردها دلار پول مردم ايران و عربستان چه چيزي را عوض کرد؟
محمد مهاجري فعال سياسي اصولگرا هم در  توئيتي نوشت: آقايان دلواپس! از اقدام عقلاني رابطه مجدد تهران-رياض خوشحال شده ايد اما يادتان هست چرا رابطه قطع شد؟ دليلش حمله به سفارت سعودي بعد از شهادت شيخ‌نمر توسط عربستان بود. الان شيخ نمر زنده شده يا سعودي توبه کرده؟ گام عقلاني بعدي احياي برجام است؛ براي ماله‌کشي آماده شويد!
علي مطهري نماينده سابق تهران هم در گفتگويي تصريح کرد: انجام اين توافق نشان مي‌دهد که مسئولان ما از شعارزدگي و ژست انقلابي‌گري دست برداشته و واقعيت‌گرا و عقل‌گرا شده‌اند. اميدوارم اين مسير ادامه تداوم داشته باشد و فشارهاي اقتصادي و معيشتي تحميل شده بر مردم کاهش پيدا کند و مردم به يک رفاه نسبي برسند. بدون ترديد آرمان‌هاي انقلاب اسلامي از اين مسير بهتر تحقق خواهد کرد. ما بعد از سال‌ها بر اساس روش مرحوم آقاي‌هاشمي رفسنجاني که همان بهبود روابط با عرب‌ها و به ويژه عربستان سعودي و همين طور ساير کشورهاي اسلامي است عمل کرديم. شاهد بوديم که روابط در آن دوران چه آثار و پيامدهاي مثبتي به همراه داشت و متأسفانه پيگيري نشد. خوشبختانه امروزه مجدداً به همان مسير برمي‌گرديم و اميدوارم که اين مسير به درستي طي شود و افرادي از تندروها موانعي براي بهبود روابط ايران و عربستان ايجاد نکنند.
جلال رشيدي کوچي، نماينده مجلس هم در توئيتي نوشت: به مناسبت توافق مثبت ايران و عربستان جا دارد يادي کنيم از سوپر انقلابي‌هايي که خودسرانه با حمله به سفارت عربستان بهانه لازم به دست تندروهاي سعودي داده و هزينه‌هاي بي‌شماري به کشور و نظام تحميل کردند. کاش ،بدانيم بفهميم و باور کنيم اينان و دشمنان قسم خورده ايران دولبه يک قيچي اند.
رسول منتجب‌نيا نيز در گفت‌وگو با ايسنا، درباره توافق ايران و عربستان براي از سرگيري روابط ديپلماتيک خود، اظهار کرد: منافع ملي کشور اقتضا مي‌کند که ما با همه کشورهاي دنيا به خصوص خاورميانه و همسايگان، روابط خوب و مسالمت آميز داشته باشيم، مگر با کشورهايي که منافع ملي ما را به خطر بيندازند.
وي با بيان اينکه منافع ملي و مصالح ملت در روابط بين الملل بايد ملاک باشد، تصريح کرد: ما وقتي با کشوري مثل چين که گرايش کمونيستي دارد يا روسيه که سابقه استعماري دارد، ارتباط برقرار مي‌کنيم، مي‌توانيم با کشورهاي منطقه هم ارتباط برقرار کنيم. ما با اين کشورها اشتراکات بيشتري از روسيه و چين داريم. از سويي عربستان تاثير زيادي بر کشورهاي منطقه‌ي خليج فارس دارد و برقراري روابط با اين کشور مي‌تواند به بهبود روابط ايران با همسايگان جنوبي و کشورهاي اسلامي کمک کند. اين فعال سياسي در ادامه خاطرنشان کرد: براي برقراري ارتباط با عربستان نبايد نسبت به برخي مسائل حساسيت بيش از حد داشت. مگر ما  نسبت به چين و روسيه حساسيت داريم که چگونه در داخل کشور رفتار خود مي‌کنند؟ بنابراين در مورد عربستان نيز نبايد روي اختلافات مذهبي يا مسائل گذشته يا چگونگي اداره اين کشور حساسيت داشته باشيم، زيرا آنها هم ممکن است موضوع حمله به سفارت خود در تهران را عَلَم کنند. اختلافات گذشته دليل نمي‌شود که ما از عربستان فاصله بگيريم، زيرا چه بخواهيم و چه نخواهيم عربستان قدرت اسلامي است و بسياري از کشورها تحت تاثير عربستان هستند. از سويي حرمين شريفين در عربستان است و ما  نمي‌توانيم حج عمره را براي هميشه ممنوع کنيم.
منتجب‌نيا  همچنين با بيان اينکه من معتقدم به دلايل مختلف بايد رابطه خود را با عربستان خيلي نزديک‌تر کنيم، گفت: ايران نيز براي عربستان يک قدرت منطقه‌اي محسوب مي‌شود و ايران مي‌تواند عنوان يک قدرت اسلامي، پشتيبان عربستان باشد. هرچه‌قدر فاصله ما با عربستان و  کشورهاي خليج فارس بيشتر باشد، آنها به آمريکا نزديک‌تر مي‌شوند و جاي پاي اسرائيل هم در اين کشورها محکمتر مي‌شود.
دبيرکل حزب جمهوريت ايران اسلامي با اشاره به روابط خوب ايران با عربستان در دوره رياست‌جمهوري آيت الله‌هاشمي، اظهار کرد: مرحوم‌هاشمي با تدبيري که داشت توانسته بود روابط ما با کشورهاي حاشيه خليج فارس را مستحکم کند و مقامات عربستان براي او احترام زيادي قائل بودند. اکنون نيز ديپلمات‌هاي ما با صبر و حوصله، مدبرانه رفتار کرده و نه تنها رابطه با عربستان، بلکه روابط ايران را با ساير کشورهاي اسلامي و همسايه ارتقاء دهند. وي در پايان گفت: برقراري روابط عربستان در راستاي منافع ملي و به نفع منطقه و جهان اسلام است و مي‌تواند بسياري از مسائل را حل کند.

حمايت دبيرکل حزب مردم سالاري از توافق در چين

مصطفي کواکبيان دبير کل حزب مردم سالاري در توئيتي با حمايت از توافق با عربستان، از برخي حاميان قطع رابطه با عربستان پرسيد: امروز با چه رويي از اين توافق حمايت مي‌کنيد. 
در اين توئيت آمده است: از سرگيري روابط ايران و عربستان بعد از هفت سال با وساطت چين، فوايد زيادي براي منافع ملي دارد اما حاميان سفارت نوردي و کيهان نشينان که تيتر زدند «ننگ رابطه با آل سعود از دامان ايران اسلامي پاک شد» امروز با چه رويي از اين توافق حمايت مي‌کنند؟! راستي مگر شيخ نمر زنده شد؟!

 
کد مطلب: 191491
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *